Visa fullständig version : "Half reps"
vale_tudo
2013-06-15, 16:02
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=rKoP6-4rXao#!
Som ni ser i videon kör dem half reps, inte gå ända upp eller ända ner för att ha kvar anspänningen i musklerna, vad är era åsikter om det?
Finns det studier som visar att det blir något effektivare vid träning?
pansarvagn
2013-06-15, 16:13
Tanken är att reppa vikten i det omfång där muskeln är som starkast och få större stimulering på det sättet. Har inga länkar om studier men de flesta proffs gör på det sättet vad jag har sett så det borde betyda att det fungerar. Det är däremot nog ingenting som gemene man behöver tänka på som varken tar steroider eller är nära sitt genetiska max.
Min åsikt är att det är väldigt dumt. Att träna på det där sättet torde öka skaderisken, åtminstone för de personer som inte kan hantera övningarna på rätt sätt och utför dem med fel form. Det borde inkludera nästan alla som befinner sig på ett gym.
Jag har testat det i bänkpressen och man tröttar ut muskeln helt sjukt fort. Brukar du köra en 10:a på hundra kilo? Glöm det, kör du såhär kommer du bara klara 5-6 :D
Sjuk pump får man dessutom. Sen om det stimulerar muskeltillväxt mer eller inte vet jag inte, men "alla stora göra ju det" verkar stödja det ganska bra här imo..
vale_tudo
2013-06-15, 23:01
Tanken är att reppa vikten i det omfång där muskeln är som starkast och få större stimulering på det sättet. Har inga länkar om studier men de flesta proffs gör på det sättet vad jag har sett så det borde betyda att det fungerar. Det är däremot nog ingenting som gemene man behöver tänka på som varken tar steroider eller är nära sitt genetiska max.
Min åsikt är att det är väldigt dumt. Att träna på det där sättet torde öka skaderisken, åtminstone för de personer som inte kan hantera övningarna på rätt sätt och utför dem med fel form. Det borde inkludera nästan alla som befinner sig på ett gym.
Jo nu när du nämner det så ser man att dem flesta proffs inom bodybuildning gör på sådant sätt. Men varför ökar det skaderisken? Ta dem övningarna du är bra på eller kör just nu i gymmet och kör halv rep. Vad är då så dumt om du skulle börja med det?
ursäkta om mina frågor verkar vara dumma men är nyfiken bara.
Jag har testat det i bänkpressen och man tröttar ut muskeln helt sjukt fort. Brukar du köra en 10:a på hundra kilo? Glöm det, kör du såhär kommer du bara klara 5-6 :D
Sjuk pump får man dessutom. Sen om det stimulerar muskeltillväxt mer eller inte vet jag inte, men "alla stora göra ju det" verkar stödja det ganska bra här imo..
Hehehe, jo ser det hehe. Undrar hur ens resterande övningar skulle se ut man borde ju typ vara slut efter 1 övningen haha :P
pansarvagn
2013-06-16, 01:58
Jo nu när du nämner det så ser man att dem flesta proffs inom bodybuildning gör på sådant sätt. Men varför ökar det skaderisken? Ta dem övningarna du är bra på eller kör just nu i gymmet och kör halv rep. Vad är då så dumt om du skulle börja med det?
ursäkta om mina frågor verkar vara dumma men är nyfiken bara.
Hehehe, jo ser det hehe. Undrar hur ens resterande övningar skulle se ut man borde ju typ vara slut efter 1 övningen haha :P
Inga dumma frågor alls. Det kanske inte är så svart eller vitt att man kan säga att det är bra eller dåligt. Partiella reps kan nog vara rätt bra, däremot beror det på övningen. Att köra partiella reps med tex knäböj eller andra tunga övningar kräver mer för att hålla kontroll över vikten än att t.ex. köra halva axelpressar. Sedan tyngre vikter, större risk för skador generellt. Tycker man som nybörjare bör vara försiktig med partiella reps. Har man inte 100% koll på tekniken så blir det lätt fel.
Risken kan ju vara att man tränar upp en teknik som gör att man inte kan hantera vikt i lägen utanför sitt repsomfång. Så när man av misstag går utanför sitt tränade ROM, i gymmet eller i vardagen, har man inte styrka/teknik i musklerna för att hantera vikten och då kanske man råkar ut för en muskelbristning.
Det är nog säkrare om man blandar sådan träning med full-ROM träning. För jag kan se att där kan finnas potentiella fördelar med halvreps i vissa sammanhang.
Men allting jag sagt är ganska spekulativt och jag håller med pansarvagn om att det känns inte som något man rekommenderar en nybörjare.
Ffa eftersom jag anser att en nybörjare ska fokusera extra mycket på att träna in god teknik och träna bort stelheter så gott det går. En bra grund börjar med en "vackert justerad biomekanik" som man sedan kan belasta mer och mer utan större risker för skador.
Träna med fullt "tränings ROM" om volym är målet. Det är skillnad på fullt ROM och Tränings ROM. Om man bara bryr sig om volym ökningar tjänar man inget på mer ROM är det muskeln jobbar i.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.