Visa fullständig version : Frågor angående havregrynsgröt!
ColemanJr
2013-06-15, 13:26
Sökte lite angående vad som är bäst att äta. Fiberberikad havregryn eller vanlig havregryn. Verkade som att de flesta tyckte att vanlig havregryn va det bästa. När jag sökte på det så såg jag någon kommentar om man skulle blanda havregryn med något fullvärdigt protein. Är det viktigt eller går det bra att bara äta kokad havregryn med almond mjölk och lite sylt?
Funderade annars på att kanske mixa rå havregryn med mjölk och 1dl vassle och dricka det till frukost. Har isf ingen mixer hemma just nu, men det kanske skulle gå lika bra att koka havregryn, blanda vassle tillsammans med mjölk i shakern och hälla över? Kvittar det även om jag kör på fiberberikade havregryn eller vanlig?
Jag kanske övertänker saker och ting, men vill såklart göra det som är optimalt. Kan även tillägga att jag ska börja bulka nu på måndag så jag hade tänkt sätta ihop en ny kostschema idag. Tack!
Folk tycker nog vanliga gryn är bäst av smakskäl.Spelar ingen roll vilken du äter.
ColemanJr
2013-06-15, 13:30
Folk tycker nog vanliga gryn är bäst av smakskäl.Spelar ingen roll vilken du äter.
Aha ok. Åt fiberhavregryn till frukost idag med mjölk och sylt. Tyckte att det var gott iaf. En av anledningarna till att folk avstod fiberhavregryn var dock att man kunde få i sig för mycket fibrer? Har inte så mycket koll på sådana saker. Har bara sett till att få i mig tillräckligt med protein och kalorier för att nå mina mål i princip.
Aha ok. Åt fiberhavregryn till frukost idag med mjölk och sylt. Tyckte att det var gott iaf. En av anledningarna till att folk avstod fiberhavregryn var dock att man kunde få i sig för mycket fibrer? Har inte så mycket koll på sådana saker. Har bara sett till att få i mig tillräckligt med protein och kalorier för att nå mina mål i princip.
För mycket fiber är bara ett problem om man inte är van..
ColemanJr
2013-06-15, 13:37
För mycket fiber är bara ett problem om man inte är van..
Aha ok. Hur vet man om man är van vid det dock?
Aha ok. Hur vet man om man är van vid det dock?
Du märker det på din avföring. Är du van vid kanske 20g fiber om dagen och ökar till 60-70g om dagen så kommer det att märkas på dasset.
ColemanJr
2013-06-15, 13:47
Du märker det på din avföring. Är du van vid kanske 20g fiber om dagen och ökar till 60-70g om dagen så kommer det att märkas på dasset.
Aha hehe :d
ColemanJr
2013-06-15, 14:24
Vi hade tydligen en stavmixer hemma så jag tänker att prova med att mixa ihop 2dl havregryn (80g) 1dl whey och 3dl almond mjölk. Låter det bra? Får isf bli min frukost.
Vi hade tydligen en stavmixer hemma så jag tänker att prova med att mixa ihop 2dl havregryn (80g) 1dl whey och 3dl almond mjölk. Låter det bra? Får isf bli min frukost.
fundera inte så mycket på ett mål om dagen.Om det låter bra är upp till dej.Jag skulle inte dricka nått sånt.Men är ett bra mål oavsett
ColemanJr
2013-06-15, 14:52
fundera inte så mycket på ett mål om dagen.Om det låter bra är upp till dej.Jag skulle inte dricka nått sånt.Men är ett bra mål oavsett
Varför skulle du inte dricka nått sånt?
Jag brukar blanda ner ½ skopa vassle (naturellt) i pannan när gröten kokat klart, inga problem alls. Konsistensen blir lite klibbigare så det kanske blir skumt med mer pulver men jag vet inte, har aldrig testat.
Varför skulle du inte dricka nått sånt?
För att jag ej vill.
ColemanJr
2013-06-15, 18:38
Jag brukar blanda ner ½ skopa vassle (naturellt) i pannan när gröten kokat klart, inga problem alls. Konsistensen blir lite klibbigare så det kanske blir skumt med mer pulver men jag vet inte, har aldrig testat.
Ok, tack för svaret. Tror nog att jag kommer att dricka det dock. Skönare att bara dricka något på morgonen enligt mig. Har tidigare under deff bara tagit en shake till frukost. Ätit mat ungefär 4 timmar senare.
Hawaii2005
2013-06-15, 20:56
Havregrynsgröt är bäst!
Jag hade häller ner lite skalade hampafrön istället, och såklart lite fina fröer som chia och linfrö...som sylt mixar jag gojibär och dadlar med lite vatten, toppar med bipollen och KANEL:) dödsgott och i min mening jäkligt bra för kroppen!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.