handdator

Visa fullständig version : Kan jag äta detta varje dag?

Status Quo
2013-06-15, 09:22
Hej. Jag undrar om det på något sätt kan bli ohälsosamt att äta detta varje dag under 2-3 månader? Något näringsämne man uppenbart kommer få brist på?

5 bananer
4 dl svartvinbärsjuice
1 ruta mörk choklad
6 dl mellanmjölk
750 g keso
400 g lax kryddad med dill stekt i rapsolja
600 g frysta blandade grönsaker
2000 IE D-vitamin

Rakanichy
2013-06-15, 10:25
Det går nog bra, jag skulle däremot aldrig äta så limiterad mat...

Rakanichy
2013-06-15, 10:26
finns ju också kaloriräknare som räknar mikronutrienter kolla in det.

nomirin
2013-06-15, 18:18
Hej. Jag undrar om det på något sätt kan bli ohälsosamt att äta detta varje dag under 2-3 månader? Något näringsämne man uppenbart kommer få brist på?

5 bananer
4 dl svartvinbärsjuice
1 ruta mörk choklad
6 dl mellanmjölk
750 g keso
400 g lax kryddad med dill stekt i rapsolja
600 g frysta blandade grönsaker
2000 IE D-vitamin
Hej! Ja, det kan det. Det är svårt att ha en kost som man kan köra med exakt varje dag utan att man missar några viktiga ämnen, eller att man får i sig för mycket av något.

Hur mycket väger du och hur ofta tränar du? Jag tycker det låter lite ensidigt iallafall.
5 bananer låter spontant onödigt mycket. Dock ingen fara med det, men det känns inte optimalt att varje dag äta så många varje dag när du i övrigt inte äter så hemskt mycket.
750 g keso tycker jag också låter lite mycket i sammanhanget.
Lax är väl inget man rekommenderas att äta varje dag p.g.a. tungmetaller och andra giftrester?
Hur mycket socker är det i juicen?

Hade jag varit du hade jag försökt slänga in en äggvita och lite frön/nötter någonstans. (fast jag hade i och för sig aldrig kört på det där ändå, eller kört samma kost varje dag överhuvudtaget) Du har inga spannmål eller liknande alls med, de innehåller en del bra mineraler och fibrer.

Kvicksilver
2013-06-15, 18:26
Hej! Ja, det kan det. Det är svårt att ha en kost som man kan köra med exakt varje dag utan att man missar några viktiga ämnen, eller att man får i sig för mycket av något.

Hur mycket väger du och hur ofta tränar du? Jag tycker det låter lite ensidigt iallafall....

Enformigt snarare än ensidigt. De flesta människor på den här planeten äter ännu mer enformigt... på gränsen till ensidigt.

En kollega sade till mig när jag för tredje dagen på raken åt ris, kyckling, 1/2kg grönsaker och ett glas mjölk till lunch att jag skulle akta mig så jag inte fick skörbjugg... samtidigt som han åt vidriga makaroner med falukorv!

nomirin
2013-06-16, 09:17
Enformigt snarare än ensidigt. De flesta människor på den här planeten äter ännu mer enformigt... på gränsen till ensidigt.

En kollega sade till mig när jag för tredje dagen på raken åt ris, kyckling, 1/2kg grönsaker och ett glas mjölk till lunch att jag skulle akta mig så jag inte fick skörbjugg... samtidigt som han åt vidriga makaroner med falukorv!
Är inte det lite samma sak? Men visst, ensidigt kanske är mer ofullständigt och då har du rätt, för en dag är ju inte kostupplägget dåligt.
Jo, det håller jag med om.

Haha, suck, såna människor blir man trött på. Han kanske är ett IRL-troll?
Vad vet han om dina övriga mål? Det där är ett mål man kan äta rätt ofta enligt mig (ditt alltså), hans mat ska man dock aldrig äta.
Jag tror han äter samma frukost varje dag också, säg att han kan få skörbjugg av det.

Wzup2u
2013-06-16, 19:55
jag skulle dö efter 1 dag kan inte ens göra matlådor måste ha ny mat varje dag typ variation is the shiet.

Beemel
2013-06-17, 07:00
Klart man kan, Frågan är varför man skulle vilja äta exakt samma sak varje dag.

Kischen
2013-06-17, 07:21
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%B6rbjugg

Not very likely.

nomirin
2013-06-17, 10:51
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%B6rbjugg

Not very likely.Allt handlar väl inte om det?

Reaper123
2013-06-17, 13:21
Blev nyfiken, så knappade in det jag kunde hittade som passade in någorlunda på dina siffror...

https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/rdi.PNG

Enligt SLV får du ju i dig allt och mer där till gällande mikronutrienter så passar dessa makros dig lär du knappast lida av denna kosthållning mer än att det möjligen skulle bli tråkigt!

tjing
2013-06-17, 13:22
Det är ju faktiskt en jättenyttig kosthållning på många sätt.

Om än, som sagt, lite enahanda.

Dreas
2013-06-17, 13:23
Blev nyfiken, så knappade in det jag kunde hittade som passade in någorlunda på dina siffror...

[IMG]https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/rdi.PNG[IMG]

Enligt SLV får du ju i dig allt och mer där till gällande mikronutrienter så passar dessa makros dig lär du knappast lida av denna kosthållning mer än att det möjligen skulle bli tråkigt!Vad använder du för verktyg för det där?

Jag har letat lite oengagerat efter något liknande.

Reaper123
2013-06-17, 13:24
Vad använder du för verktyg för det där?

Jag har letat lite oengagerat efter något liknande.dumbbell.se, helt gratis men saknar en hel del livsmedel så man får lägga till själv (och kan vara svårt med mikros)

Edit: Kör man med appen (som dumt nog heter matdagboken) så kan man dock inte lägga till något (går endast via webben), men kört med det i över 2 år och är mer än bara kostregistrering som man hittar på denna trevliga sida :thumbup:

Status Quo
2013-06-18, 16:16

Enligt SLV får du ju i dig allt och mer där till gällande mikronutrienter så passar dessa makros dig lär du knappast lida av denna kosthållning mer än att det möjligen skulle bli tråkigt!

Ser ju faktiskt rätt opti ut. Lite förvånad över att det var så många kalorier dock.

lofito
2013-06-19, 09:52

Verkar vara schyst det där dumbbell. Hur länge har du använt det och tycker du att det funkar bra?

Förresten, vad är makros?

Reaper123
2013-06-19, 09:59
Verkar vara schyst det där dumbbell. Hur länge har du använt det och tycker du att det funkar bra?

Förresten, vad är makros?Sen 2år tillbaka. Ej provat någon annan sida eller app så har inget att jämföra med, men fyller mitt behov!

Makronutrienter = Protein, Fett & Kolhydrater

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

lofito
2013-06-19, 10:46
Alright, men när jag gör beräkningar på tex. banan och annat så måste jag ju alltså veta innan hur mycket en banan väger. Använder du någon sorts våg för att väga mat så att du kan uppskatta hur mycket tex. fisken väger och för att därefter lägga in det i diagrammet för uträkning av kcal / proteiner / fett etc.?

Status Quo
2013-06-29, 03:50
3,2g natrium per dag kanske inte är så nyttigt kom jag på nu..? eller?

Sverker
2013-06-29, 07:02
10 gram koksalt.
Låter lite högt. På sommaren när det är varmt och tränar är det säkert OK. Men sträva mot 5 - 7 gram koksalt istället.