Visa fullständig version : Vad har du spelat för 10/10-spel?
Spinoff på J.Vs 10/10-filmtråd
Vilka spel anser ni är 10/10? Vilket format det var på spelar ingen roll men får gärna nämnas. Förstår att det är svårt att sätta 10/10 rent teoretiskt men helt enkelt spel som är över alla andra och ligger mitt i ditt hjärtas centrum.
Motivera gärna varför det är 10/10 för dig om du vill, om det så är pga nostalgi eller ett rakt av knivskarpt spel.
Jag kickstartar naturligtvis med ett gäng riktigt välförtjänta 10/10-spel.
Half-Life
Half-Life: Blue Shift
Half-Life: Opposing Force
Half-Life 2
Half-Life 2: Episode One
Half-Life 2: Episode Two
World of Warcraft
Splinter Cell: Chaos Theory
Dishonored
Bioshock
Bioshock: Infinite
Left 4 Dead
Portal 2
Team Fortress 2
Gears of War 1 och 2
Batman: Arkham Asylum
Batman: Arkham City
Halo
Halo 2
Halo Reach
F.E.A.R
Conker: Live & Reloaded
Crash Bandicoot: 2
CTR
GTA: Vice City
Super Smash Bros: Melee
Tekken 3
Unreal Tournament 2004
Hitman: Blood Money
Super Mario: Yoshi's Island
Far Cry
Far Cry 3
Worms: World Party
Där är några som jag kommer på just nu. Fyll på med era egna, gogo *popcorn*
Glömde
Pokemon: Blue
Pokemon: Silver
Assassin's Creed 2
HMS Laestander
2013-06-13, 21:06
Alltså, har väldigt svårt att sätta 10/10, men spel som definitivt följt med mig en längre period av olika skäl är:
World of Warcraft
Call of Duty 4 -> Modern Warfare 2, sen dog det ut
League of Legends
TrackMania
Alla dessa är spel som man online lirat med sina polare månad efter månad och haft jävligt kul med. Framförallt WOW.
Däremot, ju äldre man blir desto tråkigare blir det och som 19-åring sitter man och tittar nostalgiskt på gamingkvällarna för om dagarna :)
zarnyhax
2013-06-13, 21:07
Tibia
GTA San Andreas
FIFA 99
StarkaUlf
2013-06-13, 21:07
Pokemon - Upp till silver/gold. Allt efter det suger.
CS - 1.3 + 1.5
Bonkheads
Diablo 2
Football manager / Championship manager.
GTA
TMNT
Super mario
Super smash bro's N64
Battletoads
Goof troop
Golden Eye
Return to castle Wolfenstein
Dynasty warriors upp till 4an.
Jajamen, vet att det är svårt, lite samma med film faktiskt. Men spel som är riktigt jävla bra och du älskar, helt enkelt.
Counter-Strike och Dota 2 till exempel, är möjligtvis kritiskt inte 10/10, men har man lagt över 600 timmar på CS samt CS:Source så blir det automatiskt 10/10 pga ren spelglädje.
Red Apple
2013-06-13, 21:11
Half-Life serien får som helhet 10/10, endast HL2E1 och E2 i den serien som får det som egna spel dock.
Bioshock.
Portal 2.
Shadow of the Colossus.
ICO (egentligen inte, men det fick mig att gråta trots att det är så dålig spelmekanik. Jag har inget val).
Assassin's Creed.
Superbrothers Sword and Sorcery EP.
Fable: TLC
The Witcher
The Witcher 2
Dragon Age Origins
Deus Ex
Deus Ex: Human revolution.
Bastion
Gothic 3
Dear Esther
L.A. Noire
Fable: TLC.
System Shock 2
Mass Effect (endast ettan, resten var skit).
HMS Laestander
2013-06-13, 21:12
Yep, känns som att sätta 10/10 så måste spelet/filmen/musiken vara så perfekt att inget kan vara bättre. Så är mitt sätt att se på saken iallafall, men som sagt så spelen där uppe är dem som jag lirat mest av alla :)
Inte att glömma är grim fandango! Fantastiskt spel, på alla sätt.
Jajamen, vet att det är svårt, lite samma med film faktiskt. Men spel som är riktigt jävla bra och du älskar, helt enkelt.
Counter-Strike och Dota 2 till exempel, är möjligtvis kritiskt inte 10/10, men har man lagt över 600 timmar på CS samt CS:Source så blir det automatiskt 10/10 pga ren spelglädje.
Enligt steams tidsräknare har jag spelat 1269 timmar CS. Det är nog ganska mycket mer än det om man räknar äldre tiden! Så för mig är väl Counter-Strike 10/10. Många fina minnen.
Förövrigt borde man inte bunta ihop CSS med 1.6 :D
PontusAndersson
2013-06-13, 21:17
Kunde komma på tre st spel som jag verkligen gillat...
Super Mario World
http://cdn.appstorm.net/mac.appstorm.net/files/2011/06/macroms-1.jpg
Shenmue
http://img1.ak.crunchyroll.com/i/spire4/0250cbb5ae40d7d894f8f84c03657ee91331744375_large.j pg
Half Life 2
http://api.thumbr.it/14d1f7c0a2c58f7f984b26cd45223f34/td01lCLK6KuyQknexL6E/www.funnypik.com/thumb/761/760393.jpg/200x200t/half-life-2.jpg
awesomooo
2013-06-13, 21:20
Battlefield 3 (PC)
CS Source (Ja jag tycker source är roligare än 1.6)
GTA (typ alla)
L.A. Noire
Left 4 Dead
Det jag kommer på just nu som jag tycker är roligt. Har även försökt mig på Microsoft Flight Simulator X men fick fan inte ens upp planet i luften :D hade varit sjukt kul annars om man kunde spela skiten.
Nordenator
2013-06-13, 21:20
10/10 är svårt. Många spel man spelat har svagheter. De enda jag kan tänka mig som nått verkligen dit upp är Baldur's Gate-serien och möjligtvis Portal 2 och Bioshock Infinite. I övrigt är det många spel man spelat fruktansvärt mycket, som ändå har rätt klara svagheter. D2 till exempel har jag lirat otroligt mycket. När det kom ut undrade man bara var man ställde upp grafikinställningarna. Det gjorde man inte.
Men i rent underhållningsvärde har man ju givetvis de gamla goingarna som Doom 1/2, Quake 1/2/3, C&C, Red Alert, WC1/2/3, Diablo 1/2, UT und so witer.
Älskar båda två :) Om man räknat alla timmar sammanlagt innan steam ens började räkna har man nog minst 2000 timmar.
Source är riktigt jävla kul, likaså CS 1.?, buntar ihop dom för de har givit mig ungefär lika mycket spelglädje
koffein_beroende
2013-06-13, 21:21
Zelda: Ocarina of time, 10/10 alla dagar i veckan, mycket pga att det är nostalgi men ändå.
/thread
Warcraft 3 med allt som ingår i det är def. 10/10.
Episk kampanj, DotA som jag lagt tusentals timmar på, många grymma custom maps och såklart vanlig 1v1.
Grym känsla, grymma minnen, grymt spel.
Älskar båda två :) Om man räknat alla timmar sammanlagt innan steam ens började räkna har man nog minst 2000 timmar.
Source är riktigt jävla kul, likaså CS 1.?, buntar ihop dom för de har givit mig ungefär lika mycket spelglädje
Blev nostalgisk och försökte starta CS nu... Fungerar ju inte :/ What fuck.
Vadrigar
2013-06-13, 21:26
Fallout 2, Fallout 3, Quake 3 (moddar inräknat) och Half Life 2 serien. BFBC2 multiplayern platsar nog också där uppe, något oförklarligt magiskt med den. :D
Håller med på WC3 samt TFT expansionen, alla custom maps och TD, underbart *drool*
Heroes 3: Of Might & Magic
Bioshock: Infinite kan dock vara det absolut bästa av alla singleplayer-spelen. Det satte djupa spår och man kände sig helt förtvivlad i flera dagar efter slutet.
Xd4YGvZ_fJI
awesomooo
2013-06-13, 21:29
hmm.. Simcity lärde mig att gilla jazz :D Så blir fan en 10:a där också!
BFBC2 multiplayern platsar nog också där uppe, något oförklarligt magiskt med den. :D
+1. Känslan i BC2 är magisk. Definitivt bästa spelet i serien.
Mina lista:
Morrowind
Zelda OOC
WC3
Dota
Wow
Cs
Q3
BFBC2
Halo 1-2
Unreal Tournament 1
pokemon blå/röd
diablo 2
Några som jag kommer på så här snabbt är:
Knights of the Old Republic - allting är så jäkla bra; story, gameplay, musiken, atmosfären. Precis allt.
Mass Effect 2 - troligtvis min favorit-spelserie. Älskar alla tre men tvåan är lite vassare.
Sen måste ja såklart hålla med om F.E.A.R. Kanske det bästa FPS ja nånsin kört, otroligt roligt och bra replay-värde.
Grazzafukkinrazzi
2013-06-13, 21:43
The Punisher
Heroes of might and magic II & III
GTA Vice City + San Andreas
King Grub
2013-06-13, 21:48
Gothic 3
GTA San Andreas
Half-Life 2
Just Cause 2
World of Warcraft
Head Over Heels
Anchorhead
Leather Goddesses of Phobos
Resident Evil 4
Baldur's Gate 2
Ultima 4-9
Bard's Tale 2
Elite 2 - Frontier
Final Fantasy 2
Zelda - a link to the past
Doom 2
Master of Magic
Quake 1
Total Annihilation
Populous 3
Unreal Tournament
Savage 2
Minecraft
Nordenator
2013-06-13, 21:52
Final Fantasy 2
Zelda - a link to the past
Doom 2
Master of Magic
Quake 1
Total Annihilation
Populous 3
Savage 2
Minecraft
Oooohhh.. TA. Vilket underbart spel. Åtminstone tills man upptäckte construction aircrafts förmåga att stacka - and shit just went nuts :D
tossefar
2013-06-13, 21:53
Chrono trigger är det enda 10/10 jag spelat.
Andra skitbra spel:
A link to the past
Quake
World of Warcraft
Counterstrike 1.6
Dota
Dota2
FF3
FF6
FF7
Brood War
Total Annihilation
Quake
Back & White
Dungeon Keeper 2
Neverwinter Nights
Shogun Total War
Oooohhh.. TA. Vilket underbart spel. Åtminstone tills man upptäckte construction aircrafts förmåga att stacka - and shit just went nuts :D
Rätt så soft att annars köra air-rush tactic. Flyg kostade mest energi så då kunde man skippa att satsa på metallextraktion. Det var ju dock kört om motståndaren tidigt byggt bra flygförsvar. Då hamnade man ju till slut på efterkälken teknologiskt på alla andra plan :D
Men annars rätt skönt att bara slussa in olika flyg i olika grupper och massproducera loss. Scout för o leta fusion reactor, attackplan för att distrahera medans bombers bombar och sänker kärnreaktorn ;))
Edit: det fina var att det fanns taktiker och mottaktiker för allt!
De enda spelen jag blivit rejält beroende av
Kronologisk ordning :D
Pokémon Yellow
Crash Team Racing
Tibia
Age of Empires II
Slaget om Midgård
Rebubbled http://jesper.nu/spel/rebubbled
Bloons Tower Defence 5 http://jesper.nu/spel/bloons-tower-defense-5
Don't click the links, ni kommer sugas in för evigt *slap*
Jag har alldeles för dålig självkontroll för att köpa en ny konsol (prisa gudarna att mitt ps3 är paj)
Pokémon Yellow
Crash Team Racing
Approved :thumbup:
Half-Life
StarCraft
CS
Another World
Flashback
Monkey Island
Lemmings
Cannon Fodder
Dune2
Syndicate
Moonstone
Alien Breed
Command and conquer
Diablo
Day of the tentacle
Quake
Doom
majak0vskij
2013-06-13, 21:57
S.T.A.L.K.E.R - shadow of chernobyl, så genomjobbad atmosfär
Baldur's Gate 2
Några av final fantasy liren i mitten av serien, hade aldrig spelat sådant innan så det gjorde intryck.
Xenogears
Approved :thumbup:
Oh yeah :cool:, aldrig känt mig så lurad av livet som när sjuåriga jag insåg att "New Game" INTE betydde det jag trodde :D
Nordenator
2013-06-13, 21:58
Rätt så soft att annars köra air-rush tactic. Flyg kostade mest energi så då kunde man skippa att satsa på metallextraktion. Det var ju dock kört om motståndaren tidigt byggt bra flygförsvar. Då hamnade man ju till slut på efterkälken teknologiskt på alla andra plan :D
Men annars rätt skönt att bara slussa in olika flyg i olika grupper och massproducera loss. Scout för o leta fusion reactor, attackplan för att distrahera medans bombers bombar och sänker kärnreaktorn ;))
Edit: det fina var att det fanns taktiker och mottaktiker för allt!
Vi var ju givetvis så dåliga att den som kom på en riktigt diabolisk plan alltid vann, och därefter var det bannat för att det skulle vara mer "balanserat" :D Min favorit var en stund att air-droppa min commander vid motståndarens commander och vinna på att all förstörelse var på bortaplan :D
Baldur's Gate 2
Några av final fantasy liren i mitten av serien, hade aldrig spelat sådant innan så det gjorde intryck.
Xenogears
Det är ju oftast så. Sen upprepar sig samma typ av episkhet i alla FFs så det blir ju inte lika episkt när man spelat några av dem.
Action supercross / Elastomania. Punkt.
Tänkte droppa CS och Tibia också, men de håller fan inte samma klass.
MasterChief
2013-06-13, 22:06
Halo CE och New Super Mario Brothers (på NDS) är de spel jag spelat mest och de har en speciell plats. De är mina 10:or. Jag är otroligt kräsen och fastnar väldigt sällan för spel. Har säkert köpt 100 spel som jag inte kommit halvägs på. Lol, starcraft och dylikt är tortyr. Varför jag tog just HCE och NSMB till mitt hjärta vet jag inte. Händer fortfarande att jag kör NSMB någon tråkig dag och jag har klarat hela spelet och plockat samtliga guldmynt på en dag. Vilket är ett bevis för hur mycket jag spelat eftersom jag överlag suger på spel.
krubkungen
2013-06-13, 22:09
Battlefield 2. (PC)
C h r i s
2013-06-13, 22:10
Age of Wonders
Age of Empires I samt II
Tribes 2
Inga andra spel kommer i närheten av dessa enligt mig. :)
Monkey Island! Serien som helhet får 10/10, men 1an och 2an får typ 10000 av 10. :)
Thornblom
2013-06-13, 22:16
En handfull, men ett spel sticker ut.
Zelda: Ocarina of Time 11/10.
Birkharju
2013-06-13, 22:17
Age of Empires II
World of Warcraft
Empire Earth
Counter Strike 1.6
- The Legend of Zelda: Ocarina of Time
- Banjo Kazooie/Tooie
- Super Mario 64
- The Sims
- Halo
- Battle of Middle Earth
- Super Mario Galaxy
- Super Smash Bros. Melee
- Paper Mario: The Thousand Year Door
- Metroid Prime
- Counter Strike 1.6
- Diablo 2
- World of Warcraft
- Lord of the Rings Online
- Pokemon Yellow
- Pokemon FireRed
Spel som inte tidigare listats skulle jag säga är indie spelen Braid och Bastion.
Henchman
2013-06-13, 22:27
Perfect Dark
Fallout 2
Super Metroid
Vi var ju givetvis så dåliga att den som kom på en riktigt diabolisk plan alltid vann, och därefter var det bannat för att det skulle vara mer "balanserat" :D Min favorit var en stund att air-droppa min commander vid motståndarens commander och vinna på att all förstörelse var på bortaplan :D
Haha ja den ja. Den bannade vi också. Eller konststycket jag lyckades med någon gång:
Bygga ett transportflyg kvickt som attans, plocka upp motståndarens commander och flyga tillbaka till sin egna bas och converta (hette det så?) honom ifrån marken. "I have 2 commanders! How many you got?!" :D
Ganymedes
2013-06-13, 22:30
Rätt svar är Uncharted 2. Och även 3'an, som var en värdig uppföljare men naturligtvis inte lika makalöst oslagbar.
Latissimus Dorsi
2013-06-13, 22:30
Heroes of Might and Magic 2.
mangemani
2013-06-13, 22:35
10/10 spel?
uj uj, väldigt svårt att lista alla 10/10 spel man spelat genom tiderna då de flesta är från amiga tiden där så gott som allt var mästerligt.
men några då, ingen specifik ordning, bara några som poppar upp i minnet:
canon fodder
world of sensible soccer
moonstone
laser suad
monkey island 1/2
2 utav de modernare spelen;
hearts of iron 2
rome total war
Crippa90
2013-06-13, 22:47
Command and Conquer: Första strategispelet jag spelade. Körde först på playstation och köpte sen en samlingsbox med Red Alert också. Till det har många timmar spenderats!
Final Fantasy X/X-2: Storyn är sjukt bra, musiken också. Blir nästan lite tårögd på slutet. Tycker också att X-2 ligger på samma nivå som första. (haters gonna hate)
Counter-Strike: Har spelats för många timmar. Händer ibland att man fortfarande spelar det med polarna när det är lan-dags!
mangemani
2013-06-13, 22:52
10/10 spel?
uj uj, väldigt svårt att lista alla 10/10 spel man spelat genom tiderna då de flesta är från amiga tiden där så gott som allt var mästerligt.
men några då, ingen specifik ordning, bara några som poppar upp i minnet:
canon fodder
world of sensible soccer
moonstone
laser suad
monkey island 1/2
2 utav de modernare spelen;
hearts of iron 2
rome total war
skäms att jag glömde nämna spelet jag la ned typ 3 år på, final fantasy 7.
min 10/10 topp lista är väldigt lång, men final fantasy 7 ligger bland de översta spelen på den listan.
Counter-strike obviously. Finns ingen annan kung och finns ingen annan som format ens liv lika mycket. LOL folk som snackar om 600 timmar speltid hit och 1200 timmar speltid dit. En annan satt i princip varenda dag år 2000-2008 med bara små perioders avbrott. Blev det 1 timme ena dagen blev det 8 timmar andra dagen.
För skojjs skull, 6 års effektiv speltid, snitt 3h/dag = 6500 timmar. Men då ingår ju lite tabba ur till mirc och skit som man satt med.
Hedersomnämnande:
Heroes of Might and Magic 3: Shadow of Death
Half-Life
GoldenEye 64
Aoe2
Settlers 2-4
Z
Starcraft 1-2
Warcraft 2-3
Rome Total war
Civilization 2-4
Schack
Quake (i princip alla inkl första TF)
Counter strike
Finns säkert ett par till.
Hackenschmidt
2013-06-13, 23:42
SP:
Baldur's gate 1,2
Fallout 1,2
Demon's Souls
Dark Souls
Homm3
Zelda 1,3
MP:
Quake 1,3
Starcraft
Morrowind är mitt favoritspel iaf. Stämningen är magisk.
Thornblom
2013-06-14, 00:00
Knights of The Old Republic 1 och 2 är värda att nämnas här. Aka KOTOR.
RPG:s
Baldurs Gate 1 & 2
Ice Wind Dale 1&2
Lands of Lore
Might and Magic - Clouds of Xeen & Darkside of Xeen
Warlords II
Fallout 1 & 2
Planescape Torment
Ultima Online
Knights of the Old Republic
Dragon Age 1 (INTE uppföljaren)
Mass Effect 1 & 2
Eye Of the Beholder
Deus-Ex
Skyrim
Strategi
Starcraft & Starcraft II
Galactic Civilizations II
Command and Conquer : Red Alert
Civilization III
X-com enemy unknow (orginalet inte 2012 remake)
Warhammer - Dawn of War (första spelet, inte uppföljarna)
Company of Heroes
Age of Wonders I & II
Warlords II
Warhammer - Shadow of the Horned Rat & Dark Omen
Master of Orion 2
Sid Meiers - Alpha Centuri
Zelda OOT och Majoras Mask, Super Mario 64, Resident Evil remake till gamecube (bättre än 4an), Morrowind (mycket kärlek till det spelet), Dead Space, Dark Souls, Supersonic Acrobatic Rocket-powered Battle Cars, Dragon Age 1, Baldurs Gate 2, Neverwinter Nights.
knuckles
2013-06-14, 01:01
Shadow of the colossus
Warcraft I-III
World of Warcraft
Super mario 64
Golden eye 64
Turok till pc
Ett dinosaurie spel till dator kommer inte ihåg vad det heter. Väldigt gammalt, gick ut på att man skulle utforska olika dinosaurier och gå från rum till rum i en sorts biograf.
Säkert fler från alla möjliga konsoller men kommer inte på mer nu. Pokémonspelen kanske och diverse rpgs på gameboy.
Edit; glömde ett självklart spel:
http://www.covershut.com/covers/Godzilla-Destroy-All-Monsters-Melee-Front-Cover-152.jpg
Roligaste fighting-spelet någonsin.
MMO's
World Of Warcraft till Wotlk, sen blev det bara skit..
Runescape (Roligt som F*N en gång i tiden)
Rappelz (också roligt som F*N en gång i tiden)
FPS
Counterstrike 1.6
Counterstrike Global Offensive
RPG
Diablo 2 LoD 1.11
Konsol
Crash Bandikot (Spelen för ps1)
GTA Vice City (PS2)
Teken 3
Första Rayman spelet
GTA 3
The Legend Of Zelda
Quake 3/quakelive
Starcraft: Brood war
whuddafuks
2013-06-14, 02:42
Serious Sam: The First Encounter
Serious Sam: The Second Encounter
WOW
HL-serien
Devil May Cry
Thief the dark Project
Portal 1, 2
Bioshock Infinite
Quake 3
Jedi Knight - Dark Forces 2
Diablo 2
The Witcher 2
Dels är det alldeles för subjektivt, dels blir det för många att nämna! Har spelat sen C64 (eller innan egentligen) fram till nu, datorer, TV-Spel, bärbart och spelen som är på top är så grymt många och kopplat till ålder och var man befann sig i livet just då. För en meningsfull diskussion så skulle man behöva både prata plattform och genre.
Som kompromiss kan jag väl säga att favoritplattformen sett genom tiden har varit PC. Med det sagt så är det kul att ni postar bilder (Knuckles) sånt kan få folk att upptäcka rätt roliga spel dom inte kände till!
http://1.bp.blogspot.com/-YC2AP9joZ7Q/UFGFaJvb7SI/AAAAAAAAAE4/Sf_8YFYqNGQ/s1600/14655-maniac-mansion-day-of-the-tentacle-dos-screenshot-laverne-in.gif
http://1.bp.blogspot.com/_a-odO7CyixA/TQK1a4NaeYI/AAAAAAAABm0/7i93DlZiqfI/s1600/combat.jpg
http://geekjoan.com/videogames/vectrex.jpg
http://3.bp.blogspot.com/-nehQngOTpaI/UTh4x3H6ZEI/AAAAAAAAJbk/0waKfdkhvLc/s1600/Metal+Slug_1.jpg
http://3.bp.blogspot.com/-TC5nArR8EGE/Teg55InNqQI/AAAAAAAAAGE/EBJT-G3OWP0/s1600/fallout2perks.jpg
Inte att glömma är grim fandango! Fantastiskt spel, på alla sätt.
Hands down bästa PC-spelet som någonsin gjorts. 10/10 i alla reviews. Vinnare av bästa storyline, bästa grafik, bästa musik, Game of the Year 4 gånger ect.
http://gamejunkienz.files.wordpress.com/2012/02/grimfandango.jpg
http://25.media.tumblr.com/tumblr_mbhqh8P5Eg1rhq9h5o1_500.jpg
DzTMT30N5DI
De två bästa konsollspelen genom tiderna no questions asked;
Shenmue I-II
Ren spelglädje, enorm spänning och perfekt storyline/grafik/soundtrack.
Tar flera dagar i realtid att klara och är lika roligt varje gång. Fighterna, mini-gamesen, bara freeroama är underbart i detta spel. Enormt före sin tid.
http://media.psu.com/media/articles/shenmue_feature/shenmue_6.jpg
Jet Set Radio Future
Det spelet jag klarat om flest gånger genom tiderna. Gillar man elektrisk musik och modern digital konst / cellshading / anime-ish så slår detta aldrig fel.
http://www.xblafans.com/wp-content/uploads//2011/11/jetsetradiofuture1.jpg
http://foerster.cc/temp/wolfie/Wiz8SS2b.jpg
http://image.gamespotcdn.net/gamespot/images/2011/045/999440_20110215_screen012.jpg
http://www.funsponge.net/wp-content/uploads/2012/12/Primordia-2012-12-06-00-19-02-32.png
http://www.shockya.com/news/wp-content/uploads/darksiders2.jpg
http://gamerdame.files.wordpress.com/2012/07/silenthill2.jpg
Turrican 2
Shadow of the Beast 2
Indiana Jones and the Fate of Atlantis
Monkey Island 2
Zelda: A Link to the past
Dune 2
Quake
Diablo
Half-Life
Shadow of the Colossus
Portal
Portal 2
Tetris, Tiny Village och Word Rumble. Hardcore gamer checking in. :d
Sheogorath
2013-06-14, 07:29
Sid Meier's "Civilization" är nog det enda spel som förtjänar 10/10.
Edit: Eye of the Beholder II får också vara med, då.
Scratch89
2013-06-14, 07:53
Utan någon speciell inbördes ordning:
- Heavy Rain (PS3). Helt fantastiskt "realtids" crime/mystery, uppföljare till Fahrenheit (PC), som jag tyvärr tyckte var för stappligt för att spela. Bra story, riktigt bra musik och ett spel som är så spännande att man sugs in i det till 100%. De har använt skådespelare som rört sig och blivit analyserade på liknande sätt som Gollum i LOTR, vilket innebär att det blir väldigt realistiska rörelser och att ansikten blir väldigt verkliga (för den tidens teknik). En del sexscener och naket som gör att man faktiskt reagerar på det.
- Fallout 3 (PS3). Postapokalyptiskt och dystopiskt RPG där man lämnar tryggheten i sin bunker för att leta rätt så sin far ute i ödemarken. Bygg egna vapen och minor, träffa intressanta människor och panga mutanter. Helt lysande. Är för ung för att riktigt kunna uppskatta de tidigare spelen i serien, tyvärr.
- The Elder Scrolls IV: Oblivion (PS3). Klassiskt RPG i lite modernare förpackning (då i alla fall). Ondskan är på väg genom portaler och man ska som landets hjälte stoppa detta. Stark krigare, lömsk tjuv eller kraftfull magiker. Däremot är det helt fritt att vandra iväg och göra andra saker. Jag tror inte att jag började på main quest ordentligt förrän efter sisådär 40 timmars spelande...
- Gothic 3 (PC). Ett till RPG, där saker är inte lika fritt, men ändå stort och utan några egentliga fasta riktlinjer. Jag vet inte hur många timmar jag lagt på det här spelet... Många är de, i alla fall. När det kom var det ett av de vackraste och mest krämkrävande spelen (mest p.g.a dålig programmering, men ändå).
- Resident Evil 1-4, kanske också Code: Veronica (PSX-PS2). Fantastisk krypande skräck med inslag av action och pussel. Då fortfarande en relativt bra story som var häftig. Bra karaktärer och det kändes som om det var relativt fräscht på den tiden med flera spelbara karaktärer som påverkade varandras story. (Bubblare: Silent Hill 1-2.)
- Final Fantasy VII (PSX). Episkt J-RPG. Nummer sju i serien är väl ett av de mest populära spelen i serien och jag förstår varför. Nu för tiden är det knappt spelbart tyvärr, då grafiken är riktigt utdaterad och man blev snabbt väldigt obekväm med textrutorna. Riktigt bra story, musiken är trollbindande och det finns så mycket man kan göra för att få ett perfect game att man kan vara fast i spelet i flera hundra timmar. (Bubblare: Final Fantasy IX och X)
Heavy Rain:
http://2.bp.blogspot.com/-YOseJGCXW7A/UNS5C50leSI/AAAAAAAAAeg/oSg3BceS6V0/s1600/heavy-rain-20100209053627820.jpg
Fallout 3:
http://s.cdon.com/media-dynamic/images/product/00/00/96/46/34/7/screen3+large0.jpg
The Elder Scrolls IV: Oblivion:
http://r4nt.com/images/v6/article/large_pic/213/oblivion_lg.jpg
Gothic 3:
http://www.evilavatar.com/images/previews/gothic3/2.jpg
Resident Evil (4):
http://st.gdefon.ru/wallpapers_original/games/177584_resident-evil-4_1600x1200_(www.GdeFon.ru).jpg
Scratch89
2013-06-14, 07:55
Final Fantasy VII förtjänar en egen post med bilder och artwork.
http://3.bp.blogspot.com/-gepft-gJk0Q/UYCLGqwUfFI/AAAAAAAADW0/C-FYDHuUFH0/s1600/FF7Battle01.jpg
http://rebelgaming.com/wp-content/uploads/2013/04/sephirothff7.jpg
http://static.zerochan.net/Final.Fantasy.VII.full.834091.jpg
http://www.examiner.com/images/blog/EXID15506/images/ff7lookback(1).jpg
LoveMachine
2013-06-14, 08:23
Jag är ganska snål med mina tior. De representerar nog 99 % perfekt snarare än 90 %.
Ohotad etta: Deus Ex.
Det finns nog inget spel jag nött så mycket och alltid hittat nya intressanta aspekter av det. De grafiska tillkorta kommanden vägs upp flera gånger om av en intressant handling, icke-linjär spelstil och väl genomtänkta spelvärlden. De två uppföljarna hade sin charm men kom aldrig i närheten.
Baldurs Gate 2: Ett av få rollspel där det går att köra hur många side-quests som helst då alla är intressanta
Fallout 3: Gav den högt älskade serien en värdig men inte helt oporblematiskt fortsättning
Half-Life 1/2: Beviset för att helt linjära spel fungerar om det bara har ett så pass bra driv att man inte märker att man går på en rälls.
The Curse of Monkey Island: Ett av få äventyrsspel som lyckas vara humoristiska och absurda utan att hela pussellösarbiten blir onödigt abstrakt och virrig.
Half Life 2 och Mass effect 2 är dom enda av alla spel jag spelat som verkligen känns som 10/10.
http://pcmedia.gamespy.com/pc/image/article/760/760749/ultima-online-kingdom-reborn-20070201054436006_640w.jpg
http://danielkinsman.files.wordpress.com/2011/10/nethack.gif
Två gamla godingar.
_slipknot1_
2013-06-14, 09:19
Sett till speltimmar och spelglädje.
Star Craft Broodwar
Unreal Tournamnet
Star Craft 2
Football Manager serien
GTA Vice City
AOE 2
War Craft 3
Sim City 4
Civilization 5
Far Cry
Battlefield serien
Goldeneye till Nintendo64
SSX till PS2
Ingen fullpoängare till PS3 spel ännu.
PureWhey
2013-06-14, 09:20
1.6 och WoW är nog de ända jag skulle ge 10or, även fast jag inte körde särskilt mycket WoW.
Le iPhone
Knatcharn
2013-06-14, 09:49
Tibia, 7.6 och tidigare.
WoW, innan Wotlk.
Counter-Strike 1.6
Diablo 2.
Diablo 3, innan AH kom upp.
Battlefield 3 (fast 4an ser ännu bättre ut).
GTA Vice City & 4.
Super Smash Bros på n64.
Elder Scrolls: Oblivion.
Beyond good and evil
http://cdn4.spong.com/pack/b/e/beyondgood124919/_-Beyond-Good-Evil-GameCube-_.jpg
Soul Calibur II
http://art.gametdb.com/wii/cover/US/GRSEAF.png?1317736070
Robbmeister
2013-06-14, 11:01
Fallout 3 GOTY - det är nog det bästa spelet jag någonsin spelat. Det enda som saknas i spelet är ett coop läge.
Fallout new vegas - det kändes iofs som en väldigt stor expansion till fallout 3 men alla nya vapen var intressanta, det fanns mer quest och mer människor + det faktum att man kunde välja faction.
The elder scrolls: oblivion - Det är också otroligt bra och enligt mig var det långt mer roande än skyrim.
The elder scrolls: morrowind
C&C red alert - Nostalgi. Spelet är fortfarande riktigt roligt att köra multi.
Blitzkrieg - Bra strategispel där man måste tänka efter innan man agerar.
Mass effect 2 - Otroligt bra spel där man faktiskt börjar bry sig om karaktärerna.
Medieval total war 2
Stronghold Crusader - Roligt helt enkelt. Känslan när man lyckats bygga ett ointagligt slott är rätt härlig :D
Ratchet and clank 1-3
Hitman blood money
Warcraft III + frozen throne
Starcraft brood war
Star wars the old republic - Kanske dåligt endgame men samtidigt det enda mmo:t jag ens orkat köra till maxlevel utan att bli uttråkad. Alla andra jag testat har varit skittråkiga att spela och swtor är det enda som varit en positiv upplevelse.
Rikard Jansson
2013-06-14, 11:03
WC3/WOW/COD4(lol) är de spelen jag gillat mest och spelat mest. För mig är de 10/10, fast antar att t.ex. /v/ inte håller med :) Sen gillar jag alla Mario-spelen, Zelda och dylikt, men har aldrig suttit och spelat dem länge online multiplayer. (Då det inte går)
Crash 1,2,3,bash,ctr och gta vice city.
Knatcharn
2013-06-14, 11:08
Åhh glömde Warcraft 3. Herre.
Sheogorath
2013-06-14, 11:09
Fan vad gammal man är. :(
Hackenschmidt
2013-06-14, 11:14
http://pcmedia.gamespy.com/pc/image/article/760/760749/ultima-online-kingdom-reborn-20070201054436006_640w.jpg
Den håller jag med om för mmorpgs. Väldigt adrenalinhöjande spel.
Man jagar lite, monstren är tillräckligt dryga i sig för att hålla ens puls lite över vilonivå, sen ser man 4-5 röda namn som kommer emot en i full galopp, +100 puls *spy* och snart den välbekanta "You are dead".
Eller när man själv var ute och PKade och såg ett stackars offer som försökte recalla eller ännu roligare, fly till fots, och man mejade ner honom med halberds och och Corp Por.
Another World.
http://s.pro-gmedia.com/videogamer/media/images/pc/another_world_15th_anniversary/screens/another_world_15th_anniversary_3.jpg
grondahl
2013-06-14, 11:45
Fallout 2
Super Mario Galaxy 2
The legend of Zelda
Metroid
Super Metroid
Phantasie 3 - The Wrath of Nikademus
Champions/Death knights/Dark Queen of Krynn
Master of Magic
Fallout 1 & 2
Baldur's Gate 1 & 2
Diablo
Might & Magic 6
Jagged Alliance 2
Knights of the Old Republic 1 & 2
Final Fantasy X
Metal Gear Solid 3
Mass Effect 1-3
WoW
Och antagligen en bunt andra jag glömt, men de jag kommer ihåg är väl antagligen de som mest förtjänar det :)
Spontant känns det som att ju mer längesedan det var jag spelade ett spel, desto större chans att jag är villig att ge det 10/10, antar att nostalgin hjälper till en del med att höja betygen.
Scratch89
2013-06-14, 12:24
Might & Magic 6
Åh. Måste nog spela om det...
"Having cheated death during the night of shooting stars..."
Arf Pingvin
2013-06-14, 12:28
Quake World
Megaman 2
Baldurs Gate 2
Kom på ett till spel som var kul när man var en liten parvel.. Jävligt mycket känsla i spelet. Det var 10/10 då iaf.
odNueZ2ru5k
jnHSv-NixhY
Åh. Måste nog spela om det...
"Having cheated death during the night of shooting stars..."
Det är ju även (äntligen) ett nytt Might & Magic spel på gång:
TWvpD-w0BCY
Men vet inte om jag vågar hoppas på för mycket, blir svårt för dem att leverera någon som lever upp till 6:an :)
Sid Meier's "Civilization" är nog det enda spel som förtjänar 10/10.
Word.
På 9.5 har vi
Baldurs Gate 2
Master of Magic
Half Life
Warcraft
Grim Fandango
Day of the Tentacle
Doom 2
Diablo 2
Borderlands
Lineage 2
Ni som sagt Oblivion kan ju inte ha spelat Morrowind, så om ni inte har det: ladda ner en grafikmod och kör spelet. Det är enligt mig (som spenderat hundratals timmar på båda spelen) så sjukt mycket bättre än Oblivion att det inte ens går att jämföra. Skyrim är någonstans mitt emellan Oblivion och Morrowind.
Spel jag glömde förra posten:
Final Fantasy Tactics
Metroid Prime
Castlevania: Symphony of the Night
Dungeon Keeper I & II.
Snart kommer den fristående III:an. :)
Dungeon Keeper I & II.
Snart kommer den fristående III:an. :)
Sett preview på det? Jag gillade det och kommer köpa det, om dom verkligen putsar till det riktigt ordentligt.
shut teh face
2013-06-14, 13:13
warcraft 3
total annihilation
Sen finns det bra spel som Skyrim som är grymma osv, men just de två överst är de spel som hållit längst så att säga. Därför är de 10/10 och inga andra.
Jag har spelat så många spel genom åren som fått mig att spendera massvis av timmar, men alla har inte varit 10/10 för den skull, men väldigt nära. Många spel skulle förtjäna 10/10 i ren nostalgi.
De flesta av Blizzards titlar har man väl spelat sönder, så de förtjänar 10/10 av olika anledningar. WC3/TFT är kanske min favorit av dem.
Final Fantasy Tactics
Pokémon Blue/Red
Streets of Rage 2
NHL'94 och '99
Twisted Metal 2
Quake 3
Counter-Strike 1.3 (när man kunde bunny jumpa utan att bli trött)
Age of Empires 2
Tekken 3
Sedan massor av spel till äldre konsoler; Street Fighter, Super Mario, Sonic, RPG:s med flera. Listan kan bli lång.
Scratch89
2013-06-14, 13:43
TWvpD-w0BCY
Men vet inte om jag vågar hoppas på för mycket, blir svårt för dem att leverera någon som lever upp till 6:an :)
Ooooooh. Jag har spelat sexan typ femton gånger, nummer sju i serien bara en eller två. Därefter tyckte jag att systemet blev konstigt, vad jag kommer ihåg, med svårigheter att göra saker som att attackera fiender eller beväpna sina karaktärer. (eller så var jag bara för ung då för att fatta vad man skulle göra). Är de andra i serien bra? Det kom ju något för ett tag sedan som hette Dark Messiah of Might And Magic; är det samma serie? Är det bra?
Ni som sagt Oblivion kan ju inte ha spelat Morrowind, så om ni inte har det: ladda ner en grafikmod och kör spelet. Det är enligt mig (som spenderat hundratals timmar på båda spelen) så sjukt mycket bättre än Oblivion att det inte ens går att jämföra. Skyrim är någonstans mitt emellan Oblivion och Morrowind.
Visst är det så, inte spelat Morrowind. Kan man få tag på det med grafikmod?
StarkaUlf
2013-06-14, 13:45
Duke Nukem 3D
Wayne Gretzky's 3D Hockey
Ooooooh. Jag har spelat sexan typ femton gånger, nummer sju i serien bara en eller två. Därefter tyckte jag att systemet blev konstigt, vad jag kommer ihåg, med svårigheter att göra saker som att attackera fiender eller beväpna sina karaktärer. (eller så var jag bara för ung då för att fatta vad man skulle göra). Är de andra i serien bra? Det kom ju något för ett tag sedan som hette Dark Messiah of Might And Magic; är det samma serie? Är det bra?
Jag tyckte egentligen inte att det var någon större skillnad på 7 & 8, annat än att de väl hade infört rekryterbara karaktärer i 8:an, minns inte om det var något konstigt med beväpningen av dem? Var rätt längesedan jag spelade det.
9:an fick en hel del negativ kritik och det var ju klart sämre än de tidigare, men tyckte ändå det var helt ok (å andra sidan tycker jag det gäller de flesta RPGs, gillar RPGs så är väldigt förlåtande mot eventuella brister i sådana :) ).
Dark Messiah har jag inte spelat, fått intrycket av att det var mer av ett actionspel än ett rollspel, men som sagt, inte kört det, så vet egentligen inte.
Dark Messiah of Might and Magic är mer likt Elder Scrolls i gameplay, fast mycket bättre enligt mig. Sjukt roligt spel, gillade det verkligen.
XS49Dazin3E
Megadrive: Älskade dessa spel när jag var liten
Streets of rage
Toe Jam & Earl
PC:
Fallout 2
WoW (I början)
Warcraft III: TFT
Dragon age: Origins
Codename Eagle (B men fruktansvärt roligt när vi först upptäckte det)
King Grub
2013-06-14, 14:19
Gothic 3 för $3.99 just nu på GOG.
http://www.gog.com/gamecard/gothic_3
Tillsammans med sensaste community patched http://www.worldofgothic.de/dl/download_478.htm = 11/10 och världens genom tiderna vackraste och bästa spel alla kategorier.
Dyrgripen
2013-06-14, 14:20
Tibia. Cs 1.5-1.6
Gabriel Forslund
2013-06-14, 14:21
Quake 1 och 3
Team Fortress till Quake
WoW Vanilla
Dark Age of Camelot
Everquest
Ultima Online
Tibia
Megaman X
Evo
Front Mission
Starcraft Brood War
Warcraft 2
Final Fantasy VII
Kingdom Hearts
Zelda A Link to the Past
Mario 64
Super Mario 3
Diablo 1 och 2
Pokemon Röd/Blå
Säkert fler som jag glömmer...
(Varken DotA2, Sc2, LoL, HoN är 10/10 men det är de jag spelar mest för närvarande)
tefached
2013-06-14, 14:28
zelda OoT
wc3
WoW
Resident evil 4
bioshock 1 och 3
heroes 3 might and magic
i wanna be the boshy
the binding of isaac
Tillsammans med sensaste community patched http://www.worldofgothic.de/dl/download_478.htm = 11/10 och världens genom tiderna vackraste och bästa spel alla kategorier.
Riktigt sugen på det här spelet faktiskt och min gamla dator klarar av det.
Ska nog ge det ett försök. Får hoppas att jag inte är alltför bortskämd efter att spelat Skyrim ett bra tag precis.
King Grub
2013-06-14, 15:13
För mig är Gothic 3 överlägset Skyrim. Och då tycker jag att Skyrim är top 25 av alla spel genom tiderna. Framför allt är det mer varierat; massor av olika miljöer, från öken till lummig skog till snötäckta berg. Mycket större. Och monstren man möter levlar inte i takt med att man själv gör det, utan det är fullt möjligt att som level 1 springa ner i en grotta med en drake och bli slaktad obönhörligt. Dialogen och röstskådespeleriet är dock mycket taffligare i Gothic 3, men jag tycker det bara är charmigt (här är det fullt möjligt att jag är ensam om den åsikten).
Låter bra. Världen verkar som sagt väldigt stor och varierad. Det enda som jag läst ska vara sådär är stridssystemet? Nej, nu får det bli Gothic med patchen.
TWvpD-w0BCY
Ja,ja,ja,ja! Du gjorde just min vecka. Jag har spelat 6,7,8 så många gånger. Jag har längtat efter ett nytt spel hur lång tid som helst nu. Hoppas spelet är lite längre än 8: än bara.
För min del finns det än så länge bara två tior.
Ultima online 1998-2001 ruleset
Fallout 2
Skickat från min HTC One via Tapatalk 2
King Grub
2013-06-14, 15:25
Det enda som jag läst ska vara sådär är stridssystemet? .
Med Community Patch får man välja mellan originalsystemet som väl var sisådär och ett fan-made system som är helt okej.
Bästa spelmusiken någonsin också, i mina öron. Extremt varierad, med väldigt många melodier, och alla passar i sammanhanget och miljön. När man är nere i öknen där det är arab-inspirerat:
xXjJiLBz0wU
Jag får rysningar när jag ser ut över ökensanden i skymningen och musiken från 1:55 och framåt spelar.
Scratch89
2013-06-14, 15:55
Jag äger ett exemplar, och det är så underbart att göra det. Synd att det krävs så mycket fixar för att det ska vara bra, dock...
Med Community Patch får man välja mellan originalsystemet som väl var sisådär och ett fan-made system som är helt okej.
Bästa spelmusiken någonsin också, i mina öron. Extremt varierad, med väldigt många melodier, och alla passar i sammanhanget och miljön. När man är nere i öknen där det är arab-inspirerat:
xXjJiLBz0wU
Jag får rysningar när jag ser ut över ökensanden i skymningen och musiken från 1:55 och framåt spelar.
Schyssta puckar!
King Grub
2013-06-14, 16:00
Jag äger ett exemplar, och det är så underbart att göra det. Synd att det krävs så mycket fixar för att det ska vara bra, dock...
Det har väl inte varit så många bugfixar... :p
http://upload.worldofplayers.de/files8/Changelog_en.txt
Scratch89
2013-06-14, 16:09
Haha. Jag spelade ju från första versionen, och det var ju en hel del som inte funkade, om man säger så. Tack och lov för Community patch. :D
blaaargh
2013-06-14, 16:10
DK: Country
Full Throttle
Majora's Mask
Freelancer
WoW
Mass Effect (hela serien, holi shieet)
Jockefoten
2013-06-14, 16:27
GTA San Andreas
GTA Vice City
WC3
D2
SC-BW
SC2
Dragon Age Origins (moddat)
Mass Effect 2
Shenmue 1-2 till dreamcast
Ninja Gaiden till xbox
Mario kart till wii
Scratch89
2013-06-14, 16:56
Åh. Nu ser jag ju att jag glömt flera spel jag med.
Dragon Age
Heroes Of Might And Magic III
Diablo II
(Curse Of) Monkey Island
Scratch89
2013-06-14, 16:56
Länken funkar inte förresten, om man inte är med på forumet. :(
10/10
http://oi48.tinypic.com/rrsima.jpg
kalajset
2013-06-14, 20:11
Finns ganska många spel jag finner otroligt bra, men 10/10 blir det nog isåfall mer av nostalgiskäl än något annat.
Senaste fem åren sisådär har jag endast kört tre 10/10:
1. Dark Souls
2. Demon's Souls
3. Uncharted 2
Borderlands 2
Halo serien
World of warcraft / allt blizzard gjort och kommer göra :D
Half life serien
Assassins Creed serien
Fable 1 och 3
Battlefield 3
Mirrors edge
Mega bomberman
super metroid
the lost vikings
sonic 3
Rawsteel
2013-06-14, 22:04
Kom på ett till spel som var kul när man var en liten parvel.. Jävligt mycket känsla i spelet. Det var 10/10 då iaf.
Vilken nostalagi*cupid*
Och spel som jag tycker var/är 10/10.
Battlefield 1942
Battlefield 2
Battlefield 3
WoW (Vanilla, TBC)
Hitman Blood Money
Max Payne
Fastback
2013-06-14, 22:13
Super Mario Bros 3
Super Mario Worlds
Super Mario 64
Mario Kart 64
Goldeneye 007
Championship Manager 3
Pokemon Red
GTA Vice City
Counter Strike 1.6
World of Warcraft
knuckles
2013-06-15, 00:46
Förvånansvärt många som spelar/spelat WoW. Glömde lägga till Diablo I-II i min lista, har inte spelat 3an då allting verkar som ett tidlöst grindande efter gear att sälja. Gillar inte designen heller riktigt, föredrar den mörka atmosfären i 1 och 2.
10/10 borde vara svårförtjänat, så jag försöker hålla listan kort.
Age of Empires II med The Conquerors expansionen
Spelas numera bara på LAN någon dag per år men när det kom ut spelade jag det hela tiden. Alla ljudeffekter, musiken, grafiken och känslan i spelet stämde liksom bara. 10/10 helt klart. Serien gick ju, enligt mig, åt helvete med Age of Mythology, och Age of Empires III var ju ett helt nytt spel som jag inte höll särskilt högt av.
Baldur´s Gate II
Har spelats igenom några gånger nu och jag älskar det fortfarande lika mycket. Har alltid varit svag för just BioWare spel, då de håller hög standard vad gäller ickelinjära handlingar och att dom brukar ha så förbannat bra röstskådespeleri som får karaktärerna att leva. Mass Effect och Dragons Age är också från BioWare och tillhör också mina absoluta favorit spel, men BG 2 är den som förtjänar 10/10 från mig.
EVE Online
Jag har spelat många MMO, inklusive GW, WoW, Rift, Aeon etc., men det enda som jag tycker verkligen har en varit nära att utnyttja onlinespelandets fulla potential är EVE Online. Grafiken, musiken och ljudeffekterna är alla sjukt bra, men det som verkligen får EVE att skina är PvPn. När två allianser möts på slagfältet, 2000 piloter på varje sida, och man sitter i sin splitternya carrier som kostade en mindre förmögenhet så pumpar adrenalinet, man blir helt skakig. Det är sjukt svårt att beskriva, men bara den känslan gör att EVE är värd 10/10, det är så jävla episkt.
tossefar
2013-06-15, 22:53
Länken funkar inte förresten, om man inte är med på forumet. :(
Det är hotlinking som inte tillåts. Klistra in länken i adressfältet. Internetnoob.
mattilainen
2013-06-15, 23:17
Quake
Resident Evil 2
Super Mario World
Yoshi's Island
Super Mario Bros 3
Donkey Kong Country
Zelda: A Link to the Past
Final Fantasy VII
Kingdom Hearts
Metal Gear Solid 2 & 3
Megaman 2
Megaman X
Resident Evil 4
Uncharted 2
Silent Hill 2
Chrono Trigger
The Legend of Zelda
Zelda: Ocarina of Time
Onimusha
Teenage Mutant Ninja Turtles IV: Turtles in Time
Street Fighter II: Turbo
Super Mario Kart
Street Fighter Alpha 3
Super Mario 64
Shadow of the Colossus
Final Fantasy X
Spelar FF IX just nu, rätt så säker på att det kommer att sätta sig själv på listan det med. :)
Tie fighter
Red alert 2
Cruise for a corpse
Shadow warrior
Dark forces
Premier manager 2
Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
sjolund27
2013-06-16, 01:38
The Legend of Zelda
Zelda: Twilight Princess
Metroid (till NES)
World of Warcraft
Darksiders
Super Castlevania IV
Finns nog en hel del äldre till både NES och SNES man glömt bort. Men några av de absoluta favoriterna.
Gw2 tycker jag nu fan är värt en 10/10. Har sjukt roligt!
Jockefarmer
2013-06-16, 21:31
Final Fantasy VII är ju given.
Sanitarium
Curse of Monkey island (3an)
Day of the tentacle
Broken Sword 2
Tomb raider 1
Zelda a link to the past
Super mario 64
Super mario 3
Diablo 1
Diablo 2
Command and Conquer, dvs första i spelserien.
Resident Evil 1 & 2
*Edit* måste lägga till spelet Carmageddon 2 också! Otroligt roligt lir när det begav sig. Silken frihetskänsla man hade.
Och nu sitter jag med "The Last of us" till PS3an och måste säga att det är en kandidat för att hamna på listan.
Phil Heath
2013-06-16, 22:32
The Last Of Us
Uncharted serien.
Resident Evil 1-3
Metal Gear Solid 1 och 3.
Unreal Tournament
Några jag kom på nu lite snabbt.
filmjölk
2013-06-16, 22:34
Quake/doom-kopian Blood och Blood2. Episka!
Blindguard1
2013-06-17, 00:45
Doom 1 & 2
World of Warcraft
Runescape
IGI 1 & 2
Spelar de fortfarande, kommer alltid finnas kvar <3
spoonchest
2013-06-18, 08:31
Alla Zelda till 64 och Wii, med definitionen av ett 10/10 spel som något man inte kan sluta spela.
Jag har spelat många bra spel, men jag har alltid tröttnat efter nån timmes spelande, och efter någon dag har det blivit liggande.
Zeldaspelen kan få mig att missköta träning, kost, och sömn.
WHITEFOLKS
2013-06-18, 08:38
De spel jag har spelat och hafft kul med längre perioder:
Dune 2 (A500)
Player/manager (tror jag det hette, A500)
Civilization
Aoe2
Aoe3
Quake Live
Nhl 95
Quake 3
Ristretto
2013-06-18, 08:55
Super Mario Bros 3
Jag har inte spelat något seriöst sedan N64 kom.
knights of the old republic
Tycker att nästan alla spel har tråkiga partier eller så blir man less efter halva eller något liknande. KOTOR däremot spelade jag från början till slut utan att någonsin tycka det var tråkigt och var riktigt sur när det var över. Det har aldrig hänt igen, varken före eller efter.
Diablo II
Det enda spel som är 10/10 för mig.
Jag har en förmåga att snabbt tröttna på spel, finns inte många spel som jag har spelat till slutet...
Fy helvete vad folk horar ut tior. Visst är Mario Kart 64 ett fint och kultiverat spel men inte fan är det att jämföra med nutida spel som WoW, GTA etc, rent objektivt. Att man har många fina minnen kopplade till ett spel innebär det inte att det är 10/10 ffs.
Fy helvete vad folk horar ut tior. Visst är Mario Kart 64 ett fint och kultiverat spel men inte fan är det att jämföra med nutida spel som WoW, GTA etc, rent objektivt. Att man har många fina minnen kopplade till ett spel innebär det inte att det är 10/10 ffs.
Ett betyg är väl sällan objektivt?
Själv tycker jag WoW är 4/10 och GTA 3/10.
Fast de fina minnena är ju antagligen baserade på att man hade en bra upplevelse av spelet då?
Legend of Zelda till NES var det överlägest bästa spelet jag spelat när det var nytt och har fortfarande få spel som kommer i närheten av den känslan jag hade DÅ. Att spelet inte har så mycket att komma med jämfört med dagens spel betyder ju inte att det förtjänar 1/10 i betyg bara för att är gammalt.
Sedan handlar det ju lite om vilket värde man lägger i 10/10 också. Jämfört med en 100-poängs skala, är 10/10 samma som 100/100, eller samma som 91-100/100? Det finns nog inget spel jag skulle ge 100/100, men 10/10 känns betydligt lättare att dela ut.
Fast de fina minnena är ju antagligen baserade på att man hade en bra upplevelse av spelet då?
Legend of Zelda till NES var det överlägest bästa spelet jag spelat när det var nytt och har fortfarande få spel som kommer i närheten av den känslan jag hade DÅ. Att spelet inte har så mycket att komma med jämfört med dagens spel betyder ju inte att det förtjänar 1/10 i betyg bara för att är gammalt.
Sedan handlar det ju lite om vilket värde man lägger i 10/10 också. Jämfört med en 100-poängs skala, är 10/10 samma som 100/100, eller samma som 91-100/100? Det finns nog inget spel jag skulle ge 100/100, men 10/10 känns betydligt lättare att dela ut.
Detta är sanning.
I min mening är 10/10 samma som 100/100 därav endast två spel på min lista.
I mina ögon var är dessa perfekta. Ta till exempel Ultima online. Jag spelar det fortfarande och det kom alltså ut 1997-1998 nån gång. Betalkontot närmar sig sakteliga 6 års spelad tid. Utöver det ex antal timmar på gratisservrar
Skickat från min HTC One via Tapatalk 2
Tetris
Ghostbusters till sega md
Sonic 2
DOOM-DOOM2
HoMM3
GranTurismo
Tekken 3
10/10 vet jag inte men det är dom 8spelen jag nött mest och fortfarande kan få Flashbacks hur man satt och spelade
Mass Effect 2
skickat från mobil
Endast mw2 kan få en tia, ända spel jag aldrig tröttnade på!
då jag gillar e-sport så blir det , CS/quake. För de är så sjukt pass bra balanserade.
Red dead redemption
Battlefield 3
The elder scrolls V: Skyrim
Gw 2 som sagt
homm 2-3
Punchout
Wow (var)
Anarchy Online (var)
Final fantasy 7-8
Indiana Jones and the Emperor`s Tomb, så jääävla bra :D. 10/10 definitivt, fast combat i spelet inte är så bra så är storyn, pusslen och långa campaignen med coola världar helt oslagbar.
The Last of Us
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Gothic 3
Baldurs gate 2
Portal
Finns många många andra bra spel, men väldigt få som förtjänar toppbetyg
Hamsterkakan
2013-07-27, 14:38
Wow när det kom ut
Ultima 4 och Ultima Online var tamigfan 10/10-spel när de kom. Ultima 6 är bra också och 5.
Nethack är snudd på ett 10/10-spel.
Lite random D&D-spel:
Baldurs gate 1 (+Tales of the Sword Coast)=10/10
Baldurs gate 2= 9/10
Icewind dale 1=8/10
Icewind dale 2=8/10
Planescape Torment=9/10
Neverwinter night 1 (med Shadows of Undrentide och Hordes of the Underdark)=10/10
Neverwinter nights 2=8.5/10 (kass spelmekanik, dålig kamera)
NWN2:Mask of the betrayer=9/10
NWN2:Tredje expansionen sög=5/10
Denstillasittande
2013-07-27, 15:02
Oj, det finns en hel del bra spel men några ha ju fastnat mer än andra.
Metal gear solid spelen minns jag mycket väl. Kommer ihåg jag fick ett demo från en tidning och att det tog ett tag innan jag tyckte om demot. Men sedan köpte jag första spelet och gilla storyn och sättet att spela på väldigt mycket. Köpte sedan uppföljarna. Fast alla de nya snakeeater osv har jag aldrig testat. 10/10
Counter-strike har man spenderat många timmar på också. På de numera nerlagda internetcafeerna satt man med kompisarna och lirade. Hade inte ens en dator hemma vid de laget. Började väl runt version 6.0 eller nåt. 10/10
Biosfear gillade jag också mycket som var ett mmorpg väldigt simpelt men väldigt kul spel. Spelade de ganska intensivt. 10/10
Halo serien är grymt roliga spel som också funkar nästan bättre multiplayer. 10/10
Typ spel som zelda osv har jag aldrig fastnat för direkt eller förstått storheten.
High1ander
2013-07-27, 15:02
Dungeon Keeper 1-2
Final Fantasy 5-6
Diablo 1-2
Heroes of Might and Magic 4
Civilization 2-4
Dragon Age
Ocarina of Time
Baldurs Gate
Counter-Strike 1.3
Star Craft 1
Gran Turismo
Secret of Mana
Chrono Trigger
Alla spel är sådana som jag gärna spelar om, och som fortfarande är roliga. För mig är 10 av 10 närmre att ses som 91-100 än att det måste vara 100. Det spelet som iaf. är bäst enligt mig blir Final Fantasy 6.
ChrisRiddick
2013-07-27, 17:24
Rush'n'Attack
Street fighter II
super Mario 64
GTA III
GTA Vice city
Half Life
Guitar Hero 3
CoD: world at war. (mulitplayern)
Assassins Creed II
Final fantasy VIII,IX,X,XII
Fallout 3
Skyrim
EDIT: ska lägga till att dessa spelen är inte alla några 10/10 men min upplevelse med dem har varit 10/10
Diablo 2 har jag lagt ned mycket tid på. Riktigt beroendeframkallande och klår Diablo 3 med hästlängder. Enda nackdelen är att nightmare och hell är för lika normal; det fattas någon twist som skapar lite mer variation.
Annars ett grymt bra spel, 10 av 10 i vilket fall.
Atlantis (kom ut -97 tror jag) var också väldigt kul att spela. 10 av 10.
StarkaUlf
2013-07-27, 18:43
Diablo 2 har jag lagt ned mycket tid på. Riktigt beroendeframkallande och klår Diablo 3 med hästlängder. Enda nackdelen är att nightmare och hell är för lika normal; det fattas någon twist som skapar lite mer variation.
Annars ett grymt bra spel, 10 av 10 i vilket fall.
Atlantis (kom ut -97 tror jag) var också väldigt kul att spela. 10 av 10.
+1 på båda. Speciellt diablo (tiden innan alla massdupes, massbots från shops, imports osv).
Atlantis var riktigt kul. Något jag tyckte var riktigt svårt var att skjuta vildsvinet med pilbågen.
Atlantis var riktigt kul. Något jag tyckte var riktigt svårt var att skjuta vildsvinet med pilbågen.
Det hade jag inga problem med faktiskt, däremot så hade jag ibland svårt för ormpusslet där i Carbonek då man ska ta sig till platsen där drottningen hålls fången.
Det finns walkthroughs på youtube; var lite kul att se igen för jag var bättre på spelet :P
Pudzianovski
2013-07-27, 18:53
Quake/doom-kopian Blood och Blood2. Episka!
Blood 1 var/är fan episkt!
BelowAverage
2013-07-27, 21:33
Crash bandicoot
Spyro
Zelda ocarina of time
Donkey Kong 64
Golden eye
Perfect dark
Super smash
Halo
TES3: Morrowind
Crimson skies
Kingdom under fire
Dark souls
Bioshock
Shadowrun
Mass effect
Age of empires 2
Baldurs gate 2
Arcanum
Eve online
Age of conan
Heroes of newerth
Dungeon keeper 2
Heroes 3
Dota
Bf 1942
Bf 2
Avp 2
Dark and light
Stalker SOC
Diablo 2
Sacred
Oj, lång lista. Sorterad efter konsol de avnjutits på men utan rubrik.
10/10 för mig är mer en spelupplevelse utöver det vanliga snarare än nån fix idé om perfektion. Spel jag haft jäkligt kul med helt enkelt. Trots att dark and light snarare är 2/10 och knappt kom ur alpha.
Battlefield 2
Mafia 2
Far cry 3
World of worldcräft
Heroes of Newerth
Call of duty 4,5 och 6
Metro 2033
StarkaUlf
2013-07-27, 22:14
Det hade jag inga problem med faktiskt, däremot så hade jag ibland svårt för ormpusslet där i Carbonek då man ska ta sig till platsen där drottningen hålls fången.
Det finns walkthroughs på youtube; var lite kul att se igen för jag var bättre på spelet :P
Hehe det var också lite lurigt. Man har försökt ett par gånger.
Kollade lite nu, nostalgi :D
Age of empires 2 - (som jag spelar nu)
battlefield 2 - Gooood Ol'' times
TES4: oblivion - vikken lycka som 15åring
Dessa låg mig närmast i min ungdom.
Men dagens som jag spelar nu ligger på 8-9/10
GW2
LoL
BF3
Skyrim
Spacedogg
2013-07-28, 23:47
World of Warcraft under TBC o WOTLK
Diablo 2
Gears of War 1 Multiplayer
CSS o 1.6
HoN
Wow
HoN
Settlers 4
CS.1.6
Kingdom Hearts och Metal Gear Solid. *cupid*
Blood 1 var/är fan episkt!
Då ska vi se om någon fattar det här torra skämtet:
"Throow, threew, thrown, ha ha ha!"
*trollface*
Faulisto
2013-07-29, 13:59
Inget direkt, 10/10 innebär att det finns praktiskt taget inget man kan klaga på. Att något spel uppnår 8/10 är ovanligt, 9/10 ännu färre, ger man 9/10 så är det ett spel man verkligen minns som extremt imponerande.
Överlag ger dock folk för höga betyg, folk har väl inte så höga krav helt enkelt.
Hoppas GTA 5 blir mitt första 10/10 men tror knappt det.
Inget direkt, 10/10 innebär att det finns praktiskt taget inget man kan klaga på. Att något spel uppnår 8/10 är ovanligt, 9/10 ännu färre, ger man 9/10 så är det ett spel man verkligen minns som extremt imponerande.
Överlag ger dock folk för höga betyg, folk har väl inte så höga krav helt enkelt.
Som sagt tidigare 10/10 kan vara 91/100. Det finns en 9% stor lucka för eventuella brister.
Sen vad man anser är 10/10 är även det högst personligt, onödigt att överanalysera det.
Om jag förlorar mig helt i spelvärlden, glömmer bort allt vardagligt elände och bara har en underbar upplevelse som jag ser tillbaka på med en känsla av nostalgi och glädje så sitter 10:an som ett smäck.
Jag är inte objektiv och gnäller på att det nu kanske fanns några "plotholes" i handlingen, eller att grafiken inte var den bästa.
Betygsätter min personliga upplevelse helt enkelt =)
Mass Effect -spelen och Final Fantasy 6
Skickat från min HTC One via Tapatalk
ApexProcyon
2017-03-03, 01:02
Tales of Maj'Eyal
The Witcher 3
Persona 4
Quake 3
Resident Evil 4
Torchlight II
Super Meat Boy
Civilization
Ikaruga
Crimzon Clover: World Edition
Star Wars: Knights of the Old Republic
Starcraft II står och balanserar på gränsen. Hjärtat säger ja men hjärnan säger nej.
svenbanan
2017-03-03, 01:42
http://everygamegoing.com/ills/electron/bugbyte/tapes/Twin_Kingdom_Valley_001.gif
https://en.wikipedia.org/wiki/Twin_Kingdom_Valley
https://en.wikipedia.org/wiki/Zork
Twin kingdom valley
Zork I
Zork II
Zork III
Jag fastnade stenhårt i textäventyrsspelen på C64 back in the day...
Jag satt hur jävla länge som helst och försökte klura ut diverse problem i dessa. Att jag inte behärskade engelska så särskillt underlättade ju inte. Hälften av det jag tyckte var "gåtor" var väl bara läsförståelse... :D
Pepparspray
2017-03-03, 06:48
Alla spel är inte 10/10 nu men de är spel som definitivt var 10/10 då jag spelade dem och de hängde med riktigt länge av olika anledningar.
Fable
The Elder Scrolls III - Morrowind
Guild Wars
Guild Wars 2
World of Warcraft fram till och med The burning crusade, sen tröttnade jag, även om jag fortsatte spela.
Diablo 1 & 2
Path of Exile(sjukt inne i det då det kom.)
Warlords battlecry 1 & 2.(Trean sög balle)
Age of Empires 1 & 2
Plainscape Torment
Tibia
Ragnarok Online.(Bästa spelcommunity jag varit med om, tills den krashade! :D)
Det var de jag kom på just nu, dessa har skänkt mig stor glädje!
Rikard Jansson
2017-03-03, 08:21
Alltså, har väldigt svårt att sätta 10/10, men spel som definitivt följt med mig en längre period av olika skäl är:
World of Warcraft
Call of Duty 4 -> Modern Warfare 2, sen dog det ut
League of Legends
TrackMania
Alla dessa är spel som man online lirat med sina polare månad efter månad och haft jävligt kul med. Framförallt WOW.
Däremot, ju äldre man blir desto tråkigare blir det och som 19-åring sitter man och tittar nostalgiskt på gamingkvällarna för om dagarna :)
+1 fast byt ut TrackMania mot Wc3.
Days of the tentacle
Ultima online
Settlers
Starcraft
Diablo
Baldurs gate
Akerhage
2017-03-03, 08:43
Ikväll ska jag börja min Zelda:Breath Of the Wild-resa, hoppas på en 10a.
Annars
Morrowind
Zelda: A Link to the past
Megaman 2
Guild Wars 2
Day of the Tentacle
Monkey Island 2
Diablo
Quake
Diablo 2
Thief: The Dark Project
Portal 2
Den första WOW-upplevelsen jag fick av ett spel var när min storebror spelade wow( ;) ) när det släpptes i Sverige. Jag tyckte att det var helt sjukt coolt. 10/10 för första intrycket iaf.
Ni no Kuni, senaste 10 jag spelat.
10/10 vet jag inte om jag kan säga att dessa är, men de är definitivt mästerverk och några av mina favoriter.
Chrono Trigger
Super Mario World
Donkey Kong Country
Super Mario 64
Pokemon Silver/Gold
Metroid Prime
Call of Duty 4
Halo: Combat Evolved
Mass Effect 1
Super Mario Galaxy
Stalker Shadows of Chernobyl med moddarna, och Dying light the following.
ApexProcyon
2017-03-03, 20:15
10/10 vet jag inte om jag kan säga att dessa är, men de är definitivt mästerverk och några av mina favoriter.
Chrono Trigger
Super Mario World
Donkey Kong Country
Super Mario 64
Pokemon Silver/Gold
Metroid Prime
Call of Duty 4
Halo: Combat Evolved
Mass Effect 1
Super Mario Galaxy
Måste lägga till Pokemon silver/gold, Metroid Prime och Super Mario Galaxy till min lista över 10/10-spel.
Edit:
Rayman Legends är också 10/10. Sannolikt världens bästa plattformsspel i 2d.
Final fantasy VII
Metal gear solid ps1
Zelda ocarina of time
Zelda Link to the past
Zelda link between worlds
Chrono trigger
Super metroid
Super mario galaxy 1&2
Half life 2
Portal 1&2
Castlevania SOTN
braid
Diablo 2
Pokemon crystal
Banjo kazooie
Säkert glömt något.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Quakelive/Q3
Starcraft/Broodwar
Endast ett spel har jag valt att spela igen efter jag fyllde 18. Detta får väl min tia dårå.
Super Mario Bros 3 :cheers:
Counter strike 1.5 och 1.6
Dota 2
World of warcraft (upp till icecrown citadel i wotlk efter det 1/10)
Diomedea exulans
2017-03-04, 15:50
De enda spel som är riktigt, riktigt roliga tycker jag är sådana där småspel, såna som finns på mobilen eller datorn när man köper dem. Skittles är nog 10/10.
Det är många spel man har spelat som har det där speciella som man inte riktigt kan sätta fingret på, men som annars inte är perfekta spel. Så, här är min lista på spel som jag tycker är kandidater till en tia:
Heavy Rain
Beyond Good & Evil
Metal Gear Solid 3: Snake Eater
Grand Theft Auto: Vice City
Super Mario World
Legend of Zelda: Ocarina of Time
Shadow of the Colosus
Diddy Kong Racing
The Last of us
Uncharted 2
Jag skulle nog kunna räkna upp 20 till minst, men de får räcka för tillfället.
Ett 10/10 existerar inte i min värld. Men de som kommit närmst är:
Witcher 3
Dragon age: Origins
Baldur's gate 2
Warcraft 3: TFT
Smite
Dark souls 2
Fallout 2
Kel Varnsen
2017-03-04, 17:04
Final fantasy VII
Heroes of might & magic II
Heroes of might & magic III
Tony Hawk's pro skater II
Cold Shadow
Super smash bros melee
The Elder Scrolls IV: Oblivion
Ori and the blind forest
Witcher III
LoL - bästa spelet jag spelat, men önskar att jag aldrig hade gjort det.
Gillar fortfarande att spela, men de spelen jag lirade då jag var mellan 6-12 år blir nästan alla tior för att spelglädjen var så väldigt stor då.
Jag hade endast Nintendos konsoler när jag var yngre. Kan önska att jag även hade spelat Final Fantasy, Metal Gear Solid och ett gäng andra serier. Har upptäckt storheten i dem först på senare år. Blir inte samma sak att spela genom dem när man är vuxen.
Jag hade endast Nintendos konsoler när jag var yngre. Kan önska att jag även hade spelat Final Fantasy, Metal Gear Solid och ett gäng andra serier. Har upptäckt storheten i dem först på senare år. Blir inte samma sak att spela genom dem när man är vuxen.
Jag slutade spela spel runt Final Fantasy 8/9.
Missade runt den tiden Chrono Cross och Xenogears, som jag ångrar.
Men började spela Chrono Cross nu nyligen, och det är riktigt kul faktiskt
(fast min handkontroll har pajjat, så måste skaffa ny).
Spelade även Tales of Phantasia, som jag längtade efter under Snestiden,
när det kom till på GBA (typ 10 år sedan?). Klart värt det!
Jag tycker du ska köra (om du nu drar dig från att spela dom för du är gammal,
och enbart lirar nya spel).
Men om du "enbart" hade Nintendo. Spelade du FF4/6, Chrono Trigger eller Secret of Mana?
Då har du ju ändå inte missat så mycket.
Nej, vissa spel ska man även bara fortsätta ha som bra minnen och inte spela om.
Tror mina allra bästa spelminnen är från spel jag spelade när jag var mellan 8-12. Fick ocarina of time i julklapp när det släpptes. Kan fortfarande minnas hur superduper magiskt bra det var.
Även metal gear solid till psx, spelade om och om hela tiden. Säkert klarat ut det 30-40 gånger.
Nej, vissa spel ska man även bara fortsätta ha som bra minnen och inte spela om.
Tror mina allra bästa spelminnen är från spel jag spelade när jag var mellan 8-12. Fick ocarina of time i julklapp när det släpptes. Kan fortfarande minnas hur superduper magiskt bra det var.
Även metal gear solid till psx, spelade om och om hela tiden. Säkert klarat ut det 30-40 gånger.
Chrono Trigger har jag spelat om säkert 10 gånger sen det släpptes.
Även Final Fantasy 6 och 7. Påminns enbart om hur extremt bra de är.
Secret of Mana har jag dock inte vågat spela om. Ännu mindre sen
jag spelade Secret of Mana 2 några år sedan. Det sög.
Ocarina of Time har jag funderat på spela om. Men tror jag slarvat bort det.
Även fast jag älskade det, var det inte samma sak som FF7 tex.
Rolfarsson
2017-03-04, 19:31
World of Warcraft (vanilla, TBC och WoTLK från och med Ulduar till nerfen av ICC).
Battlefield Bad Company 2.
upperkatt
2017-03-04, 19:34
Sonic the Hedgehog 2.
TomTom72
2017-03-04, 21:56
Leisure Suit Larry
ApexProcyon
2017-03-04, 22:03
Leisure Suit Larry
Mitt enda minne från det spelet är att som 11-åring kämpa med quizet i början av spelet (vars syfte var att gallra ut minderåriga) för att ganska snart dö sierradöden. Tror jag blev överkörd utanför baren eller något.
All kamp för att spela det barnförbjudna spelet i onödan.
Chrono Trigger har jag spelat om säkert 10 gånger sen det släpptes.
Även Final Fantasy 6 och 7. Påminns enbart om hur extremt bra de är.
Secret of Mana har jag dock inte vågat spela om. Ännu mindre sen
jag spelade Secret of Mana 2 några år sedan. Det sög.
Ocarina of Time har jag funderat på spela om. Men tror jag slarvat bort det.
Även fast jag älskade det, var det inte samma sak som FF7 tex.
Ja endel spel har fortfarande bra omspelsvärde och åldrats bra, men sen finns det spel som man nog mest tyckte var bra just då. Grafiken/kontrollen i vissa spel känns verkligen uråldrig ibland.
Men det finns flera spel jag drar igenom då och då. Speciellt super Nintendo. Klarade ut super metroid för någon vecka sedan för säkert 10e gången.
shadowfire
2017-03-04, 22:10
10/10? ffs, jag är svensk.
"lagom".
shadowfire
2017-03-04, 22:10
Får väl bli Eye of the Beholder I och II på Amigan då.
Just 10a på alla är ganska svårt men några spel man blivit fast vid och spelar mkt genom åren är bla:
Smw (Super Mario World) @ snes
Street fighter @ snes och även versioner till ps är bra.
Heroes of might and magic 3 @ pc
Red alert 1 @ pc
Doom @ pc
Duke 3d @ pc
Wolfeinstein 3d @ pc
Quake @ pc ( 1,2 & 3an)
Runescape @ pc
Ignition @ pc
....och mängder mer..............
Räknar betygen det året jag upptäckte spelet....och first playweeks =)
Kan slänga upp massa mer =) varit så mkt bra genom åren.
Men om du "enbart" hade Nintendo. Spelade du FF4/6, Chrono Trigger eller Secret of Mana?
Då har du ju ändå inte missat så mycket.
Just Chrono Trigger spelade jag långt efter det släpptes på en datoremulator, typ 10 år sedan. Trots det kändes spelet magiskt.
Just Final Fantasy och Metal Gear Solid spelade jag aldrig eftersom jag inte har haft konsolerna, och om jag började idag skulle jag gärna börja från början i serierna för att helt förstå spelen. Jag var typ 10 år när FF IX kom och kollade en del när en kompis spelade. Verkade ha samma unika känsla som riktigt bra spel har. Missade även Resident Evil 4 fast jag hade Gamecube, vilket känns synd.
Skaffade nyligen ett 3DS och planerar att köpa Zelda remakesen från N64. Tror de kan vara rätt kul. Har även kört genom Fire Emblem: Awekening och det var otroligt bra. Inte 10/10, men om jag hade varit yngre när jag spelade det hade det nog fått samma status som mina favoriter.
Angående nostalgi och hur spel åldras så har jag ett yngre syskon som jag lyckats få spela gamla klassiker från N64. Alla spel uppskattades väldigt mycket trots att det inte finns någon nostalgisk relation till spelen. Så nog håller de än med dagens standard och förväntningar.
Tree Fiddy
2017-03-04, 23:05
Just Final Fantasy och Metal Gear Solid spelade jag aldrig eftersom jag inte har haft konsolerna, och om jag började idag skulle jag gärna börja från början i serierna för att helt förstå spelen.
Final Fantasy är fristående story för varje spel.
Och lycka till att förstå storyn i MGS-serien. :D
Final Fantasy är fristående story för varje spel.
Och lycka till att förstå storyn i MGS-serien. :D
Haha, ja storyn verkar rätt komplicerad...
Med just Final Fantasy så är det väl iofs främst de äldre spelen som lockar. Kanske ska ge något en chans men är tveksam till huruvida jag orkar med gamla turbaserade RPGn med en massa grinding numera. Just den spelmekaniken tror jag har mindre tålamod för.
King Grub
2017-03-04, 23:14
Gothic 3
GTA San Andreas
Half-Life 2
Just Cause 2
World of Warcraft
Head Over Heels
Anchorhead
Leather Goddesses of Phobos
Resident Evil 4
Baldur's Gate 2
Ultima 4-9
Bard's Tale 2
Elite 2 - Frontier
Dark Souls 1
Dark Souls 2
Dark Souls 3
Bloodborne
Nioh och Watch Dogs 2 kommer nära, men inte hela vägen fram.
Tibia 7.1-8.6. med sin prime under 7.4 helt klart!
age of empires 2
Sheogorath
2017-03-05, 05:31
Får väl bli Eye of the Beholder I och II på Amigan då.
Mmm... Särskilt tvåan. Good times.
Har du spelat Legend of Grimrock? Du kommer INTE bli besviken. Sitter med tvåan nu. Övergrymt spel. :thumbup:
Valle Kvior
2017-03-05, 15:42
Runescape!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.