handdator

Visa fullständig version : Söker prisvärt 5.1 system för film och spel

Fuark
2013-06-13, 14:47
Nån som är haj på ljud? Letar efter ett någorlunda billigt men prisvärt 5.1 surroundsystem för spel och film. Är helt off på fronten och hoppas nån kan guida mig i rätt riktning.

Krispigt men kraftfullt ljud. Det ska kännas i magen när en helikopter flyger förbi, och vill gärna höra tydligt allt splitter ifrån min välplacerade granat i battlefield.

Nåt tips?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Snubben
2013-06-13, 14:50
Vad är "någorlunda billigt"..

500 SEK? 5000 SEK? 15 000 SEK?

Fuark
2013-06-13, 14:51
Ah, ett par tusenlappar. Kan köpa begagnat, men runt 2-4 tusen

Dreas
2013-06-13, 14:52
Många okunniga gillar Logitech. Enkelt och bra pris.

Jag hade kollat runt på Fynda.se efter lite riktiga grejor.

aijou
2013-06-13, 14:58
Jag har ingen direkt koll på vad som är ett prisvärt hemmabiosystem. Men jag såg att Komplett hade rea idag på ljud och bildprodukter. Så det kanske kan vara ett bra tillfälle att hitta något prisvärt.

BlötSnö
2013-06-13, 14:59
Många okunniga gillar Logitech. Enkelt och bra pris.

Jag hade kollat runt på Fynda.se efter lite riktiga grejor.

Först "*grr* Vadfan, jag gillar ju Logitech. Jäkla dryg lirare som kallar mig okunnig."
Sen ":d Jag vet ju ingenting om högtalare."

Du ska inte ha dig en förstärkare och 2 rediga golvhögtalare då?
Jag tror du får bättre ljud för pengarna, men du torskar ju å andra sidan 5.1 och det kanske lockar mer...

Fuark
2013-06-13, 15:00
Ska kolla, men jag vet inte riktigt om det är grymt eller inte.

Vill ha det till PC, Xbox, TV och alla andra konsoler. Är det nåt man behöver veta för att få det att fungera?

aijou
2013-06-13, 15:01
Pioneer har jag hört mycket bra om på ljudfronten. detta kanske kan vara något? Prissänkt med 37%.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752113

Men jag har som sagt ingen större koll utan det är bara vad jag har hört.

Dreas
2013-06-13, 15:01
Först "*grr* Vadfan, jag gillar ju Logitech. Jäkla dryg lirare som kallar mig okunnig."
Sen ":d Jag vet ju ingenting om högtalare."

Du ska inte ha dig en förstärkare och 2 rediga golvhögtalare då?
Jag tror du får bättre ljud för pengarna, men du torskar ju å andra sidan 5.1 och det kanske lockar mer...:D

Jag gillar också Logitech, hälften av mina tillbehör till datorn är ifrån dom. Även mina 2.0-högtalare. Men ska man ha dyrare grejor finns det bättre val.

Tror du är något på spåret med golvhögtalare.

Fuark
2013-06-13, 15:02
Gillar 5.1. Spelar och ser mycket på skräck, då ger basen och surround oerhört mycket. Oslagbar närvaro :)

BlötSnö
2013-06-13, 15:03
Låter som att du kommer behöva en HDMI-hubb eller något liknande om du ska köra så många olika enheter mot systemet.

Kört Amnesia Dark Descent? Jag har bara sett det. Fy fasen... Och med surround? Jag skulle få en hjärtattack.

Fuark
2013-06-13, 15:04
Det gör mig ingenting om det är så simpelt att bara fysiskt byta uttag från t.ex box till PC

haha ja, såklart. har spelat det mesta i skräckväg. Amnesia hade varit riktigt fett i 5.1

Snubben
2013-06-13, 15:18
Om du vill ha bra bas kanske du ska börja med ett 5.0 system och sedan köpa en "riktig" bas..

Har du möjlighet att gå och lyssna någonstans?

Annars kan definitivt THX system funka för den pengen, mycket ljud för pengarna (Sen kan man diskutera hur det klart ljudet mm. är men det är defintivt ett bra ljud för pengen).

Ronn
2013-06-13, 15:34
Jag gillar Sony's billigare 5.1 system, bra ljud, bra pris, bra funktionalitet.

Har själv ett HT-SF1300 system vilket är rätt gammalt nu men fyller funktionen bra.

Sen beror det lite på vad för typ av högtalare du vill ha, små satelliter, pelare och så vidare.

Fuark
2013-06-13, 15:44
Kan ju lyssna på media markt, men de har ju ett superrum som förbättrar ljudet och riktigt dyra prylar. Vill bara ha ett casual/grymt ljud

Ska checka Sony lite, helst beg. lr kompletts rea

Form på högtalarna spelar 0 roll

Snubben
2013-06-13, 16:38
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=568230

med

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1160710

Totalt typ 6300 SEK eller något.

Du kan säkert hitta det billigare eller köpa enklare högtalare. För egen del så hade jag nog lagt några kronor på recievern (som på länken) och köpt ett billigare ljudsystem.

Då du inte har ett dundersystem (gissar jag på) så kommer det bli ett skutt uppåt i ljudkvaliteten. Har du då en bra förstärkare så kan du istället köpa bättre högtalare nästa gång och ignorera förstärkaren (min Onkyo har varit med nu i 6 år och jag har bytt högtalare 2 ggr, levererar till 100% fortfarande)..

Annars har du logitechs här; http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746826
De levererar ett bra ljud, ingen tvivel om det men när du sedan kommer till (vilket du kommer att komma till) att du vill ha något bättre så måste du införskaffa en recievern...

Lycka till, vad du än köper så kommer du bli nöjd.. Särskilt om man går från de fräscha högtalarna som är inbyggda i TV:n...

Fuark
2013-06-13, 18:39
Har inbyggda högtalare i laptop och TV :) men brukar köra på headset. Kollar runt lite, funderar på om inte ett nybörjarpaket likt Logitech är rätt väg att gå ändå

Ronn
2013-06-13, 18:54
Har inbyggda högtalare i laptop och TV :) men brukar köra på headset. Kollar runt lite, funderar på om inte ett nybörjarpaket likt Logitech är rätt väg att gå ändå

Ett 5.1 system för 2-3k funkar, helt ok ljud, kolla funktioner på stärkarn antal ingångar och så vidare.

awesomooo
2013-06-13, 19:37
Jag har Logitech z-5500 till datorn. Det fungerar alldeles utmärkt för mig när jag kollar Youtubeklipp, spelar spel och vill brassa på rätt rejält med musik.

VoDaresVins
2013-06-13, 19:53
Annars har du logitechs här; http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746826
De levererar ett bra ljud, ingen tvivel om det men när du sedan kommer till (vilket du kommer att komma till) att du vill ha något bättre så måste du införskaffa en recievern...

Lycka till, vad du än köper så kommer du bli nöjd.. Särskilt om man går från de fräscha högtalarna som är inbyggda i TV:n...

Denna ligger på min önskelista efter jag hörde dom i helgen. Nu finns det nog många nissar som skrattar åt det jag kallar bra ljud, men det där var bra ljud IMO.