handdator

Visa fullständig version : en fråga bara....

Mowgli69
2013-06-12, 16:02
nu när jag har börjat styrketräna så har jag tänkt på en sak.... kan man träna en muskelgrupp för varje gång man tränar?

t.e.x Måndag 5 övningar för bröst, tisdag armar,onsdag ben osv....

eller borde man köra bröst,arm måndag, tisdag ben och rygg osv...

isåfall vf?

jag har börjat köra stronglift 5x5... trivs super, så tacka gud för kolo!! *cupid*

tlk
2013-06-12, 16:20
Du kan köra vilket som. Flera grupper på passen, en grupp per pass, helkropp varje pass...

Välj ett som du trivs med och kötta det tills resultaten stannar av.

Mowgli69
2013-06-12, 19:59
hmm de vill säga att möligheten finns? blir det samma resultat som om träna det andra?

Hydlee
2013-06-12, 20:24
Vilket som passar dig bäst beror på hur mycket tid du har att lägga på träning, mm. Du säger ju att du hittat ett program du trivs med så fortsätt på det!

svenbanan
2013-06-12, 20:37
När man är "nybörjare" kan man egentligen köra lite vad som helst och ändå få resultat. Men det kan såklart vara bra att grunda med att lära sig bra teknik och bra vanor osv.

Den största anledningen att dela upp träningen så man kör en muskelgrupp per pass är att man kommit såpass långt i sin utveckling att man behöver verkligt mycket stimuli per muskel för att den ska vilja växa ännu mer. Dvs ju mer man reda lagt på sig i muskelmassa ju svårare är det att lägga på sig 100g muskler ytterligare. Resultatet av att man är tvungen att verkligen mosa muskeln för att den ska kunna växa, är också att man kommer vara tvungen att vila längre innan man kan träna den igen.

Har man inte kommit så långt i sin träning så kan man istället dela upp det i pressövningar, dragövningar och underkropp. Då kan man köra lite fler muskler per pass, och man kan köra samma muskel lite oftare. Det är alltså positivt att träna en muskel så ofta som möjligt. Fast inte oftare än att den hunnit återhämta sig ordentligt från förra passet.

Är man ännu lite mer nybörjare kan man dela upp kroppen i överkropp och underkropp, eller så kör man helkroppspass (vilket man ju kan kalla SL5x5 för). Så länge man fortsätter göra framsteg och bli starkare och växer så kan man fortsätta köra sina helkroppspass tre ggr i veckan. Förmodligen kommer man då inte tjäna nåt på att hoppa på ett mer avancerat program, snarare tvärtom. När detta inte ger nåt mer (kan ta år) så kanske det kan vara dags att dela splitta lite annorlunda.

Observera att detta är en grov förenkling. Man kan mycket väl ha tränat skitlänge och ändå få bra resultat av att köra helkroppspass tex. Det finns många ytterligare faktorer. Sen är ju inte alla intresserade av bb, och då kan ju upplägget bli helt annorlunda.

Mowgli69
2013-06-12, 22:05
Tack för ditt svar! Men om jag hade kört 5x5 bröst 4 olika övningar på måndag, onsdag desamma fast ben fredag desamma fast rygg, osv det hade ju tagit minst en vecka tills jag hade kommit tillbaka till bröst övningarna, hade det påverkat positivt eller negativt?

Kvicksilver
2013-06-12, 22:08
Tack för ditt svar! Men om jag hade kört 5x5 bröst 4 olika övningar på måndag, onsdag desamma fast ben fredag desamma fast rygg, osv det hade ju tagit minst en vecka tills jag hade kommit tillbaka till bröst övningarna, hade det påverkat positivt eller negativt?

Det är en smaksak. Dock tycker jag nog att har man tid så ska man försöka träna igenom kroppen 2gnr/vecka. Och då är det lämpligt att köra 2 muskelgrupper/pass.

Hydlee
2013-06-12, 22:12

Ska man bara träna 3 gånger i veckan så är en tresplit förmodligen inte något vidare nej. Då är hel eller halvkropps-splittar bättre. Att gå igenom hela kroppen två gånger per vecka är ett bra mål.

Mowgli69
2013-06-12, 22:38
Jag har tid 3 gånger i veckan, frågan är räcker det? Bröst-armar måndag, ben-axlar onsdag fredag rygg för sig(för att det är en stor muskel)?
Jag känner bara att hellkropp är inget för mig känns som jag inte blir nöjd :/ tack alla för era svar! Verkligen uppskattande!

svenbanan
2013-06-13, 00:14
Om du är nybörjare kan du i princip träna lite hur som helst och du kommer ändå bli starkare. Det viktigaste lär ska vara frekvens (ju oftare dessto bättre) och att man inte lyfter pappersvikter bara (minst 60% av maxvikt eller nåt sådant). Men efter en viss tid kommer du att vara tvungen att "göra rätt" för att fortsätta få framsteg.

Om du ska köra 3ggr/v är nog det bästa för dig att köra helkropp dessa pass. Om du börjar mecka med massa snajdiga splittscheman kommer det bara leda till att du tränar varje musklegrupp mer sällan. Möjligen kanske ett helkropp och ett överkroppspass och ett underkroppspass. Då kör du ju ändå igenom hela kroppen 2ggr/v.

Ju fler olika pass du delar upp kroppen i ju lägre frekvens blir det ju också för varje musklegrupp. Jag tycker inte du ska splitta mer än du måste. Behöver du fem set i sju olika sorters bicepscurl för att biceps ska få tillräckligt med pisk för att växa så kan det vara nåt för dig. Men om du fortfarande blir starkare i biceps av att köra pullups fem set tre gånger i veckan så tror jag inte du tjänar på att överge helkroppsköret.

Tyckte du skrev att du körde SL5x5 och gillade det? Varför är du inte nöjd? Du hade väl bara kört ett litet tag. Det tar ju sin lilla tid att lägga på sig muskler. Hur mäter du dina framsteg? Ett tips är att mäta framsteg i hur många kilo du har på stången i de olika övningarna, och att detta ska ökas hela tiden. Om du kan lyfta tyngre och tyngre kommer du (obviously) att bli starkare och även få större muskler.

Bara för att du blir helt mör i en muskelgrupp av att köra slut på den i ett särskilt pass en gång i veckan kommer inte leda till att du får bättre resultat än om du kör den muskelgruppen betydligt lugnare tre gånger i veckan.

Lycka till

Ghoetic
2013-06-13, 00:42
Som nybörjare är det nog svårt att bedömma vad som är lämpligast pga nybörjar "gains"

Men håller med dem flesta, större frekvens kan vara nyttigt.
Fokusen skall dock vara enligt mig vikt progression, dvs sträva alltid att lyfta tyngre eller mer reps.

ju fler pass vars progression är möjligt desto bättre resultat.
du lär ju märka när progressionen går sämre och då kan det vara bra att expermimentera med en lägre frekvens för att få fortsatt ökning.

Lycka till!

eAzy
2013-06-13, 01:19
Kör helkroppspass 3x i veckan, följ ett program som har stenkoll på progression. Första året av träning ska inte slösas bort utan ta till vara på de år du växer som mest!

nomirin
2013-06-13, 02:21
Du kan inte köra bröst t.ex. utan att armmusklerna är med.

Kör helkroppspass 3x i veckan,
+1

Mowgli69
2013-06-13, 07:25
Tack så hemskt mycket! Ni är för jävla goa!