Visa fullständig version : Omega-3 och fettfri massa
King Grub
2013-06-12, 14:49
Myopenia or muscle wasting due to ageing, chronic disease, and various medical interventions has been associated with increased mortality, morbidity, and poorer physical function. Attempts through nutrient and exercise interventions have been made to prevent this deterioration. In addition, while a measure of lean body mass (LBM) is associated with health outcomes, LBM function may be a better prognostic tool. Long-chain omega-3 fatty acids (LCn-3s) are nutrients that may mitigate LBM losses in noncancer populations. The purpose of this review is to determine whether LCn-3s have a role in LBM sparing in noncancer populations, to establish a minimum dose and duration of LCn-3s that will result in LBM change, and to summarise the potential effects of LCn-3s on LBM function when combined with an anabolic stimulus. Overall, in noncancer populations, LCn-3s have limited utility in sparing LBM during energy balance, energy restriction, or in conjunction with aerobic exercise. Further investigations are required to determine the appropriate dose and duration of LCn-3s for optimal LBM function. Finally, compelling evidence exists for LCn-3s in conjunction with an anabolic stimulus to improve LBM function and quality. Functionality of LBM tissue is an important outcome for population health, and LCn-3s show some promise, albeit pending further study.
Can J Physiol Pharmacol. 2013 Jun;91(6):459-68. Omega-3 fatty acids and changes in LBM: alone or in synergy for better muscle health?
http://www.nrcresearchpress.com/doi/full/10.1139/cjpp-2012-0304
LCn-3s have limited utility in sparing LBM during energy balance, energy restriction, or in conjunction with aerobic exercise.
Hur tolkar man det, att det har sparsam nytta?
Hur tolkar man det, att det har sparsam nytta?
Limited utility, begränsad nytta/användning, är ofta ett diplomatiskt sätt att skriva "pengar i sjön".
Limited utility, begränsad nytta/användning, är ofta ett diplomatiskt sätt att skriva "pengar i sjön".
Med andra ord på underskott och balans "pengar i sjön" med anabolic stimulus (överskott + styrketräning) kanske bra?
Med andra ord på underskott och balans "pengar i sjön" med anabolic stimulus (överskott + styrketräning) kanske bra?
Nu har jag inte läst fullängdaren så jag kan inte precis svara på vad de har kollat på. Man får ju intrycket av att de har tittat på om o3 kan hjälpa till att förhindra nedbrytning av LBM vid balans, kaloriminus, eller vid kardjoträning.. och då ungefär funnit att det inte har den effekten i någon nämnvärd utsträckning.
Så för det syftet är det säkert pengar i sjön. Syftet här är ju alltså inte att klura ut vad som ger "maximal muskeltillväxt".
Om det sen är bra för överskott+styrketräning säger (förmodligen) inte studien ett dugg om. Får inte intrycket att de har tittat på det alls.
Ska man hypotisera litta så... finns ju såklart skolan som är oroliga över O3:ornas potentiella antiinflammatoriska egenskaper när det gäller maximal muskeltillväxt. Många (jag t.ex.) gillar ju gärna att trycka i oss rätt så mycket ox- och kycklinghjärtan för att få än mer snedvriden o6:o3-balans än vad som är normalt.... och då trycka massa o3 verkar ju motverka det syftet iaf.
TLK, det var denna meningen jag tänkte på,
Finally, compelling evidence exists for LCn-3s in conjunction with an anabolic stimulus to improve LBM function and quality, Sen kan man ju undra vad de menar med "compelling"
Att framkalla inflammation med Askorbinsyra har väl inte visat någon effekt i studiet?
TLK, det var denna meningen jag tänkte på,
, Sen kan man ju undra vad de menar med "compelling"
Att framkalla inflammation med Askorbinsyra har väl inte visat någon effekt i studiet?
Du har helt rätt med den meningen. Läste inte abstractet så noga. Har inte precis sovit de senaste 3 dygnen ;)
Mer är inte bättre.
Det är en rätt snäv gräns när omega-3 ökar oxidativ stress.
askorbinsyra? Det är vitamin C. Jag tror du tänker på arakidonsyra ("omega-6").
Finns vissa anledningar att tro att det kan vara värt. Förutom då att hjärtan är både gott och billigt.
Exempelvis https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23076795
askorbinsyra? Det är vitamin C. Jag tror du tänker på arakidonsyra ("omega-6").
Finns vissa anledningar att tro att det kan vara värt. Förutom då att hjärtan är både gott och billigt.
Exempelvis https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23076795
Oj, hehe japp givetvis arakidonsyra :-) Det var ju populärt för något år sedan men sen dog väl intresset ut lite. Ola Wallengren körde ju det under sin Bulk som finns på Body Radio, där nämner han dock att man gjorde studier där det inte gav någon positiv effekt.
Oavsett ska jag börja äta lite kycklinghjärta under bulken, mest för att jag är nyfiken och det är billig mat.
Oj, hehe japp givetvis arakidonsyra :-) Det var ju populärt för något år sedan men sen dog väl intresset ut lite. Ola Wallengren körde ju det under sin Bulk som finns på Body Radio, där nämner han dock att man gjorde studier där det inte gav någon positiv effekt.
Oavsett ska jag börja äta lite kycklinghjärta under bulken, mest för att jag är nyfiken och det är billig mat.
Ok. Ingen koll på vad Ola Wallengren kör.. Käkat kycklinghjärtan i bra många år. Is good fuuud. billigt som fan med.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.