handdator

Visa fullständig version : Kött, ett måste?

Feelgood
2013-06-12, 13:12
Tjena,

nu under maintain på cirka 2500kcal har jag insett att jag kommer upp i mitt proteinbehov (150-160g) genom att bara äta kvarg, pasta och andra kolhydrateskällor. En dag kan se ut såhär - 100g rice crispies + 4dl mjölk , träning 30g vassle, sen kan jag käka 420g pasta tex och kvarg på det och då är jag uppe i runt 160g protein och resten kolhydrater o fett. Bör jag byta ut något mot kött? tänkte då proteinkvaliten kanske inte är de bästa men kanske funkar ändå såhär?

tlk
2013-06-12, 13:13
Är du verkligen orolig över proteinkvaliten så kan du byta ut pastan och rice crispiesen mot kött. Känns hyfsat onödigt.

Tisu
2013-06-12, 13:19
Hur mycket kvarg gäller det?

Glutenkatt
2013-06-12, 13:20
Vi "bör" väl äta mindre kött sägs det.

Det enda som jag kan tänka mig är väl att du får i dig för lite järn, som finns rikligen i kött.

Reaper123
2013-06-12, 13:22
Nu vet jag inte om du kombinerar kvargen med pasta på kvällen i samma måltid, men kvarg är fullvärdigt protein så där har du inget att oroa dig över. Äter du däremot pastan rakt upp och ner med säg endast lite ketchup & kryddor så borde du kanske slänga på åtminstone lite skinka för att få en komplett måltid!

Edit: vill man köra köttfritt funkar ju även en kombination med linser, bönor och varför inte ost till pastan?

Nu vet jag inte vad rice crispies är för typ av flingor, men med mjölk så kan du åtminstone räkna med allt protein i den måltiden :)

Är du nojjig kan du ju alltid sippa på en vassleshake till måltiderna, behövs inte så mycket (har för mig siffran 20g brukar nämnas) för att få en icke fullvärdig proteinkälla fullvärdig mha vassleprotein!

Feelgood
2013-06-12, 13:42
Är du verkligen orolig över proteinkvaliten så kan du byta ut pastan och rice crispiesen mot kött. Känns hyfsat onödigt.
Så jag behöver inte oroa mig?

Hur mycket kvarg gäller det?

500g

Vi "bör" väl äta mindre kött sägs det.

Det enda som jag kan tänka mig är väl att du får i dig för lite järn, som finns rikligen i kött.

Järntillskott fåre bli isf

Nu vet jag inte om du kombinerar kvargen med pasta på kvällen i samma måltid, men kvarg är fullvärdigt protein så där har du inget att oroa dig över. Äter du däremot pastan rakt upp och ner med säg endast lite ketchup & kryddor så borde du kanske slänga på åtminstone lite skinka för att få en komplett måltid!

Edit: vill man köra köttfritt funkar ju även en kombination med linser, bönor och varför inte ost till pastan?

Nu vet jag inte vad rice crispies är för typ av flingor, men med mjölk så kan du åtminstone räkna med allt protein i den måltiden :)

Är du nojjig kan du ju alltid sippa på en vassleshake till måltiderna, behövs inte så mycket (har för mig siffran 20g brukar nämnas) för att få en icke fullvärdig proteinkälla fullvärdig mha vassleprotein!

Ah okej tack för tipsen! Men det borde väll inte "sänka" resultaten, de är ju ändå protein och med hård träning så.

Scratch89
2013-06-12, 13:47
Inga problem. Tänk på att den större delen av världens befolkning inte äter nämnvärda mängder kött...

420 gram pasta förresten? Okokt eller kokt? Det är jäääävligt mycket om du väger den okokt.

Feelgood
2013-06-12, 13:50
Inga problem. Tänk på att den större delen av världens befolkning inte äter nämnvärda mängder kött...

420 gram pasta förresten? Okokt eller kokt? Det är jäääävligt mycket om du väger den okokt.

Hahah okokt! Älskar pasta, deffen fick mig att göra det. Idag blire 420g pasta uppdelat på två gånger, så det blir ju inte så mycket på en måltid :)

Reaper123
2013-06-12, 14:17
Ah okej tack för tipsen! Men det borde väll inte "sänka" resultaten, de är ju ändå protein och med hård träning så.Lär inte vara någon större fara, är ju just under deff proteinintaget är som viktigast att hålla högt!

Nu är det väl inte fel att ligga högt året runt, men här på kollo är det extremt få som ligger i nån nivå som bör ge negativa resultat om man sköter kost & träning bra!

Så kör på, om det känns bra, är mitt tips! :thumbup: (optinojja skadar mer än det gör nytta imho)

Beemel
2013-06-12, 14:28

Större del av världens befolkning lider även av svält/undernäring =)

Sverker
2013-06-12, 17:05
Större del av världens befolkning lider även av svält/undernäring =)

Då ska vi inte odla foder för att föda djur. Bättre att odla ris och vete som ger bra avkastning per tunnland.

agazza
2013-06-12, 17:09
Då ska vi inte odla foder för att föda djur. Bättre att odla ris och vete som ger bra avkastning per tunnland.

Eller sluta bli fler. Kört är det redan ändå

Sent from my XT897 using Tapatalk 2

Bryggan
2013-06-12, 17:45
+1. Varför ens försöka dra ut på plågan som kommer att komma.

Gober
2013-06-12, 18:08
Fördelen med bulk är ju att man inte behöver så mycket kött. Nog för att jag älskar kött men kan man minska lite konsumtionen så är det ju bra då det finns fördelar med det.

Donkey Kong
2013-06-12, 18:15
Maten tog väl slut redan 1890? :)

Sniggel
2013-06-12, 20:05

Sent from my XT897 using Tapatalk 2

"Kört och kört". Vi (globala "vi") är i en kass sits, även om den är bättre än den nånsin varit förut. Populationen kan mycket väl komma att vända om alla dras ur fattigdom och får utbildning (jag tror faktiskt att många länder är på väg ut ur fattigdom på bekostnad av att större delar av västvärlden får sluta leva lyxlirare, fair enough om du frågar mig :D).
Då är chansen stor att folk börjar få < 2.0 barn per familj så att trenden vänder. 9 miljarder tror jag är någon typ av minimum som befolkningen på jorden kommer att uppnå ifall den glogala trenden är på väg att vända just i detta nu. Färre än 9 miljarder kommer det iaf inte bli. Sen kanske det blir mer eller fortsätter öka, med de följder det kan innebära.
Men "kört" är nog lite överdrivet. Beror iofs på vad du menar med det.

Bryggan
2013-06-12, 23:04
"Kört och kört". Vi (globala "vi") är i en kass sits, även om den är bättre än den nånsin varit förut. Populationen kan mycket väl komma att vända om alla dras ur fattigdom och får utbildning (jag tror faktiskt att många länder är på väg ut ur fattigdom på bekostnad av att större delar av västvärlden får sluta leva lyxlirare, fair enough om du frågar mig :D).
Då är chansen stor att folk börjar få < 2.0 barn per familj så att trenden vänder. 9 miljarder tror jag är någon typ av minimum som befolkningen på jorden kommer att uppnå ifall den glogala trenden är på väg att vända just i detta nu. Färre än 9 miljarder kommer det iaf inte bli. Sen kanske det blir mer eller fortsätter öka, med de följder det kan innebära.
Men "kört" är nog lite överdrivet. Beror iofs på vad du menar med det.Även att du låter som ett eko av hippien Hans Rosling så vill jag bara informera dig om att han har reviderat sina egna siffror. När jag såg honom för 3 år sedan dyvlade han demagogiskt ut att 9 miljarder blir vi men sedan är det stopp....precis som om den här planeten kan klara 9 miljarder. Oj förlåt, Hasse säger ju även rakt ut att om man inte håller med honom så är man nazist...det vill jag ju inte vara så jag håller med. Med den befolkningstillväxt vi har nu så sker det 2045, dock är 2045 forskarnas förhoppning, rent matematiskt 2038 btw.

Vill bara tillrättavisa dig lite att alldeles nyligen såg jag Hasse igen...nu är han nybliven miljonär *grattis, grattis*. Då hade han nämligen redigerat sina egna siffror så nu säger han att 11 miljarder kommer vi att bli. Ser jag honom om tre år igen så kanske han säger 13 miljarder. Nåväl nu låter det ju bara som siffror eller hur, men försök sätta dig in i vad 9 miljarder betyder eller 11...eller varför inte 13 MILJARDER människor!!

Problemen hopar sig om energi, drickbart vatten, förgiftade och utfiskade hav, brist på fossila bränslen och att vi inte ska äta kött...käkar vi inte kött så kommer allt att lösa sig, kom igen! Ingen och aldrig ser vi som en daglig diskussionspunkt i media eller politiskt vad vi ska göra mot överbefolkningen! Nä då, det verkar enklare att peta i detaljerna och sedan trösta sig med hippie Hans visdomsord.

Kina kör sin enbarnpolitik med hyfsat resultat men får skit av hela världen för att det är inhumant!!! Det är det mest humana man kan göra, tycker jag iaf. I Sverige och i alla västländer så har vi en armé med nationalekonomer som ständigt räknar med en växande befolkning och förökar sig inte det egna folket så imoprterar vi dem istället. Budgeten måste gå ihop överallt, så de ekonomiska krafterna bakom förökningen är också starka.

Det är nog dags att komma ut ur bubblan nu...

difeddy
2013-06-12, 23:15
Har läst någonstans att (koldioxid)utsläppen från köttindustrin är större än utsläppen från bil, båt och flyg tillsammans. Kan dock ha läst fel, men poängen kvarstår ändå att köttindustrin står för en förhållandevis stor del av miljöproblemen. Skippar du kött bidrar du således till en bättre miljö, och sen är det faktiskt ganska gott att leva på typ pasta och bröd. Se bara till att komplettera med diverse aminosyror (görs enklast med mejeriprodukter och baljväxter) och kanske lite EAA. Bör vara likvärdigt med att äta kött.

Sverker
2013-06-13, 17:38
Ökat välstånd brukar betyda att det föds färre barn. Ökar välståndet i Asien, Sydamerika och Afrika kan vi säkert förvänta oss en avstannade befolkningsökning. I västvärlden föds 2 barn per kvinna eller färre.

Tyvärr brukar ökat välstånd komma av ökad konsumtion och hårdare utnyttjande av våra resurser:(.

Morty
2013-06-13, 21:52
Bäst är att inte äta kött.

http://i.imgur.com/9WbAL.gif