handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på mitt schema

Nordvall
2013-06-12, 11:47
Nu ska vi se om jag lyckas få med allt, men det ska nog gå! :)

Har varit en flitig läsare här på forumet men nu var det dags att regga sig och starta en tråd!

Jag började träna på gym i början av februari i år, och innan det var det många år sedan jag tränade och det var inte speciellt seriöst då. Jag var i urusel form och orkade knappt lyfta någonting, så skratta inte åt mina vikter :)

Är 23 år, ca 180 lång och har gått från ca 78kg till 91 på dessa månader.

Mitt schema har inslag av 5x5, men jag har ändå lagt upp det själv i en 4-split, med en "tung övning" varannat pass per muskelgrupp, förklarar strax vad jag menar med det.

Så, ska försöka lägga upp det.

Dag 1: Rygg/Biceps/Underarmar - Varannan vecka kör jag mark 5x5 och varannan vecka stångrodd 5x5, alternativt pullups med lite högre reps.

Dag 2: Axlar/Mage - Varannan vecka militärpress 5x5 och varannan vecka någon form av hantelpress, med högre reps

Dag 3: Ben - Varannan vecka knäböj 5x5 och varannan vecka benpress med högre reps

Dag 4: Bröst/Triceps - Varannan vecka bänkpress 5x5 och varannan vecka hantelpress, ofta dips så gott jag orkar.

Det är 5x5 upplägget jag kör, och på alla andra övningar håller jag mig till lite högre reps. Försöker köra ca 4 övningar per muskelgrupp varje pass, ibland mer och ibland mindre.
Jag har försökt fördela det så gott det går för att kunna hålla schemat konstant rullande. Just nu kör jag i princip varje dag, och vilar när jag känner att det är dags att vila helt enkelt.

Jag är ute efter att både bli starkare och större, och jag kör på att öka 2.5kg varje gång jag kör en "tung övning" och det har funkat galant hittills.
Jag började på ca 45 kg (skratta inte:( ) bänkpress med nöd och näppe, och igår körde jag 65 utan problem. Liknande ökningar i resten av övningarna.

Så, för den som orkat läsa, har ni några synpunkter? Jag är själv jättenöjd med både mina resultat och ökningar, men det kanske finns nåt jag skulle kunna få ännu bättre resultat av? All feedback uppskattas!

Vill bara tillägga också att jag inte kört 5x5 hela tiden. Har försökt, och tappat bort vilken vikt jag låg på, och råkat skippa nån övning osv, men nu är jag helt igång i rutinen.

tossefar
2013-06-12, 11:58
Ditt schema ser ok ut. Egentligen är de flesta scheman fullt tillräckliga för nybörjare.

Däremot är din viktuppgång verkligen rejäl. 13 kg på fyra månader är helt absurt, och inte särskilt hälsosamt. 78 kg som du började på är inte särskilt lite på 180 cm heller, så jag rekommenderar verkligen att du lugnar dig i viktuppgången.

Nordvall
2013-06-12, 12:05
Jag har saktat ner i viktuppgången nu. Jag använde gainer och kreatin i början och gick upp i vikt snabbt. Nu på slutet har jag gått från ca 89-91 på kanske 5-6 veckor, och använder inte gainer längre.

Kvicksilver
2013-06-12, 13:03
Jag har saktat ner i viktuppgången nu. Jag använde gainer och kreatin i början och gick upp i vikt snabbt. Nu på slutet har jag gått från ca 89-91 på kanske 5-6 veckor, och använder inte gainer längre.

Bra att du skippat gainern. Den behövs bara för sådana som har extremt svårt att gå upp i vikt. I början behöver man inte ligga på så stort överskott för att få goda ökningar, faktum är att det för många i början går utmärkt att bygga på ett underskott.
LÄgg dig på balans eller precis under så kommer du öka samtidigt som du minskar i bf.

Nordvall
2013-06-12, 13:48
Bra att du skippat gainern. Den behövs bara för sådana som har extremt svårt att gå upp i vikt. I början behöver man inte ligga på så stort överskott för att få goda ökningar, faktum är att det för många i början går utmärkt att bygga på ett underskott.
LÄgg dig på balans eller precis under så kommer du öka samtidigt som du minskar i bf.

Ja inte fick jag svårt att gå upp i vikt av gainern i alla fall, men det var ju också därför jag använde den. Jag har inte någon koll alls på min bf, så det är väl dags att investera i en kaliper. Kommer testa att lägga mig på ett ytterst litet underskott nu och se vad som händer, tack för tipset :)

z_bumbi
2013-06-12, 14:07
En variant är att du lägger dig på balans och på sätt kunna utnyttja viktökningen för att bli starkare och bygga muskler.
Din viktökning är inte heller så extrem som en del verkar tycka, att gå från icke-tränande till tränande med god tillgång på kolhydrater samt kreatin ger oftast en hel del vikt i form av vätska. Självklart beror det en del på hur du såg ut innan men du vägde ju inte direkt mycket för din längd.
Sen så skulle jag inte växla mellan två övningar varannan vecka utan hålla mig till en eller ha med båda.

Nordvall
2013-06-12, 14:20
En variant är att du lägger dig på balans och på sätt kunna utnyttja viktökningen för att bli starkare och bygga muskler.
Din viktökning är inte heller så extrem som en del verkar tycka, att gå från icke-tränande till tränande med god tillgång på kolhydrater samt kreatin ger oftast en hel del vikt i form av vätska.
Sen så skulle jag inte växla mellan två övningar varannan vecka utan hålla mig till en eller ha med båda.

Det här med varannat pass på vissa övningar har hängt med sen jag körde på en 3-split som rullade. Av nån anledning (kanske läste det nånstans) så ville jag inte köra t.ex bänk 2 gånger i veckan (dom veckorna där det blev två bröstpass).

Eftersom jag just nu tränar 7 dagar i veckan och man kan säga att mina rutiner är fördelade på 8 pass, så går det alltså 7 dagar mellan varje 5x5-övning per muskelgrupp jag kör, och inte varannan vecka.

Kan det inte vara en bra idé att hålla kvar det så? Eftersom jag främst är ute efter att öka i styrka i dessa övningar tänker jag att man ska ge det lite tid, eller är jag helt ute och cyklar?

z_bumbi
2013-06-12, 14:54
En gång i veckan bör funka mycket bättre än en gång varannan vecka.

Nordvall
2013-06-12, 17:10
En gång i veckan bör funka mycket bättre än en gång varannan vecka.

Vet inte om du missförstår mig, men eftersom jag rullar ett 8 pass schema på sju dagar så kör jag alltså dessa övningar varannat pass för muskelgruppen, men fortfarande en gång i veckan. Alltså till exempel så kan jag köra bänk på en måndag, sen rullar schemat på och tisdag nästa vecka är det bänk igen.

z_bumbi
2013-06-12, 17:43
I första inlägget skriver du varannan vecka vilket är vad jag svarade på i mitt första inlägg men eftersom du kör passen mer frekvent än vad du skrev så tror jag att det bör funka bättre.

Nordvall
2013-06-12, 17:57
Blev lite fel där, jag menade förstås vartannat pass!