handdator

Visa fullständig version : Internet stängs av vid Youtube-användning

Simel
2013-06-12, 10:02
Vet någon vad problemet är? Ifall jag surfar på nätet och sätter på någon video på Youtube kan jag kolla i ett par minuter utan problem. Sedan pausas videon och internet stängs av en kort stund, och sätts sedan på efter ett par minuter. Och sedan återupprepas samma sak igen efter ett tag.

Internet kan även stängas av ifall jag spelar något spel (säg HON/LOL etc). Varför? Är det routern som är kass? Har 100/10-mbit ifall det spelar någon roll.

LeBron
2013-06-12, 10:08
För mycket porrsurfande på udda sidor. :kinky:

Dreas
2013-06-12, 10:12
har du slagit av Quos eller vad det heter i Routern? Det ställde till det för mig.

Simel
2013-06-12, 10:14
har du slagit av Quos eller vad det heter i Routern? Det ställde till det för mig.

Ingen aning vad Quos är. Var ser man det?

Mental
2013-06-12, 10:30
Du ger nästan ingen info alls.

Har det alltid vart så här? Blev det så här efter någon uppgradering, ny pryl etc.
Vad har du för dator och operativsystem
Vad har du för anslutning? Trådad/trådlöst.
Vad kör du för brandvägg/antivirus osv

Dedication
2013-06-12, 10:47
Hade liknande problem, internet dog i 5 minuter typ en gång i timmen. Hade det såhär i ett halvår sen fick jag utbrott. Bytte router iallafall och nu funkar det galant!

Dreas
2013-06-12, 10:50
Ingen aning vad Quos är. Var ser man det?Inne i routern.

LeBron
2013-06-12, 11:05
För mycket porrsurfande på udda sidor. :kinky:

Löses genom att du drar ut strömmen till routern så du inte har något internet, kör en fullständig sökning av din dator (hoppas du har ett hyfsat antivirus). Starta om datorn, koppla i router, gå inte in på konstiga p-sidor igen.

4623
2013-06-12, 11:08
Sluta genast stänga av Internet!

Har du Telia som ISP?

tossefar
2013-06-12, 11:09
Ja, det låter som en kass router som lägger ned vid för många simultana anslutningar. Att (brist på) QoS skulle göra att den lägger ner totalt verkar långsökt.

PowPow
2013-06-12, 11:10
Ja, det låter som en kass router som lägger ned vid för många simultana anslutningar. Att (brist på) QoS skulle göra att den lägger ner totalt verkar långsökt.

Så var det när jag använde comhems egna router som wifipunkt. Problemet försvann helt när jag köpte en bättre router och bara använde comhems som modem, och sen körde trådat till en bättre router som delade ut nätet till datorerna hemma.

Simel
2013-06-12, 11:16
Löses genom att du drar ut strömmen till routern så du inte har något internet, kör en fullständig sökning av din dator (hoppas du har ett hyfsat antivirus). Starta om datorn, koppla i router, gå inte in på konstiga p-sidor igen.

Du var inte rolig första gången, och du är inte det den andra gången heller. Men tappert försök.

Tack till er andra. Jag har misstänkt routern ett tag nu då problemet skedde efter att jag bytte till denna. Ska testa byta tillbaka och se ifall problemen förvsvinner.

Dreas
2013-06-12, 11:21
Ja, det låter som en kass router som lägger ned vid för många simultana anslutningar. Att (brist på) QoS skulle göra att den lägger ner totalt verkar långsökt.Jag har inaktiverat QoS på min router och nu är den stabil värre.

Har en DIR-655.

vicarious
2013-06-12, 11:26
Rakkoppla din dator direkt till bredbandsuttaget och se om problemet kvarstår eller inte. Testa även annan nätverkskabel och eventuellt annan dator. Uteslutningsmetoden är smidig.

LeBron
2013-06-12, 11:29
Du var inte rolig första gången, och du är inte det den andra gången heller. Men tappert försök.

Tack till er andra. Jag har misstänkt routern ett tag nu då problemet skedde efter att jag bytte till denna. Ska testa byta tillbaka och se ifall problemen förvsvinner.

Är du efterbliven eller? Jag gav dig ett tips som alltid hjälpt mig när internet bråkar med mig. Vilken bredbandsleverantör har du? Kolla deras hemsida, kanske lite driftstörningar/dyl i dit område.

vicarious
2013-06-12, 11:32
Är du efterbliven eller? Jag gav dig ett tips som alltid hjälpt mig när internet bråkar med mig. Vilken bredbandsleverantör har du? Kolla deras hemsida, kanske lite driftstörningar/dyl i dit område.

Köra en genomsökning av datorn känns väl hyfsat ovärt.

TS, som jag skrev: prova din dator direkt i uttaget och eventuellt annan enhet (dator) samt kabel så kan du pinpointa vart felet ligger.

Dreas
2013-06-12, 11:35

TS, som jag skrev: prova din dator direkt i uttaget och eventuellt annan enhet (dator) samt kabel så kan du pinpointa vart felet ligger.Ditt tips är bra, och är det routern så får man konfigurera den lite, blir det inte bättre så får man köpa en ny.

tlk
2013-06-12, 11:51
Hur fungerar det utan routern?

LeBron
2013-06-12, 12:43

TS, som jag skrev: prova din dator direkt i uttaget och eventuellt annan enhet (dator) samt kabel så kan du pinpointa vart felet ligger.

Varför skulle det vara det? Kan va en trojan eller annat virus som vill hindra dig ifrån att söka hjälp. Fungerat flertalet gånger för mig så det är verkligen inte 'ovärt'.

4623
2013-06-12, 13:09
TS har ju redan svarat på vad problemet är...

Det kan inte vara så att han syftar på dina två insinuationer om att felkällan är TS porrsurfande?