handdator

Visa fullständig version : Marklyft med omvänt grepp.

difaren
2013-06-10, 23:15
Ja.. när jag kör marklyft, för att både få massa och styrka så kör jag fler sets och mindre reps.

tex. 4x6.

men frågan är... omvänt grepp.. är det något att föredra när man vill repa på som jag gör eller blir jag sned i ryggen?

Latissimus Dorsi
2013-06-10, 23:20
Kör på de, du blir inte sned om jag förstått det rätt.

difaren
2013-06-10, 23:33
Kör på de, du blir inte sned om jag förstått det rätt.

Säker? För vid övningarna efter kan jag känna att den sidan med "normalt" grepp har fått sig lite mer stryk än den sidan som är omvänd!

pezrulezhaakon
2013-06-11, 06:15
difaren, variera greppen.

difaren
2013-06-11, 11:38
difaren, variera greppen.

Jag ska alltså göra det? För mitt mål är att bygga! Kan ju tänka mig att omvänt grepp är bra när man ska maxa! Men vad vet jag!

Latissimus Dorsi
2013-06-11, 11:39
Mixat grepp=mer vikt. Och mer vikt är bra ^^ men byt håll som sagt om det känns skumt.

zozofu93
2013-06-11, 11:57
du kommer inte bli sned av omvänt grepp, då borde du be någon filma hur det ser ut när du lyfter för så ska det inte vara.
Om du lackar i greppstyrkan och får ut mycket fler reps på en tyngre vikt med mixat grepp så tycker jag du ska fortsätta med det, då det bör ge dig mer resultat. Men spara det till de tyngsta seten.

PureWhey
2013-06-11, 12:04
Omvänt(supinerat) eller mixat?

Le iPhone

z_bumbi
2013-06-11, 12:04
Överhandsgrepp har en hel del poänger, speciellt om man inte har tränat så länge. Bland annat så är det ibland lättare att hålla sig på vikter man får upp tekniskt och det finns inte heller något direkt någon krav att gå snortungt i mark för att öka så ökningarna får man i alla fall.
Ska man tävla och dra max på tävlingar så gäller det självklart att man även bör öva på det på träningarna men tänker man inte tävla så funkar det oftast att bara nöta på.

difaren
2013-06-11, 13:29
Omvänt(supinerat) eller mixat?

Le iPhone

Mixat såklart, ber om ursäkt för otydligheten.

Överhandsgrepp har en hel del poänger, speciellt om man inte har tränat så länge. Bland annat så är det ibland lättare att hålla sig på vikter man får upp tekniskt och det finns inte heller något direkt någon krav att gå snortungt i mark för att öka så ökningarna får man i alla fall.
Ska man tävla och dra max på tävlingar så gäller det självklart att man även bör öva på det på träningarna men tänker man inte tävla så funkar det oftast att bara nöta på.

Okej så det är alltså bara att kötta på!

pezrulezhaakon
2013-06-11, 13:43
difaren, greppet spelar ingen roll för byggningen.

andeem
2013-06-11, 13:48
Personligen upplever jag att det är lättare att koncentrera sig på att hålla formen i ryggen med bättre (=mixat) grepp.

difaren
2013-06-11, 15:27
Jag lyssnar på er! Jag har också känt att ryggen är rak när ja utför övningen men i övningarna efter i tex. sittande drag i hiss så känner jag att min vänstra sida har fått mer stryk innan.. dvs. den sidan med "rätt" grepp!

HMS Laestander
2013-06-12, 22:57
Kört mixat hur länge som helst. Jag känner mig mest bekväm med att hålla högerhanden ovanifrån (pronerat) och vänsterhanden underifrån (supinerat) men har aldrig noterat någon skillnad på muskulatur eller något sådant.

tossefar
2013-06-12, 23:05
Jag kör mixat när jag markar tungt, och varierar vilken hand som är över stången varje set.

Hydlee
2013-06-12, 23:47
Kört samma mixade grepp länge också. Aldrig fått några problem eller märkt av nån assymetri. Säger inte att man inte kan få det dock.

Spacedogg
2013-06-12, 23:50
Jag kör oftast bara ett max set per ryggpass med likadant mixat grepp och har inte märkt någon skillnad. Dock kör jag överhandsgrepp på alla uppvärmningsset.

difaren
2013-06-13, 00:02
De är just i tex. sittande drag i hiss där jag känner att min sida där jag har överhands grepp att de har tagit mer i övningen innan. Dvs, marklyft.

Men det är nog som ni flesta säger att det är bara något som är, inget speciellt ! :)

MtotheM
2013-06-13, 00:04
Jag tror annat påverkar symmetrin i ryggen groteskt mycket mer. Tex att bära en gymbag på samma sida konstant eller sova på samma sida.

PatrikSjöstjärna
2013-06-13, 10:27
Jag tror annat påverkar symmetrin i ryggen groteskt mycket mer. Tex att bära en gymbag på samma sida konstant eller sova på samma sida.

Kanske en vettig anledning till varför min rygg känns sne :cool: Har alltid bagen på höger axel, samt att jag oftast sover på vänster sida. Jag brukar köra mixat grepp i mark, men har nu på senare tid märkt av att jag oftast kör överhandsgrepp med vänster hand (starkaste sidan)... Får väl tänka på att variera fattningen ;)

Loke
2013-06-13, 10:54
En fråga man kan ställa sig är ju om det är så farligt att vara sned. Kroppen är ju designad för att bli sned iom att vi generellt är högerhänta... jag gör allt lite snett. Symmetri är deasutom oestetiskt.

gymjander
2013-06-13, 13:55
Kör alltid mixat förutom ett par uppvärmningsset, alltid vänstra supinerad högra pronerad. Har testat att byta ibland men det kändes åt helvete. Bli jag sned får jag väl bli det, inget jag märkt av.