Logga in

Visa fullständig version : ûbertrött på samma frukost

-Knox-
2013-06-10, 06:34
Har under mycket lång tid ätit samma frukost. Kliver upp halv 5 och måste åka 5 till jobbet. Frukosten har alltid varit havregrynsgröt med lingonsylt och mjölk och efter det 1/2 till en hel burk tonfisk.

Satt och läste kring BCAA och EAA, kring att det fungerar att kombinera bra med kolhydrater men kanske inte med andra proteinkällor.
Funkar det att ersätta tonfisken med BCAA? vill gärna få i mig nåt på morgonen som är rätt så komplett och har ju inte alltför lång tid på mig heller, vägrar kliva upp tidigare än halv fem....

Beemel
2013-06-10, 07:07
Har under mycket lång tid ätit samma frukost. Kliver upp halv 5 och måste åka 5 till jobbet. Frukosten har alltid varit havregrynsgröt med lingonsylt och mjölk och efter det 1/2 till en hel burk tonfisk.

Satt och läste kring BCAA och EAA, kring att det fungerar att kombinera bra med kolhydrater men kanske inte med andra proteinkällor.
Funkar det att ersätta tonfisken med BCAA? vill gärna få i mig nåt på morgonen som är rätt så komplett och har ju inte alltför lång tid på mig heller, vägrar kliva upp tidigare än halv fem....

Kvarg, Keso, Omelette, Vassleshake. Alternativen för en proteinrik frukost är många.

-Knox-
2013-06-10, 07:10
Hur pass noga är det att få i sig kolhydrater till frukost då? bättre med mer protein å mindre kolhydrater? eller 50/50?

Tisu
2013-06-10, 07:22
I min mening är det inte ens noga med frukost. Skippa den och sov lite längre ;)

vicarious
2013-06-10, 07:45
Hur pass noga är det att få i sig kolhydrater till frukost då? bättre med mer protein å mindre kolhydrater? eller 50/50?

Inte alls noga, går nog varken svara bu eller bä på en sån fråga.

Om du vill ha nåt till gröten hade jag provat cottage cheese eller kaseinprotein, brukar bli gott. Det är ju långsamt protein så du står dig ett par timmar, aminosyror tas i regel upp ganska snabbt.

Pretorian
2013-06-10, 09:01
Koka några ägg kvällen innan så kan du ta det på knäckebröd.

nomirin
2013-06-10, 17:18
Jag tycker mjölk med müsli är bättre än gröt och mjölk. Jag körde alltid det förut, med lingonsylt dessutom. Tycker inte alls om sylt nu, känns så sött.
Det känns som det är för lite fibrer, långsamma kolhydrater, mineraler m.m. i bara gröt. Som att äta mos. Säger dock inte att gröt är dåligt, men man kan prova variera sig.

Jag tycker du ska fortsätta ha med en kolhydratkälla till frukost. En bra sådan förstås, inte vitt bröd eller sylt.

I min mening är det inte ens noga med frukost. Skippa den och sov lite längre ;)
-1
Sova länge är för svaga människor.

h0pes
2013-06-14, 23:58
Min frukost består av:

-Ett stort glas vatten

-3 dl havregryn blandat med ca 5 dl mjölk och 1-2 msk kakao och lite socker

-Äggröra av tre ägg.

En väldigt proteinrik frukost på ungefär 1500 kcal.

Rakanichy
2013-06-15, 10:31
hur jag än räknar på det där så får jag det inte till 1500 kcal. Inte heller "väldigt proteinrik"
3dl havregryn = 105 gram = ca 400kcal = 14 gram protein
5dl mjölk (röd?) = 500gram = ca 300 kcal = 18 gram protein
tre ägg = ca 200gram = ca 300 kcal = 23 gram protein
lite stekfett = ca 10 gram = 90kcal
1 msk kakao = ca 30 kcal
Totalt = 1140 kcal och 54 gram protein
Alltså har du 100 gram (2 dl) socker på gröten?