handdator

Visa fullständig version : Boken "Mattillåtet"...

Springer
2013-06-09, 18:09
... av Gisela van der Sar. Läste den i dagarna, en väldigt sympatisk bok om jag får säga det själv. Ser om den hjälper mig att hålla vikten...

Dock, det var några grejer som jag inte hade hört förut och som jag skulle uppskatta om någon har kritik (positiv eller negativ) kring. Hennes fyra budord tycks vara ät varierat, tugga ordenligt, ät mycket järn och salta mer. Så jag undrar:

* Järnbrist vanligt, ät blodpudding en gång i veckan. Vet inte om det gällde kvinnor bara, eller även män? Jag har för några år sedan försökt bli blodgivare, men låg under gränsen. Kollade på VC men de hittade inget. Borde jag bry mig? Äter kött och gör väl av med 3000 kcal om dagen i alla fall.
* Linfrö och vetekli undviks för att det hämmar järnupptaget? Min fru ville jag skulle baka bröd med fibrer, så hittade ett gott recept med både vetekli och linfrö och det blir bakat då och då.

Kort sagt, har hon på fötterna?

Tips om liknande böcker mottages tacksamt.

Tolkia
2013-06-09, 18:57
van der Ster har generellt på fötterna, skulle jag säga.

Angående järn: Det är vanligare med järnbrist hos kvinnor, främst för att de ju tappar järn varje månad, så länge de är i fertil ålder, men även hos kvinnor är det ofta dåliga matvanor som är boven. I regel dåliga som i "för lite". Har du dåligt Hb och tycker att du behöver en bok som "Mattillåtet" så skulle jag i första hand rekommendera att du utvärderar dina matvanor och är ärlig mot dig själv när du gör det.

Angående fibrer: Det är rätt vanligt bland de som är i målgruppen för van der Sters bok att man överkonsumerar fibrer något alldeles vansinnigt. Då är det råd hon ger högst adekvat. Om det är tillämpligt på dig kan bara du avgöra. Det är knappast en skiva fiberrikt bröd nu och då som ger dig dåliga järnvärden om din kost i övrigt är tillräcklig.

Springer
2013-06-09, 20:20
van der Ster har generellt på fötterna, skulle jag säga.

van der Saar, van der Ster. Lätt att blanda ihop. :)

Bra, för det var en välskriven och trevlig bok.

Har du dåligt Hb och tycker att du behöver en bok som "Mattillåtet" så skulle jag i första hand rekommendera att du utvärderar dina matvanor och är ärlig mot dig själv när du gör det.

Jag begriper inte vad du menar.

Om det är tillämpligt på dig kan bara du avgöra. Det är knappast en skiva fiberrikt bröd nu och då som ger dig dåliga järnvärden om din kost i övrigt är tillräcklig.

Nej, äter mycket bröd förstås, men inte speiellt fiberrikt. Bakar med vetmjöl, rågsikt och lite grahamsmjöl. 2-3 portioner havregrynsgröt på morgonen, är det fiberrikt?

Wzup2u
2013-06-09, 20:25
jag käkar mkt bröd alla dagar sedan jag var liten, ett gott tips är att skifta mellan olika brödsorter varje dag, variation förnöjer smaken och variation för magen ;9 allt från ljust bröd, mörkt, råg, surdeg m.m

Tolkia
2013-06-09, 20:28
Jag begriper inte vad du menar.
Om man är kille och inte kroniskt blöder någonstans måste man äta rätt så undermåligt (vanligaste fel: för lite) för att inte tillgodose sitt järnbehov. Vi snackar alltså inte oj, lite för fiberrikt bröd till en i övrigt tillräcklig kost, utan för lite mat (och ffa för lite järnrik mat) i förhållande till förbrukningen under lång tid. Men det är ju bara du som vet om det är tillämpbart på dig.

Springer
2013-06-09, 20:35
Det är svårt att bedöma på det där sättet, man är inte direkt objektiv relativt sig själv. Men har aldrig sett mig ha problem med att äta för LITE. ;)

Springer
2013-06-12, 21:32
Åt blodpudding idag för första gången på ... ja 35 år? Inte alls dumt faktiskt.