Visa fullständig version : Vart och var, varför vet inte folk skillnaden?
Möts hela tiden av folk som skriver/säger vart istället för var... Kan det vara så svårt? ”Var” är befintlighet och ”vart” är riktning.
Exempel 1. Var är du någonstans?
Exempel 2. Vart ska du gå någonstans?
Ni som inte visste detta bör ta åt er så ni skriver rätt nästa gång.
Mvh
språk polisen
Mackan58
2013-06-09, 17:13
Mvh
språk polisen
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT7GgJ-WDXjJakGYtRKv5qJTUr5kfe2gV3PoHHc0HxtsJNwOa1J
språk polisen
Vill tro att du gjorde detta med flit, men det gör jag inte.
David Brent
2013-06-09, 17:14
Vill tro att du gjorde detta med flit, men det gör jag inte.
Nej, det kan vi knappast låta hen slippa undan med.
Mackan är en klok kille.
Efterkonstruktion är alltid enkelt.
Mackan58
2013-06-09, 17:31
moessy acuali is tru frand, onli maed spelign mistak for the lols :)
Ha-ha.
Håll er till topic.
Dyrgripen
2013-06-09, 17:45
Ja men herregud Måsse, folk är hemska. Hur ska vi lösa detta? Folkmord?
moessy acuali is tru frand, onli maed spelign mistak for the lols :)
Skriv vanligt. Blir bara löjligt när du försöker efterlikna andrey skoromnyy *facepalm*
Dyrgripen
2013-06-09, 17:52
Skriv vanligt. Blir bara löjligt när du försöker efterlikna andrey skoromnyy *facepalm*
http://audiotool.s3.amazonaws.com/documents/pvNi4devctoNgBwVMJBJT2pxfZgIDG/0/cover1/5dab5f09-3e03-4b20-90cd-153e4b393731.jpg
Svaret är enkelt: Folk suger på svenska. Av någon anledning tycker många att svenska inte är något man behöver lägga ned arbete på i skolan, för "det kan man ju". Men nej, det gör man inte.
delta_mats
2013-06-09, 17:58
Vars är du?
Vars ska du gå?
Svaret är enkelt: Folk suger på svenska. Av någon anledning tycker många att svenska inte är något man behöver lägga ned arbete på i skolan, för "det kan man ju". Men nej, det gör man inte.
Vad är meningen med perfekt grammatik och språk på ett j*vla forum? Jag stör mig på folk som stör sig på och rättar andra på forum och sociala medier. Har ni verkligen inget bättre för er?
Mackan58
2013-06-09, 18:07
arty pls
Stark fail din noob. Det är dolanengelska, Dolan har funnits bra mycket längre än andreys trollkonto.
arty pls
Stark fail din noob. Det är dolanengelska, Dolan har funnits bra mycket längre än andreys trollkonto.
Var snälla nu pojkar. :)
Folk suger i allmänhet på svenska. Märker själv att jag har börjat släppa på grammatiken sedan jag gick i gymnasiet trots att jag var duktig på svenska då...
arty pls
Herregud :smash:
Mackan58
2013-06-09, 18:16
Var snälla nu pojkar. :)
Jag blev utsedd till världens snällaste människa 2012 och bemöter alltid folk på ett trevligt sätt.
Arthax däremot sa en massa hurtful things to me.
Vad är meningen med perfekt grammatik och språk på ett j*vla forum? Jag stör mig på folk som stör sig på och rättar andra på forum och sociala medier. Har ni verkligen inget bättre för er?
Jag har sett ditt argument många gånger förr; ett argument som folk tar till i ren desperation. Samma typ som: "Äh, jag spelar bara det här spelet för att det är kul, jag skiter i om vi förlorar." Det är ett tankesätt som förlorare använder sig av. Både lathet och dumhet ingår.
Jag håller med om att det ibland kan vara onödigt och osmakligt att hålla på att rätta andra hela tiden, men varför skriva fel när man kan skriva rätt? Du svarar: "Ni förstår ändå vad jag menar". Det argumentet har jag också hört förut. Troligtvis vet personen inte om att denne skriver fel, men vissa fel är så uppenbara och självklara att man inte kan kalla personen något annat än idiot.
Det finns många exempel att ge som ett starkt tecken på att en del av befolkningen aldrig läst en bok.
Vad är meningen med ett avsiktligt dåligt språk på ett j*vla forum?
Jag skulle säga att man oftast kan se skillnad mellan de som kan hantera språket, men använder ett "talspråk" eller "forumspråk" (för, ärligt talat, det är ju väldigt många uttryckssätt som används t.ex. här som inte alls fungerar i tal; ta t.ex. detta att lägga in bilder/memes istället för att skriva ut vad man menar i text) på forum, och de som inte kan hantera språket. Det finns ingen tvingande plikt att lära sig behärska sitt modersmål, men ett problem för den som inte gör det är att vederbörande riskerar att hamna i situationer där han/hon/hen/den/det är i händerna på idioter som är mer slängda i käften. En annan risk man löper är den att framstå som obildad och helt enkelt inte så smart. Det är ingen hit. Det är inte alltid som det som var coolt när man var fjorton är coolt när man är fyrtiofyra.
Edit: Sedan är det inte särskilt snyggt att gå runt och rätta folk oombedd, men vad jag kan se är det ingen i tråden som gör det. Skall man döma efter den allmänna trenden på Kolozzeum, så är ju många av de som inte själva är så haj på att uttrycka sig väldigt snabba att göra sig lustiga över andras språkliga missar.
Jag har sett ditt argument många gånger förr; ett argument som folk tar till i ren desperation. Samma typ som: "Äh, jag spelar bara det här spelet för att det är kul, jag skiter i om vi förlorar." Det är ett tankesätt som förlorare använder sig av. Både lathet och dumhet ingår.
Jag håller med om att det ibland kan vara onödigt och osmakligt att hålla på att rätta andra hela tiden, men varför skriva fel när man kan skriva rätt? Du svarar: "Ni förstår ändå vad jag menar". Det argumentet har jag också hört förut. Troligtvis vet personen inte om att denne skriver fel, men vissa fel är så uppenbara och självklara att man inte kan kalla personen något annat än idiot.
Det finns många exempel att ge som ett starkt tecken på att en del av befolkningen aldrig läst en bok.
Att någon skulle vara en förlorare bara för att hen inte valt att fördjupa sig i just svenska är väl att ta i? Vilka fel är så uppenbara att man inte kan kalla personen något annat än en idiot?
Min första fråga blev lite felställd, det var väl inte riktigt vad Blaine påstod.
De enda förlorarna är de som använder sig av "hen".
Äh, hen äger ju. Borde ha introducerats för 500 år sedan.
de enda förlorarna är de som använder sig av "hen".
+1
De enda förlorarna är de som använder sig av "hen".
Vad är det som är så obehagligt med "hen"?
Vad är det som är så obehagligt med "hen"?
Personer som är så pass språkhandikappade att de inte kan skriva om till en korrekt mening. Som istället använder sig av "hen", ska inte uttala sig om språket.
HMS Laestander
2013-06-09, 19:58
Edit: Sedan är det inte särskilt snyggt att gå runt och rätta folk oombedd, men vad jag kan se är det ingen i tråden som gör det. Skall man döma efter den allmänna trenden på Kolozzeum, så är ju många av de som inte själva är så haj på att uttrycka sig väldigt snabba att göra sig lustiga över andras språkliga missar.
Fast det här som du pratar om sist handlar väl snarare om att man ska hävda sig och visa att man är bra snarare än något annat. Vet man om att man är dålig på något så är man ju gärna framme och trycker ner när någon har fel i ett område man själv klarar sig.
Personer som är så pass språkhandikappade att de inte kan skriva om till en korrekt mening. Som istället använder sig av "hen", ska inte uttala sig om språket.
Menar du att "hen" inte kan ingå i en korrekt mening eller vad snackar du om?
Menar du att "hen" inte kan ingå i en korrekt mening eller vad snackar du om?
Med tanke på att det inte är ett svenskt ord, ja.
Du kan inte kalla folk idioter för att dom inte har perfekt grammatik, gör du det så får du ett stycken straffpoäng av farbror röd/blå på Kolozzeum. :)
tl;dr
Med tanke på att det inte är ett svenskt ord, ja.
Det kommer det att bli.
Det du skriver där är ju inte heller korrekta meningar.
Det kommer det att bli.
Hen har säkert bara en dålig dag.
Det du skriver där är ju inte heller korrekta meningar.
:D
Hen har säkert bara en dålig dag.
:laugh:
dluddeckens
2013-06-09, 22:23
Jag stör mig mer på att folk inte använder "fler" till vardags.
Man läser om "mer" mål i fotboll, istället för att använda det fina ordet "fler". Det vrider sig lite i magen när Hamren säger "släppa in mindre mål". Färre mål kanske?
"Omständigt" är ett störande moment också. Det känns knappt som folk vet hur det stavas/uttalas (omständligt).
"Omständigt" är ett störande moment också. Det känns knappt som folk vet hur det stavas/uttalas (omständligt).
Japp!
Stör mig även på när folk säger t.ex. "Jag vart klar med maten i tid".
Haha, att uttala det så känns ju enbart som snobberi. Lite som att säga "de" och "dem" när det vanligtvis uttalas "dom".
Tackar verkligen TS för den här tråden. Särskrivning i tråd som denna :laugh:
Något som förvånar mig mer är hur ofta Amerikaner skriver fel på their/they're, where/were osv på forum.
Just var/vart kan jag inte säga att jag stör mig på jätteofta, däremot särskrivningar och annat.
Tackar verkligen TS för den här tråden. Särskrivning i tråd som denna :laugh:
Du tänkte inte på att det kanske var lite ironi där? Jag ogillar sär skrivningar lika mycket som jag ogillar när någon säger vart istället för var.
Du tänkte inte på att det kanske var lite ironi där? Jag ogillar sär skrivningar lika mycket som jag ogillar när någon säger vart istället för var.
Oj, det tänkte jag inte ens på!
Nice save, bro.
Oj, det tänkte jag inte ens på!
Nice save, bro.
Osmarta människor är osmarta :). Kanske får skriva dit en ";)" för er skull, nästa gång.
Gillar den na t råd jätt e myck et!
Stor tummen upp för LeBron här.
Relevant : Txt is killing our language. jk (http://www.ted.com/talks/john_mcwhorter_txtng_is_killing_language_jk.html)
Är väl lite tröttsamt med de här språkfascisterna som ständigt strävar mot språkets naturliga utveckling. (inb4 - det är inte evolution. det är tillbaka till apstadiet).
Vad det gäller "var och vart" så vettikattsingen. Jag har bott i Sverige sen 70-talet och aldrig fått lära mig att någonsin använda "vart" i grundskolan, inte heller är det något jag någonsin har hört användas i tal förutom de fåtal gånger man åker norrut eller råkar träffa på någon utläning (dvs. någon som inte är från vad som brukade vara Malmöhus län). Har alltid använt "var" i både punkt 1 och 2. Inga planer på att sluta med det för fem öre.
Korrekt svenska? Sure is. Som varenda språkfascist vet så finns det inga regler för hur svenska språket ska fungera. Närmsta vi har att komma är ju Svenska Akadiemens kartläggning av vanligaste sättet att använda svenska språket i skrift. Men det är ju just en kartläggning och inget regelverk.
Det viktiga med kommunikation är ju till syvendes och sist att alla parter förstår vad som diskursen handlar om. Igen inb4 "menar jag en blå val eller en blåval? sjuk syster?" Jäkla dagisnivå på sådant där ändå. Tror mer problemet är att internetforum verkar på något sätt befolkas av en stor samling människor som gör sitt yttersta för att misstolka allt som skrivs... vet inte om det är att 95% av forumtomtar är aspies eller att de bara trollar.
Möts hela tiden av folk som skriver/säger vart istället för var...
Din sats saknar subjekt. Kan det vara så svårt att skriva korrekt svenska?
Mvh.
kråk polis
Ignatius72
2013-06-10, 07:22
Vart menar du?
dluddeckens
2013-06-10, 07:51
:d
Meningen med ett hyfsat korrekt språk är givetvis att i största möjliga mån undvika missförstånd. Meningen med ett nyanserat rikt språk är att kunna förmedla vad man avser sig mer effektivt.
Meningen med att i onödan påtala språkliga brister hos de man inte gillar på ett forum........
Varför vet inte folk skillnaden? Språkundervisningen i Svenska har väl kanske inte bästa utformning alltid för att lära oss hur man undviker vanliga fallgropar i det svenska språket, vet inte hur det var för andra men för mig kändes det som att svenskundervisningen mest gick ut på att försöka förklara regelverket istället för att ta en mer praktisk vinkel.
Men vi är ju i alla fall konsekventa. När vi försöker lära ut andra språk så dödar vi ju allt intresse genom att dränka det i grammatiska regler istället för att försöka lära folk mer användbara aspekter av kommunikation på språk.
MathiasF
2013-06-10, 11:38
I Skåne är det tvärtom,
här säger de flesta var och var, aldrig vart.
Det där visste jag inte ens om, men efter lite googling har jag kommit fram till att du är en besserwisser.
Till och med språknämnden har förståelse för att folk säger/skriver omständigt.
Fråga
Heter det verkligen omständlig? Borde det inte vara omständig? Det heter ju ständig?
Svar
Jo, det heter faktiskt omständlig. Vi har tagit över omständlig från tyska umständlich. Det är alltså bildat med -lig, (motsvarande tyska -lich,) och inte -ig som i ständig. Det betyder ’(alltför) detaljerad och invecklad’ och till det finns substantivet omständlighet.
Det är begripligt att många säger omständig, eftersom vi har orden ständig, beständig, fullständig, otillständig, självständig, omständighet – men inget ständlig.
Ordet omständighet betyder ’sakförhållande som har betydelse i sammanhanget’.
http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=25896;objekttyp=lan
språk polisen
Det här var ju verkligen det roligaste i hela posten.
dluddeckens
2013-06-10, 13:48
Det där visste jag inte ens om, men efter lite googling har jag kommit fram till att du är en besserwisser.
Till och med språknämnden har förståelse för att folk säger/skriver omständigt.
http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=25896;objekttyp=lan
Haha :)
Eller beror det på att jag har tyskt påbrå, och därför känner mig helt hemma med "lig" som ändelse. I övrigt håller jag med, om att det är "besserwisser" fasoner att gnälla.
Men jag har svårt att bara nicka med, hamnade i en dispyt i lunchmatsalen med en herre som påstod "att man måste träna kondition minst 40 minuter innan det bränner fett".
blaaargh
2013-06-10, 14:00
Det är ju särskilt viktigt på ett forum, där text är det enda medlet för kommunikation. Det händer så ofta att man inte förstår vad någon menar, på grund av extremt dålig grammatik och noll känsla för kommunikation överlag.
Därför tycker jag gott att man kan ägna lite extra tid för att framstå som lite mer begriplig.
grimfish
2013-06-10, 14:15
Japp!
Stör mig även på när folk säger t.ex. "Jag vart klar med maten i tid".
Finns inget fel med den formuleringen. 'Vart' är i det avseendet synonymt med 'blev'.
I Skåne är det tvärtom,
här säger de flesta var och var, aldrig vart.
Skåningar använder sig av många uttryck som jag tycker är konstiga.
Nyckelen, cyckelen och triangelen.
i sönder
ett choklad
...
blaaargh
2013-06-10, 14:43
i sönder
ett choklad
...
Det där är ju dialektalt talspråk, inget att hänga upp sig på.
MathiasF
2013-06-10, 15:38
i sönder
ett choklad
...
Nyckelen osv är ju talfel och inget utbrett bland skåningar *rolleyes*
"i sönder" är vanligt sagt ja
ett choklad, i vilket sammanhang?
Vartför undrar du?
MathiasF
2013-06-10, 16:03
Vartför undrar du?
Vart fick du luft ifrån :Virro
Vars fan e trå'n på väg?
http://r2square.files.wordpress.com/2012/07/head-explosion.jpg
MathiasF
2013-06-10, 16:15
Vars fan e trå'n på väg?
http://r2square.files.wordpress.com/2012/07/head-explosion.jpg
Jag vet inte längre vart jag skulle när jag tog i sönder cykelen och åt ett choklad :(
Dom är från örebro.
Källa: jag; jag är sambo med en örebroare, dom säger vart om allt.
Dom säger även förut om när som helst, spelar ingen roll om det var 5 minuter eller 5 år sedan.
En typisk örebromening kan låta:
"Jag träffade honom förut och han vart så himla arg"
Man vet inte om han redan var arg eller om han blev arg.
baguette
2013-06-10, 17:57
Typ alla? De skåningar jag känner säger ett kexchoklad, ett snickers, ett choklad (köp ett choklad till mig) etc :D
Typ alla? De skåningar jag känner säger ett kexchoklad, ett snickers, ett choklad (köp ett choklad till mig) etc :D
Är det alltså inte korrekt? Bara ännu ett hittepå av oss halvdanskar? *cupid*
alphahanen2
2013-06-11, 16:15
Ni förstår väl ändå att folk skriver annorlunda i olika situationer..?
Tolkia vem fan är du ens? Kan upplysa dig om att skolorna satsar väldigt mycket på svenskan. Det är en verbal våldtäkt att påstå att det inte läggs ner mycket arbete på svenska för att "man kan det". Dessutom definieras man som bra i svenska även fast man inte kan skillnaderna på var och vart. Kan lova att många som sitter och hetsar upp sig för att någon har skrivit tex "vart är han", saknar många andra grundläggande saker som definierar en som bra.
Jag tycker det är bra att man tar upp dessa misstolkningar som "måsse" gör. Däremot gör man ju inte saken bättre genom att förnedra folk som inte känner till skillnaderna. Man är inte bra på svenska bara för att man vet skillnaden mellan var och vart <3.
Flashback har fan bättre dialog än vad kollo har i vissa ämnen.
... vem fan är du ens? Kan upplysa dig om att skolorna satsar väldigt mycket på svenskan.
Jag har aldrig påstått att skolorna inte satsar på svenska. Däremot är mitt intryck att rätt många elever sedan de kommit upp i tonåren och därefter inte gör det.
Jag ser mig själv som någon som tycker att språket är viktigt och att jag själv har mycket att jobba med. Detta eftersom det i många situationer krävs ordentlig grammatik för att budskapet ska komma fram så bra som möjligt. jag ser mig själv bli misstolkad konstant trots att jag är noga med språkbruket. Så nej "folk vet inte vad man menar ändå!". Verkligen inte! Konstanta feltolkningar av mitt eget och andras språkbruk är vad jag ser.
20 inlägg fram och tillbaka hade kunnat vara 5 om man skrivit ordentligt från första början.
Jag har dessutom problem att läsa en text med grammatiska fel eftersom jag "haltar" när grammatiken blir fel.
Saknas där ett komma eller punkt på ett ställe så ser det ut som om meningen är på väg åt ett annat håll. När man läser första ordet i nästa mening eller bisats så tror man att man läst fel och börjar om från början. När man märker efter andra eller tredje försöket att man fortfarande haltar så läser man vidare för att förstå och märker då att meningen är felkonstruerad. Man kan lista ut vad som menas i de flesta fall men men det blir jobbigt att läsa. Man spenderar onödig tid när det hela hade kunnat flyta på.
Tolkia vem fan är du ens?
Flashback har fan bättre dialog än vad kollo har i vissa ämnen.
Oh, the irony. :)
Här är ett bra exempel på varför det är viktigt med språket.
Om jag skulle göra sex change till kvinna skulle jag kunna känna sexuellt
Vad vill personen? Hjälp mig förstå. Vet inte om personen trollade eller om han faktiskt är lat/kass på svenska. Han förstod inte själv varför frågan inte uppfattades.
alphahanen2
2013-06-12, 14:58
Jag har aldrig påstått att skolorna inte satsar på svenska. Däremot är mitt intryck att rätt många elever sedan de kommit upp i tonåren och därefter inte gör det.
Ja det är synd att många blir sämre på svenska efter gymnasiet. Då tänker man ju ändå att de borde ha kunskaper kvar från skolan så att de kan använda det till vardags. Men jag tror ändå det har med vana också. T.ex som i engelskan säger många "gonna" och "wanna" istället för "going to" och "want to" fast de vet hur det egentligen ska vara.
Oh, the irony. :)
Nånting som är skönt med flashback är att ot-inlägg tas bort.. Det liksom händer mer när det som skrivs i ett ämne är relevant ;)
Ja det är synd att många blir sämre på svenska efter gymnasiet. Då tänker man ju ändå att de borde ha kunskaper kvar från skolan så att de kan använda det till vardags. Men jag tror ändå det har med vana också. T.ex som i engelskan säger många "gonna" och "wanna" istället för "going to" och "want to" fast de vet hur det egentligen ska vara.
Nånting som är skönt med flashback är att ot-inlägg tas bort.. Det liksom händer mer när det som skrivs i ett ämne är relevant ;)
Jag ser inga större problem med "gonna" så länge meningen är grammatiskt ok. Syftningsfel kan ställa till en massa oreda. Slangord och uttryck är inte så farligt imo, nom' sayin? ;)
Här är ett bra exempel på varför det är viktigt med språket.
Vad vill personen? Hjälp mig förstå. Vet inte om personen trollade eller om han faktiskt är lat/kass på svenska. Han förstod inte själv varför frågan inte uppfattades.
Ser ut som personen undrar om den kommer att kunna få ut någon sexuell känsel/njutning i sitt nya könsorgan efter ett könsbyte. Dvs. fungerar nervändarna korrekt?
Tyckte inte det var vidare svårt att förstå alls. Är lite det gamla "vill man inte förstå så går det inte".
Ser ut som personen undrar om den kommer att kunna få ut någon sexuell känsel/njutning i sitt nya könsorgan efter ett könsbyte. Dvs. fungerar nervändarna korrekt?
Så tolkade jag det också.
Det är klart, utan frågetecken så kan man få det till ett påstående i stil med: "Om jag vore en person som borde byta kön så skulle jag veta om det. Min sexualitet skulle signalera det till mig." Men jag tycker att denna tolkning är långsökt.
Precis
Är det alltså inte korrekt? Bara ännu ett hittepå av oss halvdanskar? *cupid*
Nej, det är inte korrekt. Ja, ni har hittat på det.
Jag kan leva med det, men det stör mig lite att det är så få skåningar som inser att det är fel. Å andra sidan så flödar inte självinsikt i några större floder här i Sveriges Texas.
Nej, det är inte korrekt. Ja, ni har hittat på det.
Jo, "ett choklad" är helt korrekt skånska.
Bott i Skåne större delen av mitt liv... aldrig sagt "ett choklad" eller "ett snickers".
"Ska du ha en snickers", och "Ska jag köpa lite laulau" eller "Behöver du choklad"?
Jo, "ett choklad" är helt korrekt skånska.
Ber om ursäkt, visste inte att skånska är ett eget språk. :)
Skånskan har sina fördelar. "Mög" är till exempel ett alldeles förträffligt ord.
bertbert
2013-06-13, 08:27
Andra lustigheter/styggelser:
Parkera bilen i graschet (till skillnad från 08:ans nasala garaaaaaasche)
Har du fått många paketer i jul?
Ut å gå med hongen
Fiddamad
etc.
bertbert
2013-06-13, 08:28
. Å andra sidan så flödar inte självinsikt i några större floder här i Sveriges Texas.
Att Skåne är Sveriges Texas är en stor komplimang till Skåningarna!!! Texas-borna är nämligen världens trevligaste folk. :)
Andra lustigheter/styggelser:
Parkera bilen i graschet (till skillnad från 08:ans nasala garaaaaaasche)
Har du fått många paketer i jul?
Ut å gå med hongen
Fiddamad
etc.
Paketer hade jag förträngt *gah!*
Det är till och med värre än ett choklad.
Ber om ursäkt, visste inte att skånska är ett eget språk. :)
Nej, men en dialekt. Dialekter är inte felaktiga, bara annorlunda :d
Nej, men en dialekt. Dialekter är inte felaktiga, bara annorlunda :d
Allt är bara klydd. ;)
bertbert
2013-06-13, 13:19
Sluta klydda fubbick!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.