handdator

Visa fullständig version : Hjälp ang. Högskola - Studerande

steelrich
2013-06-09, 12:23
Efter att ha pluggat klart samhällsvetenskaps programmet i gymnasiet är det dags att röra sig vidare.
Men jag är väldigt nerövs och förvirrad angående vidare studier.
Har valt att söka in på Olika ekonomiprogram just för att arbetet verkar soft och man kan få en hyffsad lön.
Har försökt läsa på om vad olika utbildningar leder till, men alla säger olika.
Det jag egentligen tänkte fråga är : Hur pass mycket svårare är Ekonomi/högskola studier VS gymnasiet?

Vilken del utav ekonomi bör man satsa på för att kunna få jobb efter med en bra lön?

Tack på förhand.

Scratch89
2013-06-09, 12:26
Slappt jobb? Jag tycker att det verkar vara en massa jobb för en rätt så dålig lön i förhållande till ansvaret. Inte särskilt lätt att få jobb utan att först göra en massa internships och liknande.

Kafka
2013-06-09, 12:27
Mitt tips: ta minst ett år och klura ut vad du vill göra i livet i stället för att hoppa på en utbildning du uppenbarligen inte vet något om.

mattilainen
2013-06-09, 12:37
mitt tips är som ovanstående. Hoppa inte bara på en utbildning. Det resulterar ofta i lån och avhopp i utbildningen och du har inte fått ut något mer än några HP som du inte kanske använder dig av.. Bättre att faktiskt göra något du vill, än att läsa något för lönen/slappheten. Visst ska du prova på utbildningen om du tycker det verkar intressant, men annars inte säger jag.. Sen att göra klart en utbildning och inse efteråt att det inte passade är ju inte speciellt roligt heller :(

nissepelle
2013-06-09, 12:49
Innan du hoppar på en ekonomutbildning "bara för att" så tycker jag att du först ska fråga dig själv om du verkligen tror att någon i denna värld är i behov av ännu en dussinekonom som bara blev det i brist på bättre idéer.

steelrich
2013-06-09, 13:25
Slappt jobb? Jag tycker att det verkar vara en massa jobb för en rätt så dålig lön i förhållande till ansvaret. Inte särskilt lätt att få jobb utan att först göra en massa internships och liknande.

Tänkte mer på att om man jobbar i bygg branchen så sliter man ju på kroppen under 40 år, det gör man inte på samma sätt i "ekonomi branchen" eller? Och lönen är väl inte så dålig om man tex jobbar som revisor, eller har jag missat något?

steelrich
2013-06-09, 13:27
Innan du hoppar på en ekonomutbildning "bara för att" så tycker jag att du först ska fråga dig själv om du verkligen tror att någon i denna värld är i behov av ännu en dussinekonom som bara blev det i brist på bättre idéer.

hm nej, du/ni har antagligen rätt, men allt jag hör ifrån folk är att man ska plugga vidare medans man är i form. EJ TA SABBATSÅR, för att man fastnar på jobbet osv. Jag är väldigt vilsen angående min framtid just nu. Har inte direkt något som jag brinner för, men vill inte slösa bort min "plugg tid" Har hört av många att ekonomi branchen är ett bra val...

nissepelle
2013-06-09, 13:28
hm nej, du/ni har antagligen rätt, men allt jag hör ifrån folk är att man ska plugga vidare medans man är i form. EJ TA SABBATSÅR, för att man fastnar på jobbet osv. Jag är väldigt vilsen angående min framtid just nu. Har inte direkt något som jag brinner för, men vill inte slösa bort min "plugg tid" Har hört av många att ekonomi branchen är ett bra val...

Om du vill läsa vidare kommer du inte fastna på något okvalificerat jobb. Jag har haft "sabbatsår" i fyra år nu och börjar plugga heltid till hösten. Man gör vad man vill, det finns ingen som tvingar dig att stanna på jobbet om du inte vill det.

Okej
2013-06-09, 13:36
Mitt tips, plugga något år och se vad du tycker. Bättre att testa på än att skippa det pga de "otroligt höga" studielånen, 70k lån för 1 års erfarenhet som förhoppningsvis puttar en i rätt riktning? Ja tack.

Och nej, det är inte lika enkelt som gymnasiet någonstans. Du kommer behöva läsa mer sidor på en kurs än du läst sammanlagt i gymnasiet, det är inte svårare, bara annorlunda. År 1 är piece of cake.

För övrigt förundrar jag över attityden många verkar ha "Slappt jobb med ok lön", driver du? Är det din inställning till livet? Inga mål eller drömmar?

hhhenke
2013-06-09, 13:45
Mitt tips, plugga något år och se vad du tycker. Bättre att testa på än att skippa det pga de "otroligt höga" studielånen, 70k lån för 1 års erfarenhet som förhoppningsvis puttar en i rätt riktning? Ja tack.

Och nej, det är inte lika enkelt som gymnasiet någonstans. Du kommer behöva läsa mer sidor på en kurs än du läst sammanlagt i gymnasiet, det är inte svårare, bara annorlunda. År 1 är piece of cake.

För övrigt förundrar jag över attityden många verkar ha "Slappt jobb med ok lön", driver du? Är det din inställning till livet? Inga mål eller drömmar?

+1

Ett år på universitet/högskola kommer inspirera dig och även om du efter ett års studier inte ser en framtid inom ekonomi så är chansen att du "kommit på" vad du vill satsa på istället klart större än om du har knegat på nått lager eller liknande.

Dessutom tror jag verkligen inte att ett års ekonomistudier är bortkastad tid. Lite ekonomi alltid bra att ha och går att tillgodoräkna sig i många utbildningar.

steelrich
2013-06-09, 13:49

Är det verkligen så mycket att läsa?

Nej, driver inte. Det ligger väl i våran natur? ATt tjäna mkt och försöka prestera så lite som möjligt? Ingen vill väl att ett oslappt jobb med låg lön?

steelrich
2013-06-09, 13:51
+1

Ett år på universitet/högskola kommer inspirera dig och även om du efter ett års studier inte ser en framtid inom ekonomi så är chansen att du "kommit på" vad du vill satsa på istället klart större än om du har knegat på nått lager eller liknande.

Dessutom tror jag verkligen inte att ett års ekonomistudier är bortkastad tid. Lite ekonomi alltid bra att ha och går att tillgodoräkna sig i många utbildningar.

Låter logiskt..

Hur fungerar detta med att hoppa av osv. Om jag kommer in på en utbildning nu till höst, kan jag köra på i ett par månader och sedan bara hoppa av utan minsta konsekvens?

Jag har bara sökt ekonomi program, ej kurser

Okej
2013-06-09, 14:01
Är det verkligen så mycket att läsa?

Nej, driver inte. Det ligger väl i våran natur? ATt tjäna mkt och försöka prestera så lite som möjligt? Ingen vill väl att ett oslappt jobb med låg lön?

Ja det är väldigt mycket att läsa, det är ingen myt. Om du är som mig (de flesta rättare sagt, är inte så speciell som jag tror :( ) och har glidit genom livet på en räkmacka med lätt i skolan, då kommer du få ett rejält uppvaknande. Studieteknik och att kämpa mot att prokrastinera är en evig kamp ;).

Jag själv började plugga direkt efter gymnasiet, nationalekonomi, och JA det är väldigt intressant och något jag vill plugga. Dock bestämde jag mig för att ta en paus för att göra andra saker jag finner stimulerande. Varför? Bl.a. för att jag inte tycker det är kul eller stimulerande att plugga i detta nu. Jag vill plugga, men inte NU. Är det en big deal? Nix. Är det ett slöseri med CSN och allt vad folk tjatat om? Nope. Jag har träffat massa nya människor, fått nya vänner och kontakter och lärt mig sjukt mycket, både rent studiemässigt men också socialt och övrigt, att ta ansvar, laga mat etc.

Kommer jag fortsätta plugga igen? Jag tror det. Och om jag inte gör det? Vem bryr sig, det är ALDRIG bortkastad tid att lära sig något, plus att resan varit rolig.

Så, ge det åtminstone ett år, om du inte gillar det och bestämmer dig för att bli ingenjör eller något annat så har du åtminstone redan 1 års erfarenhet av högskolestudier och har därmed gjort alla typiska misstag man gör som rookie.

Alla jag känner som tagit ett sabbatsår för att jobba är inne på år 3+ nu och har inga direkta tankar på att sadla om än. Att vara student är väldigt roligt och jag misstänker att det är roligare som ung.

Bry dig inte om CSN eller "slösad tid", om du lär dig efter en termin att detta inte var rätt, är det något att gråta över? Knappast, det är ett otroligt billigt pris och som hhhenke sa, lite ekonomi kommer du alltid ha nytta av

Tolkia
2013-06-09, 14:01
Hur fungerar detta med att hoppa av osv. Om jag kommer in på en utbildning nu till höst, kan jag köra på i ett par månader och sedan bara hoppa av utan minsta konsekvens?
Ja och nej; det är ingen som kommer att straffa dig när du hoppar av. Däremot är det dumt att kasta bort sina studiemedel på sådant som man inte gör klart; dispensreglerna är inte så generösa numera. Om man är väldigt osäker är det nog bättre att söka en fristående kurs första terminen.

Edit: NB att jag med "inte göra klart" menar ej avslutade kurser.

steelrich
2013-06-09, 14:13
Ja det är väldigt mycket att läsa, det är ingen myt. Om du är som mig (de flesta rättare sagt, är inte så speciell som jag tror :( ) och har glidit genom livet på en räkmacka med lätt i skolan, då kommer du få ett rejält uppvaknande. Studieteknik och att kämpa mot att prokrastinera är en evig kamp ;).

Jag själv började plugga direkt efter gymnasiet, nationalekonomi, och JA det är väldigt intressant och något jag vill plugga. Dock bestämde jag mig för att ta en paus för att göra andra saker jag finner stimulerande. Varför? Bl.a. för att jag inte tycker det är kul eller stimulerande att plugga i detta nu. Jag vill plugga, men inte NU. Är det en big deal? Nix. Är det ett slöseri med CSN och allt vad folk tjatat om? Nope. Jag har träffat massa nya människor, fått nya vänner och kontakter och lärt mig sjukt mycket, både rent studiemässigt men också socialt och övrigt, att ta ansvar, laga mat etc.

Kommer jag fortsätta plugga igen? Jag tror det. Och om jag inte gör det? Vem bryr sig, det är ALDRIG bortkastad tid att lära sig något, plus att resan varit rolig.

Så, ge det åtminstone ett år, om du inte gillar det och bestämmer dig för att bli ingenjör eller något annat så har du åtminstone redan 1 års erfarenhet av högskolestudier och har därmed gjort alla typiska misstag man gör som rookie.

Alla jag känner som tagit ett sabbatsår för att jobba är inne på år 3+ nu och har inga direkta tankar på att sadla om än. Att vara student är väldigt roligt och jag misstänker att det är roligare som ung.

Bry dig inte om CSN eller "slösad tid", om du lär dig efter en termin att detta inte var rätt, är det något att gråta över? Knappast, det är ett otroligt billigt pris och som hhhenke sa, lite ekonomi kommer du alltid ha nytta av

Tack för det utförliga svaret!

Förstår vad du menar, och det låter väldigt smart. vad betyder prokrastinera?
Och förstår inte riktigt detta med CSN, hur "slösar" man på den?

steelrich
2013-06-09, 14:14
Ja och nej; det är ingen som kommer att straffa dig när du hoppar av. Däremot är det dumt att kasta bort sina studiemedel på sådant som man inte gör klart; dispensreglerna är inte så generösa numera. Om man är väldigt osäker är det nog bättre att söka en fristående kurs första terminen.

Edit: NB att jag med "inte göra klart" menar ej avslutade kurser.

Vad menas mad dispensreglerna? Och jag kastar väl ändå inte direkt bort pengar? Det är en summa som man får ta som lån för att man studerar. Men det är ju inget som jag själv jobbat ihop... Eller jag förstår inte detta med att slösa på CSN?

Tolkia
2013-06-09, 14:15
Förstår vad du menar, och det låter väldigt smart. vad betyder prokrastinera?
Och förstår inte riktigt detta med CSN, hur "slösar" man på den?
Prokrastinera: från engelskans "procrastinate", sjukta upp. Jag är ärligt talat inte säker på att det verkligen är ett ord, och inte bara en anglicism.

Vad som menas med att slösa med CNS-medlen varierar beroende på vem man frågar, men oftast menas väl att man använder upp dem (de är ju begränsade) innan man vet vad man vill plugga så att man står utan i slutet. Du får alltså inte låna för hur många terminer som helst. Dispensregler: Förr kunde man ansöka om dispens, d.v.s. utökade studiemedel sedan de tagit slut, oftast för att slutföra en utbildning. Idag kan man förmodligen fortfarande göra det, men det är nog inte ofta man får ja.

tjing
2013-06-09, 14:16
Du kan inte ta hur mycket studielån som helst.

Tolkia
2013-06-09, 14:18
Jag föreslår att du läser på lite t.ex. här: http://studera.nu/

steelrich
2013-06-09, 14:38
Jag föreslår att du läser på lite t.ex. här: http://studera.nu/

Tack för tipset! :)

Får man fråga vad du har för utbildning?

Okej
2013-06-09, 15:07
vad betyder prokrastinera?

berättar sen

z_bumbi
2013-06-09, 15:15
Har man absolut ingen aning om vad man vill göra så kan man göra sämre saker än att läsa en termin* på högskolan. Det gäller bara att se till att klara av kurserna så att det inte ställer till det i framtiden. Om man sedan i slutet av en längre annan utbildning inte får en termin med studiemedel så har man haft gott om tid innan dess att spara ihop pengarna.

*Om kurserna går att avsluta efter en termin och inte sträcker sig över ett helt år.

Åsberg
2013-06-09, 15:54
berättar sen

Om jag inte är upptagen med att kolla på serier. Eller fundera på om jag ska kolla på serier.

KalleTeodor
2013-06-09, 16:25
Jadu, jag kan ju säga såhär. jag visste inte vad jag vill studera för två år sen när jag gick ut gymnasiet. så jag tog ett sabbats år, ett sabbats år som sedan blev två och om jag inte hade blivit så påtryckt att plugga till hösten så hade det nog blivit ett ytterligare år. har ju ändå jobb, visserligen ett skitjobb men det duger för mig. har andra mål i livet än karriär. men men blir nog studier iaf nu till hösten även fast jag inte vet vad jag vill läsa men det kanske man aldrig vet?

Det var skönt med sabbatsår iaf.

PixelMiner
2013-06-09, 16:27
Om man upptäcker att man valt fel utbildning så måste man ju inte alltid hoppa av. Ibland går det byta till en liknande utbildning på samma universitet och ta delar av avklarade studiepoäng med sig.

Jag tycker inte att OP skall stressa upp sig för mycket om att välja helt rätt utbildning direkt. Läs vad som intresserar dig och stirra inte dig för blind på vilken potentiell lön du kanske kommer få i framtiden. De flesta högskoleutbildningar är ju ändå några år och man vet aldrig hur verkligheten ser ut när du väl är klar. Här talar jag av egen erfarenhet, började själv plugga en civilingenjörsutbildning när IT-bubblan började bildas. Alla ingenjörer som kom ut då fick jobb hur lätt som helst och hade man rätt inriktning så kunde man tjäna sjukt mycket pengar. När jag var klar 5 år senare så hade IT-bubblan spruckit. Nästan ingen av mina kursare fick jobb de första åren. Fick själv harva fram på skitjobb i tre år innan jag fick ett ingenjörsjobb. Men jag ångrar ändå inte mitt utbildningsval, eftersom jag läste de jag var intresserad av. Och nu har jag ett toppenjobb som jag aldrig skulle fått utan samma utbildning.

Så mitt råd är att välja något som intresserar dig. Märker du att utbildningen är fel för dig eller för dålig kvalitet så byt då till något som är bättre. Det är inte hela världen. Och skulle du få slut på CSN-terminer så går det faktiskt leva snålt och jobba extra för att kunna göra klart den där sista terminen som kanske fattas.

Snubben
2013-06-09, 16:45
Efter att ha pluggat klart samhällsvetenskaps programmet i gymnasiet är det dags att röra sig vidare.
Men jag är väldigt nerövs och förvirrad angående vidare studier.
Har valt att söka in på Olika ekonomiprogram just för att arbetet verkar soft och man kan få en hyffsad lön.
Har försökt läsa på om vad olika utbildningar leder till, men alla säger olika.
Det jag egentligen tänkte fråga är : Hur pass mycket svårare är Ekonomi/högskola studier VS gymnasiet?

Vilken del utav ekonomi bör man satsa på för att kunna få jobb efter med en bra lön?

Tack på förhand.

Beror på hur pass duktig du är. Det som vi läste under 3 år på gymnasiet (ett antal år sedan) gick man genom under de två första veckorna..

Däremot, väljer du att plugga att ekonomi så kan du glida genom hela utbildningen, var dock beredd på att det blir tufft att söka jobb. Har du inte kontakter eller betyg som gör att du står ut så blir det svårt, nästintill alla universitet och högskolor erbjuder ekonomistudier så det är inte direkt ett "unikt" ämne som bara vissa läser.

Likväl, vill du få en soft lön som ekonom så vill jag nog rekommendera dig att du studerar hårt från dag 1. Annars blir det ingen soft lön någonsin..