Visa fullständig version : Gammal bärbar dator.
Sparven från Minsk
2013-06-09, 08:14
Någon med kreativa tips på vad man kan göra med en gammal bärbar dator? Att sälja den är nog ingen större ide.
Är runt 4 år gammal, alla tips välkommnas! :)
PureWhey
2013-06-09, 09:38
Pröva nya OS :-)
Le iPhone
panzerpig
2013-06-09, 09:52
exakt. lek med några linusdistros.
Sparven från Minsk
2013-06-09, 10:10
Ubuntu kanske!!
Sparven från Minsk
2013-06-09, 10:49
Ssd och nytt os.
svårt att trycka in ssd? sitter med vista just nu och det suger så jobbar på att få in ubuntu.
Jag trodde tråden skulle handla om något kul som en p100 eller liknande men är datorn så ny är det mest fråga om att byta ut hårddisken och välja ett operativ som är lagom tungt. Om du har en ersättare och bara ska leka med den så behöver du inte ens byta hårddisk då du kan göra exakt samma saker som man kan göra med en p100 och upptäcka hur mycket snabbare allt gick för i tiden.
Det beror på din dator. Olika för olika modeller. Vanligtvis bara lite skruvande.
Vad har du för modell?
Postat via en mobil enhet
z_bumbi: t.o.m. en Hallonpaj borde slå en iP100 :-)
Jag har alltid undrat vad man gör när man prövar/leker med nya OS, någon? Antingen har man ju någonting som datorn ska hjälpa en med att åstadkomma, eller inte. Att använda ett nytt OS blir ju således en följd av att man har ett behov som inte kan uppfyllas (tillräckligt väl) i den nuvarande arbetsmiljön.
Programmering, lära sig att använda ett POSIX-system, sätta upp en server för www, epost eller liknande. Det är enklare i Linux.
Annars ser jag ingen poäng. (vilket också är min anledning till att inte prova Windows)
Ett bättre alternativ är nog att pröva OS X på datorn. Det är det bästa av båda världar.
Jag har alltid undrat vad man gör när man prövar/leker med nya OS, någon? Antingen har man ju någonting som datorn ska hjälpa en med att åstadkomma, eller inte. Att använda ett nytt OS blir ju således en följd av att man har ett behov som inte kan uppfyllas (tillräckligt väl) i den nuvarande arbetsmiljön.
Det är ju framförallt för att utöka sin egen kompetens självklart blandat med en nypa nyfikenhet.
Om man jobbar med IT kan man ju sätta upp någon form av labbmiljö för det man jobbar med.
Annars kanske det inte finns så mycket poäng, ju längre man hållt på med datorer och IT i allmänhet ju mindre sug har man att lära sig nytt bara för att.
Sparven från Minsk
2013-06-09, 12:45
Får inte in Ubuntu...laddat hem iso och ett program som göra att jag kan boota från iso filen. Men vid installationen så gnäller den om något med filsystemet sen krachar allt =/
Du vill alltså inte ha hjälp med att installera Ubuntu?
Sparven från Minsk
2013-06-09, 20:30
Det beror på din dator. Olika för olika modeller. Vanligtvis bara lite skruvande.
Vad har du för modell?
oj det var en bra fråga du, är en packard någonting sånt. Gammal som gatan men ska kolla upp det.
Du vill alltså inte ha hjälp med att installera Ubuntu?
Jag lyckades tillslut med det! Skapade en bootbar usb minne så gick det som smort. Gillar det so far! Rent och snyggt ju.
Sparven från Minsk
2013-06-09, 21:10
Nästa mål får helt klart bli att installera en billig ssd disk och se vad det gör med prestandan. men vad ska jag ha den till sen är frågan....server, koppla till tv i sovrummet? andra tips?
Vissa bärbara datorer går det att byta ut CPU:n på. Gjorde det på datorn jag sitter på nu (HP Pavilion dv6). Hittade en processor (se till att den passar) på e-bay och bytte ut. Från duo- till quad-core för ~500 kr.
"rent och snyggt" i samma mening som bloat-buntu. Oh the humanity.
Skärp dig och släng in NetBSD + ratpoison. Alternativt linux + ratpoison. OSet och WM är ju ändå mest bara ett onödigt ont för det är smidig lösning för att läsa PDF:er.
4 år gammal laptop lär fungera utmärkt till normalt datorbruk. Dvs. surfa i emacs-w3m (i undantagsfall conkeror), mejla med sin emacs-mailklient, läsa senaste skörden artiklar, och skriva sattan. Plus lite mindmappande. Org-mode + vym + wanderlust + w3m + zotero + DocView + LaTeX and you're set for life. Å litta bitlbee å erc för att hålla koll på facebook-chatten.
Kör mestadels på en 8 år gammal laptop och ser ingen anledning öht att köpa en ny om man ska vara ärlig. Den räcker och blir över många gånger om.
4 år.. gammal.. the fuck liksom.
ratpoison? är du helt bakom flötet? stumpwm är den enda rätta fönsterhanteraren. visst, kräver precis som alla andra wm att man skapar en session och en app för att den ska funka med gnome-session (om man är inne på det, vilket man naturligtvis är för att få ssh-agent!), men det löser den händige rätt enkelt.
Sparven från Minsk
2013-06-10, 07:49
"rent och snyggt" i samma mening som bloat-buntu. Oh the humanity.
Skärp dig och släng in NetBSD + ratpoison. Alternativt linux + ratpoison. OSet och WM är ju ändå mest bara ett onödigt ont för det är smidig lösning för att läsa PDF:er.
4 år gammal laptop lär fungera utmärkt till normalt datorbruk. Dvs. surfa i emacs-w3m (i undantagsfall conkeror), mejla med sin emacs-mailklient, läsa senaste skörden artiklar, och skriva sattan. Plus lite mindmappande. Org-mode + vym + wanderlust + w3m + zotero + DocView + LaTeX and you're set for life. Å litta bitlbee å erc för att hålla koll på facebook-chatten.
Kör mestadels på en 8 år gammal laptop och ser ingen anledning öht att köpa en ny om man ska vara ärlig. Den räcker och blir över många gånger om.
4 år.. gammal.. the fuck liksom.
ratpoison? är du helt bakom flötet? stumpwm är den enda rätta fönsterhanteraren. visst, kräver precis som alla andra wm att man skapar en session och en app för att den ska funka med gnome-session (om man är inne på det, vilket man naturligtvis är för att få ssh-agent!), men det löser den händige rätt enkelt.
Grekiska för mig, kom ihåg att jag är en gammal man som inte hänger med i tekniksvängarna ;)
Sparven från Minsk
2013-06-10, 17:03
Då var ssd disken på plats! Även plex är installerat så jag kan strömma direkt till smarta tv ;)
Grekiska för mig, kom ihåg att jag är en gammal man som inte hänger med i tekniksvängarna ;)
Att du tycker en 4 år gammal laptop är gammal säger emot ditt påstående att du är gammal man ;)
Då var ssd disken på plats! Även plex är installerat så jag kan strömma direkt till smarta tv ;)
Vad tycks om Ssdn?
Sparven från Minsk
2013-06-10, 19:59
Vad tycks om Ssdn?
Sjukt snabbt blev det!
Men börjar ogilla ubuntu, svårt att installera saker (kan ej promten) och svårt att finna saker som fungerar med den!
Suttit i timmar nu med transmission och transmission remote gui utan att få till remoten...
Sjukt snabbt blev det!
Men börjar ogilla ubuntu, svårt att installera saker (kan ej promten) och svårt att finna saker som fungerar med den!
Suttit i timmar nu med transmission och transmission remote gui utan att få till remoten...Du har ju pakethanteraren?
Sparven från Minsk
2013-06-11, 18:05
Du har ju pakethanteraren?
Vad hette den sa du? =)
Nyss satt in gammla hårddisken igen men plex kan inte hitta media på den, bara på den primra SSD:n, lite trist.
Vad hette den sa du? =)
Nyss satt in gammla hårddisken igen men plex kan inte hitta media på den, bara på den primra SSD:n, lite trist.Pakethanteraren. Ska finnas under adminverktyg.
Kan du strömma bilden eller har tillräckligt stor skärm så kan det vara en idé att investera i en trådlös handkontroll, lägga in någon emulator och återuppleva alla klassiker såsom Super Mario.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.