Visa fullständig version : Den perfekta kolhydratkällan
Det verkar vara något fel på alla kolhydratkällor... GI å II å GL å fan å hans moster...
Vilken kolhydratkälla kan man inte leva utan?
King Grub
2004-02-28, 21:11
Det finns ingen oersättlig kolhydratkälla.
Så länge man baserar kolhydratintaget på naturliga, så lite raffinerade livsmedel som möjligt, behöver man inte vara orolig. Det är inget "fel" på gryn, ris, potatis, frukt och grönsaker, för att ta några exempel.
Originally posted by King Grub
Det finns ingen oersättlig kolhydratkälla.
Så länge man baserar kolhydratintaget på naturliga, så lite raffinerade livsmedel som möjligt, behöver man inte vara orolig. Det är inget "fel" på gryn, ris, potatis, frukt och grönsaker, för att ta några exempel.
Nej, visst finns det många bra källor, men all verkar ha små brister. Som ris t.ex. har väl av någon anledning lågt II men högt GI ;) ...nåt sånt.
Det mest perfekta jag kommer på just nu är väl bönor (svarta t.ex)
Megatuttarna
2004-02-28, 21:31
Linser?
Hela korn?
Fan är det bara jag som tycker att det bara blir jobbigare med alla GI, GL å II värden som ska vara så bra som möjligt..
My goood så jävla mycke å tänka på..
men my god, skit it då. Det har väl funkat bra utan att tänka på skiten:)
Nej det är inte bara du. Tycker personligen att det här uppblåsta GI- och II-snacket är helt åt skogen... ät med huvudet, man behöver inte tabeller eller vågar för att äta "bra". Håller man en sund kost med bra variation så mynnar allt ut i faktumet att du blir fet om du äter för mycket och mager annars. Ät mycket kött och bra fetter hela tiden, variera kolhydraterna beroende på vart man vill komma. My thoughts for a penny i alla fall.
Som sagt, den bästa kolhydratkällan är den potatis du gillar bäst! I slutänden handlar det ju trots allt om DIG och inte nått tabellvärde *punkt slut*
Originally posted by mini2
men my god, skit it då. Det har väl funkat bra utan att tänka på skiten:)
Precis det jag menade :cool:
Men samtidigt tycker jag det är ganska kul med näringslära... men det är ju så jobbigt att lära sig allt :D
Originally posted by 30cm
Det verkar vara något fel på alla kolhydratkällor... GI å II å GL å fan å hans moster...
Det kan ju fungera som en riktlinje, men att följa tvåbokstavismen slaviskt är på gränsen till omöjligt. Om det finns ett svar på frågan så skulle jag vilja säga att det beror på vad man syslar med och vilka mål man har.
Personligen skulle jag ha svårt att ta mig igenom tunga träningsperioder utan pasta, energitätt och fint som det är. Men inte leva utan är starka ord.
Det skulle vara mackan till morgonkaffet då, just innan gröten... annars går dagen inte alls bra.
Megatuttarna
2004-02-29, 10:39
Är det någon som har en II lista förresten?
Originally posted by Megatuttarna
http://www.mendosa.com/insulin_index.htm
där finns lite.
gargantua
2004-02-29, 11:40
Sen for att gora det annu roligare finns det en hel del forskning som indikerar pa att lektinerna i spannmal fuckar up oss totalt. Argumenten ar vi inte har hunnit anpassa oss till att spannmal (pasta, ris, bonor linser etc).
Originally posted by gargantua
Sen for att gora det annu roligare finns det en hel del forskning som indikerar pa att lektinerna i spannmal fuckar up oss totalt. Argumenten ar vi inte har hunnit anpassa oss till att spannmal (pasta, ris, bonor linser etc).
Det där tycker jag är jätteintressant, har funderat en hel del över det där. Jag har läst en bok som handlar om stenålderskost och där pratar de ju om precis det där att kroppen har inte hunnit anpassa sig genetiskt till den spannmåls baserade kost vi äter idag. Det tycker jag låter ganska logiskt men samtidigt är ju frågan var tusan man ska få all sin energi ifrån om man inte äter pasta, ris, potatis eller bönor.
Det fanns med lite olika fallrapporter i den boken, folk som hade testat stenålderskosten.
Bland dessa fanns det en långdistans löpare som var runt 45år, han hade vunnit en hel del tävlingar på elitnivå som yngre. Jag har inte boken tillgänglig så jag kommer inte ihåg namn eller natonallitet Han hade iaf blivit tillfrågad om han inte kunde testa stenålderskost, högvärdigt protein mycket frukt och grönt men inte speciellt mycket spannmåls produkter om jag förstår det rätt, det hade han gjort och första veckan var han seg men andra och tredje veckan var han piggare än vanligt och kunde köra fler pass i veckan nu än han kunde innan utan att få ont.
Men då frågar jag mig, var tusan får han sitt glykogen/energi ifrån?
Har inte testat äta på detta viset själv, men det verkar onekligen intressant, frågan är bara hur bra det är ur träningssynpunkt sett.
Känns trots allt som havregrynsgröten har en given plats på frukostbordet fortfarande.
/F
AcidSleeper
2004-02-29, 13:06
Originally posted by 30cm
Bulgur! :hbang:
Hur är det med den i GI och II förhållande?
King Grub
2004-02-29, 13:16
Originally posted by Megatuttarna
Det finns inga heltäckande på nätet än. Jag har mycket mer omfattande tabeller från University of Sydney, men dessa kommer inte att finnas tillgängliga för allmänheten förrän nästa vår.
King Grub
2004-02-29, 13:17
Originally posted by AcidSleeper
Bulgur! :hbang:
Hur är det med den i GI och II förhållande?
GI 65-70 och II 37-42.
AcidSleeper
2004-02-29, 15:17
Originally posted by King Grub
GI 65-70 och II 37-42.
Sökte lite själv och hittade detta http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,358928,00.html
Här står det att bulgur ligger på 48... :confused:
Hänvisar du till ett annat referensmått än glukos (GI = 100)?
Ungefärliga siffor.
Om vitt bröd är100 --> glukos 140
Omvandlingsfaktor är ungefär 1,4 med andra ord, aftonbladets bulgur på 48 gånger 1,4 blir ca 67 med vitt bröd som referens.
King Grub
2004-02-29, 16:08
Originally posted by AcidSleeper
Sökte lite själv och hittade detta http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,358928,00.html
Här står det att bulgur ligger på 48... :confused:
Hänvisar du till ett annat referensmått än glukos (GI = 100)?
I Sverige är det så gott som alltid vitt bröd som är referens med 100. Aftonbladet har bara tagit en amerikansk lista och översatt till svenska, utan att bry sig om att alla svenska tabeller har vitt bröd som 100-värde. :rolleyes:
Edit: Z_Bumbi hann före! http://jammerbabe.com/images/Smiley/banghead.gif
AcidSleeper
2004-03-01, 16:50
okej då fattar t.o.m. jag.. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.