Logga in

Visa fullständig version : Truckutbildning, är det värt?

flaskhalsen
2013-06-07, 00:12
Tjenare, jag funderar på att kanske ta truckkort för att man alltid ska kunna ha jobb. Ha en känsla att det alltid går att falla tillbaka på annat är en trygghet när man förhandlar osv.

Någon som har och som kan dela med sig av råd eller tips?

tumme
2013-06-07, 00:35
Jag tog ett för någon månad sen. Vet ju inte hur andra utbildningar är men du kommer ju inte lära dig köra truck, det lär du dig på jobbet. Mitt tips är att köpa den billigaste truckkortsutbildningen du hittar.

Visst kan det underlätta i jobbsökandet. Vi letade efter en till anställd nyligen med krav på truckkort.

mela
2013-06-07, 06:59
Jag tog ett för någon månad sen. Vet ju inte hur andra utbildningar är men du kommer ju inte lära dig köra truck, det lär du dig på jobbet. Mitt tips är att köpa den billigaste truckkortsutbildningen du hittar.

Visst kan det underlätta i jobbsökandet. Vi letade efter en till anställd nyligen med krav på truckkort.

Det är för att truckkort är ett säkerthetscertifikat och inte en körutbildning i sig. Precis som du säger är det den nya arbetsgivaren som skall lära en att köra truck.

Jag tycker att det är värt det, en låg kostnad för att få kortet, det gäller hela livet och öppnar upp för väldigt mycket fler jobb när man inte har en annan utbildning.

StarkaUlf
2013-06-07, 07:02
Definitivt värt det. Som äpplet (mela) säger så öppnar det upp större möjligheter att få jobb + att det är billigt och väldigt enkelt att skaffa.

Järngrisen
2013-06-07, 08:16
Vad kostar ett truckkort idag?

Åsberg
2013-06-07, 08:27
Du kan inte få ett truckkort genom arbetsförmedligen?

stridis
2013-06-07, 08:40

Hur ser ni på olika truckkort då? De billigaste då.

mela
2013-06-07, 08:41
Vad kostar ett truckkort idag?

Runt 2-3k nånstans. Finns billigare med.

StarkaUlf
2013-06-07, 09:23
Du kan inte få ett truckkort genom arbetsförmedligen?

Det bör gå. Jag vet iallafall att om ett transportföretag säger till arbetsförmedlingen att man har garanterat jobb hos dom om man skaffar lastbilskort, så kommer arbetsförmedlingen att stå för utbildningen. (Som ett exempel)
Så jag tycker inte att ett truckkort ska vara några problem, om man ser till kostnaden :)

Exdiaq
2013-06-07, 10:24
Varit värt det för min del. Fått igen pengarna 100-200ggr om.

944RS
2013-06-07, 11:20
Flera stora arbetsgivare har egna utbildare så där får man utbildningen gratis. I vissa län kan man hitta utbildning som är gratis. Jag kompletterade mitt kort för något år sedan nere i Kungsbacka.

Numera så ställer jag som krav till bemanningsföretagen att de som vi hyr in ska ha minst behörighet b1 & b2. Det räcker långt för vanligt lager/orderplock.

tumme
2013-06-07, 11:23
Hur ser ni på olika truckkort då? De billigaste då.

Spelade ingen roll. Vi kolla inte varifrån dom fått kortet. Har provanställning där vi ser om personen kan köra någorlunda.

Som mela sa är det mer ett säkerthetscertifikat än körutbildning. Om någon/något körs sönder ska försäkringar gälla. Vi har några pallar och maskiner som kostar lite över miljonen så det är mer därför.

Dyrgripen
2013-06-07, 11:31
Något som är värt är komvux utbildningarna dom har inom transport. Du går en termin eller något sådant och får ut CE, adr, truck och lite sånt kul. Enda kravet är att du har B-behöriget. I min kommun är det hur lätt som helst att komma in på dom utbildningarna.

Om du nu vore intresserad av det också kanske. Lätt som fan att få jobb :)

tearz
2013-06-07, 11:43
Fick min gratis iaf via Yrkesakedemin.

ArnoldOnLehmä
2013-06-07, 12:05
Beror väl lite på vart du bor eller kan tänka dig jobba. Jag fick mitt igenom mitt första jobb och efter att dem gick i konka har jag bara fått ett sketet sommarjobb på typ 1000 ansökningar i Stockholm/Uppland, Dalarna och gävleborg. Men det kanske jag som är sämst på söka jobb. Har kanske gjort 5 intervjuer.
Ska lägga till att jag har typ alla kort utom containertruck och dessutom mångårig erfarenhet av många olika truckar.

Åsberg
2013-06-07, 13:51
Det bör gå. Jag vet iallafall att om ett transportföretag säger till arbetsförmedlingen att man har garanterat jobb hos dom om man skaffar lastbilskort, så kommer arbetsförmedlingen att stå för utbildningen. (Som ett exempel)
Så jag tycker inte att ett truckkort ska vara några problem, om man ser till kostnaden :)

Ja precis. Jag fick mitt gratis för ett par år sedan för att det skulle öka chanserna till jobb. Nu fick jag jobb på ett lager någon månad senare, i Norge dock, så det gav ju resultat också. Tycker TS borde höra med närmsta kontor hur det ligger till. :)

Pushit
2013-06-07, 22:04
Öppnar upp för många jobb? Ja, om man vill köra truck. Bli ingenjör istället, då öppnar du upp för många jobb

thunder
2013-06-09, 04:04
Ingenjör tar ca 3-4 år längre tid att fixa och kostar ~200000 mer. Men visst...

Annars är väl taxikort enkelt och billigt att ta och garanterar nästan jobb överallt.

Loke
2013-06-09, 09:36
Ingenjör tar ca 3-4 år längre tid att fixa och kostar ~200000 mer. Men visst...

Annars är väl taxikort enkelt och billigt att ta och garanterar nästan jobb överallt.

Alla taxijobb är väl provisionsbaserade? Då kan man lika bra testa telemarketing.

baggard
2013-06-09, 09:54
Alla taxijobb är väl provisionsbaserade? Då kan man lika bra testa telemarketing.

Då får man ta taxileg och färdtjänstleg!

För mig 'hjälpte' inte truckkortet något, fick aldrig något truckjobb med det. Men kan vara trevligt att ha i bakfickan.

Dennis93
2013-06-09, 10:37
Problemet är väl det att många jobb där de söker folk med truckkort vill de även att man ska vara hyffsat duktig på att köra truck och det blir man ju inte direkt av en endags utbildning där över hälften är teori.

Åsberg
2013-06-09, 11:10
Problemet är väl det att många jobb där de söker folk med truckkort vill de även att man ska vara hyffsat duktig på att köra truck och det blir man ju inte direkt av en endags utbildning där över hälften är teori.

Jag fick jobb utan någon som helst erfarenhet och likaså många av mina vänner. Sen lär man sig köra någorlunda bra väldigt snabbt.

Dennis93
2013-06-09, 11:33
Jag fick jobb utan någon som helst erfarenhet och likaså många av mina vänner. Sen lär man sig köra någorlunda bra väldigt snabbt.

Jaha då kanske jag hade fel. Har bara sett att det står typ "skicklig truckförare, min 6 mån erfarenhet" osv. på en del jobbannonser. Fick själv truckkortet genom jobbet så jag har ingen direkt erfarenhet av att söka truckjob.

Åsberg
2013-06-09, 11:36
Jaha då kanske jag hade fel. Har bara sett att det står typ "skicklig truckförare, min 6 mån erfarenhet" osv. på en del jobbannonser. Fick själv truckkortet genom jobbet så jag har ingen direkt erfarenhet av att söka truckjob.

Mycket möjligt att det är skillnad på jobb i Sverige och Norge också. Svenska arbetsgivare kräver säkert bättre/mer erfarenhet.