Visa fullständig version : Skillnad på välmående, nyttig/onyttig bulk
Stor Hård Ådrig
2013-06-06, 19:39
Tjabba.
Senaste bulken jag gjorde var på cirka 250 kcal överskott per dag. Kalorierna var till viss del protein, långsamma kolhydrater och grönsaker. Dock stirrade jag mig ganska blint på kalorier och tänkte bara på att försöka träffa rätt överskott och tillräckligt med protein. Med andra ord blev det rätt mycket skräpmat, chips, godis och halvfabrikat. (Note: grisbulkade inte, utan gick upp i rätt takt).
När jag nu deffar käkar jag bara långsamma kolhydrater, protein och grönsaker i stort sett. Har även börjat inta 3g omega 3 varje dag (9 tabletter). Trots kaloriunderskottet känns det som jag har mycket mer energi kanske eftersom jag äter mycket hälsosammare. Upplever ett stabilare humör och även mindre stress och är lugnare osv. Mår bättre helt enkelt, tror jag. Det kan iofs bero på andra saker såsom att vinterdeppen är borta nu när sommaren här + lite andra personliga grejer som är lugnare i mitt liv nu (inga jättestora saker, men ändå).
Undrar nu vad ni har för erfarenheter av att lägga om er kost. Till exempel att fylla ut kaloriöverskott med nötter/avokado istället för chips/godis (mao, mer kvalitativa kalorier, trots nästan samma makros). Hur har det påverkat er allmänt, dvs. humör/energi/gains/styrka på gymmet osv?
Med chips och godis får du också i dig en hel del salt och socker som kan påverka hur du mår och känner dig.
Med chips och godis får du också i dig en hel del salt och socker som kan påverka hur du mår och känner dig.
Kan det påverka på ett positivt sätt? Slänger in en fråga i ditt skrivande, vad är egentligen "värst" utav vi säger chips och godis? Kan godis på något vis gynna ens träning i jämförelsevis med vanlig mat?
(känns som jag tog över tråden) Jag skriver en ny om där finns invändningar
Kan det påverka på ett positivt sätt? Slänger in en fråga i ditt skrivande, vad är egentligen "värst" utav vi säger chips och godis? Kan godis på något vis gynna ens träning i jämförelsevis med vanlig mat?
Beror på vad för godis.
"Torrt godis" är opti runt träning, brukar man ladda/fylla på med.
Chips, not so much
Upplever samma i perioder då jag legat på balans, ju mer "hemlagad" maten varit desto bättre har jag mått.
Beror på vad för godis.
Chips, not so much
"Torrt godis" är det typ som surisar/gelégodis? inte typ chocklad
Stor Hård Ådrig
2013-06-06, 21:27
Varsågod och spinn vidare, bara intressant :)
Stor Hård Ådrig
2013-06-06, 21:45
Kom på en följdfråga då; är det själva chipsen/godiset som medför dåliga effekter, eller är det avsaknaden utav den nyttiga maten som gör det?
Cameltotem
2013-06-06, 21:46
Funderat på det här med bulk, då man har ätit sitt vanliga och ska fylla ut resten av dagen med 1000 kalorier. Kan bli allt från pizza till chips, godis. Det är ju bättre att äta "riktig" mat då man håller sig mer mätt på det men finns det någon annan fördel? Jag menar jag har ju redan fått i mig 2,5g x kroppsvikt i protein innan jag slänger i mig 1000 till valfria kalorier.
Du kan bygga muskler på wienerbröd och cola. Kör. Akta kcal över det du planerat.
Nikodemus
2013-06-07, 13:04
Trots kaloriunderskottet känns det som jag har mycket mer energi kanske eftersom jag äter mycket hälsosammare. Upplever ett stabilare humör och även mindre stress och är lugnare osv. Mår bättre helt enkelt, tror jag.
Hur presterar du på gymmet? Mer energi = lyfter bättre än när du bulkade?
Beror på vad för godis.
Chips, not so much
"Opti" som i optimalt? Knappast. Vad menar du med "torrt godis"?
"Torrt godis" är det typ som surisar/gelégodis? inte typ chocklad
Godis med glukossirap som första ingrediens
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=181061
Inget av dom är väl värst om du tar hänsyn till ditt dagliga behov av kolhydrater och fett för övrigt, socker är ju inte så bra för tänderna och chips kan ju bidra till att dagens intag består till större del av fett om det är det du menar.
Vad jag menade annars är att mycket socker eller salt kan påverka ditt välmående, alla har väl upplevt en sugarrush med medföljande negativa symptom som huvudvärk och trötthet eller känt sig uttorkad, uppsvullen och trött efter en påse chips. Båda går ju självklart att undvika med moderation.
Linjedomarn
2013-06-08, 20:46
Själv känner jag mig alltid piggare vid deff än bulk.
Captainwide
2013-06-08, 22:38
Själv känner jag mig alltid piggare vid deff än bulk.
1+. Hungrig men pigg som bara den! :D
Det är hälsosammare att vara lite hungrig än att vara för mätt. Självklart är man piggare av det förstnämnda. Men för den skull ska man inte gå och halvsvälta för att man tror att man blir smal, snygg och pigg.
Stor Hård Ådrig
2013-06-09, 03:00
Det är hälsosammare att vara lite hungrig än att vara för mätt. Självklart är man piggare av det förstnämnda. Men för den skull ska man inte gå och halvsvälta för att man tror att man blir smal, snygg och pigg.
Varför är det självklart? o_O tycker snarare motsatsen vore självklar :)
Varför är det självklart? o_O tycker snarare motsatsen vore självklar :)
Nja, sorry, jag tar tillbaka lite vad jag sa. Men om du är sjukt mätt blir du slö för all energi går åt matsmältningen. Å andra sidan, är du alldeles för hungrig blir du ju slö för att du inte har energi i kroppen.
Lagom är bäst.
Latissimus Dorsi
2013-06-09, 11:51
En hälsosam bulk, för mig är när man bulkar i syftet att gå upp i muskelmassa. Inte någon jävla räserbulk där man går upp 5kg i månaden och sedan snyftar om hur jobbigt det är att dieta i 4 månader.
Håller med LD. En bra bulk handlar inte nödvändigtvis om hur mycket man ökar på vågen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.