handdator

Visa fullständig version : Jäsa bönor och korn

PunchSlap
2013-06-06, 18:23
Hur gör man det? Jag har sökt men fann inget som svarade på min fråga direkt.

http://www.wikihow.com/Ferment-Beans
Här står det väl litegrann men jag vet inte om man skall göra vissa moment tillsammans eller vilka av dem som är separerade.

Ska tydligen få bort fytinsyra och massa grejs(kanske Grub kan ge någon kommentar på detta :) ) så det blir nyttigare :eating:

Bryggan
2013-06-06, 22:57
Jodå fytinet försvinner till stor del av jäsning.

Min fråga är: har du ätit jästa bönor?

Själv gillar jag att göra surdegsbröd...gärna surdegsbröd gjord på vetemjöl.
Hur som helst tänkte jag en dag att jag skulle göra ett bröd på durumvetemjöl. Började syra durum-mjölet. Själva jäsningen såg korrekt ut. När det stått i några dagar så tänkte jag använda surdegen. Döm av min förvåning när den inte luktade som vetemjölssurdeg (som filmjölk) alls. Det luktade fruktansvärt! Det luktade i det närmaste skithus. Själv har jag försökt rationalisera hur det blev "skit" av alltihopa. Det jag kom fram till är att det var proteinets fel, dvs så är det för lite stärkelse och för Mycket protein i durumvete rent generellt. Om det är rätt eller fel har jag ingen aning om.
Proteiner luktar gärna väldigt illa när det fermenteras.

Du ska alltså jäsa något som har ännu mer protein....läckert. Orkar du så får du gärna uppdatera tråden.

PunchSlap
2013-06-07, 14:08
Uppdaterar så fort jag tagit första tuggan ;)
Men hur gör man då? Ska man låta bönorna ligga i vatten över natten OCH koka dom sen eller räcker det att göra en av dom?

tlk
2013-06-07, 14:16
Uppdaterar så fort jag tagit första tuggan ;)
Men hur gör man då? Ska man låta bönorna ligga i vatten över natten OCH koka dom sen eller räcker det att göra en av dom?

Så tillagar man väl alltid bönor? Blötläggning över natten och sen koka i nytt vatten..

PunchSlap
2013-06-07, 14:36
Jag kör bönor från konserver :em:

PunchSlap
2013-06-07, 20:54
Så ska jag koka dom om jag tar konservbönor för att dom ska bli jästa? Eller är det "för sent" när dom redan är tillagade, som i konserven? Fattar ingenting *gah!*

tlk
2013-06-07, 21:26
Nu jäser jag ju inte bönor precis...

Men alltså lägga i blöt och koka är för att göra bönorna till ätbart format. Det är redan gjort på dina konserver.

Rimligtvis kan du hoppa direkt till steg 4.

PunchSlap
2013-06-08, 13:27
Okej det kommer ta några dagar alltså, får väl sa när jag tar mig tid och genomför det. Men jag postar så fort jag gjort det.

Googlade lite och kom fram till den här: http://breakingmuscle.com/nutrition/dissecting-anti-nutrients-good-and-bad-phytic-acid

Kanske kan vara något intressant, om det nu stämmer.