handdator

Visa fullständig version : Frågor om protein, måltider blandat med träning.

Ninami
2013-06-04, 04:47
Hej, jag har börjat gymma ganska seriöst. Har kört senaste 2 månaderna (inte alls länge) mellan 3-4 dagar i veckan. Nu i Juni tänker jag köra 6 dagar i veckan och se hur detta känns. Har alltså precis börjat och väger endast runt 70kg (183cm).

Har läst runt på internet litegrann och det stog att en 75kg man ska få i sig runt 60g protein varje dag, detta antar jag är för män som inte tränar och behöver alltså mindre protein än andra som tränar. Min fråga är då, hur mycket protein behöver jag få i mig varje dag för att maximera muskeluppbyggnaden?

Tar för tillfället 1-2 proteinshakes om dagen, 1 efter träning och 1 under natten om jag jobbar natt (vilket jag gör 3-4 dagar i veckan). Hittat även recept på proteinpannkakor som har ca 37g protein i sig, min andra fråga är då, är denna måltid som en middag? Jag jämför med en stor köttbit och en del tillbehör, det känns lite för lite med några pannkakor om man jämför.

Är väldigt oerfaren inom ämnet och uppskattar all hjälp jag kan få av er :)
Mvh Ninami

tho123
2013-06-04, 05:31
Du bör åtminstonde lägga dig på 2g protein per kg så 140+ protein om dagen :) Spelar ingen roll om du äter en köttbit eller proteinpannkakor till middag sålänge du får i dig det du behöver.

Ninami
2013-06-04, 05:45
Okej tack för svar! Har alltid ätit lite för lite och är dålig på att variera maten, försöker hitta nya måltider som har mycket protein i sig.

Är det endast protein man bör tänka på när man kollar på innehållsförteckningen?