handdator

Visa fullständig version : Ni med lågt blodtryck - hur tål ni värme?

Lellan
2013-06-03, 10:31
Saken är att jag alltid haft lågt blodtryck, alltid tålt värme mkt dåligt. Kännt mig dränerad på energi, lätt illamående, låg.

För över 10 år sedan svimmade jag rätt mkt, blev då inlagd på hjärt-IVA iom att jag hade ett tryck på 90/60 och vilopuls på 42. Vilket de konstaterade efter en vecka där, bara var bra. De sa att jag nog bara var stressad, fick lära mig att pumpa med händerna o spänna armarna + ev huvudet mellan benen när jag kände svimning på g.

Iaf: är solhatare in i själen. Haft svårt att förstå hur folk kan stå ut, man känner ju hur kroppen protesterar.. har jag tyckt. Har outat och ältat det här på kolo. Hursomhelst; idag fick jag en hint om att det kan hänga ihop med lågt blodtryck? En googling verkar tala för det.

Vilket känns lite otroligt, här har jag gått hos läkare, kurator osv för att utreda vad fasen som händer med mig i sol o värme.. hatar liksom livet när jag befinner mig där. Dräneras totalt på energi, känns ibland nästan jobbigt att andas, lite lätt illamående, svårt att känna mig närvarande. Kuratorn tyckte att jag tänker så bra (kbt) - men ändå blir det alltid elände i solen.

Tja, kanske inte så konstigt om det nu är så att det inte är psykiskt.. ? Vore hursomhelst kul att höra hur andra "lågtryckare" funkar i sol och värme. *popcorn*

Carolinew
2013-06-03, 11:01
Jag fungerar precis som vanligt. Klart att man kan bli lite trött ibland men det blir väl vem som helst när det är varmt :)

Tryman
2013-06-03, 13:09
För mig är det nog tvärtom. Det låga blodtrycket gör att jag lätt blir kall om händer och fötter vid kalla dagar.

Angel
2013-06-03, 14:35
Jag ligger dagligen på 90/50 ca och jag föredrar värme mycket mer än kyla.

SkyA
2013-06-03, 15:18
Inga problem alls med sol och värme, brukar ganska så snabbt acklimatisera mig 30-35 grader utan problem

Lite dubbelt egentligen då har lågt blodtryck (dock inte lika lågt som dig utan under normalt typ) och är alltid kall om händer och fötter. Men, föredrar att ha det ca 17-18 grader inomhus och allt som oftast sitter jag på jobbet i linne medan kollegorna har både kavajen och tröja på sig. Droppar det under 15 grader så är jag dock frusen som tusan...

Lellan
2013-06-03, 15:21
Google säger att vi lågtryckare kan få lägre tryck pga att blodet leds ut till huden för att kyla av, ni är onormala lågtryck! ;)

Eller så är jag ufo, ändå, trots ovanstående förklaring... hursomhelst - mår AAAAPAAA i detta helvetesväder. *grr*

Donner
2013-06-03, 15:38
Har också lågt blodtryck och värmen är inte min vän. Trött, hängig och svartnar mer för ögonen under sommaren än resten av året.

jenni
2013-06-03, 15:52
jag mår bättre i varmt klimat, tror det är svårare för människor med högt blodtryck att klara värme

Scratch89
2013-06-03, 16:00
Jag ligger på runt 90-100/50-60 och jag hatar värmen. Om jag inte kan bli nedkyld snabbt eller på något sätt komma undan värmen blir jag helt dåsig och illamående, nästan lite ångest över det. Lägg till en pollenallergi och medicin mot det, så är det inte så svårt att förstå att jag hatar juni månad. :d

Jockefarmer
2013-06-03, 16:21
Kan passa på att fråga i den här tråden bland mina fellow lågtryckare. Upplever ni att ni lätt blir stela? Behöver extra mycket uppvärmning innan ni börjar med tyngre vikter? Känns det som att stretching är ett måste för er? Jag är väldigt stel, och har mina funderingar på om det kan bero på det låga blodtrycket... Att man inte har lika bra cirkulation runt i lemmarna.

Kryss
2013-06-03, 16:25
Lågt blodtryck och mår som en prins i värme.

Är ständigt kall under vintern och har fortfarande vintertäcket i sängen...

Madame
2013-06-03, 16:29
Lågt blodtryck och avgudar solen

tjing
2013-06-03, 16:50
Varför har många tjejer lågt blodtryck?

Oljeblixten
2013-06-03, 17:40
Jag har en kompis med långt blodtryck, han tål inte värme speciellt väl och håller sig gärna i skuggan även om han solar ibland. Han är iofs väldigt frusen på vintern med.

David Brent
2013-06-03, 17:58
Jag har nog mer problem med kyla än värme. Men lagom är bäst!

Icefire
2013-06-03, 18:51
Har också lågt tryck ca 90-100/60-70. Jag tycker sol och värme kan vara rätt påfrestande och jobbigt, men det är inte så att jag blir mer yr eller får mer symtom just av det låga trycket. Har aldrig gillat att basta heller.

Ristretto
2013-06-03, 19:31
Har runt 120/60 för det mesta när jag testar, alltså inte jättelågt. När det är skitvarmt på gymmet är det svartnar det för ögonen oftare vid ex. marklyft än annars. I övrigt har jag inga problem.

Ungkarlsliv
2013-06-04, 00:01
Har också rätt lågt blodtryck och avskyr högsommaren mest av allt i denna värld. Yrsel,illamående,energilös,ångest. Är som att vakna upp ur en lång mardröm när hösten kommer. Sen om det har någon koppling till lågt blodtryck har jag ingen aning om.