Visa fullständig version : När räknas ägget som tillagat?
Pretorian
2013-06-02, 21:07
Det är ju inte rekommenderat att äta ägg rått men om jag gör tex gröt och häller i lite äggvita, är det typ tillagat då? Det kanske smakar skit men jag ska testa ivarjefall.
Degpekka
2013-06-02, 21:16
Det är ju inte rekommenderat att äta ägg rått men om jag gör tex gröt och häller i lite äggvita, är det typ tillagat då? Det kanske smakar skit men jag ska testa ivarjefall.
Om det är salmonella du oroar dig för så dör dem bakterierna väl vid 75grader, så det bör väl inte vara några problem. Men det beror ju lite på hur du tillagar gröten.
Rent generellt är risken för salmonella liten i ägg, men extra liten i äggvita. Massor med drinkar osv som innehåller det, så det är ingen fara alls rått.
Äggula börjar koagulera vid runt 64 grader och då tar det inte lång tid för salmonella att dö. Äggvita kräver högre temperaturer än gulan för att bli tillagad, så om den är det minsta "tillagad" så är det lugnt. Men vitan är helt ok att äta rå ändå, särskilt från svenska ägg.
Ur proteinsynpunkt så måste väl proteinet börja denatureras, vilket du kommer märka.
Pretorian
2013-06-03, 07:34
Ur proteinsynpunkt så måste väl proteinet börja denatureras, vilket du kommer märka.
Det är detta frågan bygger på, inte så mycket om salmonella.
Märkte att den blev jäkligt stabbig så fort det började puttra om gröten. Nästa gång blir det mer vatten.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.