handdator

Visa fullständig version : Efterföljande set och magträningsfråga

Skön
2013-06-02, 13:17
Att man brukar orka mindre å mindre repetitioner är ju klart men hur kan man lägga upp träningen för att det inte ska bli så markant sämre i efterföljande set? Måste man ta det lugnt i första eller?

Antar att man måste försöka maximera återhämtningen? Har alltid haft det problemet även när jag i yngre dagar körde mer styrka med kroppen och om jag hade utfört konditionsträning innan så blev det så extremt. Kanske musklerna inte får tillräckligt med syre men varför?

T.ex. gör jag 15 chins i första å sen andra så orkar jag typ 4-5. Men allra värst är magträningen. Känns som jag nästan tar helt slut efter första.

Lite luddigt men tror nog ni fattar poängen.

eAzy
2013-06-02, 13:41
Varför inte köra 8 chins och fler set? Sen ska du försöka att inte gå till muskel fail, det skulle jag inte rekommendera att du gör i något set förutom möjligtvis sista för passet om du känner för de.

Vila så länge du behöver mellan setten, när jag kör större lyft som knäböj och bänkpress så kan de gå 3-4 minuter mellan setten.

Rabiat
2013-06-02, 13:45
Du behöver vila längre mellan setten, helt enkelt. Kör du till failure behöver du troligtvis minst två minuters set-vila, och kanske upp mot fyra. Jag har själv svårt att vila så länge, så jag sätter en timer, annars känner jag mig utvilad efter en minut, och fixar typ fem rep på nästa set ;)

major Pectoralis
2013-06-02, 13:45
tycker ofta det är fördelaktigt att pressa sig bra i första set. Första settet är alltid det effektivaste på passet och det som ger mest. Pressar man sig i det upplever jag att man pressar sina resultat framåt. Det gäller i sådana övningar där man mäter sin styrka genom att göra fler reps på en given belastning. Funkar m.a.o. i de flesta övningar, men inte i alla.
Konceptet funkar för mig - men jag vet att många upplever fördelar med att disponera sina krafter. Tror du får hitta din modell men det är inte självklart att t.ex. 3x10 är bättre än 1x30.
Förr fanns en väl ansedd filosofi att det bara är de sista repsen som räknas, att det bara är utmattade fibrer som är tränade osv. Tror det finns en viss sanning i det.

PureWhey
2013-06-02, 13:47
Inte gå till fail, lång vila.

Skön
2013-06-02, 13:49
Tack för svar hörrni. Men jag vilar väldigt länge oftast.

Men skulle jag ge mig på typ 8 chins så kanske jag orkar 6-7 efter men det kanske är värt det. Vissa dagar orkar jag knappt 3 st första för är slut trots lång vila å återhämtningsvecka.

Det kan inte vara så att musklerna får sämre med syre av någon anledning?

Rabiat
2013-06-02, 13:51
Tack för svar hörrni. Men jag vilar väldigt länge oftast.

Men skulle jag ge mig på typ 8 chins så kanske jag orkar 6-7 efter men det kanske är värt det. Vissa dagar orkar jag knappt 3 st första för är slut trots lång vila å återhämtningsvecka.

Det kan inte vara så att musklerna får sämre med syre av någon anledning?

Det kan vara så att du äter för lite kolhydrater och därför har du inte glykogen nog för resterande set.

frippe86
2013-06-03, 15:05
nu tycker jag att chins är en "dålig" övning att ta i detta exempel.
Chins är en väldigt tung övning. Vanligt att set 2 blir bra mycket färre än set 1.