handdator

Visa fullständig version : Lagom viktuppgång vid bulk?

Sitckan
2013-06-02, 01:26
Halloj!

Vad anser ni vara en lagom viktuppgång under bulk?
Är 0.5kilo vecka rimligt? Vet att +500kcal sägs vara optimalt men kommer ej att räkna kcal.
Kan tillägga att jag tränat i 4 månader så är inte precis vältränad.

Reaper123
2013-06-02, 06:53
Dina mål, startvikt och kroppsfettprocent m.m. styr vad som är en vettig takt. Men 0,5kg/vecka är väl en ganska bra takt att sikta på om du är smal och dessutom i ditt fall fall är ganska färsk på gymmet för då kommer du kunna göra mycket "noobgains" och bör således ha bra förutsättningar för att öka just i muskelmassa snarare än fettvikt om du äter bra :)

Edit: Jag som föredetta tjockis hade valt att öka lite långsammare, säg 1kg/månad ungefär!

Pepz
2013-06-02, 07:27
0,5kg i vecka är tämligen hög takt det bör man veta. det motsvarar 26kg på ett år ;)

bästa är att man ser en förändring på vågen varje vecka men inte just 0,5kg, lägre är bättre.

sen ska man aldrig bulka hårt förrän man lärt sig att träna hårt och det har man inte efter 4månader

Exhale_
2013-06-02, 07:39
Håller med Pepz här, fokusera på att lära dig träna och fokusera på en långsam viktökning. Så länge du går upp i vikt varje månad men inte över ett kg är du rätt väg skulle jag tro.

Skickat från min ST18i via Tapatalk 2

Anders The Peak
2013-06-02, 07:39
Bulka ska man göra om man har en hög förbränning och är mager dvs tunt fettskikt som inte ökar fast man äter så mycket man orkar.
För andra handlar det om att anpassa kosten till en mer näringsriktig kost.

Muskler är en anpassning till styrketräning och inte direkt en kostfråga då kosten fyller de grundläggande kraven av makronutrienter och energi.

Vi kan öka muskelmassa även vid energirestriktion så är man överviktig eller bara vill bli mer fit går det bra att bygga muskler även under de förutsättningarna.

Sitckan
2013-06-02, 07:42
Har deffat ner mig nu för att ha ett bra utgångsläge för min dödsbulk. Skiter i om jag lägger på mig en del fläsk väger 65pannor på 182cm ^_^.

Anders The Peak
2013-06-02, 07:49
Har deffat ner mig nu för att ha ett bra utgångsläge för min dödsbulk. Skiter i om jag lägger på mig en del fläsk väger 65pannor på 182cm ^_^.

Då tycker jag att du har ett ypperligt läge för att lägga dig på energibalans och träna progressivt efter ett bra grundprogram som gör att du växer.

Kom ihåg att din kropps jämviktsläge fortfarande är det du hade innan du deffade ner dig och den kommer sträva mot jämvikten i fettvolym.

Sitckan
2013-06-02, 07:50
Bulka ska man göra om man har en hög förbränning och är mager dvs tunt fettskikt som inte ökar fast man äter så mycket man orkar.
För andra handlar det om att anpassa kosten till en mer näringsriktig kost.

Muskler är en anpassning till styrketräning och inte direkt en kostfråga då kosten fyller de grundläggande kraven av makronutrienter och energi.

Vi kan öka muskelmassa även vid energirestriktion så är man överviktig eller bara vill bli mer fit går det bra att bygga muskler även under de förutsättningarna.

Har ökat i både styrka vikt och muskelmassa och fläsk sedan jag började träna. Gick dock upp från 60 till 70 kilo på 3 månader *popcorn*
Vilket blir 0.8 kilo i veckan:naughty:

Anders The Peak
2013-06-02, 07:52
Har ökat i både styrka vikt och muskelmassa och fläsk sedan jag började träna. Gick dock upp från 60 till 70 kilo på 3 månader *popcorn*
Vilket blir 0.8 kilo i veckan:naughty:

Under du första 12 veckorna av sin träningskärriär gör man de största ökningarna av muskelmassa därefter går allt mer långsamt.

Sitckan
2013-06-02, 07:53
Då tycker jag att du har ett ypperligt läge för att lägga dig på energibalans och träna progressivt efter ett bra grundprogram som gör att du växer.

Kom ihåg att din kropps jämviktsläge fortfarande är det du hade innan du deffade ner dig och den kommer sträva mot jämvikten i fettvolym.

Har kört push - pull - legs 5-6 dagar i veckan vilket funkar bra så kan väll köra vidare på detta ?

Vad menas med jämnviktsläge?

Sitckan
2013-06-02, 08:12
Ignorera förgående fråga.
Går det att ändra kroppens jämnviktsläge och hur lång tid tar det isf?

Anders The Peak
2013-06-02, 08:35
Ignorera förgående fråga.
Går det att ändra kroppens jämnviktsläge* och hur lång tid tar det isf?

Ja det brukar ta ca 4-6 månader. Men jag vet inte hur dina värden såg ut nr du startade din diet. Därför är det svårt att säga om det bli si eller så.
Du har ökat och ökar om jag läser rätt och om man har ett vinnande koncept där det fungerar dvs ökar i muskelmassa och minskar i kroppsfett. Varför börja laborera. Laborerar gör man när det tar stopp på något sätt.

Det här med setpoint* skriver Martin Berkhan om i den här artikeln (http://www.leangains.com/2010/03/intermittent-fasting-set-point-and.html)

Rabiat
2013-06-02, 09:32
Anders säger som vanligt jävligt kloka saker.