handdator

Visa fullständig version : Fettet?

Captainwide
2013-06-01, 19:54
Tjena jag skulle behöva hjälp med några bra fettkällor. :)
Målet är deff, planerar lite i förväg så att jag har allt klart i god tid.
Värt att nämna är att jag inte kan äta någon fisk då jag får någon allergisk reaktion mot det och jag klarar verkligen inte av att äta avokado.. det är nog det vidrigaste som finns. Tacksam för all hjälp! :)

Reaper123
2013-06-01, 22:17
Ägg och ost är väl två rätt så trevliga fettkällor, sen komplettera med omega-3 tillskott.

Sen kan du ju äta yoghurt, fil & mjölk med några % fett i om det är så att du har svårt att få upp fettet till en lämplig nivå...

Men känns som man klarar sig bra bara genom att äta varierat och vettiga livsmedel (alltså inte bara broccoli, kvarg & kycking).

Edit: Nöt- & griskött är ju också två fettkällor man har mycket gratis ifrån, samma sak med icke fettfria såser, som funkar fint i en övrigt varierad kost :)

Zeq
2013-06-01, 22:26
Ägg och ost är väl två rätt så trevliga fettkällor, sen komplettera med omega-3 tillskott.

Sen kan du ju äta yoghurt, fil & mjölk med några % fett i om det är så att du har svårt att få upp fettet till en lämplig nivå...

Men känns som man klarar sig bra bara genom att äta varierat och vettiga livsmedel (alltså inte bara broccoli, kvarg & kycking).

Edit: Nöt- & griskött är ju också två fettkällor man har mycket gratis ifrån, som funkar fint i en övrigt varierad kost :)

Är det inte mycket mättat fett i många av de förslag du angav? Jag tänker att om man deffat så vill man inte lägga kalorierna på "dåligt" fett. Det är väl bättre att satsa på fettkällor med enkel- och fleromättat fett. Exempel på sådan fettkälla är olika typer av nötter.

Captainwide
2013-06-01, 22:39
Jag tänkte att jag kunde blanda valfri mängd olivolja i en proteinshake samt komplettera med typ mandlar och solrosfrön. Eller är det för mycket/ för lite omega 3 respektive 6? Blir galen på fett djungeln asså.. *gah!*

Kollade upp linfröolja men det kunde man väl inte ens ta upp eller hur var det?

Spacedogg
2013-06-01, 23:01
Jag tänkte att jag kunde blanda valfri mängd olivolja i en proteinshake samt komplettera med typ mandlar och solrosfrön. Eller är det för mycket/ för lite omega 3 respektive 6? Blir galen på fett djungeln asså.. *gah!*

Kollade upp linfröolja men det kunde man väl inte ens ta upp eller hur var det?

Låter äckligt med olivolja i shake *spy* . Men diverse nötter, mejeriprodukter, ägg, köttfärs och jordnötssmör funkar bra. Finns massor med alternativ!

Tkauc
2013-06-01, 23:11

Edit: Nöt- & griskött är ju också två fettkällor man har mycket gratis ifrån, samma sak med icke fettfria såser, som funkar fint i en övrigt varierad kost :)

bara mättade fetter iallt du nämnde

Captainwide
2013-06-01, 23:13
Låter äckligt med olivolja i shake *spy*.

Jämfört med avokado? Då skulle jag hellre levt på bara olivoljan. :d

nomirin
2013-06-01, 23:34
Se till att äta både mättat och omättat (även fleromättat givetvis). Omättat hittar du i alla oljor, frön och nötter.
Jag tål inte heller fisk och tar lite omega-3 som tillskott ibland.
Kokosfett är ett bra mättat fett.

Reaper123
2013-06-02, 05:54
bara mättade fetter iallt du nämndeJo det är väl det, men samtidigt är en deff inget bestående och att en/ett par månader kanske äta lite mer mättat än omättat/fleromättat lär knappast vara skadligt...

För som jag skrev, äter man bra och varierat så får man ju faktiskt i sig en del av det "bra" fettet (man stekar ju tex kanske köttet i rapsolja vid tillagning).

Kollade lite snabbt historiken under min pågående deff och har ungefär fördelningen 40-40-20 % på mättat-omättat-fleromättat sen tillkommer 5g omega-3 dagligen och jag lider inte av något uppebart "fettrelaterat" problem trots ganska lågt fettintag! :)

Captainwide
2013-06-02, 07:41
Finns det några fingervisningar på vad som bör vara optimalt gällande hur många gram omega-3 och omega-6 man bör få i sig på en dag? :)

Exhale_
2013-06-02, 07:48
2,5-3 gram omega-3 enligt SNR. Gällande att äta mättat fett en kort tid har jag för mig att Guddi visade en artikel där det beskrevs hur en måltid hög på mättade fetter kunde inverka negativt på kroppen. Nu var detta kanske inte tränande individer som utsattes för detta men det ger ju en fingervisning om att det kan vara en fördel att balansera upp intaget en aning.

Skickat från min ST18i via Tapatalk 2

Captainwide
2013-06-02, 08:48
Men om jag skulle äta omega-3 kapslar och fylla ut det behovet, behöver jag ens räkna med allt annat fett för att komma upp i åtminstone 0,5 g per kv?
Givetvis behövs kanske omega-6 också men det är väl lättare att få i sig via matlagning och mat så det kanske man inte behöver räkna med på samma sätt?

Gällande nötter, finns det någon bra nöt som innehåller mycket omega-3 då? :)

Exhale_
2013-06-02, 08:55
Näe, så länge du inte äter en galet ensidig diet har jag svårt att se hur du inte ska komma upp i tillräckligt med fett.

Valnötter är rika på omega-3 och en väldigt bra fettkälla. Tänk dock på att typen av omega-3 i valnötter är alfa-linolensyra som i kroppen sedan omvandlas till de längre "fiskoljefettsyrorna" EPA/DHA. Detta är en omvandling som inte sker i alltför stor utsträckning vilket gör att valnötter inte är den bästa källan om man är ute efter EPA/DHA.

Captainwide
2013-06-02, 09:13
Finns det någon bra internetsida/tråd/litteratur/film/liknande medel där man kan läsa sådant här?

Antar att det finns i fysiologiböcker men de är så hiskeligt dyra. :(

Sverker
2013-06-02, 09:29
Börja med att titta under Best of Kolozzeum:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=6278

Det mesta finns med i Näringslära för Högskolan. Finns att låna på bibliotek.

Exhale_
2013-06-02, 09:55
Finns ett par snubbar på forumet som har en hemsida som tar upp mycket intressant om kost/näring och träningslära. Annars är Sverkers boktips bra och grundläggande.

Captainwide
2013-06-02, 13:26
Börja med att titta under Best of Kolozzeum:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=6278

Det mesta finns med i Näringslära för Högskolan. Finns att låna på bibliotek.

Finns ett par snubbar på forumet som har en hemsida som tar upp mycket intressant om kost/näring och träningslära. Annars är Sverkers boktips bra och grundläggande.

Tack, nu kanske dessa krokiga vägar blir någorlunda lättare att gå på. *hug* :bow:

Zeq
2013-06-02, 16:55
Jo det är väl det, men samtidigt är en deff inget bestående och att en/ett par månader kanske äta lite mer mättat än omättat/fleromättat lär knappast vara skadligt...

För som jag skrev, äter man bra och varierat så får man ju faktiskt i sig en del av det "bra" fettet (man stekar ju tex kanske köttet i rapsolja vid tillagning).

Kollade lite snabbt historiken under min pågående deff och har ungefär fördelningen 40-40-20 % på mättat-omättat-fleromättat sen tillkommer 5g omega-3 dagligen och jag lider inte av något uppebart "fettrelaterat" problem trots ganska lågt fettintag! :)

Men eftersom TS bad om bra fettkällor så vore det mer vettigt att ange just bra fettkällor. Det verkar som att du mer gav exempel på hur du gör. Och visst, har du kommit in i det upplägget och trivs med det så är det absolut inget dåligt upplägg. Men det känns dumt att styra in TS på en bana som inte är så optimal när han ändå är öppen för förslag. :)

Zeq
2013-06-02, 17:01
Se till att äta både mättat och omättat (även fleromättat givetvis). Omättat hittar du i alla oljor, frön och nötter.
Jag tål inte heller fisk och tar lite omega-3 som tillskott ibland.
Kokosfett är ett bra mättat fett.

Varför rekommenderar du att sträva efter att få i sig mättat fett?