handdator

Visa fullständig version : Träning med och utan alkohol

Fjrebqll
2013-05-31, 20:56
Rubriken blir lite konstig...

Säg att man festar till det ordentligt en kväll.

Får man ut alkoholen fortare ur kroppen med ett träningspass på morgonen än utan?

Dvs, är promillen lika hög efter ett träningspass än om man inte tränat överhuvudtaget?

Lipservice
2013-05-31, 21:23
Nu gissar jag vilt här, men töms inte glykogen depåerna snabbare när levern jobbar med att ta bort alkoholen?

Beemel
2013-05-31, 23:28
Ni får rätta mig om jag har fel, har för mig att träning bakfull gör mer skada än nytta.

Lance Uppercut
2013-05-31, 23:42
Ni får rätta mig om jag har fel, har för mig att träning bakfull gör mer skada än nytta.

huh? Detta har jag aldrig hört, vad skulle vara orsaken till det?

tjing
2013-06-01, 00:31
Det är i regel en dålig idé att träna dagen efter en fylla.

Beemel
2013-06-01, 04:34
huh? Detta har jag aldrig hört, vad skulle vara orsaken till det?

Några av sakerna som jag hört nämnas, kroppen prioriterar att bryta ned alkoholen framför att bygga muskler.
Immunförsvaret är redan nedsatt, styrketräning ovan på detta ger en extra påfrestning, alltså större risk att bli sjuk
Muskelkoordinationen nedsatt, större risk för skador.
Kroppen är uttorkad. Varningssignaler som smärtor kan vara dämpade vilket gör att man dra upp gamla skador.

Ingen aning om någon/några av dessa är sanna, jag dricker inte, så jag har inte behövt ta reda på det heller. :-)

Imni
2013-06-01, 08:45
Det är i regel en dålig idé att träna dagen efter en fylla.

För att? Länk!

miaz
2013-06-01, 09:01
jag kan knappt gå dagen efter, vettefan hur jag skulle klara av att gymma.

Phil Heath
2013-06-01, 10:05
För att? Länk!

Det säger väl sig själv + att det är redan nämnt i tråden*facepalm*

tjing
2013-06-01, 10:44
För att? Länk!

För att man uttorkad och har snepippad balans på mineraler/elektrolyter i blodet.

Reaper123
2013-06-01, 10:45
Rubriken blir lite konstig...

Säg att man festar till det ordentligt en kväll.

Får man ut alkoholen fortare ur kroppen med ett träningspass på morgonen än utan?

Dvs, är promillen lika hög efter ett träningspass än om man inte tränat överhuvudtaget?Alkoholen (promillen) sitter i blodet, så inget du kan svettas ut eller hur det nu var du tänkte?

Förbränningen sker alltså med samma takt vare sig du ligger och sover eller ute och går, springer eller gymmar.

Sen kanske man kan manipulera själva bakfyllan genom att tex tömma glykogen/hinka massvis med vatten eller liknande men det är ju högst individuellt och har alltså inte något med själva bersuningsgraden att göra!

Det är inte omöjligt att röra på sig kan snabba på denna process något, men tror det är marginellt och med tanke på hur pass dåligt resultatet oftast blir på bakfylla så gör man nog klokast i att inte träna (gör det dock själv ibland)

Ps. Detta styrks ej med någon studie, utan 100% brosience från mina empiriska studier! Ds.

tjing
2013-06-01, 10:54
Jag rekommenderar alla som vill vara fräscha dagen efter att ta en balanserad multi-vitamin, magnesium och b-complex, samt dricka mycket vatten innan läggdags.

Bakfyllan i stort sett försvinner helt.

Lance Uppercut
2013-06-01, 11:27
Skumt. Jag tycker man kan dra episka pass på bakfyllan ibland.

Fjrebqll
2013-06-01, 13:33
Alkoholen (promillen) sitter i blodet, så inget du kan svettas ut eller hur det nu var du tänkte?

Förbränningen sker alltså med samma takt vare sig du ligger och sover eller ute och går, springer eller gymmar.

Sen kanske man kan manipulera själva bakfyllan genom att tex tömma glykogen/hinka massvis med vatten eller liknande men det är ju högst individuellt och har alltså inte något med själva bersuningsgraden att göra!

Det är inte omöjligt att röra på sig kan snabba på denna process något, men tror det är marginellt och med tanke på hur pass dåligt resultatet oftast blir på bakfylla så gör man nog klokast i att inte träna (gör det dock själv ibland)

Ps. Detta styrks ej med någon studie, utan 100% brosience från mina empiriska studier! Ds.

Det var ungefär det jag ville få veta! :)

Tolkia
2013-06-01, 16:03
Man låter lämpligen allmäntillståndet styra. Om man känner sig som ett utskitet äpple lär man i vilket fall som helst inte göra några för världen omistliga storverk på gymmet. Mår man bra är det knappast mer riskabelt än att träna efter en natt då man sovit dåligt, efter en sjukt påfrestande dag på jobbet etc.

Sedan finns det ju folk som har extremt svårt med just att känna av och tolka (eller snarare vilja bry sig om) kroppens signaler och envisas med att bakfyllekräkas på gymtoan etc. för att de bara inte KAN hålla sig borta, men det är ju egentligen inte ett bakfylleproblem, utan mer ett psykologiskt sådant.

tjing
2013-06-01, 16:06
Det är väl samma personer som upplever allt som "placebo", inklusive bakfylla. Aspergers syndrom kallas det.

Tolkia
2013-06-01, 16:09
Aspergers syndrom kallas det.
Nej. Jag hoppas att du inte var allvarlig här.

tjing
2013-06-01, 16:15
Du måste skämta. Vilken tur att du kom på mig med att ställa en felaktig diagnos.

För övrigt är aspies notoriskt dåliga på att känna efter och veta vad de känner och hur saker känns i deras kropp.

Tolkia
2013-06-01, 16:26
Ogenomtänkt beteende på gymmet är, skulle jag vilja påstå, väldigt vanligt, särskilt i vissa åldrar och grupperingar. Jag vågar garantera att majoriteten av de som inte kan hantera kroppens varningssignaler och försöker göra för mycket för fort inte lider av Aspergers syndrom. Liksom majoriteten av de som tycker/tror att det är viktigt att verka vara en hårding ā #aldrigvila #kuggaupp. Någon måtta får det vara på hur man slentriananvänder diagnoser för att beteckna icke önskvärt beteende.

tjing
2013-06-01, 16:31
Lider du själv av aspergers?

Tolkia
2013-06-01, 16:38
Lider du själv av aspergers?
Nej. Trollar du?

tjing
2013-06-01, 16:48
Ärligt talat får jag uppfattningen om att du trollar sedan du frågade om jag var seriös med det jag skrev.

Jag får också uppfattningen att du är på dåligt humör och hoppar på mig av en dålig anledning. Jag kan ha fel och saker man skriver kan uppfattas väldigt humorlösa, torra och seriösa.

Givetvis menar jag inte att alla som är dåliga på att känna efter har aspergers syndrom. Men det är lite humor att du antyder att jag menar det ;)

Tolkia
2013-06-01, 16:59
Givetvis menar jag inte att alla som är dåliga på att känna efter har aspergers syndrom. Men det är lite humor att du antyder att jag menar det ;)
Bra. Det var inte överdrivet klart att ditt första inlägg på temat var ett skämt, vilket du säkert också själv kan se. (Att jag tycker att det var ett dåligt skämt lär ha framgått, men det är ju fullständigt ointressant i sammanhanget.)