handdator

Visa fullständig version : Jag är stark men ändå inte?

Papi Arca
2013-05-31, 18:41
Jag har alltid varit kraftigt byggd, även när jag inte tränat. Jag hade alltid störst armar och ben som ung. Alltid den som var starkast i brottning, slår hårdast osv.
I mönstringen fick jag en 9 i styrka, 7 i kondition.

Hur kommer det sig att jag alltid har varit så svag i gymmet då?
Jag väger mycket, 85-90 kg på nästan 190 cm. Jag är sämst på bänkpress, marklyft, knäböj.
Det känns som grabbarna här på kolozzeum bänkar 120 kg*10 6 set, när de väger 70 kg.

Vad kan detta bero på?

Pinoy
2013-05-31, 18:47
Teknik

MANDER
2013-05-31, 18:47
Olika tekniker och olika styrkor skulle jag säga, kan inte förklara det bättre. Min farsa var med mig och brorsan på gymmet för två veckor sedan och han har arbetat som murare sedan han var 18 år gammal och är idag 40 år, han är jävligt stark i armarna osv, orkar bära riktigt tunga saker på jobbet. Min lillebror som är 14 år gammal var starkare än han på gymmet, han hade ingen teknik, ovant sätt att lyfta på osv.

Vad lyfter du för vikter nu då? Några problem med teknikerna?

Thornblom
2013-05-31, 18:49
Jag har alltid varit kraftigt byggd, även när jag inte tränat. Jag hade alltid störst armar och ben som ung. Alltid den som var starkast i brottning, slår hårdast osv.

Jag väger mycket, 85-90 kg på nästan 190 cm. Jag är sämst på bänkpress, marklyft, knäböj.
Det känns som grabbarna här på kolozzeum bänkar 120 kg*10 6 set, när de väger 70 kg.

Vad kan detta bero på?

85 kg på 190cm är inte speciellt mycket... :)

mangemani
2013-05-31, 18:59
det är STOR skillnad på att brottas och slåss och att lyfta vikter på ett gym, använder styrkan på 2 olika sätt.
så jag ser då inget konstigt med att du är svag i gymmet om du nu inte har tränat där så mycket.
sen det där med att de som väger mindre tar mycket i vikter, beror mycket på teknik.

Paperbasket
2013-05-31, 19:01

Vad kan detta bero på?

Det kallas internetvikter.

Limee
2013-05-31, 19:05

Varför skulle folk ljuga i deras träningsjournaler?

knunnan
2013-05-31, 19:08
90kg är inte mycket på 190cm

Pepz
2013-05-31, 19:11

wut?

inte mer än någon enstaka extremtalang

Illustrerade mannen
2013-05-31, 20:13

Nej. Inte alltid. Sen kanske inte TS exempel stämmer... Jag väger ca 74 kg och har 100 kg som "arbetsvikt" i bänk just nu, ca 185 i mark. Det är verkligen inte några internetvikter. Varför i hela friden skulle man överdriva här? Åtminstone jag är "anonym" för allmänheten...

Ontopic: Som andra skrivit - teknik och vana/rutin. Nöt på på gymet så kommer vikterna.

Rikard Jansson
2013-05-31, 20:20
Tror tyvärr inte det finns någon på 70 kg som bänkar 120x10x6 på kolozzeum. Nästan dock^^

Fordon
2013-05-31, 20:28
Som flera andra har sagt, så är 85-90kg inte mycket. Speciellt inte på 190cm. Och I've yet to seen en 70kg grabb som nöter 10-reppare på 120kg.

Och på kolo så har du sveriges samlade gymtrupp framför dig med talanger som sticker ut.
I din lokala by kan du mycket väl vara den starkaste.

Stefan J
2013-05-31, 20:31
Det är en enorm skillnad på att vara stark för att vara otränad (som är ett populärt begrepp för folk som inte har disciplinen att träna) och att vara stark på riktigt. Vilka har du jämfört dig med? Och pratar du om att du varit starkast/slagit hårdast/varit bäst på att brottas i din umgängeskrets eller har du tävlat och tränat på riktigt?

En otränad människa, hur bra och duktig för att inte träna den än må vara, är oftast fysiskt sett noll och inget jämfört med en människa som tränar. Så funkar tyvärr människokroppen. Otränad är den värdelös på det mesta men med träning kan man få den att göra helt otroliga saker som en otränad människa aldrig kan drömma om. Springa 100km, lyfta 300kg+ i marklyft, flyga upp för husväggar och slå sönder betong med nävarna.

eulalia
2013-05-31, 21:05
Visst kan jag bli impad av folk som lyfter tungt på gymmet men det finns ju personer som inte tränar på gym men är ruggigt sega och starka i alla fall. Endel jobb är ju rejält fysiskt krävande och det är inte bara inoljade och solariebruna gymmarproffs som jobbar med det,,,

Matsa
2013-05-31, 21:15
Visst kan jag bli impad av folk som lyfter tungt på gymmet men det finns ju personer som inte tränar på gym men är ruggigt sega och starka i alla fall. Endel jobb är ju rejält fysiskt krävande och det är inte bara inoljade och solariebruna gymmarproffs som jobbar med det,,,

Det är inte bara brunoljegymmare som tränar heller. Att ha ett fysiskt krävande jobb är ju träning i sig, har man det många år är det klart att man kan bli stark av det. ;)

leo1
2013-05-31, 21:20
Många fysiskt krävande jobb mer eller mindre tvingar dig att styrketräna för att stärka upp rygg och axlar. Chansen är iaf större att du klarar dig från skador. Sen är det ju inte ofarligt att sitta på kontor...

Nebuchadnezzar
2013-05-31, 21:54
Det är ju generellt så att resultatet när man jämför sig med Kolozzeum blir sämre än när man jämför sig med folk i ens vardagliga omgivning. Inga konstigheter. En naturlig milstolpe i ens träning är ju när man är starkast i kompisgänget men en medelmåtta på Kolozzeum. :D

Järngrisen
2013-05-31, 22:32
Sen är det ju inte ofarligt att sitta på kontor...

Nej fy fan, man kan råka ut för att skära sig på papper bla....

filmjölk
2013-05-31, 22:45
En sån bänkprestation 120*10 i 6 set gör inte Rikard Jansson, och han är svensk mästare i just bänkpress samt väger vad...? 77?

delizh
2013-05-31, 22:48
En sån bänkprestation 120*10 i 6 set gör inte Rikard Jansson, och han är svensk mästare i just bänkpress samt väger vad...? 77?

Jag tror nog kanske han menade det lite som ett exempel.

zydar
2013-05-31, 22:48
Allt är relativt, finns ju nästan alltid någon som är starkare liksom :)

mangemani
2013-05-31, 22:54
Nej fy fan, man kan råka ut för att skära sig på papper bla....

många som inte är medvetna om det, men att sitta sliter/belastar mer på ryggen än om du skulle stå och vara aktiv. plussa sedan på flera timmar utav kontors arbete där du bara sitter större delen utav tiden så gör det att musklerna stelnar till.
en som står, går och gör fysiska aktiviteter i form utav rätt utförda lyft löper mycket mindre risk för ryggskador

filmjölk
2013-05-31, 22:56
Jag tror nog kanske han menade det lite som ett exempel.

Det tror jag med, men det var lite väl tillyxat:)

filmjölk
2013-05-31, 22:59
Det här är fö. ett fenomen som kallas för "Stor fisk i en liten damm". Coolaste killen i högstadieklassen blir ibland inte alls cool i gymnasiet tex. "Bäst i laget" blir medioker i ett annat lag etc etc.

Fisken trivs i sin lilla damm där den är störst och starkast, men simmar den ut på djupt vatten inser den att den är en liten plutt.

Papi Arca
2013-05-31, 23:37
Det här är fö. ett fenomen som kallas för "Stor fisk i en liten damm". Coolaste killen i högstadieklassen blir ibland inte alls cool i gymnasiet tex. "Bäst i laget" blir medioker i ett annat lag etc etc.

Fisken trivs i sin lilla damm där den är störst och starkast, men simmar den ut på djupt vatten inser den att den är en liten plutt.

Jag skrev att jag var svag i övningarna inte att alla andra var starka. Även de på mitt lokala gym är starkare i övningar än jag.

Rabiat
2013-05-31, 23:49
Det är så enkelt som att man blir bra på det man gör. Jag kan lyfta maskiner, bära dunkar och ge folk stryk, men jag är mindre bra i gymmet.

eAzy
2013-06-01, 08:29
Jag är 193cm och väger 95kg, anser mig vara rätt smal och inte särskilt stor och stark :P

Förstår dock frustrationen, men jämför dig INTE med andra. Tänk på dig själv istället och glädjs åt dina egna framsteg. Jag har helt slutat kolla på andras resultat och lämnat egot vid dörren när jag gymmar.

Makkie
2013-06-01, 10:13
Du får nog tänka så att en 9:a på mönstringen är på en skala som är utformad efter normalbefolkningen och för att mäta deras förmåga att klara en militär utbildningsgren. Den är inte utformad efter att mäta personer som har gymtränat 5-10 år på en relativt hög nivå. Skulle man bygga på skalan skulle jag tro att många här på forumet skulle dra en 15-20:a på samma test. Jag själv skulle utan problem dra en 8-9:a och jag anser mig inte vara speciellt stark.

Stefan J
2013-06-01, 11:58
Jag skrev att jag var svag i övningarna inte att alla andra var starka. Även de på mitt lokala gym är starkare i övningar än jag.

Du är helt enkelt inte så stark som du alltid trott att du har varit. Frågan är, vad ska du göra åt det? Träna upp dig och bli starkast eller vika ner dig? Jag säger, dags att spotta i händerna och ändra på saker och ting!

BigIron
2013-06-01, 15:01
Händer hela tiden att de kommer in folk på gymmet som är bra mycket mindre än vad man själv är och kör oberörda på en vikt som får en att svettas.

filmjölk
2013-06-01, 18:38
Du är helt enkelt inte så stark som du alltid trott att du har varit. Frågan är, vad ska du göra åt det? Träna upp dig och bli starkast eller vika ner dig? Jag säger, dags att spotta i händerna och ändra på saker och ting!

+1.

Att inse att man inte är bra på något man trott sig vara bra på är jävligt hårt för självkänslan. Att sedan komma tillbaks och faktiskt öva sig och bli bra på det, då är man en riktig karlakarl.