handdator

Visa fullständig version : Blir jag 'hasslad' av bilverkstan?

LeBron
2013-05-31, 01:14
En gul varningslampa började lysa när jag satte igång bilen och bad mig lämna in bilen på service för att kolla emissioner.

Sagt och gjort, felsökningen kostade mig ~600kr och nu vill volvo ha ~4000kr för att åtgärda felet.

Felet: Främre lambdasond måste kollas/bytas ut, anledningen till att det kostar så mycket är för att min S80 är från -01 och just den delen av bilen är taskigt byggt så för att ens lyckas kolla den måste dom hålla på och svetsa. Arbetet skulle ta cirka 1h.

Hustlar dom mig eller är 4000 "normalpris" för 1hs arbete? Känns lite drygt och nästan mer värt att fortsätta köra med varningslampan tills bilen inte orkar mer. Var ju trots allt bara en gul lampa som lyste?

Sundqvist
2013-05-31, 01:20
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=25032534

där har du en lambdasond del till s80, dock 00a. :)

Farsans bil pajja, han gick in hos volvo för att laga felet (glömt vad det va) Skulle det kosta 40k något.

han köpte hem delen själv och lagade det på en privat verkstad för 12k :P

så ja, volvo brukar generelt ta överpriser.

Arf Pingvin
2013-05-31, 01:41
Lambdasonden kostar kanske uppåt 2k och arbete på en verkstad över 1k timmen. Inte orimligt pris med felsökning, svetsning, nolla felkod etc.

Lambdasonden behöver värme för att funka, förvärmingen kan paja och sonden bli segare med åren, då kan bilen tända den gula varningen fast den ändå funkar efter att man kört bilen riktigt varm. Men den kommer aldrig bli riktigt bra igen.

Men. Kör du med en trasig lambdasond och den reglerar bränslet fel så kan du få fel blandning och i värsta fall förstör du katalysatorn. Då blir det dyrt på riktigt. Dessutom drar den mer soppa.

Sen har du problemet att besiktningen inte släpper igenom en bil med fel på bränslesystemet. Det har med miljö att göra.

Du kan ju testa mekonomen men det är inte orimligt att gamla bilar kostar att hålla rullandes.

watertouch
2013-05-31, 02:03
Hade dem inte nån "dator" lr nått s-80, vänster sida bakom baksätet... Minns att Kickersarna brukade banka på dem där.?

LeBron
2013-05-31, 02:46
Lambdasonden kostar kanske uppåt 2k och arbete på en verkstad över 1k timmen. Inte orimligt pris med felsökning, svetsning, nolla felkod etc.

Lambdasonden behöver värme för att funka, förvärmingen kan paja och sonden bli segare med åren, då kan bilen tända den gula varningen fast den ändå funkar efter att man kört bilen riktigt varm. Men den kommer aldrig bli riktigt bra igen.

Men. Kör du med en trasig lambdasond och den reglerar bränslet fel så kan du få fel blandning och i värsta fall förstör du katalysatorn. Då blir det dyrt på riktigt. Dessutom drar den mer soppa.

Sen har du problemet att besiktningen inte släpper igenom en bil med fel på bränslesystemet. Det har med miljö att göra.

Du kan ju testa mekonomen men det är inte orimligt att gamla bilar kostar att hålla rullandes.

Redan betalat 600 för själva felsökningen, 4000 till för bytet. Dom stängde iaf av varningslampan, man kanske ska dumpa bilen? :D :D :D

Skämtåsido, får ta en sväng förbi Mekonomen imorgon och se vad dom erbjuder :)

Paperbasket
2013-05-31, 05:34
Om du lämnar in bilen hos en verkstad så VET du att du kommer bli lurad. Frågan är bara hur mycket.

Fordon
2013-05-31, 05:47
Köp delen själv och byt.

Om du inte kan det, så kanske det är värt 4K att hålla bilen vid liv. Verkstäders timpenning är oftast väldig hög. Merca ligger på 1800kr/h. Mekonomen brukar inte vara jättemycket billigare såvitt jag vet. Så det är klart att även Volvo ligger däromkring.

StarkaUlf
2013-05-31, 06:52
Kanske bara är i denna staden, men jag hade valt Volvo över Mekonomen alla dagar. Finns inga större pajaser än Mekonomen.
Lyckas dom laga felet så lär det ha uppstått minst 2 nya fel när du får tillbaka bilen.

mij82
2013-05-31, 06:54
Kolla med Speedy, när vi behövt fixa med bilen har de ofta haft överkomliga priser för oss som inte kan fixa själva typ. Sen blir det ju lätt svindyrt när en inte kan mecka själv tyvärr. *gah!*

PureWhey
2013-05-31, 07:20
4000 exkl de 600 skulle varit rimligt, mellan 3-4000 får man nog räkna med att punga upp.

Gpajpen
2013-05-31, 09:53
4000 låter inte svindyrt för o va en märkesverkstad. "Lurad" blir just du nog inte, det där vet dom ungefär vad dom kan ta för pris på och hur lång tid det tar. Inte sagt att du inte kan komma undan billigare på andra firmor.

LeBron
2013-05-31, 13:44
Tack för svaren. Visste inte att en ny sån där del kostade 2k bara den, då kan jag iaf leva med att betala 4000 för att få den ditsatt. :)

Gpajpen
2013-05-31, 13:45
Gör it - its värt it

KlopFer
2013-05-31, 22:09
Lämna in min saab på biva. 800:- i felsökning och svaret blev "eh vi hitta inget fel". Men varningslampan tändes varje morgon när bilen var kall. Då kände jag mig fan lurad.

Var bara slänga ut på blocket och hoppas på att det var varmt när köparen kom :)

Gpajpen
2013-05-31, 23:22
Lämna in min saab på biva. 800:- i felsökning och svaret blev "eh vi hitta inget fel". Men varningslampan tändes varje morgon när bilen var kall. Då kände jag mig fan lurad.

Var bara slänga ut på blocket och hoppas på att det var varmt när köparen kom :)

Nå nu kan ju faktiskt lampor vara tända utan att det är nått fel (felet som indikeras).

BlötSnö
2013-05-31, 23:46

Sympatiskt beteende... *grr*

LeBron
2013-06-03, 15:17
Var där idag och skulle fixa den för 4 papp. Sist jag var där så hade mekanikern stängd av varningslampan och han blev lite paff över att den inte hade tänts igen. Han sa att det förmodligen inte behövdes lagas nu på en gång utan att man kunde skjuta på det för att varningslampan lyser bara när bilen är "kall" och när avgaserna värmt upp den lite så är det inga problem.

Hur som helst så tänkte jag bara 'fine, vi skjuter på det'. Inte riktigt säker på om han gjorde det av goodwill eller bara försöker hustla mig på mer $$$ genom att hoppas på att katalysatorn pajjar. Vad tror ni? Gubbe mellan 50-60, såg snäll ut iaf.

Gpajpen
2013-06-03, 16:01
Känns inte som man avråder en kund från att laga sin bil hos sin verkstad utan o vara snel.

Viktor_Balck
2013-06-03, 17:13
Inte riktigt säker på om han gjorde det av goodwill eller bara försöker hustla mig på mer $$$ genom att hoppas på att katalysatorn pajjar. Vad tror ni? Gubbe mellan 50-60, såg snäll ut iaf.

Spelades den här på verkstaden?

ahitJjavTCM

hurril
2013-06-03, 17:19
Den låten spelas på alla bilverkstäder.

Bryggan
2013-06-03, 17:31
Haha Hurril

Mellan 00:20-1:40 *rofl*
O2STH60AEn4#t=15s

Kalle Axelsson
2013-06-03, 17:41
Nä tänds inte lampan igen så var det bara ett tillfälligt fel.. Lyser den inte finns det inget elektroniskt fel....

David Brent
2013-06-03, 18:04
Han drog ur sladden senast, den kommer inte att tända sig igen.
http://i.imgur.com/7MFUVoH.jpg

kalle_kula
2013-06-04, 05:23
I vilken stad bor du? Borde väl finnas nån hemmaskruvare här på forumet som kan hjälpa dig (i utbyte mot en platta gainomax blåbär) att byta ut din mot en begagnad?
Verkar kosta runt 700-1100 för en beg

eng
2013-06-04, 08:26
Kolla med Speedy, när vi behövt fixa med bilen har de ofta haft överkomliga priser för oss som inte kan fixa själva typ. Sen blir det ju lätt svindyrt när en inte kan mecka själv tyvärr. *gah!*

Känner en som jobbat på just Speedy.
Han har berättat många historier om när folk kommer från märkesverkstäder, fått en prisuppgift där på skitfel som varit helt horribla. Vi pratar upp till en 10* mer än vad t.ex. Speedy och andra liknande mindre verkstäder skulle ta.

Med det sagt, det är säkert stor skillnad på de lokala mindre bilmekarna.
Bästa är nog att höra sig för bland vänner och bekanta för referenser.