Visa fullständig version : Stångrodd - effektivast utförande?
bambipåhalis
2013-05-30, 13:57
Tjabba :)
Ja vill höra altt om stångrodd, greppvidd.. armbågar ut/in, vinkel på kroppen yadayadayda
Så som jag kör för att få bäst kontakt i just latsen är axelbrett med supinerat(handflatorna utåt) grepp och dra skivstången mot midjan/höften :D
Upphöjt och framåtlutande, Arnoldrodd: http://www.youtube.com/watch?v=f3CqTvPls_Q&feature=player_embedded
Arne Persson
2013-05-30, 15:07
Upphöjt och framåtlutande, Arnoldrodd: http://www.youtube.com/watch?v=f3CqTvPls_Q&feature=player_embedded
Optimalt!!! Ögonen tåras! Detta är så fjärran från dagens tramstekniker (eftersom allt är ju sååå farligt) det kan bli!:bow::bow::bow:
bambipåhalis
2013-05-30, 15:11
Då har jag lite följdfrågor:
Vad blir fördelen genom att stå på en upphöjning?
Vad blir bättre av o gunga?
Lance Uppercut
2013-05-30, 15:11
Då har jag lite följdfrågor:
Vad blir fördelen genom att stå på en upphöjning?
Vad blir bättre av o gunga?
1.längre rom
2.högre vikter
bambipåhalis
2013-05-30, 15:14
1.längre rom
2.högre vikter
På tal om högre vikter, snackade med en polare som har tärnat ett tag, mkt lågreps osv. Han berätta att det visat sig att lite ostriktare roddar gett mycket mer muskeltillväxt än "squeeze-rodd".. Åsikter på det Arne? :D
bambipåhalis
2013-05-30, 15:18
?v=hCEIiq4TEKs
Scooby är ju för skön.. den där varianten är väl mest armar btw? :p
Thornblom
2013-05-30, 15:25
Instämmer på Arnoldroddar. Jag kör dem varje pass och rygg är min bästa muskelgrupp... :hbang: Att folk kollar lite snett på mig när jag utövar dom ger mig ett flin på läpparna.
bambipåhalis
2013-05-30, 15:26
Instämmer på Arnoldroddar. Jag kör dem varje pass och rygg är min bästa muskelgrupp... :hbang:
Mkay :)
Du skulle inte ha lust o förkalra lite mer ingående hur den utförs?
Nikodemus
2013-05-30, 15:28
Instämmer på Arnoldroddar. Jag kör dem varje pass och rygg är min bästa muskelgrupp... :hbang: Att folk kollar lite snett på mig när jag utövar dom ger mig ett flin på läpparna.
hur håller du rygger för att inte bli för böjjjjd? jag blir som en gam när jag ska ro
Thornblom
2013-05-30, 15:31
Mkay :)
Du skulle inte ha lust o förkalra lite mer ingående hur den utförs?
Det är inte så komplicerat. Du ställer dig på en stepbräda, och greppar stången pronerat i behaglig vidd. Du jobbar från bottenläget med en vinkel mellan ben och överkropp som är mindre än 90 grader och siktar med stången mot soda plexus ungefär. I övre läget skall vinkeln vara lite större än 90 grader. Övning innehåller inga paustrams eller stopp. Utför den i en rörelse.
Thornblom
2013-05-30, 15:33
hur håller du rygger för att inte bli för böjjjjd? jag blir som en gam när jag ska ro
Vad menar du?
Armed Dingo
2013-05-30, 15:35
Jag har fötter, ben och rygg i samma vinklar och lägen som innan jag börjar resa ryggen i ett marklyft. Alltså har kommit upp en bit med benen.
Händerna är pronerade, tummen på samma sida som fingrarna och bredden är precis utanför axlarna. Drar stången nära kroppen rakt upp i magen. Tillåter mig med lite sving i bottenläget, det känns gött.
Thornblom
2013-05-30, 15:37
Jag har fötter, ben och rygg i samma vinklar och lägen som innan jag börjar resa ryggen i ett marklyft. Alltså har kommit upp en bit med benen.
Händerna är pronerade, tummen på samma sida som fingrarna och bredden är precis utanför axlarna. Drar stången nära kroppen rakt upp i magen. Tillåter mig med lite sving i bottenläget, det känns gött.
Detta blir primärt en latsövning, skulle jag säga. Det är kanske det du vill också :)
pezrulezhaakon
2013-05-30, 15:52
Finns många korrekta utföranden på stångrodd, beroende på vad man vill fokusera på. Olika utföranden har olika effekter och risker.
Stor Hård Ådrig
2013-05-30, 16:09
Generellt ger väl bredare grepp + pronation mer fokus på bakre delts och rhomboids, medan smalt grepp + supination mer fokuserar på lats?
Thornblom
2013-05-30, 16:12
Generellt ger väl bredare grepp + pronation mer fokus på bakre delts och rhomboids, medan smalt grepp + supination mer fokuserar på lats?
Ja, mer eller mindre.
Större skillnad blir det dock beroende på vart man träffar med stången.
Träffar du vid naveln blir det mycket lats. Träffar du vid brösten blir det mycket rear delts och rhomboids.
Ja, mer eller mindre.
Större skillnad blir det dock beroende på vart man träffar med stången.
Träffar du vid naveln blir det mycket lats. Träffar du vid brösten blir det mycket rear delts och rhomboids.
Såhär upplever jag det.
Betoning av lats och biceps: Smalt, supinerat grepp. Drag mot magen/midjan.
Betoning av bakre delta: Brett, pronerat grepp. Drag mot bröstet.
Ingen betoning: Brett, pronerat grepp. Drag mot magen.
Den sistnämnda varianten är den jag själv föredrar, då det är en generell ryggövning som kan utföras med relativt tunga vikter utan att det kräver en rak ryggmuskel av stål.
Thornblom
2013-05-30, 17:00
Såhär upplever jag det.
Betoning av lats och biceps: Smalt, supinerat grepp. Drag mot magen/midjan.
Betoning av bakre delta: Brett, pronerat grepp. Drag mot bröstet.
Ingen betoning: Brett, pronerat grepp. Drag mot magen.
Den sistnämnda varianten är den jag själv föredrar, då det är en generell ryggövning som kan utföras med relativt tunga vikter utan att det kräver en rak ryggmuskel av stål.
Ja generellt kan man väl säga så.
Jag håller ungefär som jag bänkar, lite innanför ringarna.
Det beror ju på vilken/vilka muskler du vill träna effektivast?
bambipåhalis
2013-05-30, 19:15
Sådär, då har jag prövat den roddvarianten Arnold körde i det där klippet.
Blir intressant och se om jag kommer förlora ryggutveckling pga "gungandet" att det blir för mkt momentum. Eller om detta kommer gynna mig.
Försöker såklart och inte använda momentum.
Ska försöka filma i framtiden :)
För övrigt så kändes det bra, fick satana pump i ländryggen :D :D
Arne Persson
2013-05-30, 20:46
Sådär, då har jag prövat den roddvarianten Arnold körde i det där klippet.
Blir intressant och se om jag kommer förlora ryggutveckling pga "gungandet" att det blir för mkt momentum. Eller om detta kommer gynna mig.
Försöker såklart och inte använda momentum.
Ska försöka filma i framtiden :)
För övrigt så kändes det bra, fick satana pump i ländryggen :D :D
Arnold fick ju usla resultat av sina tekniker...;)
Ristretto
2013-05-30, 20:49
Optimalt!!! Ögonen tåras! Detta är så fjärran från dagens tramstekniker (eftersom allt är ju sååå farligt) det kan bli!:bow::bow::bow:
Du menar att det är ofarligt för diskarna i ländryggen att träna med detta utförande?
pezrulezhaakon
2013-05-30, 20:50
Arne Persson, farbror Arnold tuggade dunderhonung också.
Åh andra sidan får ju skräpnisse bra utveckling med lite skrikande framför spegeln och ryssfemmor, så vad försökte du bevisa här? Och varför skulle det vara bättre att svinga med en bananrygg och fullt rom, än en relativt rak rygg, svingande och full rom?
Thornblom
2013-05-30, 20:54
Vilket är helt orelevant när vi pratar bra/dåliga övningar.
Eller menar du att Arnold skulle fått bättre resultat av t.ex Yatesrow?
pezrulezhaakon
2013-05-30, 21:05
Thornblom, det är i allra högsta grad relevant då man aldrig kan hänvisa till en AAS-användare när man snackar resultat hos en ren byggare. Sedan kommer alltid ett halvkasst övningsutförande med AAS generera effektivare/bättre resultat än hos en ren byggare med optimalt övningsutförande.
Kör man inte så tungt är det nog bra, Arnold körde många set och var säkert trött i slutet och hade nog hyfsade muskler i ryggslutet som kunde hålla ihop diskarna. För en medelgod tränande som lassar på tung vikt kan troligen problem uppstå för somliga.
bambipåhalis
2013-05-30, 21:12
Sådana här trådar får ju optinojjan o gå i taket..Pezrulezhakoon, vad är en bra rodd enl dig?
Thornblom
2013-05-30, 21:16
Thornblom, det är i allra högsta grad relevant då man aldrig kan hänvisa till en AAS-användare när man snackar resultat hos en ren byggare. Sedan kommer alltid ett halvkasst övningsutförande med AAS generera effektivare/bättre resultat än hos en ren byggare med optimalt övningsutförande.
Självklart, det är jag mycket väl medveten om.
Men själva övningen är väl inte sämre bara för att någon som käkade AAS uppmärksammade den?
Självklart, det är jag mycket väl medveten om.
Men själva övningen är väl inte sämre bara för att någon som käkade AAS uppmärksammade den?
Men det är ju Arne som refererar till arnolds resultat och drar ett likhetstecken till utförande.
pezrulezhaakon
2013-05-30, 21:45
Thornblom, nej inte fel i den bemärkelsen, men en AAS-tomte kan inte vara en generell referens för effektiviteten hos en övning, som nu farbror Arne inseminerade..... :)....
Thornblom, nej inte fel i den bemärkelsen, men en AAS-tomte kan inte vara en generell referens för effektiviteten hos en övning, som nu farbror Arne inseminerade..... :)....
Var inte så hård mot Arnold nu.:) Det var populärt med super-sups på den tiden.
whuddafuks
2013-05-30, 22:12
Värst vad du verkar förespråka skadebenägna övningar Arne.
Arne Persson
2013-05-30, 23:30
Han hade tränat till sig en mycket duglig fysik INNAN han testade det.
Arne Persson
2013-05-30, 23:32
Idag tycker ett antal tomtar på nätet postulerar att nästan alla övningar är skadliga... och alltför många går på det och tränar som fjollor istället.
Arne Persson
2013-05-30, 23:33
Nej, jag förespråkar bra och effektiva övningar.
Arne Persson
2013-05-30, 23:35
Men det är ju Arne som refererar till arnolds resultat och drar ett likhetstecken till utförande.
Det finns goda själ för det...
Arne Persson
2013-05-30, 23:38
Sådana här trådar får ju optinojjan o gå i taket..Pezrulezhakoon, vad är en bra rodd enl dig?
Antagligen BodyPump-/PTstil med mesvikter och fixerad rygg och armdrag.
Vad anser ni om s.k Pendlay Rows? http://www.youtube.com/watch?v=ZlRrIsoDpKg
Sluta gråta. Det måste alltid finnas en balans mellan höga vikter och bra utförande och Arnolds utförande där är inget man ska rekommendera någon annan att hålla på med.
Vad anser ni om s.k Pendlay Rows? http://www.youtube.com/watch?v=ZlRrIsoDpKg
Pendlay rows är sketabra som allmän ryggövning.
Arne Persson
2013-05-30, 23:54
Sluta gråta. Det måste alltid finnas en balans mellan höga vikter och bra utförande och Arnolds utförande där är inget man ska rekommendera någon annan att hålla på med.
Haha! Det verkar snarare stackars du som har tagit illa vid dig.
Varför så bitter?
Jag kör hellre med "squeeze" f.ö. Känner inte att jag jobbar med ryggen om jag svingar.
whuddafuks
2013-05-31, 00:06
Sure, de kanske är bra. Men är det verkligen värt att riskera skador för att det är lite mer opti? För en skada är ju ganska kontraproduktivt om man vill bli stor och stark (det är inte optimalt för alla att köra t.ex. lastdrag/pressar bakom nacke, och t.ex. denna övning kanske inte funkar för medelsvensson. De må kanske funka för vissa och vara bättre i så fall, men jag är ett exempel att detta är motsaten till att vara bra).
Och man kan fortfarande köra tunga bänk/mark/böj-pass så fjösigt behöver allt inte bli! ;)
Mesvikter å mesvikter!? Arnold kör med kanske säg 60 kg? Don efter person?
pezrulezhaakon
2013-05-31, 04:08
bambipåhalis, det finns inte bara ett korrekt utförande på övningen. Vad man vill åt bestämmer valet av utförande. Tråkigt nog för Arne så finns det fler varianter som för rätt syfte är effektivare än hans helkroppsövningar.
Det finns goda själ för det...
Jag kan ställa frågan igen.
Varför skulle det vara bättre att svinga med en bananrygg och fullt rom, än en relativt rak rygg, svingande och full rom?
Anders The Peak
2013-05-31, 06:13
Jag tror att det är bra att betänka att på den här tiden hade man inte några direkta faciliteter i form av ergonomiskt utformade träningsmaskiner utan utvecklingen av dem kom igång på den här tiden, Arthur Jones var kanske den som satt igång utvecklingen av den stora flora av riktigt bra träningsmaskiner som idag finns på marknaden. Jag menar bara att du oftast kan angripa musklerna effektivare i en välutformad träningsmaskin jämfört med en friviktsövning som tex. stångrodd.
Anders The Peak
2013-05-31, 06:17
Varför skulle det vara bättre att svinga med en bananrygg och fullt rom, än en relativt rak rygg, svingande och full rom?
Latsen vrider ryggen bakåt också därför är det viktigt både expandera och vrida kroppen i rörelsen riktning. Därför är enhandsövningar ofta bättre än tvåhandsutförande. Du kan både stödja ryggen och vrida och expandera kroppen optimalt sätt.
Arne Persson
2013-05-31, 06:21
Sure, de kanske är bra. Men är det verkligen värt att riskera skador för att det är lite mer opti? För en skada är ju ganska kontraproduktivt om man vill bli stor och stark (det är inte optimalt för alla att köra t.ex. lastdrag/pressar bakom nacke, och t.ex. denna övning kanske inte funkar för medelsvensson. De må kanske funka för vissa och vara bättre i så fall, men jag är ett exempel att detta är motsaten till att vara bra).
Och man kan fortfarande köra tunga bänk/mark/böj-pass så fjösigt behöver allt inte bli! ;)
Av någon lustig anledning så verkar fler skada sig idag än förr... Trots dagens dagens "teoretiskt" säkra osv... övningsutförande...
Arne Persson
2013-05-31, 06:26
I detta fallet,med Arnolds utförande, så lär jag själv ut den med rakare rygg.
"Svingen" kan, i detta fall, jämföras med den kontrollerade "cheatingen" i en bicepscurl...
Arne Persson
2013-05-31, 06:29
Du menar att det är ofarligt för diskarna i ländryggen att träna med detta utförande?
Ingenting är ofarligt... :)
Arne Persson
2013-05-31, 06:31
Varför så bitter?
Jag kör hellre med "squeeze" f.ö. Känner inte att jag jobbar med ryggen om jag svingar.
Jaha... Så jag är tydligen bitter nu igen? Vad lustigt att jag inte har märkt det själv? Tack!:)
pezrulezhaakon
2013-05-31, 06:59
Arne Persson, har du statistik på antalet skadade personer från förr, jämfört med idag, i relation till antalet utövande personer? Och sedan vilken övning och utförande? Om inte, var det ytterligare ett tramsinlägg från din sida.
Arne Persson
2013-05-31, 07:23
Arne Persson, har du statistik på antalet skadade personer från förr, jämfört med idag, i relation till antalet utövande personer? Och sedan vilken övning och utförande? Om inte, var det ytterligare ett tramsinlägg från din sida.
Ser du många gamla gyminvalider idag? Dom borde ju vara en hel del eftersom hyfsat mycket folk faktiskt tränade förr...
Visste du att man faktiskt har fått kroppen för att använda den och inte hela tiden sitta fundera på vad som är skadligt och inte skadligt?
Anders The Peak
2013-05-31, 07:28
Jag tror att mängden gyminvalider är konstant i relation till antal tränande.
Det är en av de slutsatser man drar inom andra idrotter, utgår från att det är överförbart.
Ristretto
2013-05-31, 08:04
Ingenting är ofarligt... :)
Nä, precis. Men vore det inte smartare då att använda ett Arnold-liknande utförande fast inte flektera ryggen så mycket innan den koncentriska fasen börjar?
Min L4-L5-disk skulle iaf aldrig hålla för att ro sådär.
Man kan ju fortfarande jobba dynamiskt med ländryggen om man låter denna gå från att vara rak till att vara extenderad.
pezrulezhaakon
2013-05-31, 08:22
Arne Persson, jag stöter på skadat folk ifrån alla läger. Vet du vad den gemensamma orsaken är? Jo, felaktigt utförande, sämre övningsval och för tung belastning. Vet du att vi fått en hjärna att använda också?
Arne Persson
2013-05-31, 09:04
Arne Persson, jag stöter på skadat folk ifrån alla läger. Vet du vad den gemensamma orsaken är? Jo, felaktigt utförande, sämre övningsval och för tung belastning. Vet du att vi fått en hjärna att använda också?
Intressant! Är denna företeelse geografiskt och regionalt koncentrerad i och omkring Lilla Jerusalem? Här nere i de södra delarna av landet har denna höga frekvens av skadade (pga styrketräning) lyst med sin frånvaro... Jag borde nog ha fått vissa varningsignaler för länge sedan...
Den där hjärnan som du talar om kan även hindra en i träningen också...
Arne Persson
2013-05-31, 09:07
Nä, precis. Men vore det inte smartare då att använda ett Arnold-liknande utförande fast inte flektera ryggen så mycket innan den koncentriska fasen börjar?
Min L4-L5-disk skulle iaf aldrig hålla för att ro sådär.
Man kan ju fortfarande jobba dynamiskt med ländryggen om man låter denna gå från att vara rak till att vara extenderad.
Håll ryggen rak och flektera och extendera den lika mycket som Arnold. Din L4-L5-S1 "håller" garanterat.
Arne Persson
2013-05-31, 09:17
Förresten... varför tar du inte kontakt med IOK och Svenska Tyngdlyftningsförbundet och kräver förbud för utövande av denna farliga sport...? Tänk tex bara på hur farligt rycket är för axlar och armbågar och dom hyperdorsalflexerade handlederna vid frivändningen och överstöten... osv. Tänk på skaderisken.;)
Jag kan garantera att denna sport hade knappast fått existera idag om någon hade hittat på den...:)
PureWhey
2013-05-31, 09:19
Jag hoppar på Arnes tåg ännu en gång och kommer pröva Arnolds rodd nästa ryggpass, tycker inte det skall vara någon fara sålänge man prövar sig fram på lägre vikter och matar in tekniken innan man går på lite tyngre vikter, eller vad säger du Arne?
Arne Persson
2013-05-31, 09:23
Jag hoppar på Arnes tåg ännu en gång och kommer pröva Arnolds rodd nästa ryggpass, tycker inte det skall vara någon fara sålänge man prövar sig fram på lägre vikter och matar in tekniken innan man går på lite tyngre vikter, eller vad säger du Arne?
Man tränar självklart upp att succesivt klara tyngre och tyngre vikter. Detta utan bekostnad av övningens utförande.:)
Om man kör ''Arnold-roddar'' vad är viktigt att tänka på? Eftersom jag är hjärntvättad av youtubes-pt-mafia så vet jag inte bättre. För mig ser det ut som en one way ticket till Snap City, men ännu en gång - jag är okunnig..
PureWhey
2013-05-31, 09:33
Man tränar självklart upp att succesivt klara tyngre och tyngre vikter. Detta utan bekostnad av övningens utförande.:)
Såg ut som en trevlig övning, blir att se om jag får till den på ett bra vis, finns det något längre klipp där man ser mer än ett fåtal reps?
Jag vill slå ett slag för pendlay rodden. Vad säger du om den Arne?
Arne Persson
2013-05-31, 09:34
Om man kör ''Arnold-roddar'' vad är viktigt att tänka på? Eftersom jag är hjärntvättad av youtubes-pt-mafia så vet jag inte bättre. För mig ser det ut som en one way ticket till Snap City, men ännu en gång - jag är okunnig..
Hålla ryggen rak och flektera och extendera ordentligt och koordinerat i rörelsen.
Arne Persson
2013-05-31, 09:35
Jag vill slå ett slag för pendlay rodden. Vad säger du om den Arne?
För kort rörelsebana.
bambipåhalis
2013-05-31, 09:36
Nu kommer jag gå OT, men Arne.. jag är jättenyfiken på vad du anser om utförande i lite mer övningar, t.ex.:
Bänk
Militärpress
Böj
Mark
Kan säkert komma på fler, men hojta om du har lust o skriva om lite övningar! :)
Hålla ryggen rak och flektera och extendera ordentligt och koordinerat i rörelsen.
Förstår inte riktigt. Hans rygg är ju böjd? Ska man börja rak, sen gå ner och böja på ryggen, sen upp (likt en ryggextension) och dra stången mot midjan, sen börja om?
Har inte lärt mig detta flashiga anatomispråk ännu, du får ursäkta :)
Arne Persson
2013-05-31, 09:44
Förstår inte riktigt. Hans rygg är ju böjd? Ska man börja rak, sen gå ner och böja på ryggen, sen upp (likt en ryggextension) och dra stången mot midjan, sen börja om?
Har inte lärt mig detta flashiga anatomispråk ännu, du får ursäkta :)
Det går alldeles utmärkt att hålla, speciellt ländryggen rak och köra denna rörelse.
Arne Persson
2013-05-31, 09:45
Nu kommer jag gå OT, men Arne.. jag är jättenyfiken på vad du anser om utförande i lite mer övningar, t.ex.:
Bänk
Militärpress
Böj
Mark
Kan säkert komma på fler, men hojta om du har lust o skriva om lite övningar! :)
Kom ner på min kurs så skall jag visa dig...:)
pezrulezhaakon
2013-05-31, 09:54
Arne, ytterligare ett tramsinlägg från din sida. Är du seriös med det inlägget så tycker jag synd om dig....
Arne Persson
2013-05-31, 09:58
Arne, ytterligare ett tramsinlägg från din sida. Är du seriös med det inlägget så tycker jag synd om dig....
Det köper jag...:)
Spetälsk
2013-05-31, 10:06
Sluta bråka barn. spänn magmusklerna ordentligt då ni ror framåtlutade :)
Har Paris Haakooon någonsin skrivit något i klartext på det här forumet om hur man SKA utföra övningar och varför?
I detta fallet,med Arnolds utförande, så lär jag själv ut den med rakare rygg.
"Svingen" kan, i detta fall, jämföras med den kontrollerade "cheatingen" i en bicepscurl...
Att alla sväljer Arnes trollande..
Han tycker att bananryggen är det finaste han sett, och förespråkar det till nybörjare på forum. Men själv lär han ut ett annat, säkrare, utförande.
Arne Persson
2013-05-31, 11:03
Att alla sväljer Arnes trollande..
Han tycker att bananryggen är det finaste han sett, och förespråkar det till nybörjare på forum. Men själv lär han ut ett annat, säkrare, utförande.
Jaha... förespråkar jag nu detta till nybörjare?
Jaha... förespråkar jag nu detta till nybörjare?
Då var det utrett :thumbup:
pezrulezhaakon
2013-05-31, 11:34
Mart|n, ja, det har jag definitivt gjort! Är du blind?
Mart|n, ja, det har jag definitivt gjort! Är du blind?
Uppenbarligen inte, men tyvärr tycks jag ha någon defekt som filtrerar bort allt konstruktivt du skriver vilket medför att det enda som når mina ögon är drygt skitsnack a la lilla fysikboken och fina mekaniken.
pezrulezhaakon
2013-05-31, 12:10
Mart|n, då tycker jag du ska kontrollera det jag skriver, här och på Flashback, innan du yttrar dig om detta igen. Och ju mer du lär dig om anatomi, biomekanik och fysik, desto mer kommer du inse faktavärdet i det jag skriver, och förhoppningsvis lyssnar mindre på broscience. Ett hett tips i all välmening.
Anders The Peak
2013-05-31, 12:19
Arne är en underbar pedagog och med all kunskap man kan önska av en riktigt bra lärare/mentor/ tutor i det här specifika ämnet.
Här på forumet är han lite kaxig men brukar aldrig maktspråk utan skämtar med generaliseringar på ett farbroderligt sätt helt ofarligt för alla.
Det finns mycket att vinna på att vinnlägga sig en liknande attityd :)
pezrulezhaakon
Posta en film på en korrekt utförd rodd då?
Arne Persson
2013-05-31, 12:36
Arne är en underbar pedagog och med all kunskap man kan önska av en riktigt bra lärare/mentor/ tutor i det här specifika ämnet.
Här på forumet är han lite kaxig men brukar aldrig maktspråk utan skämtar med generaliseringar på ett farbroderligt sätt helt ofarligt för alla.
Det finns mycket att vinna på att vinnlägga sig en liknande attityd :)
Jag är tyvärr en dålig och lat samt syndfull människa som är usel på att utrycka mig i skrift... (sant)...:)
Är något bättre på verbal framställan...
Ni får tänka på att farbror Arne inte är mellan 16-20 som er andra. Det är inte lätt för oss över 30 att hänga med i internet-tugget alltid.
Arne Persson
2013-05-31, 12:47
Mart|n, då tycker jag du ska kontrollera det jag skriver, här och på Flashback, innan du yttrar dig om detta igen. Och ju mer du lär dig om anatomi, biomekanik och fysik, desto mer kommer du inse faktavärdet i det jag skriver, och förhoppningsvis lyssnar mindre på broscience. Ett hett tips i all välmening.
Jag tvivlar starkt på att Mart|n skulle få för sig att regga sig på Flashback.
Ps. Jag tror att du mkt kraftigt underskattar Mart|ns kunskaper inom ovannämnda ämnen... ett litet tips bara...
:thumbup:
filmjölk
2013-05-31, 12:56
Stångrodd kan man med fördel variera, särskilt om man tränar på ett mer spartanskt gym med brist på vettiga roddmaskiner.
1) Från golvet med rörelse i ryggen. Tänk en kombination av rodd och marklyft, där man slutar framåtlutad 45grader med stången i naveln. Tar bra på hela ryggen.
2) Nästan från golvet med rejält framåtlutad rygg, överkroppen skall vara paralell med golvet men hållas stilla. Det krävs stabilitet och statisk styrka för att hålla överkroppen så, dessutom får latsen jobba i ganska lång rom.
3) Upprät, tänk som variant 1) med statisk rygg genom hela rörelsen. Tänk brudar som ror på bodypumpsklassen, fast med tyngre vikt. Tillåter massiv vikt, och förutom latsträningen (som blir lite begränsad) tar den ruggigt bra på trapezius.
kan länka filmer från tuben senare om det behövs.
Rawsteel
2013-05-31, 12:57
Såhär föredrar jag att köra stångrodd, dock lite mer framåtlutad och med en mer utåtputad röv.
Kör dock inte så extremt långsamt som honom.
vT2GjY_Umpw
Arne Persson
2013-05-31, 13:03
Såhär föredrar jag att köra stångrodd, dock lite mer framåtlutad och med en mer utåtputad röv.
Kör dock inte så extremt långsamt som honom.
vT2GjY_Umpw
En mycket väl utförd BP*-teknik!:)
*= BODYPUMP™
*innocent*
En mycket väl utförd BP*-teknik!:)
*= BODYPUMP™
*innocent*
He's the hero Kolozzeum deserves, but not the one it needs right now. So we'll hunt him. Because he can take it. Because he's not our hero. He's a silent guardian, a watchful protector. A dark Arne.
http://i40.tinypic.com/2reqmts.png
filmjölk
2013-05-31, 13:15
Inget fel på BP-stångrodd, förutsatt att man även kör andra varianter av samma övning.
Kör man tex. med ett lite mer dynamiskt utförande i tex. en sittande roddmaskin, kan man med gott samvete göra BP-rodd och vice-versa. Det är inte på något sätt dåligt att hålla överkroppen stilla och bara armarna rör sig. Att röra överkroppen under rodden är inte fel det heller. variera mellan teknikerna, men måste du av nån anledning välja bara en som du alltid kör, så skall du köra dynamiskt.
Inget fel på BP-stångrodd, förutsatt att man även kör andra varianter av samma övning.
Kör man tex. med ett lite mer dynamiskt utförande i tex. en sittande roddmaskin, kan man med gott samvete göra BP-rodd och vice-versa. Det är inte på något sätt dåligt att hålla överkroppen stilla och bara armarna rör sig. Att röra överkroppen under rodden är inte fel det heller. variera mellan teknikerna, men måste du av nån anledning välja bara en som du alltid kör, så skall du köra dynamiskt.
bra inlägg, skönt med nån som förstår djupet av gammal kunskap :)
Arne Persson
2013-05-31, 13:36
He's the hero Kolozzeum deserves, but not the one it needs right now. So we'll hunt him. Because he can take it. Because he's not our hero. He's a silent guardian, a watchful protector. A dark Arne.
http://i40.tinypic.com/2reqmts.png
Va faaan är detta??? Varför har jag inte nämnts i superhjältetråden?
:)
pezrulezhaakon
2013-05-31, 13:52
Carnes
Välj vilket utförade som helst. Om du är nöjd med den effekten övningen ger , accepterar skaderiskerna, och även är nöjd med resultatet så är det ju en bra övning... för dig
Jag har försökt för blinda ögon och döva öron att få fram detta ett flertal gånger:
Det finns många korrekta utföranden. Målet och det man är ute efter avgör valet av övning/övningsutförande.
Således:
ALLA olika utföranden har olika effekter, om än liknande. Likaså har ALLA olika övningsutföranden olika fördelar och risker.
Frågorna jag alltid ställer och alltid kommer att ställa:
Vilket är ditt specifika mål?
Hur mycket risk/risker accepterar du?
Va faaan är detta??? Varför har jag inte nämnts i superhjältetråden?
varför så bitter ;);)
svenbanan
2013-05-31, 18:24
Bisarr tråd detta. Vad jag inte lyckats förstå (trots att hela tråden verkar handla om just detta) är vilken slags rodd Arne egentligen tycker man borde köra.
Arne Persson
2013-05-31, 18:28
Bisarr tråd detta. Vad jag inte lyckats förstå (trots att hela tråden verkar handla om just detta) är vilken slags rodd Arne egentligen tycker man borde köra.
För de flesta.... som Arnold men med lite rakare rygg...
svenbanan
2013-05-31, 18:38
För de flesta.... som Arnold men med lite rakare rygg...
Menar du att man bör flexa i korsryggen men inte gå riktigt lika djupt som Arnold?
Määng är här för att rädda dagen.
t-Uk8AACWng
Arne Persson
2013-05-31, 20:41
Määng är här för att rädda dagen.
t-Uk8AACWng
Dock går man normalt inte lika högt upp, det var en demonstration av ett övre ytterläge. Belastningen sjunker för mycket ju högre upp man går.
PureWhey
2013-06-02, 13:52
Prövade så Arnold körde idag, utan vikter, kändes bra. Med vikter imorgon på stången imorgon.
HerrCarlsson
2013-06-02, 14:06
kul tråd. Har TS blivit klokare?
Jag gillar personligen 45 graders vinkel, bröst och röv ut sen helt stationär rygg och enbart armarna som rör sig. Ror komfortabelt på 130-140 kg med denna teknik, skulle säkert kunna lasta på mer med lite momentum i rörelsen men känner ändå att strikt teknik ger bäst resultat.
Prövade ''Arnold-rodd'' Idag. Höll ett fint tryck i röven och bålen. Krökte och strechade övre rygg. Fysatan vilken kontakt och pump jag fick i ryggen.
Arne, vad är viktigt att tänka på när man böjer ryggen sådär? Kändes stabilt (körde iof bara 10or på 20,30,35,40kg) när man kör?
Om man tar bort den böjda ryggen ur ekvationen, vad är det då som återstår som gör Arnoldrodden till vad den är? Jag ser inte riktigt vad som skiljer den från övriga stångroddar.
justblaze
2014-06-29, 23:42
Tycker denna är bra fin
https://www.youtube.com/watch?v=YpRtG7D41VM
Ristretto
2014-06-29, 23:49
Yes, work dem lower latz.
pezrulezhaakon
2014-06-30, 00:05
Lower lats... Lika kul varje gång :D
justblaze
2014-06-30, 00:24
Håller med om att killen är lite rolig som visar övningen, men låt han inte förstöra övningen, den är kung.
pezrulezhaakon
2014-06-30, 00:28
Håller med om att killen är lite rolig som visar övningen, men låt han inte förstöra övningen, den är kung.
Jo, den är en helt ok övning, men inte den mest effektiva för lats. Nedre lats går inte endast att fokusera på.
justblaze
2014-06-30, 00:36
Jo, den är en helt ok övning, men inte den mest effektiva för lats. Nedre lats går inte endast att fokusera på.
För mig är den bland den mest effektiva för lats för jag tycker den är rolig och då blir det bra!
pezrulezhaakon
2014-06-30, 00:45
För mig är den bland den mest effektiva för lats för jag tycker den är rolig och då blir det bra!
Roligt är alltid bra, men det är ingen indikation på effektiv. Men om det är den du kör och klarar mest korrekt utförandemässigt så får du ju sannolikt nån effekt av den.
ÄR det inte bara traps som jobbar mest iomed att vinkeln i höftleden är så stor?
Stor Hård Ådrig
2014-06-30, 10:47
Roligt är alltid bra, men det är ingen indikation på effektiv. Men om det är den du kör och klarar mest korrekt utförandemässigt så får du ju sannolikt nån effekt av den.
Har hört från någorlunda vettiga källor att vertikaldrag och horisontella drag träffar olika fibrer av latsen, eftersom det är en så stor muskel (och pga dess utseende/funktion), på samma sätt som att bröstets övre fibrer går att betona genom att adduktera armen närmare huvudet. Anser du att båda dessa är BS eller ligger det något i något av påståendena?
pezrulezhaakon
2014-06-30, 11:42
Har hört från någorlunda vettiga källor att vertikaldrag och horisontella drag träffar olika fibrer av latsen, eftersom det är en så stor muskel (och pga dess utseende/funktion), på samma sätt som att bröstets övre fibrer går att betona genom att adduktera armen närmare huvudet. Anser du att båda dessa är BS eller ligger det något i något av påståendena?
Vilka är dessa vettiga källorna?
Olika rörelser betonar lats olika mycket, alltså hela muskeln. Lats liksom de flesta andra skelettmuskler ökar sin inkoppling av motoriska enheter med belastningen.
Lats innerveras av en nerv och inte flera som bröstmuskeln, så betoning av olika delar fungerar i det avseendet dåligt.
Vilka är dessa vettiga källorna?
Olika rörelser betonar lats olika mycket, alltså hela muskeln. Lats liksom de flesta andra skelettmuskler ökar sin inkoppling av motoriska enheter med belastningen.
Lats innerveras av en nerv och inte flera som bröstmuskeln, så betoning av olika delar fungerar i det avseendet dåligt.
Det är säkert korrekt att lats innerveras av endast en nerv, men vad säger att det är den enda faktorn här? Lats har som sagt ett väldigt långt ursprungsområde så att olika fibrer utsätts för olika belastning/sträckning vid olika rörelser. En viktig faktor som bör påverka är ju varje enskild muskelfibers system av receptorer som registrerar graden av utsträckning. Dom finns där av en anledning. Jag skulle vilja vara mera ödmjuk än att antyda att erfarna byggare inbillar sig när dom upplever bättre tryck i nedre latsen.
Anders The Peak
2014-06-30, 13:48
Dorians rodd träffar högt upp, Traps, baksida axlar, teres minor, major, seratus post. sup. och romboiderna.
Enarms rodd i maskin funkar bättre för att fokusera på lats och då menar jag efter hela fästet och man kan nästan isolera julgranen(seratus post. inf.samt lats) dvs nedre lats med den övningen.
pezrulezhaakon
2014-06-30, 13:49
Det är säkert korrekt att lats innerveras av endast en nerv, men vad säger att det är den enda faktorn här? Lats har som sagt ett väldigt långt ursprungsområde så att olika fibrer utsätts för olika belastning/sträckning vid olika rörelser. En viktig faktor som bör påverka är ju varje enskild muskelfibers system av receptorer som registrerar graden av utsträckning. Dom finns där av en anledning. Jag skulle vilja vara mera ödmjuk än att antyda att erfarna byggare inbillar sig när dom upplever bättre tryck i nedre latsen.
Faktan om anatomin väger tyngre än upplevelsen av en övning.
Faktan om anatomin väger tyngre än upplevelsen av en övning.
Det är inte så enkelt Pez. Faktum är att ju mer du lär dig om ett ämne, ju mer inser du hur omfattande det kan vara. Å med den erfarenheten slutar man slänga ur sig självsäkra svar om hur kroppen fungerar å slutar att inbilla sig att man är så mycket smartare än folk som tränade hårt å började lära känna sin kropp innan du ens var på påtänkt.
pezrulezhaakon
2014-06-30, 14:51
Det är inte så enkelt Pez. Faktum är att ju mer du lär dig om ett ämne, ju mer inser du hur omfattande det kan vara. Å med den erfarenheten slutar man slänga ur sig självsäkra svar om hur kroppen fungerar å slutar att inbilla sig att man är så mycket smartare än folk som tränade hårt å började lära känna sin kropp innan du ens var på påtänkt.
Ju mindre man vet desto mindre lyssnar man till fakta.
Skrattretande när folk tror de kan förändra fastställd fakta med sina upplevelser :)
Men där kommer ju placeboeffekten in. Ej att förakta....
Ju mindre man vet desto mindre lyssnar man till fakta.
Skrattretande när folk tror de kan förändra fastställd fakta med sina upplevelser :)
Men där kommer ju placeboeffekten in. Ej att förakta....
Visa då den studien som fastställer att man inte kan 'prickskjuta' latsen från olika vinklar.
Min röst går till Pendlay row, utförande enligt grundaren.
Kan köra tungt och försäkra mig på att ryggen är rätt läge varje rep (även i slutet av ett set när man är trött)
pezrulezhaakon
2014-06-30, 16:39
Visa då den studien som fastställer att man inte kan 'prickskjuta' latsen från olika vinklar.
Lär dig tillräcklig anatomi så lär du dig snart vad som är möjligt eller ens troligt att göra, istället för att lyssna på floskler och påhitt.
justblaze
2014-06-30, 17:01
Lär dig tillräcklig anatomi så lär du dig snart vad som är möjligt eller ens troligt att göra, istället för att lyssna på floskler och påhitt.
Sluta upp med dina tivoli-konster nu.
Man skiter väl i vad det står en bok, känns det rätt och tar bra är det väl fint
justblaze
2014-06-30, 17:03
Dorians rodd träffar högt upp, Traps, baksida axlar, teres minor, major, seratus post. sup. och romboiderna.
Enarms rodd i maskin funkar bättre för att fokusera på lats och då menar jag efter hela fästet och man kan nästan isolera julgranen(seratus post. inf.samt lats) dvs nedre lats med den övningen.
Vad tycker du om hantelrodd med fullt utsläpp med axeln Arne Persson ROM
pezrulezhaakon
2014-06-30, 17:09
Sluta upp med dina tivoli-konster nu.
Man skiter väl i vad det står en bok, känns det rätt och tar bra är det väl fint
Japp. Det är så kirurger gör också. Bara kör på känn... Den skrivna faktan är helt värdelös... Fortsätt du att tro det :)
Du vill hela tiden påskina att du vet så mycket bättre. Jag har träffat ett par personer som verkligen vet. Bla min gamla lärare i anatomi. En av landets mera framstående docenter inom sitt fält. Tanken att en sån person skulle yttra sig som du gör finns bara inte. Du sågar å nedvärderar folk till höger å vänster. Så gör man inte om man är stor. Så gör man om man är en hackkyckling som desperat vill hävda sig. Kom igen å snacka om verklig kunskap när du ovanpå dina teorikunskaper testat å analyserat dom i 20 år. Tränar du överhuvudtaget? Du verkar ju ha noll förståelse för begreppet 'kroppskännedom'.
Sheogorath
2014-06-30, 17:25
Du vill hela tiden påskina att du vet så mycket bättre. Jag har träffat ett par personer som verkligen vet. Bla min gamla lärare i anatomi. En av landets mera framstående docenter inom sitt fält. Tanken att en sån person skulle yttra sig som du gör finns bara inte. Du sågar å nedvärderar folk till höger å vänster. Så gör man inte om man är stor. Så gör man om man är en hackkyckling som desperat vill hävda sig. Kom igen å snacka om verklig kunskap när du ovanpå dina teorikunskaper testat å analyserat dom i 20 år. Tränar du överhuvudtaget? Du verkar ju ha noll förståelse för begreppet 'kroppskännedom'.
This. Om ett intellekt kombineras med stor kunskap kommer ödmjukhet inför sin egen okunskap som ett brev på posten.
pezrulezhaakon
2014-06-30, 17:28
Jaha. :)
Då tycker jag du ska fråga dem istället, så får du kanske det svaret du vill ha..
Att du tror att man kan tillverka en ny innervering på en muskel bara genom att uppleva en känsla är du fullständigt fri att spendera din tid till det. Kör hårt! :)
pezrulezhaakon
2014-06-30, 17:31
This. Om ett intellekt kombineras med stor kunskap kommer ödmjukhet inför sin egen okunskap som ett brev på posten.
Instämmer.
Sedan har man inte hur mycket ödmjukhet på lager som helst åt folk som inte är intresserade.
Sheogorath
2014-06-30, 17:33
Jaha. :)
Då tycker jag du ska fråga dem istället, så får du kanske det svaret du vill ha..
Att du tror att man kan tillverka en ny innervering på en muskel bara genom att uppleva en känsla är du fullständigt fri att spendera din tid till det. Kör hårt! :)
Det är bevisat att olika rörelser aktiverar olika delar av en och samma muskel olika mycket. Så vitt jag kan se i tråden har ingen snackat om att man får nedre lats att växa bättre av övning X, bara att det känns mer här eller där. Och det är väl inte alls konstigt med tanke på detta. Det handlar inte om olika nerver utom om en och samma nerv innerverar klusterområden i musklerna - sk motorenheter. De är inte distribuerade bara i längsriktning utan finns spridda i hela muskeln. Bara biceps har flera hundra olika motorenheter.
justblaze
2014-06-30, 17:36
Pez vs She
Den ständiga beefen i alla tråden :S
Anders The Peak
2014-06-30, 17:38
Det är bevisat att olika rörelser aktiverar olika delar av en och samma muskel olika mycket. Så vitt jag kan se i tråden har ingen snackat om att man får nedre lats att växa bättre av övning X, bara att det känns mer här eller där. Och det är väl inte alls konstigt med tanke på detta. Det handlar inte om olika nerver utom om en och samma nerv innerverar klusterområden i musklerna - sk motorenheter. De är inte distribuerade bara i längsriktning utan finns spridda i hela muskeln. Bara biceps har flera hundra olika motorenheter.
Tack Sheo då slapp jag ta det :)
Men jag håller inte med om att det inte gör skillnad muskulärt om du inte träffar rätt så missar du målet.
pezrulezhaakon
2014-06-30, 17:42
Ja, instämmer här också.
Jag har redan nämnt detta med motoriska enheter och belastning.
I videoklippet säger farbrorn att övningen i fråga tränar/fokuserar på nedre lats, som om att den övningen skulle vara effektivare just för den delen, vilket är grunden till min aversion.
Sedan nämner jag inget om belastningskurvan och lats arbetsROM i den övningen. Tycker det talar tydligt ändå..
Japp. Det är så kirurger gör också. Bara kör på känn... Den skrivna faktan är helt värdelös... Fortsätt du att tro det :)
Jag kan mycket väl tänka mig att de mest framstående kirurgerna går mycket på känsla. En känsla som kommer ur en gedigen teoretisk grund kombinerad med lång praktisk erfarenhet.
justblaze
2014-06-30, 18:05
Jag kan mycket väl tänka mig att de mest framstående kirurgerna går mycket på känsla. En känsla som kommer ur en gedigen teoretisk grund kombinerad med lång praktisk erfarenhet.
word på den, Pez bara lallar runt :)
pezrulezhaakon
2014-06-30, 18:17
Precis samma med mig. Inne på mitt 28de år av egen träningserfarenhet, varav de senaste 18 åren studerat anatomi och biomek på en mycket detaljerad nivå.
Hur många år hade du spenderat med anatomistudier?
Precis samma med mig. Inne på mitt 28de år av egen träningserfarenhet, varav de senaste 18 åren studerat anatomi och biomek på en mycket detaljerad nivå.
Oj! Nej jag har absolut inte pluggat i 18 år. Vad är det för utbildning? Du har alltså tränat länge å du är oxå äldre än jag trodde. Konstigt att jag fått den känslan då att du är en teoretiker som bara sett hantlar på bild.*screwy*
bertbert
2014-06-30, 18:42
Men med 250 års högskolestudier innan du fyllt 22 och 3498 års träningserfarenhet måste du väl kunna rekommendera någon form av stångrodd?
Scorpionida
2014-06-30, 19:05
Men med 250 års högskolestudier innan du fyllt 22 och 3498 års träningserfarenhet måste du väl kunna rekommendera någon form av stångrodd?
Tung stångrodd. Word.
Jag skulle vilja veta om skivstångsrodd med hyfsat brett grepp,med sikte mot bröstkorgen är det jag ska köra på om jag bara innehar en skivstång (och bänk och rack) för att bäst träna baksida axlar eller om jag kan göra någon annan övning med min stång som tar bättre?
Då var min plan att låten ryggen vara parallell med golvet under hela övningen och bara jobba med axlar/armar.
Just nu kör jag rodd ungefär som Arne visade i en film men utan att stå på en upphöjning, smalt grepp och mot naveln. Detta kör jag dock för att träna lats.
Tips och tricks angående detta någon`?
Scorpionida
2014-06-30, 19:14
Jag skulle vilja veta om skivstångsrodd med hyfsat brett grepp,med sikte mot bröstkorgen är det jag ska köra på om jag bara innehar en skivstång (och bänk och rack) för att bäst träna baksida axlar eller om jag kan göra någon annan övning med min stång som tar bättre?
Press bakom nacken isf? Stångrodd är ingen axelövning.
Sheogorath
2014-06-30, 19:15
Då var min plan att låten ryggen vara parallell med golvet under hela övningen och bara jobba med axlar/armar.
Just nu kör jag rodd ungefär som Arne visade i en film men utan att stå på en upphöjning, smalt grepp och mot naveln. Detta kör jag dock för att träna lats.
Tips och tricks angående detta någon`?
Tyngdpunkten kommer för långt fram om du i stående ska dra med parallell rygg och låta stången gå i en bana som följer att du har 90° vinkel i axelleden. Du kommer tippa framåt så fort vikterna blir någorlunda användbara. Alternativet, som jag tycker är bättre, är att palla upp bänken à la sälrodd så att du kan ligga på mage och dra vikten rakt upp mot dig från golvet.
Sheogorath
2014-06-30, 19:16
Han vill träna baksida axlar. Baksida axlar är funktionellt en ryggmuskel. De tränas inte nämnvärt av några pressövningar varken framför eller bakom. Alla pressar tar primärt på framsida axlar.
bertbert
2014-06-30, 19:16
Stångrodd involverar baksida axel i högre grad än press bakom nacken.
Gnnn. Pucktvåa.
Ozziking
2014-06-30, 19:28
Är det okej om jag kan lägga upp lite videos för feedback på roddar/grepp/stångexemplar etc? Har väldigt svårt för just denna övning nämligen.
Magnus N
2014-06-30, 19:31
Är det okej om jag kan lägga upp lite videos för feedback på roddar/grepp/stångexemplar etc? Har väldigt svårt för just denna övning nämligen.
Är väl bättre att du använder avsedd tråd för detta?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=181876
Arne Persson
2014-06-30, 19:34
Inga formella studier utan egenstudier antar jag?
Ozziking
2014-06-30, 19:34
Är väl bättre att du använder avsedd tråd för detta?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=181876
Den verkar inte så aktiv dock. Men sure. Tänkte för det är mycket snack om just denna övningen här.
tack ändån!
Sheo har ju ett bra exempel på arnold rodd? 41lZCJugDik
pezrulezhaakon
2014-06-30, 19:35
Finns många varianter man kan välja. Bara man väljer den som ger den effekten man eftersöker.
pezrulezhaakon
2014-06-30, 19:36
Inga formella studier utan egenstudier antar jag?
Både ock.
Du vet väl att man inte alltid måste sitta i en skolbänk för att lära sig?
Arne Persson
2014-06-30, 19:36
:laugh: Hahaha! Ett utsökt roligt inlägg faktiskt!
Arne Persson
2014-06-30, 19:38
Både ock.
Hur många poäng formella anatomistudier på universitetsnivå? (Vi kan ta den gamla poängräkningen).
Nej, jag kunde en del av den varan innan jag började läsa i Lund hösten -79. Det blev mycket comparativ anatomi och evolutionsanatomi i början.
pezrulezhaakon
2014-06-30, 19:43
Hur många poäng formella anatomistudier på universitetsnivå? (Vi kan ta den gamla poängräkningen).
Nej, jag kunde en del av den varan innan jag började läsa i Lund hösten -79. Det blev mycket comparativ anatomi och evolutionsanatomi i början.
Vet faktiskt inte hur många poäng det skulle bli om man tillräknar sig utbildningstimmarna
Tyngdpunkten kommer för långt fram om du i stående ska dra med parallell rygg och låta stången gå i en bana som följer att du har 90° vinkel i axelleden. Du kommer tippa framåt så fort vikterna blir någorlunda användbara. Alternativet, som jag tycker är bättre, är att palla upp bänken à la sälrodd så att du kan ligga på mage och dra vikten rakt upp mot dig från golvet.
Right, då blir det att testa sälrodd. Tack för tipset.
justblaze
2014-06-30, 19:51
Kan man säga att Arnold-rodden och hantelrodd (arne persson instruktionsvideon) är dom 2 som har bäst ROM?
Alla andra ser ut att halka efter ordentligt när det gäller just ROM?
Arne Persson
2014-06-30, 19:57
Vet faktiskt inte hur många poäng det skulle bli om man tillräknar sig utbildningstimmarna
Du kan räkna ca 1 poäng/vecka heltidsstudier.
Arne Persson
2014-06-30, 19:58
Kan man säga att Arnold-rodden och hantelrodd (arne persson instruktionsvideon) är dom 2 som har bäst ROM?
Alla andra ser ut att halka efter ordentligt när det gäller just ROM?
Tack! :)
pezrulezhaakon
2014-06-30, 20:12
Du kan räkna ca 1 poäng/vecka heltidsstudier.
Svårt att räkna ihop allt, men med det poängsystemet skulle mina timmar vara värda nånstans mellan 400-600p om du blir klokare på det.
bertbert
2014-06-30, 20:15
Närmare 600p hade räckt till docentnivå enligt det gamla systemet. Det är sannerligen inte illa. Fast....
pezrulezhaakon
2014-06-30, 20:18
Närmare 600p hade räckt till docentnivå enligt det gamla systemet. Det är sannerligen inte illa. Fast....
Om man läst på "rätt" ställen ja, och OM jag haft för avsikt att vilja bli docent...
Största delen av den mest detaljerade utbildningen jag gått är inom en amerikansk organisation.
Men det hindrar ju inte att jag skulle kunna bli docent med tanke på det jag lärt mig under alla år.
Arne Persson
2014-06-30, 20:23
Svårt att räkna ihop allt, men med det poängsystemet skulle mina timmar vara värda nånstans mellan 400-600p om du blir klokare på det.
Nu talar jag om lärarledda timmar mm enligt fastställd kursplan.
Arne Persson
2014-06-30, 20:24
Om man läst på "rätt" ställen ja, och OM jag haft för avsikt att vilja bli docent...
Största delen av den mest detaljerade utbildningen jag gått är inom en amerikansk organisation.
Men det hindrar ju inte att jag skulle kunna bli docent med tanke på det jag lärt mig under alla år.
Då måste du publicera rikligt och undervisa mm på högskolenivå.
pezrulezhaakon
2014-06-30, 20:28
Då måste du publicera rikligt och undervisa mm på högskolenivå.
Japp, det vet jag. Men i dagsläget har jag inget intresse av att göra det. Jag trivs på min post änsålänge. Detta är fortfarande ett STORT fritidsintresse där jag fyller på med den kunskapen jag har nytta av och vill ha.
Men vem vet vad framtiden visar.
pezrulezhaakon
2014-06-30, 20:31
Nu talar jag om lärarledda timmar mm enligt fastställd kursplan.
Sammanlagt omkring 100-150p då..
Ristretto
2014-06-30, 20:48
http://gifrific.com/wp-content/uploads/2012/06/Boy-That-Escalated-Quickly-Anchorman.gif
Arne Persson
2014-06-30, 20:48
Sammanlagt omkring 100-150p då..
Sedan får man särskilja på rörelseapparatens anatomi och viscera anatomi. Hur blir fördelningen då?
pezrulezhaakon
2014-06-30, 20:52
Sedan får man särskilja på rörelseapparatens anatomi och viscera anatomi. Hur blir fördelningen då?
I princip uteslutande rörelseapparatens anatomi. Skelett, muskler, nerver, ligament, osv..
Viscera-anatomin har jag fyllt på själv med självstudier, det jag velat lära mig.
Scorpionida
2014-06-30, 20:57
Han vill träna baksida axlar. Baksida axlar är funktionellt en ryggmuskel. De tränas inte nämnvärt av några pressövningar varken framför eller bakom. Alla pressar tar primärt på framsida axlar.
Stångrodd involverar baksida axel i högre grad än press bakom nacken.
Gnnn. Pucktvåa.
Jag var lite medvetet tvärsäker för att få svar ifall jag hade fel. So I stand corrected sirs!
justblaze
2014-06-30, 21:48
Tack! :)
Vadå att du slipper säga det själv eller vad menar du med tack?
Arnold,hantelrodd och sittande rodd borde alla spela i samma liga om man släpper ut ordentligt och använder full ROM.
Pendley och vanlig rodd, yates och alla varianter är ju mer statiska och man verkar inte använda hela ryggens mukkler på samma sköna vis?
Varför det skulle vara bra att träna med maximal ROM för seriösa lats ut estetisk synvinkel vet jag dock inte, men rent om man pratar skador verkar det fördelaktigt, eftersom att man blir stark i hela rörelsen och minimerar skador i "ytterlägena" Så vad man har lärt av Arne så borde dessa ryggövningar dominera.
Innelistan
Mark
Chins
Sittande rodd med full ROM
Arnold rodd med full ROM
Hantelrodd med full ROM
Och eventuellt T-bar (Dock är den svår att få till bra eftersom man slår i bröstet, svårt att köra övningen korrekt)
Utelistan
Yates row (trams och fjant enligt arne?) Gissar vilt på att att man tycker att den är för kort i rörelsen. Jag gillar den dock mest för övre rygg och trapz
T-bar (eftersom den sällan går att köra som man vill, man slår i bröstet med vikten)
Tycker denna är bra fin
https://www.youtube.com/watch?v=YpRtG7D41VM
Jag irriterar mig på att den där tomten i filmen påstår att Coleman körde "Yatesrodd". Det i kombination med att han verkar ha svårt att skilja på procent och grader gör inget vidare intryck.
Annars har jag inget emot den sortens rodd, den blir inte dålig bara för att "instruktören" i det här fallet utstrålar onödigt mycket derp.
justblaze
2014-06-30, 22:08
Jag irriterar mig på att den där tomten i filmen påstår att Coleman körde "Yatesrodd". Det i kombination med att han verkar ha svårt att skilja på procent och grader gör inget vidare intryck.
Annars har jag inget emot den sortens rodd, den blir inte dålig bara för att "instruktören" i det här fallet utstrålar onödigt mycket derp.
Haha ja han är ganska rolig xD
VhAoH9LBIOU
6:55 in i klippet så kör Big Ron lite rodd, tycker den formen är riktigt skön också.
Arne Persson
2014-06-30, 22:37
I princip uteslutande rörelseapparatens anatomi. Skelett, muskler, nerver, ligament, osv..
Viscera-anatomin har jag fyllt på själv med självstudier, det jag velat lära mig.
Och vad är det mer specifikt inom det område (visceran) som du då läst? Du kanske rent av läst min gamle professor John-Gunnar Forsberg alster för medicinarna?
Arne Persson
2014-06-30, 22:40
Vadå att du slipper säga det själv eller vad menar du med tack?
Arnold,hantelrodd och sittande rodd borde alla spela i samma liga om man släpper ut ordentligt och använder full ROM.
Pendley och vanlig rodd, yates och alla varianter är ju mer statiska och man verkar inte använda hela ryggens mukkler på samma sköna vis?
Varför det skulle vara bra att träna med maximal ROM för seriösa lats ut estetisk synvinkel vet jag dock inte, men rent om man pratar skador verkar det fördelaktigt, eftersom att man blir stark i hela rörelsen och minimerar skador i "ytterlägena" Så vad man har lärt av Arne så borde dessa ryggövningar dominera.
Innelistan
Mark
Chins
Sittande rodd med full ROM
Arnold rodd med full ROM
Hantelrodd med full ROM
Och eventuellt T-bar (Dock är den svår att få till bra eftersom man slår i bröstet, svårt att köra övningen korrekt)
Utelistan
Yates row (trams och fjant enligt arne?) Gissar vilt på att att man tycker att den är för kort i rörelsen. Jag gillar den dock mest för övre rygg och trapz
T-bar (eftersom den sällan går att köra som man vill, man slår i bröstet med vikten)
Bara tackade för din ROM-observation. Ber självfallet om ursäkt om det inte uppskattades.:)
pezrulezhaakon
2014-06-30, 22:47
Och vad är det mer specifikt inom det område (visceran) som du då läst? Du kanske rent av läst min gamle professor John-Gunnar Forsberg alster för medicinarna?
Jag har läst mycket om mitt egna genetiska arv, och sådant jag därav råkat ut för. Alla har vi våra små krämpor. Angränsande saker.
Jag har mest intresserat mig för sånt som är problematiskt för personer i min närhet och även klienters problem, så jag kan förstå hur träningen kan anpassas till dessa. Fysiska och psykiska sjukdomar.
Jag läser tillräckligt mycket om det för att ha en övergripande koll på vad det handlar om. Detaljerna i det lämnar jag till de som kan det mycket bättre än mig.
justblaze
2014-06-30, 22:49
Bara tackade för din ROM-observation. Ber självfallet om ursäkt om det inte uppskattades.:)
Det uppskattas :) Brukar föra det vidare, att man bör träna så för att hålla sig skadefri och ta ut rörelsen fin fint.
Arne Persson
2014-06-30, 22:53
Jag har läst mycket om mitt egna genetiska arv, och sådant jag därav råkat ut för. Alla har vi våra små krämpor. Angränsande saker.
Jag har mest intresserat mig för sånt som är problematiskt för personer i min närhet och även klienters problem, så jag kan förstå hur träningen kan anpassas till dessa. Fysiska och psykiska sjukdomar.
Jag läser tillräckligt mycket om det för att ha en övergripande koll på vad det handlar om. Detaljerna i det lämnar jag till de som kan det mycket bättre än mig.
Mao så har du även djupstuderat bl.a genetik och patologi?
Arne Persson
2014-06-30, 22:55
Det uppskattas :) Brukar föra det vidare, att man bör träna så för att hålla sig skadefri och ta ut rörelsen fin fint.
Exakt! :) En stark och flexibel muskel är en skadefri muskel enligt mig.
pezrulezhaakon
2014-06-30, 23:32
Mao så har du även djupstuderat bl.a genetik och patologi?
Nej inte djupstuderat. Bara lärt mig tillräckligt mycket för att ha ett hum om det jag vill veta.
Så, vad är de utmärkande dragen för Arnoldrodd om det inte är den böjda ryggen, är det den följsamma ryggen?
Arne Persson
2014-07-01, 07:20
Så, vad är de utmärkande dragen för Arnoldrodd om det inte är den böjda ryggen, är det den följsamma ryggen?
Ja
Sheogorath
2014-07-01, 07:35
Det berömda klippet där Arnold kör denna stångrodd har han i princip böjd rygg genom hela utförandet. Det är ett utförande jag inte tycker ser säkert ut för diskarna. Det är därför jag tweakat den en aning så att man med anspänning i bål och bakre kedja jobbar sig upp i extension från flekterat läge. Eftersom jag stör mig på att t.ex. en vanlig förbannad skivstångsrodd en dag plötsligt kunde bli en "Pendlay-rodd" så kallar jag min variant för "Sheo-versionen" av Arnold-rodd snarare än Sheo-rodd. ;)
bertbert
2014-07-01, 07:53
Eftersom jag stör mig på att t.ex. en vanlig förbannad skivstångsrodd en dag plötsligt kunde bli en "Pendlay-rodd" så kallar jag min variant för "Sheo-versionen" av Arnold-rodd snarare än Sheo-rodd. ;)
Men det kan den inte. Du håller ryggen i princip helt still i en pendlay-rodd. I en arnold-liknande sheo-rodd antar jag att du höjer ryggen när du höjer vikten?
Också stor skillnad om du drar stången till rattarna eller till magen. I pendlayrodd drar man till rattarna. Med arnoldrodd drar man till magen.
Enda riktiga sättet att köra skivstångsrodd är ju dock bertrodd.
Sheogorath
2014-07-01, 08:00
Men det kan den inte. Du håller ryggen i princip helt still i en pendlay-rodd. I en arnold-liknande sheo-rodd antar jag att du höjer ryggen när du höjer vikten?
Också stor skillnad om du drar stången till rattarna eller till magen. I pendlayrodd drar man till rattarna. Med arnoldrodd drar man till magen.
Enda riktiga sättet att köra skivstångsrodd är ju dock bertrodd.
Jag jämförde inte roddarna på det sättet utan bara att jag störde mig på att folk ska namnge vanliga övningar efter någon dude som kört dem och eventuellt gjort någon liten modd. Pendlay-rodden t.ex.
:D
bertbert
2014-07-01, 08:01
Jag jämförde inte roddarna på det sättet utan bara att jag störde mig på att folk ska namnge vanliga övningar efter någon dude som kört dem och eventuellt gjort någon liten modd. Pendlay-rodden t.ex.
:D
Ouch! :d
Lite off topic kanske men hur bra är den här övningen för just baksida axlar, romber teres major,minor?
http://www.muscleandstrength.com/sites/default/files/field/image/exercise/inclinebenchbarbellrow2.jpg
Kör den just nu för den är kul och gör inte ont i ryggen.
Sheogorath
2014-07-01, 10:29
Lite off topic kanske men hur bra är den här övningen för just baksida axlar, romber teres major,minor?
http://www.muscleandstrength.com/sites/default/files/field/image/exercise/inclinebenchbarbellrow2.jpg
Kör den just nu för den är kul och gör inte ont i ryggen.
Med det utförandet är det en helt vanlig rodd och tränar musklerna i överdelen av ryggen som en vanlig stångrodd. Ländryggen och hela den bakre kedjan avlastas p.g.a. att man ligger ner.
Med det utförandet är det en helt vanlig rodd och tränar musklerna i överdelen av ryggen som en vanlig stångrodd. Ländryggen och hela den bakre kedjan avlastas p.g.a. att man ligger ner.
Är det inte sälrodd? :)
Thornblom
2014-07-01, 10:43
Har aldrig sätt någon utföra Yatesrow rätt. Folk utför den som någon slags shrug. Den skall faktiskt utföras ganska framåtlutad med ganska lång ROM. Yatesrow är en fantastiskt övning utförd på rätt sätt, likaså Arnoldrodd. Ingen av övningarna bör förkastas, och de går sannerligen inte att jämföra.
Sheogorath
2014-07-01, 10:47
Är det inte sälrodd? :)
Jo. Lite uppåtlutad variant bara.
Baksida axlar är komplicerade muskler att arbeta med tycker jag. Enda gången jag verkligen känner att de arbetar är hantellyft åt sidan liggande på en lutande bänk. Då klarar man också bara hantlar som väger typ en Planckmassa.
Sheogorath
2014-07-01, 10:53
Baksida axlar är komplicerade muskler att arbeta med tycker jag. Enda gången jag verkligen känner att de arbetar är hantellyft åt sidan liggande på en lutande bänk. Då klarar man också bara hantlar som väger typ en Planckmassa.
Den övningen och stående kryssdrag är de enda jag kör för baksida axlar.
:smash: :smash: :smash: :smash: :smash:
--
Måste säga att jag ibland förundras över hur Pez har tålamod nog att fortsätta komma tillbaka hit för att dela med sig av sin kunskap, när man läser sådana här dumma kommentarer.
Jag tycker personligen att det är skönt när någon baserar sina uttalanden på något annat än floskler.
Arne Persson
2014-07-01, 12:06
:smash: :smash: :smash: :smash:
--
Måste säga att jag ibland förundras över hur Pez har tålamod nog att fortsätta komma tillbaka hit för att dela med sig av sin kunskap, när man läser sådana här dumma kommentarer.
Jag tycker personligen att det är skönt när någon baserar sina uttalanden på något annat än floskler.
Aaaah, en hängifven lärjunge! :d
Testat stångrodd bakom ryggen?
StarkaUlf
2014-07-01, 15:16
Testat stångrodd bakom ryggen?
Hur går detta till? :D
Höftbred fattning å sen lyft stången så högt du kan. Minns inte om sup el pron grepp kändes bäst. Brukade köra i smithen men har oxå kört en variant med en hantel i taget.
Arne Persson
2014-07-02, 07:49
Höftbred fattning å sen lyft stången så högt du kan. Minns inte om sup el pron grepp kändes bäst. Brukade köra i smithen men har oxå kört en variant med en hantel i taget.
Trapsövning
Sheogorath
2014-07-02, 07:57
trapsövning
+1
Arne Persson
2014-07-02, 08:16
Dessutom... supereffektiv sådan! :)
En utmärkt trapsövning! Den enda övningen jag använder smith till.
Och sporadiskt utfall, mest för att stretcha höftböjarna. Du som visade mig den Arne :)
krubkungen
2014-07-02, 09:42
Finns det en video eller bild som demonstrerar utförandet, för jag fattar inte.
Arne Persson
2014-07-02, 09:46
En utmärkt trapsövning! Den enda övningen jag använder smith till.
Och sporadiskt utfall, mest för att stretcha höftböjarna. Du som visade mig den Arne :)
Hur stretchar man höftböjarna med utfall i smith? Finns det en video?
Arne Persson
2014-07-02, 10:00
Hur stretchar man höftböjarna med utfall i smith? Finns det en video?
Du placerar den bakre foten så långt bak som möjligt och trycker fram höften när du går ner.
filmjölk
2014-07-02, 10:20
Jag försökte vid ett pass illustrera två varianter av stångrodd, det kanske tillför tråden något? Jag är egentligen lite starkare i bodypump-varianten, men körde ett gäng set av Arnevarianten innan så fick droppa vikten. Min slutsats är att jag teoretiskt sett gillar båda, fast rent praktiskt är jag för tjock för att kunna få till dem helt, så jag föredrar hantlar vilka tillåter mig att jobba förbi magen som hamnar ivägen med stång.
Arne:
hwNvzRiSnFw
Bodypump:
RLxoUbOf6Sw
Trapsövning
Jag pratar om en stående rodd bakom ryggen där armbågarna leder rörelsen, inte en shrug med raka armar. Trapsen stabiliserar förstås men har inte anatomisk möjlighet att utföra nån form av rodd.
filmjölk
2014-07-02, 11:11
Jag pratar om en stående rodd bakom ryggen där armbågarna leder rörelsen, inte en shrug med raka armar. Trapsen stabiliserar förstås men har inte anatomisk möjlighet att utföra nån form av rodd.
Bra rörelse för baksida axel, men ganska svår att få till.
Sheogorath
2014-07-02, 11:15
Det sker så pass stor rörelse av skulderbladen i den rörelsen att jag också primärt skulle se det som en övning för framförallt övre traps/levator scapulae. Posteriora deltoideus kommer mycket riktigt att vara med men får en väldigt kort rörelsebana.
Arne Persson
2014-07-02, 11:27
Jag pratar heller inte om shrugs med raka armar.
DenverBroncos
2014-07-02, 11:28
Det sker så pass stor rörelse av skulderbladen i den rörelsen att jag också primärt skulle se det som en övning för framförallt övre traps/levator scapulae. Posteriora deltoideus kommer mycket riktigt att vara med men får en väldigt kort rörelsebana.
Testade just denna på passet. Jag vet att det är lite broscience huruvida något "tar" men den här TOG verkligen.
1½ timmar sedan och har fortfarande uppsvällda traps med en ovanlig känsla i dem.
Vad är egentligen skillnaden mot shrugs? Jag fick en helt annan kontakt i trapsen med denna övningen tyckte jag.
Jag pratar heller inte om shrugs med raka armar.
När bakre deltan är den enda muskeln som har anatomisk möjlighet att utföra rörelsen öht så fattar jag inte hur en utbildad människa kan påstå att övningen inte är effektiv för nämnda muskel?*gah!*
pezrulezhaakon
2014-07-02, 11:54
Testade just denna på passet. Jag vet att det är lite broscience huruvida något "tar" men den här TOG verkligen.
1½ timmar sedan och har fortfarande uppsvällda traps med en ovanlig känsla i dem.
Vad är egentligen skillnaden mot shrugs? Jag fick en helt annan kontakt i trapsen med denna övningen tyckte jag.
Skillnaden är beroende på dragvinkeln, och ryggens lutning hur det "tar". Så det är ju också beroende på hur du utför vanliga shrugs.
DenverBroncos
2014-07-02, 11:58
Skillnaden är beroende på dragvinkeln, och ryggens lutning hur det "tar". Så det är ju också beroende på hur du utför vanliga shrugs.
Vad tycker pez om shrugs bakom ryggen i smith?
pezrulezhaakon
2014-07-02, 12:01
När bakre deltan är den enda muskeln som har anatomisk möjlighet att utföra rörelsen öht så fattar jag inte hur en utbildad människa kan påstå att övningen inte är effektiv för nämnda muskel?*gah!*
Det beror på om du håller axelpartiet nere, eller om axlarna följer med i draget.
Det första alternativet är knöligare med mindre rörelse för bakre delta. Det andra är lättare att utföra, med lite större rörelse för delta.
Oavsett måste traps medverka att flytta skulderbladet.
Sheogorath
2014-07-02, 12:02
En utbildad människa vet att glenohumeralleden alltid rör sig tillsammans med den scapula-torakal leden. I just den rörelsen du beskriver kommer scapulae att rotera inåt, lyftas uppåt och tippa framåt.
Filmjölk: Du har ju strikt marklyftstil på din rodd. Arnold har 'ostbåge' på sin rygg å går ned så långt att han nästan startar draget som en upp å nedvänd latsdrag. Jag kör som du för att mina diskar i ländryggen skulle protestera om jag försökte tvärvända rörelsen med tung vikt å ryggen i nära 90 grader. 'Markrodd'?
pezrulezhaakon
2014-07-02, 12:05
Vad tycker pez om shrugs bakom ryggen i smith?
Onödigt knölig övning. Man får ställa sig frågan vad man är ute efter, och om man kan få samma/bättre effekt av en annan enklare övning.
Övningen kräver god rörlighet i axlarna, vilket många saknar som kör övningen.
DenverBroncos
2014-07-02, 12:08
Onödigt knölig övning. Man får ställa sig frågan vad man är ute efter, och om man kan få samma/bättre effekt av en annan enklare övning.
Övningen kräver god rörlighet i axlarna, vilket många saknar som kör övningen.
OK, tack för svar. Det jag gillade var att man slapp släpande/greppande hantlar på utsidorna av låret och shortsen och slapp även "pung-faktorn" vid skivstångsshrugs framför.
[QUOTE=Sheogorath;7053704]En utbildad människa vet att glenohumeralleden alltid rör sig tillsammans med den scapula-torakal leden. I just den rörelsen du beskriver kommer scapulae att rotera inåt, lyftas uppåt och tippa framåt.[/QUOTE
Jo Sheo jag vet att det funkar så men förstår inte din poäng. Skuldran har medrörelser i precis alla axelövningar som finns, så vad är problemet?
Arne Persson
2014-07-02, 12:56
Om du är observant så, kanske?, hade du noterat att jag endast belyst trapsen och ingen annan muskel i mitt inlägg. Så mao har jag verkligen inte påpekat att den inte skulle belasta M. deltoideus pars spinalis alt. spinascapularis...
filmjölk
2014-07-02, 13:13
Filmjölk: Du har ju strikt marklyftstil på din rodd. Arnold har 'ostbåge' på sin rygg å går ned så långt att han nästan startar draget som en upp å nedvänd latsdrag. Jag kör som du för att mina diskar i ländryggen skulle protestera om jag försökte tvärvända rörelsen med tung vikt å ryggen i nära 90 grader. 'Markrodd'?
Jag kallar den Arnerodd, inte Arnoldrodd, :) Jag skulle ev. palla Arnolds variant med, men den ser lite farlig ut för min smak. Säkerligen effektiv men jag vill inte chansa.
Sheogorath
2014-07-02, 13:24
Jo Sheo jag vet att det funkar så men förstår inte din poäng. Skuldran har medrörelser i precis alla axelövningar som finns, så vad är problemet?
Vem har sagt att det skulle vara ett problem? Jag säger att det är en kort rörelselängd med förhållandevis stor medrörelse i scapulae eftersom glenohumeralleden ligger nära och slutligen i sitt ytterläge (via maximal extension). Det blir förhållandevis mycket traps/levator-aktivering relativt posteriora deltoideus. En analogi (som haltar lite men för att belysa en aning) med en annan axelövning skulle vara att fortsätta lyfta ovan axelhöjd i ett hantellyft åt sidan. Det kommer bli väldigt mycket traps och serratus relativt deltoideus eftersom medrörelsen i scapulae kommer vara relativt stor jämfört med rörelseutslag i glenohumeralleden.
Om du är observant så, kanske?, hade du noterat att jag endast belyst trapsen och ingen annan muskel i mitt inlägg. Så mao har jag verkligen inte påpekat att den inte skulle belasta M. deltoideus pars spinalis alt. spinascapularis...
Tack Arne för ditt förtydligande.
justblaze
2014-07-02, 13:27
Arne
En liten fråga, har tittat på eran hantelrodd och gör väl ganska bra ifrån mig tror jag. Undrar bara, kan det finnas någon fördel att lägga Hanteln högt upp och sen dra mot midjan?
Så det blir som man arbetar i en pendel?
Tänkte om man krämar ännu mer ROM genom att börja rörelsen med armen framåt så att säga
Arne Persson
2014-07-02, 13:58
Arne
En liten fråga, har tittat på eran hantelrodd och gör väl ganska bra ifrån mig tror jag. Undrar bara, kan det finnas någon fördel att lägga Hanteln högt upp och sen dra mot midjan?
Så det blir som man arbetar i en pendel?
Tänkte om man krämar ännu mer ROM genom att börja rörelsen med armen framåt så att säga
Två helt olika "övningar". Mer lats när överarmen följer parallellt med överkroppen. Känns mer i traps, rhomboider och den kära "bakre deltan":) när överarmen är 90° ut från kroppen i rörelsen.
filmjölk
2014-07-02, 14:02
Två helt olika "övningar". Mer lats när överarmen följer parallellt med överkroppen. Känns mer i traps, rhomboider och den kära "bakre deltan":) när överarmen är 90° ut från kroppen i rörelsen.
han menar inte armen utåt, utan rätt upp från golvet under höften till höften vs från golvet under axeln till höften.
justblaze
2014-07-02, 14:33
För att göra det tydligare. Armen hålls in för att arbeta lats hårt som du menar, men istället för att släppa hantel rakt ner och dra rakt upp, så sänker man hanteln framför. Så att om du lägger ner den på golvet ligger den så att du måste strecka dig framåt.
Man arbetar rörelsen med armen tätt mot kroppen, men rörelsen tar ut sig mer.
Tycker det känns jäkligt bra när jag testade, men vill inte försöka mig på något eget ihopkok :p
Arne Persson
2014-07-02, 14:47
han menar inte armen utåt, utan rätt upp från golvet under höften till höften vs från golvet under axeln till höften.
Ups! Ursäkta!:em:
Arne Persson
2014-07-02, 14:51
För att göra det tydligare. Armen hålls in för att arbeta lats hårt som du menar, men istället för att släppa hantel rakt ner och dra rakt upp, så sänker man hanteln framför. Så att om du lägger ner den på golvet ligger den så att du måste strecka dig framåt.
Man arbetar rörelsen med armen tätt mot kroppen, men rörelsen tar ut sig mer.
Tycker det känns jäkligt bra när jag testade, men vill inte försöka mig på något eget ihopkok :p
Därför brukar jag rekommendera att man har bakre bänken högre upp en fronten så att detta fina rörelseutförande underlättas.:)
Observera att jag visar denna declineteknik i slutet av filmen. Vinkeln kan, med fördel, vara ännu brantare.
justblaze
2014-07-02, 14:59
Därför brukar jag rekommendera att man har bakre bänken högre upp en fronten så att detta fina rörelseutförande underlättas.:)
Observera att jag visar denna declineteknik i slutet av filmen. Vinkeln kan, med fördel, vara ännu brantare.
Ska kika igen, passar ju riktigt bra åt oss långa också med ap-armar :)
Kommer bygga ett par seriösa lats med alla dessa bra teknik tips.
Personligen märker jag bättre ryggvidd detta år sedan jag började med maximal ROM i allting. Aldrig med "dutta" med korta rörelsebanor
Observera att jag visar denna declineteknik i slutet av filmen.
Vilken film? :confused:
justblaze
2014-07-03, 00:12
Vilken film? :confused:
https://www.youtube.com/watch?v=MSQKI1UIH74
Arne
En detalj, jag är lång med långa armar så ska jag ha bakre delen höjd sådär så slår jag i golvet vid fullt utsträck. Brukar istället höja den främre delen så att jag kan få ut rörelsen maximalt.
"gör" det någonting att jag inte kan ha främre delen platt?
Arne Persson
2014-07-03, 00:26
https://www.youtube.com/watch?v=MSQKI1UIH74
Arne
En detalj, jag är lång med långa armar så ska jag ha bakre delen höjd sådär så slår jag i golvet vid fullt utsträck. Brukar istället höja den främre delen så att jag kan få ut rörelsen maximalt.
"gör" det någonting att jag inte kan ha främre delen platt?
Du får palla upp bänken om nödvändigt. Nordic Gym har en utmärkt planbänk där benen går att ändra i höjdled.
Höjer du framänden på bänken så försvårar du ju för den tekniken du frågade om. Då kommer ju överarmen att pendla bakåt.
justblaze
2014-07-03, 00:57
Du får palla upp bänken om nödvändigt. Nordic Gym har en utmärkt planbänk där benen går att ändra i höjdled.
Höjer du framänden på bänken så försvårar du ju för den tekniken du frågade om. Då kommer ju överarmen att pendla bakåt.
Bänkarna sitter fast på mitt gym, känns inte alls bra. Svindyrt gym med väldigt dålig inställning på utrustningen. Ska förhoppningsvis flytta och byta till hösten.
Kommer kolla igenom alla "opti" saker noggrant på kommande gym.
Dels att bänkarna går att röra (ska ju vara en självklarhet) sen på roddmaskinerna kan man inte höja så man avlastar längdryggen du vet.
Sånt här är ju viktiga saker man inte tänker på när man sätter sin fot på ett gym som nybörjare.
Vi har inte ens ett höj/sänk-bart powerrack utan balkarna sitter en halvmeter upp ifrån marken. Så failar man en parallel knäböj är det en bra bit att kasta av vikterna till.
Nästan så då får göra en Arne-lista på saker man ska kolla om ett gym har :D
Körde skivstångsrodd, upplevde att det här med ett liknande gung inte alls var något för mig, jag vill ha rak rygg helt enkelt.
Men min fråga är egentligen vinkeln, när jag tittade på mig själv så står jag cirkus 45 grader och vid reflektion så känns det som att verkligen övre delen av ryggen, lutade mig så jag låg horisontalt mot marken och då upplevdes det lite annorlunda.
För mig som primärt är intresserade av välmående och en stark rygg, bör jag alternera mellan olika vinklar eller bör jag tänka på något annat sätt här?
pezrulezhaakon
2014-07-03, 08:57
Körde skivstångsrodd, upplevde att det här med ett liknande gung inte alls var något för mig, jag vill ha rak rygg helt enkelt.
Men min fråga är egentligen vinkeln, när jag tittade på mig själv så står jag cirkus 45 grader och vid reflektion så känns det som att verkligen övre delen av ryggen, lutade mig så jag låg horisontalt mot marken och då upplevdes det lite annorlunda.
För mig som primärt är intresserade av välmående och en stark rygg, bör jag alternera mellan olika vinklar eller bör jag tänka på något annat sätt här?
Där lats får mest belastning är vid 90 grader. Men det är knöligare att stå i den positionen.
Där lats får mest belastning är vid 90 grader. Men det är knöligare att stå i den positionen.
Jaha, där ser man.
Men är det ett feltänkt av mig att när jag kör stångrodd, (2-3 ggr i veckan, x antal set) att alternera vinkeln från set till set? Som sagt, välmående rygg är det jag eftersträvar man givet så fäller man inte en tår om man blir starkare (vilket för mig går hand i hand med välmående rygg) eller får en lite synligare muskel.
D-Crawler
2014-07-03, 09:02
Personligen tycker jag det är skönast att lägga två till tre viktplattor på golvet så att man kommer upp en bit och sedan försöka stå så nära 90 grader så möjligt med ryggen.
pezrulezhaakon
2014-07-03, 09:17
Jaha, där ser man.
Men är det ett feltänkt av mig att när jag kör stångrodd, (2-3 ggr i veckan, x antal set) att alternera vinkeln från set till set? Som sagt, välmående rygg är det jag eftersträvar man givet så fäller man inte en tår om man blir starkare (vilket för mig går hand i hand med välmående rygg) eller får en lite synligare muskel.
Det är inte fel att variera vinkeln. Det som händer är att du varierar förhållandet mellan latsarbetet och trapsarbetet om vi förenklar det lite. 90 grader är mest lats och minst övre delen på ryggen. Ju närmare rakt uppstående minskar latsarbetet mot "noll".
För mest latsaktivering oavsett vinkeln bör överarmarna vara nära sidorna på kroppen.
Sheogorath
2014-07-03, 09:33
Mjae. Mest lats (åtminstone längst belastad rörelsebana) hade varit att hänga upp-och-ned i fötterna. Ett latsdrag med stång helt enkelt. ;)
OK, tack för ert input. :thumbup:
pezrulezhaakon
2014-07-03, 09:43
Mjae. Mest lats (åtminstone längst belastad rörelsebana) hade varit att hänga upp-och-ned i fötterna. Ett latsdrag med stång helt enkelt. ;)
Mest lats inom det övningsvalet såklart.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.