Visa fullständig version : Varför går matsmältning MYCKET snabbare när man sover?
Melankolius
2013-05-30, 06:21
Alltså, om jag äter en brakmiddag sent på kvällen och får en rejält uppsväld mage, så är den typ borta när jag vaknar nästa morgon.
Men, igår åt jag en stor brakmiddag och har inte kunnat sova på hela natten. Nu är min mage MYCKET större än vad den hade varit om jag hade sovit.
Detta är inte ett engångsfall utan det sker varje gång. Det händer rätt ofta att jag inte kan sova på en hel natt.
Granattroll
2013-05-30, 06:48
det handlar om ditt nervsystem :) vid vila aktiveras det parasympatiska nervsystemet som ökar salivproduktion och transport genom mag-tarmkanalen, med andra ord du tar upp näring mycket fortare när du sover :)
Melankolius
2013-06-03, 01:35
det handlar om ditt nervsystem :) vid vila aktiveras det parasympatiska nervsystemet som ökar salivproduktion och transport genom mag-tarmkanalen, med andra ord du tar upp näring mycket fortare när du sover :)
fan vad intressant!! men ... aktiveras detta även om man bara vilar? kan jag ligga still i sängen och glo och få en ganska bra näringsupptagning?
Det är skillnad på att "vila" och sova. När du vilar vaken kan du ju fortfarande ha en hög sympatisk aktivitet jämfört med sömn. Att du vilar behöver ju inte betyda att du lyckats slappna av och slumra per se.
Som påpekat så leder sympatisk stimulering till att blodtillförsel till matsmältning dras ner. Parasympatisk det motsatta.
Fight-and-flight vs. rest-and-digest.
vid vila aktiveras det parasympatiska nervsystemet som ökar salivproduktion
Källa på detta.
Salivflödet är som lägst just när sover. Som högst oftast mitt på dagen. Verkar mycket mer bundet till dygnsrytm än något annat... och att det skulle påverka matsmältningen är inte särskilt troligt.
Inte medräknat den ökade saliveringen vi får just när vi äter då förstås. Den är ju hyfsat amylasrik och det finns tankar om att den amylasen är till för just hjälpa till med spjälkning av kolhydrater redan i munnen.. även om nyare forskning pekar på att den är mer till för att agera antibakteriell.
Jag förstår inte, jag tycker matsmältningen är mycket sämre under natten. Att äta mycket sent försvårar sömnen iallafall.
Jag förstår inte, jag tycker matsmältningen är mycket sämre under natten. Att äta mycket sent försvårar sömnen iallafall.
Men det där är väl ändå två helt olika saker?
Hur har du märkt att matsmältningen är sämre när du sover?
Parasympatisk aktivitet ökar salivproduktion ja.
Och som sagt beror ju sömnproblem om man äter mycket sent, dels på nämnda sympatiska aktivitet av höga mängder kolhydrater framförallt, att höga proteinintag stimulerar vakenhet/aktivitet i hjärnan via orexin och att man utvecklar en jäkla värme via TEF.
Parasympatisk aktivitet ökar salivproduktion ja.
Och som sagt beror ju sömnproblem om man äter mycket sent, dels på nämnda sympatiska aktivitet av höga mängder kolhydrater framförallt, att höga proteinintag stimulerar vakenhet/aktivitet i hjärnan via orexin och att man utvecklar en jäkla värme via TEF.
Nog för att salivkörtlarna har kolinerg aktivering via parasympatisk innervering men det är inte på långa vägar så att generell parasympatisk stimulans ökar salivmängden något märkbart öht.
:edit: och det finns såklart även sympatisk innervering till salivkörtlar ;) men de påverkar utsöndringen av saliv minimalt.
Ja, det finns både parasympatisk och sympatisk innervering via kranialnerver.
Visst stimulerar respektive inhiberar nervsystemet salivproduktion.
Regulation of salivary gland function by autonomic nerves.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17157080
"... The secretion of salivary fluid and proteins is controlled by autonomic nerves. All salivary glands are supplied by cholinergic parasympathetic nerves which release acetylcholine that binds to M3 and (to a lesser extent) M1 muscarinic receptors, evoking the secretion of saliva by acinar cells in the endpieces of the salivary gland ductal tree."
Ja, det finns både parasympatisk och sympatisk innervering via kranialnerver.
Visst stimulerar respektive inhiberar nervsystemet salivproduktion.
Det är klart så att utsöndring av saliv till närmre 100% triggas av parasympatisk stimulering, for sure. Men det blir inte någon generell höjning utöver den normala vilosaliveringen ungefär nånsin. Men jo, skulle man få helt totalt stopp på parasympatisk stimulering under dagen så kommer salivkörtlen att lägga av för tillfället. Men det händer ju sällan. Det är hyfsat fristående från vad som sker i resten av kroppen ändå.. annars borde vi rimligtvis se hög salivering mer beroende på "känslotillstånd" än beroende på tillfälle i dygnsrytmen. och saliveringen är ju minimal just när vi sover och parasympatisk dominans är som högst.
Den sympatiska innerveringen påverkar inte mängden utsöndrad saliv nämnvärt.. varken uppåt eller neråt.
Påstående att nervsystemet inhiberar salivproduktionen verkar lite taget ur luften.
Det händer ju tvärtom rätt ofta vid hård träning.
Inte inhiberar men minskar. Och visst är det ju inte antingen eller med autonom stimulering utan snarare vilken signalering som för tillfället är starkast.
Regulation of salivary gland function by autonomic nerves.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17157080
"... The secretion of salivary fluid and proteins is controlled by autonomic nerves. All salivary glands are supplied by cholinergic parasympathetic nerves which release acetylcholine that binds to M3 and (to a lesser extent) M1 muscarinic receptors, evoking the secretion of saliva by acinar cells in the endpieces of the salivary gland ductal tree."
Det är det inget tvistande om alls. Jag bara ställer mig mot påstående att våran generella nivå av balans parasympatisk:sympatisk (som t.ex. har stor betydelse för blodtryck) skulle påverka salivutsöndringen öht.
Det händer ju tvärtom rätt ofta vid hård träning.
Inte inhiberar men minskar.
Korrekt. Men inte pågrund av att den sympatiska innerveringen inhiberar. *rolleyes*
Inte heller minskar.
edit! Din länk förklarar lite vad den sympatiska innerveringen har för funktion på salivkörtlar. Någon påverkan på mängden saliv har den verkligen inte. Finns gott om studier på detta.
Den sympatiska stimulerar dock inte salivutsöndring, vad jag kallade minskar/inhiberar jämfört med parasympatisk stimulering, så vi kan kalla det något slags status quo.
Från samma artikel:
"...Salivary glands provide a ‘resting’ flow of saliva into the mouth that fulfils the protective role referred to above.
Then for short periods during overt reflex stimulation provided by the taste and chewing of food, ‘an enormously increased activity is superimposed’ upon the resting flow (Emmelin, 1972). Hector and Linden (1999) have reviewed in detail how taste, mastication and other stimuli evoke reflex salivary secretion through various receptors including gustatory receptors, mechanoreceptors, olfactory receptors and nociceptors.
Thus not only the volume but also the composition of mixed saliva in the mouth can vary depending upon the contribution of different glands during reflex stimulation.
The parotid gland has a very low secretory rate under resting (unstimulated) conditions compared to during stimulation. In contrast the submandibular/sublingual glands secrete relatively more saliva under resting conditions (Shannon et al., 1969). It has been shown that different afferent stimuli can change the composition of saliva secreted by a single gland."
Det här blev rätt så OT...
jag tycker saliv är intressant, kan man ju lungt säga.
saliv har ju inte speciellt mkt med matsmältning att göra :)
Den sympatiska stimulerar dock inte salivutsöndring, vad jag kallade minskar/inhiberar jämfört med parasympatisk stimulering, så vi kan kalla det något slags status quo.
Den påverkar inte mängden utsöndrad öht. Sammansättningen påverkas via det sympatiska.
Från samma artikel:
"...Salivary glands provide a ‘resting’ flow of saliva into the mouth that fulfils the protective role referred to above.
Then for short periods during overt reflex stimulation provided by the taste and chewing of food, ‘an enormously increased activity is superimposed’ upon the resting flow (Emmelin, 1972). Hector and Linden (1999) have reviewed in detail how taste, mastication and other stimuli evoke reflex salivary secretion through various receptors including gustatory receptors, mechanoreceptors, olfactory receptors and nociceptors.
Thus not only the volume but also the composition of mixed saliva in the mouth can vary depending upon the contribution of different glands during reflex stimulation.
The parotid gland has a very low secretory rate under resting (unstimulated) conditions compared to during stimulation. In contrast the submandibular/sublingual glands secrete relatively more saliva under resting conditions (Shannon et al., 1969). It has been shown that different afferent stimuli can change the composition of saliva secreted by a single gland."
När man pratar salivering så pratar man normalt alltid om vilosalivering och inte stimulera salivering av t.ex. tuggning eller att du droppar citronsaft på tungan.
Även ökningen vid stimulans sker via kolinerga synapser. Syns tydligt om du käkar atropin som blockerar muskarinreceptorerna så du inte får någon parasympatisk stimulering av salivet. Mängden blir noll. Blockerar du de sympatiska så påverkas inte mängden alls.
Rimligtvis vad som händer vid tuff träning är att den parasympatiska stimuleringen helt lägger ner.. inte att någon minskning fås till genom sympatisk stimulering. Det är ju förstås ett form av extremfall. Tittar du på en person som bara går genom livet normalt så kommer du att se att vilosaliveringen är väldigt beroende på var i dygnsrytmen individen befinner sig.
och absolut lägst är den på natten. Hyfsat minimal när vi sover. Alltså hyfsat frikopplad för hur vår sympatiska:parasympatiska balans ser ut. Klart stor parasympatisk dominans under natten liksom. Som högst runt "förmiddagen", och sen lägre går det utför.
Nu är det förstås snack om vilosaliveringen. Självklart ökar salivmängden och dess komposition (t.ex. börjar vi utsöndra amylas) om vi får för oss att äta.
Faktumet att vi har lägre vilosalivering på kvällar och nätter har iaf fått mig att fundera över att forska i hur endast ätande på kvällen påverkar våra orala bakteriefloror jmf. med om man enbart äter på förmiddagen. Jag tror nämligen det ena alternativet är bättre än det andra.
Ja, jag tror säkert att den beror på dygnsrytm också. Men alltså när vi äter, luktar på mat osv ökar saliveringen p g a afferenta > efferenta signaler. Med andra ord har du fel när du säger att det parasympatisk stimulering inte ökar salivmängder, när den visst kan leda till det.
Vilket alternativ tänker du är bäst? Det är ett intressant spår.
Ja, jag tror säkert att den beror på dygnsrytm också. Men alltså när vi äter, luktar på mat osv ökar saliveringen p g a afferenta > efferenta signaler. Med andra ord har du fel när du säger att det parasympatisk stimulering inte ökar salivmängder, när den visst kan leda till det.
Vilket alternativ tänker du är bäst? Det är ett intressant spår.
Nej alltså. Jag säger att parasympatisk stimulering är vad som styr saliveringen for sure. Så är jag med. Men att göra det så enkelt som att tänka att "hög parasympatisk nivå generellt = högre salivering" så är det verkligen inte. Men ja, all kontroll av mängden saliv sköts via PS.
alltså: den parasympatisk innerveringen av salivkörtlarna styr salivmängden till 100%, men där är en dygnsrytmskomponent som påverkar hur mycket stimulering som kommer den här vägen till just dessa körtlar.
Jag tänker att äta på kvällen är bättre.
Säg man äter. Får stort influx mat = enorm prolifiration av syretåliga bakterier. Sen borstar man tänder (som både tar bort bakterier och matrester). Sen är det svält för ens bakterierna hela natten.
Jmf. med äta på morgonen. Stort influx mat = enorm proliferation av syretåliga bakterier. Sen borstning. Sen får de bakterier som är kvar konstant föda under hela dagen.
Tanken är att ätandet lite störe kompositionen av vår flora, och sen befästs ändringen genom bakteriernas normala födokälla (vårt saliv dvs.). Eftersom den källan ungefär är död på natten så kanske det inte blir riktigt så.
Fast förmodligen blir det ingen skillnad i praktiken.
Har fullt upp med att kolla på oral utsöndring av ghrelin redan. Fantastiskt att det finns så lite forskning på detta hormon som är intressantast av de alla och fullkomligt väller ut i käften när det är inflammation på gång. Någon funktion måste det ju ha... so many interesting topics, so little time..
På tal om saliv så vankas det två påsar chips och gå och sova.
Fair enough.
Ja, det var en intressant tanke. Jag är för dåligt insatt i bakterier i munnen för att uttala mig.
Ja det är sjukt hur mycket man vill lära sig och hur lite tid det finns. Det känns som att man borde skaffa ritalin och koffein med dropp för att hänga med i forskningsflödet.
Två påsar chips och läggdags kl 18.00. Stabilt kompis.
Men salivproduktionen har ingen större påverkan på matspjälkningen.
Amylaserna i saliven är, fritt tolkat av mig, till för att bilda mindre mängder glukos från stärkelse. Glukosen stimulerar tömningen av magsäcken ut i tolvfingertarmen.
Amylaserna i saliven har bara en kort livstid i magsäcken innan den sura miljön deaktiverar amylaserna.
Nere i tolvfingertarmen och tunntarmen sker den huvudsakliga spjälkningen av stärkelse till glukos.
Ja, vi kom onekligen ifrån ämnet lite.
Du har ju helt rätt Sverker.
Men salivproduktionen har ingen större påverkan på matspjälkningen.
Jag har påpekat detta tidigare i tråden.
Faktiskt verkar amylasen i saliven däremot fungera tillsammans med vissa immunoglobuliner som antibakteriell.
Hur som helst är det väldigt OT och har ungefär noll med hur väl matsmältningen fungerar under olika tider på dygnet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.