handdator

Visa fullständig version : lågt blodtryck

victoria3
2013-05-29, 21:42
Vet inte om denna fråga är behörig här men jag prövar!

Har under flera års tid haft för lågt blodtryck både liggandes och stående. Äter och tränar bra men sover riktigt dåligt. Fick en medicin som heter orstanorm utskriven för detta men mycket biverkningar såsom yrsel som var anledningen till varför jag sökte läkarhjälp...

Finns det något utöver motion samt ökat saltintag som kan hjälpa? Har förstått att det inte är så vanligt med lågt tryck utan snarare högt så jag skulle vara "tacksam" att jag led av detta?!

Är otroligt yrslig samt väldigt trött vilket lågt blodtryck tydligen kan orsaka.

Lellan
2013-05-30, 00:20
Var pga frekventa svimningar inlagd på hjärt-iva en vecka (=mitt livs tråkigaste vecka), de kom fram till att jag bara hade lågt blodrtryck (90/60) + låg vilopuls vilket man inte gör ngt åt. Däremot så fick jag tips att tex "pumpa" med händerna, spänna armarna när jag reser mig för att inte tuppa av. Äter rätt mkt salt, svettas å andra sidan kopiöst när jag tränar. Alla världen toppenbra. Så det är nog lite som du skriver, något de tycker man ska vara "glad" för - högt blodtryck sliter mer på kroppen.

De konstaterade också att min kropp inte reagerar m högt blodtryck vid stress/press utan tvärtom så vill min kropp inte "kämpa/fly" utan helt enkelt "spela död".. :D

Nu har jag lärt mig att bli uppmärksam på när jag stressar, och att helt enkelt ta ner huvudet mellan benen (även om det kan verka "pinsam" tex under ett träningspass) men är ingen fara på mitt hjärta iaf kunde de konstatera.

Upplever att regelbundet matintag (6-8 ggr/dag) på något sätt hjälper, periodisk fasteliknande grejer passar inte mig. Vet inte om det var till någon hjälp, men hoppas du slipper lida så mkt av det låga trycket framöver! :)

victoria3
2013-05-30, 10:48
Hej Lellan!

Tack för ditt svar! Tråkigt att höra att du också lider av lågt blodtryck men positivt att höra att du hittat egna sätt att handskas med det!

Har kollat hjärtat med ultraljud och såg bara bra ut, likaså var alla blodprov bra. Mitt problem är att jag har konstant yrsel, inte bara när jag reser mig upp. Stressa mindre försöker jag eftersträva men lättare sagt än gjort.. Läkaren talade till och med om pacemaker men det känns ju lite extremt då jag bara är 34 år gammal.

Har läst om att man kan få som kristaller i örat som gör att man får problem med balanssinnet och yrsel. Eftersom jag lidit av lågt blodtryck i många år men inte haft några problem tidigare utan först för ett par veckor sedan som yrsel kom samt tröttheten så tänkte jag ta upp med honom om det kan vara värt att kolla upp.

Åter igen, Tack för ditt svar!

Maddobl
2013-06-19, 19:22
Hej! Känner igen mig i detta! Visste inte att jag hade så lågt blodtryck förrän jag en dag i höstas datt på en stol och dunsa i golvet. Blev ambulans och observation...hann bara skrivad in förrän det hände igen, men denna gång med blodtrycksmätare och elektroder på. De såg att pulsen försvann...blev akuttransport till ett större sjukhus! Usch! : ( Sen påbörjades olika undersökningar och de kom fram till att jag skulle operera in en pacemaker! Kändes surrialistiskt minst sagt! Läkaren pratade just om speladödfunktion. Egentligen hittade de inget. Men pacemaker känfes som en livlina. Nu efterråtmär de scannat av pacemakern har den nästan inte alls gått in...bara när jag sover & då vid ngt enstaka tillfälle! Känns ju skönt. Dock drabbades jag i början av juni av ett blodtrycksfall- vid bilkörning...allt gick bra! Men nu vill inte läkarna att jag kör bil på hela sommaren! : ( Suck! Vet ni att jag får sådana här blodtrycksfall när jag haft det stressigt en period. Blodtryckdfallet kommer då stressen släpper! Känns som att jag inte känner min kropplängre! Jag rör härna på mig och springa är en favorit! Ja jag är snart 38 år och tycker att lågt blodtryck är mycket jobbigt! Läste någonstand att man kan få kroniskt lågt blodtryck av långvarig stress!