Visa fullständig version : Max 10gr fett alt. 10gr kolhydrater?
FitnessE
2013-05-29, 14:39
Hej,
Jag var just på gymmet och hade en "gratis PT-timme" då jag nyss förnyat mitt kort. Vi avslutade timmen med att gå igenom kost.
Hon tyckte att jag skulle ligga på ett litet överskott för att bygga muskler med inte gå upp så mycket i fett under en längre tidsperiod. Sedan det vanliga 2 gr protein/kg, 1 gr gett/kg och resten kolhydrater MEN sa att för att minska risken att gå upp i fett skulle disponera mina måltider så att jag endast åt max 10 gram fett eller 10 gr kolhydrater i ett mål. Så t.ex. lunchen massa fett/protein och max 10 gr kolhydrater och middag massa kolhydrater/protein och max 10 gr fett eller tvärtom.
Jag förstår inte riktigt varför, finns det något belägg för detta?
Heh.
Ja, det kan det finnas. Det finns rön som visar att det kanske är gynnsamt för kroppskomposition att äta mestadelen av kolhydrater på kvällen, i alla fall för överviktiga. Men det är också intressant för leptinnivåer dagtid och en massa annat.
Det låter faktiskt som en bra idé. Lägg gärna den kolhydratsrika middagen efter ett träningspass och rådet är riktigt bra. Skulle säga något liknande själv faktiskt om man vill optimera och leka med lite olika parametrar.
Att hålla kolhydrater lågt på lunchen ger jämna och fina blodsockernivåer dagtid och gör att man har en jämn energi, samt inte blir trött till träningspasset, som man kan bli av kolhydrater innan.
10 gram är dock onödigt lågt. Jag skulle säga max 30 gram kolhydrater lunch och max 20 gram fett middag. Tanken är alltså att man äter mestadelen av fettintaget dagtid och kolhydratsintaget kvällstid.
King Grub
2013-05-29, 14:59
finns det något belägg för detta?
Nej.
frippe86
2013-05-29, 15:07
Att placera olika mängder fett/protein/kolhydrater vid olika tillfällen kan säkerligen påverka hur träningen går och hur energin är.
Men för själva viktuppgången om hur mkt som kommer vara fett eller muskler spelar ingen roll så länge intaget är detsamma över hela dagen
Kvicksilver
2013-05-29, 15:46
Att hålla kolhydrater lågt på lunchen ger jämna och fina blodsockernivåer dagtid och gör att man har en jämn energi, samt inte blir trött till träningspasset, som man kan bli av kolhydrater innan.
Att som fullt frisk människa fundera på blodsockernivåerna under dagens lopp verkar fullständigt befängt. Tror att det bara ger marginell skillnad. Men det är klart.... vill man optinoja så.
Hej,
Jag var just på gymmet och hade en "gratis PT-timme" då jag nyss förnyat mitt kort. Vi avslutade timmen med att gå igenom kost.
Hon tyckte att jag skulle ligga på ett litet överskott för att bygga muskler med inte gå upp så mycket i fett under en längre tidsperiod. Sedan det vanliga 2 gr protein/kg, 1 gr gett/kg och resten kolhydrater MEN sa att för att minska risken att gå upp i fett skulle disponera mina måltider så att jag endast åt max 10 gram fett eller 10 gr kolhydrater i ett mål. Så t.ex. lunchen massa fett/protein och max 10 gr kolhydrater och middag massa kolhydrater/protein och max 10 gr fett eller tvärtom.
Tycker att du ska fråga den här PT vad hen har för belägg för det här. Posta en gärna i tråden så vi kan diskutera det.
Men alltså,
Om man äter fett och protein dagtid och således använder fett som energikälla (och helst underäter lite) och äter kolhydrater och protein efter träning och skapar ett akut energiöverskott, så ligger det givetvis inte särskilt långt borta att tänka sig en teoretisk skillnad i kroppskomposition över tid, då kolhydrater och protein inte omvandlas till fett i relevant omfattning.
Dessutom förläggs överskottet till efter träning när glykogen förbrukats och överskottet blir huvudsakligen alltså kolhydrat. Muskeltillväxten stimuleras men inte fettinlagringen.
Man kan givetvis inte schablonmässigt tänka "ja men det handlar om totala kalorier". Ja i en blandad kost och som ett genomsnitt gör det givetvis det, men att man kan påverka kroppskomposition genom att tajma näringsintag på det här sättet tror jag är givet.
Ni orkar bara inte tänka på saken, vilket givetvis är lättare men det är en felaktig förenkling.
Men alltså människor,
Om man äter fett och protein dagtid och således använder fett som energikälla och äter kolhydrater och protein efter träning och skapar ett akut energiöverskott, så ligger det givetvis inte särskilt långt borta att tänka sig en teoretisk skillnad i kroppskomposition över tid, då kolhydrater och protein inte omvandlas till fett i relevant omfattning.
Dessutom förläggs överskottet till efter träning när glykogen förbrukats och överskottet blir huvudsakligen alltså kolhydrat. Muskeltillväxten stimuleras men inte fettinlagringen.
Man kan givetvis inte schablonmässigt tänka "ja men det handlar om totala kalorier". Ja i en blandad kost och som ett genomsnitt gör det givetvis det, men att man kan påverka kroppskomposition genom att tajma näringsintag på det här sättet tror jag är givet.
Det motiverar fortfarande inte påstående att du max får kränga 10 gubbar fett tillsammans med din post-workout meal.
Nej, det är ju såklart en tilltagen och påhittad siffra. Men principen kvarstår.
Bara för att vi snittar kalorimängd baserat på studier på blandad kost gör ju inte kroppen det. Den ser inte kaloriintaget över dygnet klockan 12.00 på natten och bestämmer att vi lägger på oss eller tappar. Det handlar när vi kommer ner på detaljnivå om tajming och vad man äter. Givetvis kan man styra om fettinlagring med hjälp av att styra fett och kolhydrater i måltider, eftersom dietärt fett är det som lagras in som kroppsfett.
På ett akut överskott finns det rimligen en poäng i att hålla nere fettet om man vill undvika fettinlagring på ett totalt kaloriöverskott. På ett underskott är det ju strunt samma.
Jag förstår att det finns en poäng i att hålla saker och ting enkla och bara fokusera på kaloriintag för det ger bra resultat, men för den sakens skull behöver man inte hitta på att det inte finns andra aspekter av det hela att beakta.
Nej, det är ju såklart en tilltagen och påhittad siffra. Men principen kvarstår.
Bara för att vi snittar kalorimängd baserat på studier på blandad kost gör ju inte kroppen det. Den ser inte kaloriintaget över dygnet klockan 12.00 på natten och bestämmer att vi lägger på oss eller tappar. Det handlar när vi kommer ner på detaljnivå om tajming och vad man äter.
Jag förstår att det finns en poäng i att hålla saker och ting enkla och bara fokusera på kaloriintag för det ger bra resultat, men för den sakens skull behöver man inte hitta på att det inte finns andra aspekter av det hela att beakta.
Det är iaf fina hypoteser. Vad jag väntar på är att TSs PT ska hosta upp några studier som stödjer påståendet utanför petriskålen och/eller hjärnbarken.
Var det inte Alan Ädelgas som bara härom månaden körde ut en artikel där han fetdissade det mesta vad näringstiming heter?
Haha, vad kallade du honom? Själv tänker jag mig en koreansk Aragorn (son of Arathorn).
Jo visst är det, jag vill också se studier. Det finns ju studier som visar på bättre viktnedgång och ökad mättnad när man förlägger kolhydrater huvudsakligen på kvällen; klassikern med de israeliska poliserna.
Länk till artikeln du nämner förresten?
Haha, vad kallade du honom? Själv tänker jag mig en koreansk Aragorn (son of Arathorn).
Jo visst är det, jag vill också se studier. Det finns ju studier som visar på bättre viktnedgång och ökad mättnad när man förlägger kolhydrater huvudsakligen på kvällen; klassikern med de israeliska poliserna.
Länk till artikeln du nämner förresten?
Argon är ju en ädelgas...
Yes. Den är ju för härlig att vispa fram när någon kommer dragandes med "men ska man verkligen äta efter klockan 6 på kvällen?"
Mindes väl lite fel och den berörde "post anabolic window" huvudsakligen. http://www.jissn.com/content/10/1/5 . Har ärligt talat inte läst (so many articles, so little time...) den men någon sammanfatta den som en rådiss mot meal-timing.
Inom "hippiesvängen" pratas det från vissa håll frekvent om att man inte ska kombinera det ena med det andra (ofta då med motiveringen att det krävs olika pH i magsäcken för att bryta ner olika makronutrienter *popcorn*). Hade varit mycket trevligt att se någon studie på X antal folk som åt uppdelat ala PTn och andra som åt blandat. Möjligt att det finns.. jag har inte precis letat.
Ah.
Ja okej, den har jag läst.
Det finns så oerhört mycket studier man skulle vilja se. Lite OT förresten men på tal om AA, så har Lyle McDonald varit med på en radioshow (DrDrew) nyligen. Går att lyssna på honom här: http://drdrew.com/052-lyle-mcdonald-and-mike-catherwood/
Han låter trevlig, med tanke på vilken idiot han är på sitt forum.
carb-backloading bygger ju i princip på den här principen.
pre-workout = protein+fett
post-workout (eller efter 18:00 ca) = protein+kolhydrater
fast då menar han (Kiefer) även på att fett post-workout inte är någon fara,
men läser man runt på forumet osv, så märker man rätt fort att de som
har fått bra resultat har strypt fettet post-workout så mycket det går.
Anders The Peak
2013-05-29, 17:39
Hej,
Föreslog din PT hur du ska lägga upp din kost tex måltidsfrekvens etc.
Det är alltid intressant att höra hur de tänker. Många PT, även välutbildade med högskoleexamen i ämnet kan ha lite speciella knep för attrahera, med lite spektakulära uttalanden i kvällspress manér. Även om mycket kan ifrågasättas verkar det som ju klurigare träning och kost som PT föreslår desto pengar lägger adepten ned på tränaren.
FitnessE
2013-05-29, 20:40
Jag frågade men fick inget vettigt svar av vad jag förstod iallafall. Jag sa att jag tyckte om att äta mellanmål och helst föredrar att äta frukost, lunch, middag ett mellis och kvällsmål. Det tyckte hon lät bra och sa sedan:
1. Äta kolhydrater endast vid frukost, lunch och middag. Mellanål/kvällsmål ska endast bestå av protein och lite fett. Det motiverade hon med att om man stoppade i kolhydrater för ofta så hann inte insulinnivåerna (?) sjunka tillbaka och var konstant höga vilket skulle lagra mer/inte förbränna mer fett (?)
2. Max 10 gr av fett/kolkydrat vid varje mål (frulle, lunch, middag) med anledning av att kroppen om den får i sig massa fett och kolhydrater samtidigt endast bränner kolhydraterna i första hand om därför lagrar fettet. Om man bara äter kolhydrater förbränns de/musklerna fylls på och inget fett lagras. Om jag endast äter fett så förbränns det istället för att lagras (?).
3. Jag skulle helst undvika kvällsmål om jag inte skulle träna morgonen efter och om jag åt kvällsmål sklulle de vara bara protein för att kroppen inte behövde energi så sent på kvällen när jag ändå bara skulle ligga stilla.
Som ni ser så fattar jag inte riktigt detta, men det var precsi så här hon sa till mig.
Och nej, hon visade såklart inga vetenskapliga studier...
Det tjing är inne på är väl vad Berkhan till stor del byggt sitt upplägg på?
Och stort tack för länken till Lyle podcasten, älskar sådant. Blir att sitta uppe sent ikväll i suppose
1. Äta kolhydrater endast vid frukost, lunch och middag. Mellanål/kvällsmål ska endast bestå av protein och lite fett. Det motiverade hon med att om man stoppade i kolhydrater för ofta så hann inte insulinnivåerna (?) sjunka tillbaka och var konstant höga vilket skulle lagra mer/inte förbränna mer fett (?)
Jag undrar hur hen resonerar runt faktumet att protein är insulinogent... rimligtvis så borde hen rekommendera enbart fett i mellanmålen.
Du kan ju förstås testa att leva efter det här men jag är lite på Anders the Peaks linje.. verkar som något överkomplicerat duttande bara för det ska verka så jäkla speciellt. Blev det kanske tillochmed bättre om man intog måltiderna balanserandes på en pilatesboll?
Alternativt så är det något som hen har missförstått. Finns ju förstås chans att det är jäkla opti men varför liksom...
Just upplägget som hen rekommenderar ser jag inte mycket rim och reson i. Vad tjing pratar om och refererar lite till studier som visar på bra resultat av att förlägga allt kolhydratsintag på kvällen alternativt direkt efter träning känns som det har lite mer scientific backing så att säga.
särskilt punkt #3 som PTn har dragit upp (skippa kvällsmat. och ska det vara så bara protein.. för man gör ju inget under natten) är ju väldigt mycket en myt som man hade hoppats var utdöd.
Kudos till TS som inte sväljer allt med hull och hår utan funderar och ifrågasätter och vill söka information.
Jag tycker det låter som att någon spinner vidare på att fett bränner fett och kolhydrater minskar fettförbränningen och därför bör inte dessa två makros kombineras. Tycker mig minnas att jag hört det från annat håll också.
Att vissa försöker sälja in en speciell metod för att utmärka sig och försöka tjäna pengar är inget nytt och det är inte heller första gången sådana där uppdelningar förs fram som något unikt. Om det skulle ge några märkbara skillnader så skulle det alltså vara den metod som flest körde använde sig av med tanke på hur många som har prövat.
FitnessE
2013-05-30, 10:29
Tackar för bra info/diskussion.
Jag har som sagt inte mycket kunskaper kring kost och frågar mest för att lära mig.
Jag har bestämt mig för att inte köra efter detta upplägg utan endast nu till en början:
1. Vara noga med att uppfylla både protein och kcal-behov.
2. Vara noga med att äta mycket kolhydrater efter hårda pass.
Sen får matlådorna och mellanmålen bli som de blir utifrån den tid som finns.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.