handdator

Visa fullständig version : Min körskola gör mig förbannad

Juxta
2013-05-29, 09:31
Ok. Måste skriva av mig, samt få råd.

Började på körskola i maj. Bokade upp ett paket på 10 körlektioner.

Fick en snubbe som verkade vara den enda med lediga tider. Allt känns bra. På min första körlektion beter han sig som ett grottmongo. Jag förstår inte vad han säger alltid då han bryter ganska kraftigt. Istället för att säga att jag ska svänga åt ett visst håll tar han helt enkelt tag i ratten och svänger åt mig, han är skitstressad och berättar aldrig vad jag ska göra. Istället för att säga att jag ska göra en sväng på 180grader säger han bara sväng vänster och när jag svänger vänster blir han stressad och tar tag i ratten och svänger 180grader åt mig istället. Jag var skitförbannad efter den lektionen och ringde till deras reception och sa att jag ville byta lärare samt ha tillbaka den lektionen. Deras chef ringde sen upp mig och ville inte ge mig tillbaka lektionen till en början utan anklagade mig för att vara en sådan som försöker få ut gratislektioner från körskolor och sen hoppar vidare till nästa. Han sa att jag kanske kan få lektionen tillbaka om jag köper fler lektioner.
I vilket fall.. Jag får en ny lärare som är skitbra. Hon var duktig och trevlig. Inga klagomål där, tvärtom.

Jag ringer senare för att bekräfta att alla tider jag har nu är med henne, den nya läraren.

Nästa vecka ringer min lärare 20 över 8 på morgonen och frågar var jag är på min telefonsvarare. Eftersom jag tidigare bekräftat alla nya tider vet jag att jag bokade in kl 9.00. Detta gör mig så sjukt förbannad och all motivation till att ta körlektioner börjar snabbt försvinna. Jag orkar inte ens ringa och ifrågasätta detta då jag blivit anklagad för att lura dom tidigare.

Idag drog jag till körlektionen, ingen lärare dyker upp. Frågar en annan lärare var min lärare är. Hon är nu på semester tydligen. Är sen ensam i butiken och kollar då igenom deras kalender. Jag står inte ens uppskriven för körlektion idag!

Skriver ett mail till körskolan och säger att jag vill ha tillbaka pengarna för alla körlektioner.
Får svar att jag har tagit 4st körlektioner och sen är det 25% avdrag för avbokning! Vilket innebär att summan jag får tillbaka är skitliten.

Tydligen har den körlektion jag tog med den kvinnliga läraren registrerats som dubbellektion.. Jag skriver att det bara var en enkel och att jag dessutom var registrerad kl 9.00 det datumet som läraren hade fått 8.15 som klockslag.
Hon jag mailar med skriver nu och bekräftar att det stämmer, att jag var inbokad kl 9.00...!! Gah!

Vad fan ska jag göra? Avbokar jag och byter körskola har jag kastat ca 3000:- i sjön, kör jag vidare måste jag ha med dessa människor att göra(bortsett från den bra körskoleläraren).

Rikard Jansson
2013-05-29, 09:35
Har inga råd att ge, men ville bara inflika att körskolor och folket inuti dessa verkligen är jordens största f*ttor.

Juxta
2013-05-29, 09:36
Input, medlidande går också bra. :D

Latissimus Dorsi
2013-05-29, 09:39
Slåss med näbbar och klor, rätt ska vara rätt. Dom ska hosta upp varenda öre.

tlk
2013-05-29, 09:44
Kontakta konsumentombudsmannen. http://www.konsumentverket.se/

Outa gärna också vilken körskola det rör sig om.

PureWhey
2013-05-29, 09:47
Outa skiten, ligg på dom och KO.

Juxta
2013-05-29, 09:48
Tack tlk. Jag ska ringa dom senare. Jag outar gärna vilken körskola det är efter jag löst detta.

tlk
2013-05-29, 09:51
Tack tlk. Jag ska ringa dom senare. Jag outar gärna vilken körskola det är efter jag löst detta.

Ah just. Outa efteråt. Mest så andra slipper ha kontakt med dem. Låter som riktigt dåligt ställe. Att de har en lärare som inte fungerar ihop med dig visst... men kaosen med bokningarna sen. Fy fan. Dags att googla bygge-en-bomb-instruktioner liksom.

High1ander
2013-05-29, 09:51
Deras avbokningspolicy är ju till för sådana som vill byta för bytandets skull. Du reklamerar en trasig vara, dvs. dom, du kan säga att du går till konsumentombudsmannen om inte de ger full ersättning (eller 9 av 10, då du trots allt hade en bra lektion) då de brustit i rutiner (eller inte har några) plus att de haft inkompetenta lärare. Visst, det är upp till dom hur de vill göra, men du kan ju försöka.

Mental
2013-05-29, 09:59
Nu är det iof 15 år sedan jag gick i körskola. Men då fick jag mina bokningar utskrivna på papper, så det kunde aldrig bli något tjafs.

Jag missade en körlektion pga försovning och den fick jag snällt betala, en annan gång fick jag bara en halv lektion för att läraren var sen och då bjöd de på den. All in all, se till att få alla bokningar, ändringar och deal's på papper.

tlk
2013-05-29, 10:08
Nu är det iof 15 år sedan jag gick i körskola. Men då fick jag mina bokningar utskrivna på papper, så det kunde aldrig bli något tjafs.

Jag missade en körlektion pga försovning och den fick jag snällt betala, en annan gång fick jag bara en halv lektion för att läraren var sen och då bjöd de på den. All in all, se till att få alla bokningar, ändringar och deal's på papper.

Om inte TS får tillbaka sina 3000 så är det bra pris för att lära sig att allt ska vara på papper alltid.

Juxta
2013-05-29, 10:40
Deras avbokningspolicy är ju till för sådana som vill byta för bytandets skull. Du reklamerar en trasig vara, dvs. dom, du kan säga att du går till konsumentombudsmannen om inte de ger full ersättning (eller 9 av 10, då du trots allt hade en bra lektion) då de brustit i rutiner (eller inte har några) plus att de haft inkompetenta lärare. Visst, det är upp till dom hur de vill göra, men du kan ju försöka.

Inte för att jag förstår varför man skulle byta för bytandets skull, nu är det ju för att jag inte känner mig bekväm med den körskolan längre.
Ska ringa KO när det blir lugnare på jobbet. Låter som det är den rätta vägen att gå. Efter det samtalet då jag informerat mig lite mer, kontaktar jag körskolan igen.

Hade jag missat en körlektion och det var mitt fel hade jag aldrig bråkat om det. Jag inser ju att jag inte kan kräva tillbaka pengar för en bokning jag inte dök upp på. Min flickvän tog nyligen körkort på en körskola där alla tider gick att bokas upp på nätet. Man kunde även logga in och se sina tider. Sånt är ju klockrent. Det är den körskolan jag vill byta till. Men framförallt vill jag ju byta för att det känns varken bekvämt eller kul att gå tillbaka till den körskola jag har problem med nu.

Om inte TS får tillbaka sina 3000 så är det bra pris för att lära sig att allt ska vara på papper alltid.

Låter som en dyr lärodom. ;)

MackeJuve
2013-05-29, 11:25
Vilka jävla kioskmongon! Själv hade jag en gubbe som somnade när jag körde med honom, och en annan gång åkte vi bara hans privata ärenden. Fick dock tillbaka lektionen.

Blaine
2013-05-29, 11:31
Har inga råd att ge, men ville bara inflika att körskolor och folket inuti dessa verkligen är jordens största f*ttor.

Som med allt annat så finns det bra och dåliga körskolor. Dra inga generaliseringar tack, ty min körskola är riktigt bra och seriös och hjälper till med allt på ett professionellt vis.

Rikard Jansson
2013-05-29, 11:32
Som med allt annat så finns det bra och dåliga körskolor. Dra inga generaliseringar tack, ty min körskola är riktigt bra och seriös och hjälper till med allt på ett professionellt vis.

Skrev jag att det gällde alla körskolor och alla personer inuti dem? :) Det är klart man kan generalisera och säga att grupp k är sämst i alfabetet.

muddler
2013-05-29, 11:40
Fyfan det där låter inte skoj! Jag har haft tur känns som som jag gick i körskola dels i Farsta och Falun. Inget tjaffs och bra priser.

Skjaves
2013-05-29, 12:41
Skrev jag att det gällde alla körskolor och alla personer inuti dem? :) Det är klart man kan generalisera och säga att grupp k är sämst i alfabetet.
Ja, det gjorde du. Lär dig gärna hur man använder generiska referenser. *facepalm*

PureWhey
2013-05-29, 12:43

Vad skrev du om inte just det?

Rikard Jansson
2013-05-29, 12:46
Har ni aspbergers? :)

zeusden1
2013-05-29, 12:47
Häv köpet och kräv pengarna tillbaka. Reklamera först. Om de inte ger med sig, gå via ARN.
Annars har du rätt att få tillbaka pengar om du avbeställer, se http://www.str.se/Global/Reklamationsn%C3%A4mnd/str_dokument_avtal_och_avbestallning.pdf

4623
2013-05-29, 13:07
http://www.svt.se/plus/ !

Har ni aspbergers? :)

Nej men du har nog problem med att uttrycka dig i skrift.

Rikard Jansson
2013-05-29, 13:09
Man kan väl t.ex. skriva att sveriges land har världens f*ttigaste invånare trots att det finns väldigt o-f*ttiga människor här? Man slår ju ihop det sammantaget om man har en fungerande hjärna :)

4623
2013-05-29, 13:11
Man kan väl t.ex. skriva att sveriges land har världens f*ttigaste invånare trots att det finns väldigt o-f*ttiga människor här? Man slår ju ihop det sammantaget om man har en fungerande hjärna :)

Det är inte samma sak. Däremot om du skulle skriva "Sverige och dess befolkning är världens största f...".

Rikard Jansson
2013-05-29, 13:13
Det är inte samma sak. Däremot om du skulle skriva "Sverige och dess befolkning är världens största f...".

Vari ligger skillnaden?

Juxta
2013-05-29, 13:15
Fick nu svar från körskolan att dom går med på att skippa 25% avdrag, men dra av 3 lektioner från återbetalningen.
Jag skrev att 8 av 10 kan jag gå med på då jag inte missat någon lektion som var mitt fel, eller att jag haft någon dubbellektion.
Jag vill bara bli av med dom nu och ta en paus, sen börja om.

Fick även ett glatt svar att jag inte borde kontakta KO utan ARN. Skön gliring till mig där eftersom hon skrev så snällt, haha.

4623
2013-05-29, 13:20
Vari ligger skillnaden?

Kan ta ett annat exempel där det är enklare att se skillnaden.

Vi har tre klasser (A, B, C). A har snittbetyg ett, B har två och C har tre. Ett är det bästa betyget. Tre är egentligen ett bra betyg, men det sämsta av tre ovan nämnda.

"Klass C har de sämsta resultaten (även om de är bra)".

"Klass C och alla dess elever är sämst".

Rikard Jansson
2013-05-29, 16:41
Kan ta ett annat exempel där det är enklare att se skillnaden.

Vi har tre klasser (A, B, C). A har snittbetyg ett, B har två och C har tre. Ett är det bästa betyget. Tre är egentligen ett bra betyg, men det sämsta av tre ovan nämnda.

"Klass C har de sämsta resultaten (även om de är bra)".

"Klass C och alla dess elever är sämst".

Det är ju exakt samma sak :)

tlk
2013-05-29, 16:45
@Rikard Jansson: forum verkar krylla av en god samling individer som antingen har aspbergers, medvetet misstolkar allting bara för att, eller något tredje alternativ som jag fan inte ens förstår vad det rör sig om.

Captainwide
2013-05-29, 18:41
Snälla grabbar, det här är en tråd om TS problem med en körskola, inte om det svenska språket. *facepalm* :D

Jag vet inte vad du ska göra..
Minns när jag skulle ta mopedkort.. det är obligatoriskt att åka en hinderbana innan, men det behövde tydligen inte jag utan jag som aldrig suttit på en moppe innan skulle nu göra en debut, inne i en storstad. *facepalm*
Det gick bra men vafan. Nästa körlektion fick jag en körskolelärare som hallucinerade lastbilar och skriker att jag är självmordsbenägen när jag lugnt och fint kör ut i en TOM rondell.. på angivna instruktioner. :smash:

Wzup2u
2013-05-29, 18:48
min körskolelärare gav mig vissa lektioner gratis och bjöd mig på uppkörning och sjöng jämt när vi övningskörde roligt lärande=att man lär sig.
hmm vet inte vad du ska göra men intensivkurs kanske?
försent nu kanske dock.
men du ska iaf ha tillbaka pengarna....