handdator

Visa fullständig version : Läskvitto i Outlook, ohövligt?

MasterChief
2013-05-29, 07:14
Jag blir förbannad varje gång någon begär ett läskvitto. De ska väl fullständigt skita i om och när jag läser deras mail. Finns det någon här som använder läskvitton och kan försvara sig? Jag måste förstå hur ni tänker.

PowPow
2013-05-29, 07:20
Om det är något jag vet att någon annan måste veta innan en viss tidpunkt. Då kan jag begära läskvitto, så jag i värsta fall kan ringa strax innan denna tidpunkten (om jag inte fått läskvittot).

Fast jag använder det bara internt.

MasterChief
2013-05-29, 07:27
Om det är något jag vet att någon annan måste veta innan en viss tidpunkt. Då kan jag begära läskvitto, så jag i värsta fall kan ringa strax innan denna tidpunkten (om jag inte fått läskvittot).

Fast jag använder det bara internt.

Jo, men är det viktigt är det väl bättre att ringa? För de kan ju ha ställt in Outlook så programmet alltid nekar att skicka läskvitton. Så hela funktionen är ju fullständigt korrupt eftersom du inte vet mottagarens inställningar i sin Outlook.

PowPow
2013-05-29, 07:32
Jo, men är det viktigt är det väl bättre att ringa? För de kan ju ha ställt in Outlook så programmet alltid nekar att skicka läskvitton. Så hela funktionen är ju fullständigt korrupt eftersom du inte vet mottagarens inställningar i sin Outlook.

Hela livet går ut på att slippa ringa folk. That's a fact.
Mina kollegor har inte den inställningen i sin outlook.

Dessutom, allt går inte att ta via telefon. Och man vill ju inte vara den dryge jäveln (som det finns alldeles för många av här i världen) som skickar ett mail och sen ringer för att höra om mottagaren sett mailet man precis skickade. Framför allt inte när det finns en funktion för just detta.

tlk
2013-05-29, 07:40
Hur fungerar en sådan här funktion om mottagaren inte använder outlook?

Raschmus
2013-05-29, 07:49
Bekräftar aldrig läskvitton. Precis som MC säger så skall avsändaren skita fullständigt i när jag läser mina mejl.

spoon
2013-05-29, 07:52
En fråga som är lite utanför ämnet. Använder ni Outlook på era arbetsplatser? Trodde det var vanligt med interna mailsystem? Här använder vi Lotus Notes.

PowPow
2013-05-29, 07:56
Bekräftar aldrig läskvitton. Precis som MC säger så skall avsändaren skita fullständigt i när jag läser mina mejl.

Så tänker jag också när det gäller privata mail och mail från andra företag. Men mail internt inom företaget, som man vet måste nå fram innan en viss tidpunkt. Då funkar ju inte riktigt "avsändare ska skita fullständigt in när jag läser mina mejl"-inställningen.

agazza
2013-05-29, 07:59
För att verifiera att infon gått fram, många människor skyller ifrån sig när dom gör bort sig att dom missat mailet osv. Samma sak med sms.

Förstår inte varför man skulle gnälla på en verifiering. Gnäller du på påskrifter också?

bubbe
2013-05-29, 08:07
En fråga som är lite utanför ämnet. Använder ni Outlook på era arbetsplatser? Trodde det var vanligt med interna mailsystem? Här använder vi Lotus Notes.

Outlook är en klient som fungerar på interna mailsystem, särskilt vanligt ihop med exchange server. Alltså inte outlook express.

Fö gillar jag inte läskvitton även om det finns vissa tillfällen där det kan tänkas vara behövligt. Men oftast tycker jag det är bättre att formulera en fråga och skriva att man behöver svar inom en viss tid.

Mental
2013-05-29, 08:19
Jag använde det när jag jobbade som chef i IT-branchen. Rutinen var att man skulle läsa igenom sina mail vid passets början för att se om det var information som påverkade dagens arbete. Jag som chef behöver se att det görs, då det alltid finns muppskaft som kommer sitta och göra fel en hel arbetsdag och sedan säga jag kollade inte mailen.

Antingen får jag ett kvitto på att de läst och de kan inte ursäkta sig med det om de gör fel, eller så saknar jag ett kvitto och kan svänga runt kring 9 och fråga varför de inte följer företagets mailpolicyrutiner.

tomccc
2013-05-29, 08:55
Jag använder det rätt sällan men det händer om det är något som jag behöver veta att alla har tagit del av eller kommer svara på. Det som jag däremot tycker är ohövligt är att inte svara på mail när det är uppenbart att svar önskas om än ett kort sådant, det händer tyvärr allt för ofta.

PixelMiner
2013-05-29, 09:10
För VÄLDIGT viktiga mail så kan det vara ok. Men då skall det verkligen vara information som är viktig för alla mottagare av mailet.

Det finns ju alltid något asshole på varje arbetsplats som envisas med att skicka alla sina mail med begäran om läskvittering. *gah!*

Sedan har vi de som skickar mail till stora e-postgrupper (typ. alla anställda) med information som bara gäller en lite del av de anställda. Eller de som i en e-postdiskussion om jobb börjar diskutera massa privat skit men fortfarande CC:ar alla fick det ursprungliga mailet. *suck*

Folk borde lära sig vettig e-post etikett!!!

På ett av mina tidigare jobb så hade vi en stenhård e-postpolicy. Den beskrev när det var ok att skicka mail, till vilka mailet skulle adresseras och vilka som skulle CC:as. Och när det var ok att skicka mail med läskvittobegäran.

Om någon anställd bröt mot reglerna så fick de en formell varning. Vid tredje varningen blev det löneavdrag. Det låter kanske hårt, men det blev väldigt bra. Innan vi införde de reglerna så var det vanligt att man hade 50 olästa och oftast helt ovidkommande mail i mailboxen när man starta datorn på morgonen. Vissa anställda hade långt mer än så och de viktiga mailen drunknade i floden av ovidkommande skit.

Ignatius72
2013-05-29, 09:21
Svarar aldrig på läskvitton. Vill de ha ett svar så svarar jag, då framgår det rätt tydligt att jag läst det.

LadyG
2013-05-29, 09:33
Det finns en inställning nånstans i Outlook där man ställer in att aldrig svara på bl a läskvitton så jag vet inte hur ofta det faktiskt används. Jag slipper se såna förfrågningar helt.

Holmeros
2013-05-29, 09:37
Använder aldrig någonsin den skiten. Blir irriterad när någon begär, men som tur är så är det ganska ovanligt att folk på mitt jobb använder det.

Prioriterings-flaggan (utropstecknet) är också ett jävla hatobjekt. Den hade kunna ha en bra funktion om folk inte hade missbrukat skiten. "Jag hinner inte till mötet. HÖG PRIO FFS OMG OMG OMG". Stfu.

O_Wao
2013-05-29, 10:39
Både urgent/high priority-flaggan och läskvitton ska användas sparsamt och när det faktiskt ÄR något mycket viktigt eller akut.

4623
2013-05-29, 10:43
Lync är bra!

PowPow
2013-05-29, 10:59
Både urgent/high priority-flaggan och läskvitton ska användas sparsamt och när det faktiskt ÄR något mycket viktigt eller akut.

This is key.

Man lär sig snabbt att bortse från majoriteten av folks urgent-flaggor. Men används den rätt så kan det vara ett effektivt verktyg.

Det är lite som skillnaden mellan när en hockeyspelare och en fotbollsspelare signalerar att denne har ont.

Holmeros
2013-05-29, 11:13
Lync är bra!
Lync är inte bara bra, det är fan awesome. Jävlar vad nytta jag har av det..
This is key.

Man lär sig snabbt att bortse från majoriteten av folks urgent-flaggor. Men används den rätt så kan det vara ett effektivt verktyg.

Det är lite som skillnaden mellan när en hockeyspelare och en fotbollsspelare signalerar att denne har ont.

Jo klart det är "the key". Men det förstörs ju när folk använder det hela tiden. Vissa har ju automatiskt läskvitto på, så de begär för vartenda jävla mail.

Högprio missbrukas också, så det tappar sin funktion helt och hållet.

hurril
2013-05-29, 11:17
Svarar aldrig på läskvitton och hatar, utöver sådana, även Out of office-notes. Jag hamnar alltid i vinkelvolten med sådana eftersom jag inte vet om mailet egentligen har studsat eller om personen kan se det någonsin. Då är pucken kvar hos mig; det var det jag ville slippa med elektronisk post.

Holmeros
2013-05-29, 11:20
Svarar aldrig på läskvitton och hatar, utöver sådana, även Out of office-notes. Jag hamnar alltid i vinkelvolten med sådana eftersom jag inte vet om mailet egentligen har studsat eller om personen kan se det någonsin. Då är pucken kvar hos mig; det var det jag ville slippa med elektronisk post.

Out of office är väl asbra? Då får man ju en anledning till uteblivet svar eller liknande. Och ett vanligt out of office får du ju bara om mailet går fram..

PowPow
2013-05-29, 11:21
Jo klart det är "the key". Men det förstörs ju när folk använder det hela tiden. Vissa har ju automatiskt läskvitto på, så de begär för vartenda jävla mail.

Högprio missbrukas också, så det tappar sin funktion helt och hållet.

Jepp. Därför jag bara använder läskvitto internt (och sällan). Har man en vettig mailpolicy inom företaget så kan urgent och kvitton vara bra verktyg. Men att använda det mot utomstående personer som inte delar ens egen mailpolicy är dödfött.

hurril
2013-05-29, 11:23
Out of office är väl asbra? Då får man ju en anledning till uteblivet svar eller liknande. Och ett vanligt out of office får du ju bara om mailet går fram..

Ja NU vet jag att mailet faktiskt har gått fram men innan jag visste det. Mail är mail för mig - jag vill inte ha något givet ytterligare protokoll ovanpå det. Om det är viktigt för mig att få ett synkront svar - alltså ett omedelbart svar där jag stannar min "produktion" och väntar på svar och även önskar det av den andra personen. Om det är mitt kraft på grund av olika skäl: då ringer jag (eller går till personen).

När någon kräver läskvitto så är det för att de tror sig veta något om min arbetsprocess och veta något om vad tidsperioden mellan mitt läsande och ett svar betyder. Det ska andra skita i :)

Holmeros
Jepp. Därför jag bara använder läskvitto internt (och sällan). Har man en vettig mailpolicy inom företaget så kan urgent och kvitton vara bra verktyg. Men att använda det mot utomstående personer som inte delar ens egen mailpolicy är dödfött.

Jag mailar mest internt (stooooooort bolag), så jag antar att vi har en värdelös mailpolicy. Folk gör precis som de vill med högprio/läskvitto.

I min osorterade inkorg har jag just nu knappt 900 mail. Över 200 av dessa är markerade som högprio, men i själva verket är det max 25 som verkligen är högprio...

PowPow

Fast. Vad vore alternativet? Du mailar någon och ber dem fixa X inom en vecka och släpper det sen eftersom du lämnat vidare pucken. Att mottagaren är på Bahamas till nästa jul vet du dock inget om. Summan: Du tror att X är fixad men mottagaren vet inte ett skvatt om X eftersom han sitter på Bahamas och sippar drinkar.

Och det är väl ingen som studsar tillbaka mail vid out of office? Det kommer väl alltid fram, och mottagaren kan läsa det när denne är tillbaka.

hurril
2013-05-29, 11:27
Fast. Vad vore alternativet? Du mailar någon och ber dem fixa X inom en vecka och släpper det sen eftersom du lämnat vidare pucken. Att mottagaren är på Bahamas till nästa jul vet du dock inget om. Summan: Du tror att X är fixad men mottagaren vet inte ett skvatt om X eftersom han sitter på Bahamas och sippar drinkar.

Premisserna ser aldrig ut precis på det viset. Om jag behöver något producerat av någon annan så finns det en produktionsledarroll som äger resursen(/ resurserna) till den pipeline:en. Jag hade mail:at ledaren.

I annat fall hade jag mailat personen igen dagen (eller kanske 2 dagar) efter och får jag inte svar hade jag ringt. Hade det brunnit i knutarna så finns det en bunke olika alternativ här som inte löses tekniskt primärt utan socialt/ processmässigt. På det enkla viset alltså.

PixelMiner
2013-05-29, 11:37
Jag mailar mest internt (stooooooort bolag), så jag antar att vi har en värdelös mailpolicy. Folk gör precis som de vill med högprio/läskvitto.

I min osorterade inkorg har jag just nu knappt 900 mail. Över 200 av dessa är markerade som högprio, men i själva verket är det max 25 som verkligen är högprio...

Roligaste är när man jobbar på ett ställe där chefen markerar ALLA sina mail med högprio för att han är chef och därmed måste ju ALLA hans mail vara viktiga. *facepalm*

PowPow
2013-05-29, 11:45
Premisserna ser aldrig ut precis på det viset. Om jag behöver något producerat av någon annan så finns det en produktionsledarroll som äger resursen(/ resurserna) till den pipeline:en. Jag hade mail:at ledaren.

I annat fall hade jag mailat personen igen dagen (eller kanske 2 dagar) efter och får jag inte svar hade jag ringt. Hade det brunnit i knutarna så finns det en bunke olika alternativ här som inte löses tekniskt primärt utan socialt/ processmässigt. På det enkla viset alltså.

Men om det är produktionsledaren som sitter på Bahamas då? Eller du menar kanske någon epostadress som automatiskt går till den personen som är ansvarig?

Hehe, jag tycker ett out of office låter som ett betydligt enklare alternativ än att avvakta, maila igen och slutligen ringa (och förhoppningsvis få en telefonsvarare som säger att personen är på Bahamas). I out of office får man ju besked på om personen inte är på plats och förhoppningsvis när denne är tillbaka direkt.

KangaBanga
2013-05-29, 11:58
Frugan fick det har out of office meddelandet harom veckan:

"I am out of the office until 08/05/2013.

I'm working from Bendigo and will be checking emails less than usual.

In the meantime I would suggest you email ICT AssetMgmt/DSE (which you should be doing anyway) for anything computer related, however since I am the only surviving member of the ICT AssetMgmt Team and thus the only one monitoring the inbox, it'd be redundant to do so.

If you feel an urgent need to contact someone try my overlord xxx "KING"
xxx he is available on PH: xxxx xxxx"

Har anvant Outlook pa jobbet i nagra ar nu och visste inte ens att det finns en laskvittofunktion!

Lync ar OK men avskyr historikfunktionen och att man inte kan skicka offlinemeddelanden (som i Skype). Far ocksa meddelanden fran kunder lite da och da om banala saker som ar ganska irriterande, finns det nagon "acceptera bara meddelanden fran tillagda kontakter" installning?

Om jag borjar skriva ett internt mail till nagon som ar out of office far jag en notice i Outlook om att personen inte ar tillganglig innan jag skickar emailet.

hurril
2013-05-29, 12:03
Men om det är produktionsledaren som sitter på Bahamas då? Eller du menar kanske någon epostadress som automatiskt går till den personen som är ansvarig?

Hehe, jag tycker ett out of office låter som ett betydligt enklare alternativ än att avvakta, maila igen och slutligen ringa (och förhoppningsvis få en telefonsvarare som säger att personen är på Bahamas). I out of office får man ju besked på om personen inte är på plats och förhoppningsvis när denne är tillbaka direkt.

Då måste det finnas en ställföreträdande produktionsledare. Alternativt ett annat system än ett där både Plucke och Berra "får" maila personer när det man önskar är att beställa produktion.

Out of office löser ju inget. Det enda du vet då är att ingen gör ett piss så vad gör du då? Om det, so du skrev från början, finnas en deadline om en vecka så hjälper det dig inte att personen grillar sina skinkor i en månad.

PowPow
2013-05-29, 12:08
Då måste det finnas en ställföreträdande produktionsledare. Alternativt ett annat system än ett där både Plucke och Berra "får" maila personer när det man önskar är att beställa produktion.

Out of office löser ju inget. Det enda du vet då är att ingen gör ett piss så vad gör du då? Om det, so du skrev från början, finnas en deadline om en vecka så hjälper det dig inte att personen grillar sina skinkor i en månad.

Ja, en ställföreträdare finns säkert. Info om detta ska finnas i ett bra out of office-meddelande, så folk vet var de ska vända sig under tiden man ligger och solar.

Out of office löser problemet med att jag tror att någon har fått ett meddelande när de i själva verket inte har fått det, eftersom de inte är på sin arbetsplats. Då får man kontakta någon annan, om ärendet brådskar och måste lösas innan personen i fråga är tillbaka från semestern.

Granatgiraffen
2013-05-29, 12:13
Läskvitton är rätt meningslöst då det bara fungerar på Outlook. Eller ja, Outlook på PC då. Det fungerar inte på Outlook på Mac.