handdator

Visa fullständig version : Behöver råd från halskunniga.

Sach
2013-05-28, 15:21
Goddag, jag ska försöka hålla detta så kortfattat och informellt som möjligt.
Det hela började för idag 6 veckor sedan, jag vaknade med ont i halsen, missfärgat slem och några röda prickar i halsen.
Det onda släppte efter 4 dagar och det återstod en känsla som kan beskrivas som att det satt en bit mat där.
Jag gick och tränade och några timmar efter passet så kom smärtan tillbaka fast mycket vagare än tidigare och den har nu kommit och gått under dagarna ända sedans dess (37 dagar).
Smärtan är på en smärtskala 2/10 fast endast när jag äter, annars så är den mellan 1-0/10 och kan beskrivas som "skärande".
Jag har inte tränat alls under denna perioden och jag har varit på vårdcentralen och tagit både ett blodprov, 2 streptest och 1 halsondligt som dom skickade till ett labb och allt kom tillbaka negativt för bakterier.
Mitt allmäntillstånd under hela perioden har varit perfekt, jag har inte känt mig sjuk, haft feber, ont i kroppen, snuva, hosta eller något annat, endast den väldigt svaga smärtan som kommer ibland, grönt/gult slem ibland när jag harklar mig och "prickarna" bak i halsen.
Och nu till frågan som egentligen hela tråden handlar om och det är om jag bör träna eller ej?
Jag skulle inte ha ställt denna frågan är om det inte vore för att jag har fått olika svar från olika läkare vilket har gjort mig tämligen förvirrad.
Båda läkarna på vårdcentralen har sagt att jag kan träna på som vanligt och att det är kraftiga infektioner som främst är bakteriella man inte bör träna med och att mina "prickar" i halsen är "lymfvävnad" (vad det nu är) och inget jag behöver oroa mig för.
Dom kände även på lymfkörtlarna (som inte är ömma) och kunde inte se någon svullnad någonstans.
Den tredje läkaren, en jag skrev ett fråga och bifogade en bild på halsen till på 1177.se sa att det låter och ser ut som ett virus/virusblåsor och att jag inte bör träna med detta och att "blåsorna" bör försvinna inom en vecka, vilket dom inte har gjort då jag frågade denne för 2½ veckor sedan.
Så hur ska man göra?
Jag ringde ÖNH på KSS idag och bad dom skicka hem en självremiss till mig men väntetiden för att få komma dit är minst 60 dagar och vid det laget så har jag tappat varenda gram muskelmassa som jag har kämpat för att få under 5 års tid, vilket för mig inte är acceptabelt pga en sån här liten skitsak, speciellt inte med sommaren bakom hörnet.
För er som är kunniga inom ÖNH så bifogar jag en bild här (http://imgur.com/PTGibAa), jag ber om ursäkt för att tänderna ser ut som hej kom och hjälp mig, hade nyss druckit kaffe och blixten var mindre snäll mot dom.
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få här, detta har fått mig att gå in i en rätt kraftig depression då träningen är mitt liv...
Mvh

filmjölk
2013-05-28, 16:39
Jag kan inte mycket om ÖNH, men min kvacksalvardiagnos är att det rör sig om Gonorré (Ja, man kan få det i halsen). Det har de troligtvis inte testat för heller.

Sach
2013-05-28, 16:45
Jag kan inte mycket om ÖNH, men min kvacksalvardiagnos är att det rör sig om Gonorré (Ja, man kan få det i halsen). Det har de troligtvis inte testat för heller.

Det visste jag inte att man kunde få i halsen, det ser dock inte ut som det om man kollar på bilderna här (http://topmedicaljournals.com/gonorrhea-throat-causes-symptoms-and-treatment).

filmjölk
2013-05-28, 17:04
Det visste jag inte att man kunde få i halsen, det ser dock inte ut som det om man kollar på bilderna här (http://topmedicaljournals.com/gonorrhea-throat-causes-symptoms-and-treatment).

Jag tycker att både bilderna där och symptomen stämmer in klockrent på din bild och dina symptom.

Sach
2013-05-28, 17:11
Jag tycker att både bilderna där och symptomen stämmer in klockrent på din bild och dina symptom.

Mja, där verkar man ju lida av stark halssmärta och dom halsarna ser riktigt brutala ut jämfört med min.
Jag har inte heller varit med någon som har gonoreé, samma tjej i 6 år och hon har det inte och hon har inte heller varit med någon annan.

Sach
2013-05-28, 19:17
Någon annan som kanske har ett hum om vad det kan röra sig om eller kan det faktiskt vara "lymfvävnad" som dom på VC sa?
Om så, vad är lymfvävnad till för, varför har jag det i röda prickar när ingen jag känner har det?

Angel
2013-05-28, 19:28
Du kanske har skit i tonsillerna. Tryck lite på dem och se om något ploppar ut?

Annars pollenallergi? Många får ju torr och krånglig hals som enda symtom.

Angel
2013-05-28, 19:43
Halsbränna? Är ju skärande smärta.

Sach
2013-05-28, 19:50
Halsbränna? Är ju skärande smärta.

Dom första dagarna trodde jag faktiskt att det var det då det var en brännande/skärande smärta som kändes hela tiden.
Men efter dom 4 första dagarna och efter det första passet så blev den vad den är än idag, väldigt vag som ibland känns och ibland inte.
Halsbränna ger ju dock inte missfärgat slem och blåsor, lymfvävnad eller vad det nu är jag har bak i halsen.
Grönt/gult slem beror väll endast på antingen en virus/baktereinfektion eller allergi?

Angel
2013-05-28, 20:03
Ser inga blåsor? Men jag surfar förvisso på mobilen .

Du kanske fått svampinf i munnen. Har du testat allergimedicin eller något mot halsbränna eller något gurgelvatten eller nått?

Sach
2013-05-28, 20:41
Ser inga blåsor? Men jag surfar förvisso på mobilen .

Du kanske fått svampinf i munnen. Har du testat allergimedicin eller något mot halsbränna eller något gurgelvatten eller nått?

Dom röda märkena bak i halsen, kollar du på den under den högra halsmandeln så ser du även att det är lite gult/vitt i den.
Och jag har köpt hem loratadin mot allergi och jag tog min första tablett i morse, har dock inte märkt något.

Angel
2013-05-28, 21:02
Det ger säkert med sig med tiden....de brukar det mesta göra. Tror man kan få afteblåsor i samband med allergi och om man är torr/skavig.

Sach
2013-05-28, 21:16
Det ger säkert med sig med tiden....de brukar det mesta göra. Tror man kan få afteblåsor i samband med allergi och om man är torr/skavig.

Jo får väll hoppas på det, får väll lita på dom på VC och börja träna imorgon igen, dör jag så dör jag antar jag.
Får nog ta det lugnt nu i början när man varit borta 1½ månad dock så att man inte skadar sig.
Men är det en infektion så borde det väll ändå bli värre av att träna innan man får en eventuell hjärtmuskelinflammation?

grimfish
2013-05-28, 22:39
Jag tycker att du försiktigt kan börja pröva att träna igen för att se om det känns bra. Min bedömning är att det inte är troligt att du har en pågående virusinfektion.

nissepelle
2013-05-28, 22:45
Man märker ofta av ifall man inte bör träna. Typ att halsen genast känns värre av att springa på bandet i 5-10min. Att man blir lite yr och illamående av ansträngning etc. Det gäller ju så klart inte alltid..

Sach
2013-05-28, 23:50
Jag tycker att du försiktigt kan börja pröva att träna igen för att se om det känns bra. Min bedömning är att det inte är troligt att du har en pågående virusinfektion.

Okej, det var lugnande att höra.
Av ren nyfikenhet, vad kan definieras som "lugn" träning?
Inte gå nära failure och lite lägre volym än vanligt bör räcka va?
Att vänja det centrala nervsystemet vid rörelserna får jag nog prioritera nu innan jag börjar lasta på vikter som tidigare, det har tidigare räckt med 2 veckor för att stången ska kännas vinglig för mig och nu har det gått 6, kommer sannerligen att bli intressant att se hur det känns:p

Man märker ofta av ifall man inte bör träna. Typ att halsen genast känns värre av att springa på bandet i 5-10min. Att man blir lite yr och illamående av ansträngning etc. Det gäller ju så klart inte alltid..

Mjo, börjar halsen göra riktigt ont så är det något som kommer att få mig att backa.
Hög puls och andfåddhet kommer jag nog få ganska lätt dock, konditionen har rykt totalt.
Så om yrsel och illamående är ett tecken på att jag bör avsluta är ju svårt att avgöra då det även kan vara att jag är "otränad" nu.

Sach
2013-05-29, 01:05
Förresten Grimfish, vad finns det för anledningar till grönt slem?
Är dom jag sa tidigare (viral/bakteriell infektion och allergi) dom enda?
Googlar man på det så säger mer eller mindre varenda sida att det är pga en infektion i kroppen:(

Rawsteel
2013-05-29, 11:30
Förresten Grimfish, vad finns det för anledningar till grönt slem?
Är dom jag sa tidigare (viral/bakteriell infektion och allergi) dom enda?
Googlar man på det så säger mer eller mindre varenda sida att det är pga en infektion i kroppen:(

Även min uppfattning att grönt/gult slem = infektion men jag vet flera här på forumet och en vän irl som harklar grönt eller gult slem år ut och år in.
Att dom skulle gå med en infektion 24/7 tror jag inte.

Sach
2013-05-30, 09:40
Det var lättare sagt än gjort att ta det "lugnt fram", började lätt igår men det slutade med att jag tränade på som vanligt och mer eller mindre gick berserk i gymmet:p
Det gick och kändes bra som tur var och symptomen är desamma som innan, vagt kommande halsont och harklar upp lite tjock grönt slem på morgonen.
Vad tusan kan detta vara som håller i sig såhär länge och ger såhär lite symptom?
Hoppas verkligen att jag får en tid asap på ÖNH så man vet precis vad man ska göra och vad det är.

Sach
2013-06-14, 15:43
Väcker liv i denna lite äldre tråden igen med ännu en fråga.
"Flåsorna" och det gula/gröna slemmet är kvar samt det vaga halsonda som kommer ibland och jag har nu tränat igenom kroppen stenhårt 3 gånger via en 3 split och jag har ökat som en gud i vikterna dessa passen och allting känns överlag väldigt bra.
Så min fråga är, om detta skulle vara en virusinfektion skulle det då inte ha blivit värre av all denna träningen?
Och skulle det kunnat gå så bra som det gör i gymmet om det skulle ha varit en infektion?
Man kan ju tycka att en infektion snarare borde ha en negativ påverkan på träningen, eller?