handdator

Visa fullständig version : Vetemjöl som kolhydratskälla.

vitargomannen
2013-05-28, 13:38
http://www.tv4play.se/program/efter-tio?video_id=2175441, skulle vara intressant att höra de mer kunniga på forumet lägga in sin åsikt gällande vetemjöl, bra, dåligt etc. Ganska intressant test som sker på slutet i detta klipp, vad tycker ni om det?

Jag själv äter hamburgerbröd varje dag nu under diet, kan det vara dåligt/sämre för min prestation? Eller är det bara den totala energimängden som spelar roll?

King Grub
2013-05-28, 13:40
Nej, det är inte ett intressant test. Det är en skrattretande humbug.

raddum
2013-05-28, 13:43
Att du äter hamburgerbröd varje dag på energiunderskott ser inte jag någon nackdel med, kan du prestera och mår brA - more power to you. Angående klippet sitter jag på tele så orkar inte kollA. Något säger mig Dick att det är någon lchf fanatiker eller glutenhatare. Hursomhelst är inte allt svart och vitt.

Nebuchadnezzar
2013-05-28, 14:02
Ganska intressant test som sker på slutet i detta klipp, vad tycker ni om det?

Det intressanta är väl att de låter honom tramsa sådär i studion. Även OM testet hade varit baserat på vettiga premisser OCH han hade varit objektiv i frågan så kan man väl inte ta ett sånt arbiträrt belastningstest på allvar, nånsin? Nu är det ju inte ens så väl.

Makkie
2013-05-28, 14:12
Wow...snacka om att välja gäster med omsorg. Det är ju snudd på mer allmänbildande att kolla på bollibompa.

NiklasAlm
2013-05-28, 14:15
Argumentationstekniken är slående när de tar upp en karta över fetma och kopplar det till jordbruksländerna som sen kopplas till mjöl, kan ju inte alls bero på 1000 andra faktorer... Men jag har ingen åsikt om mjölets vara eller inte vara blev bara förbannad på argumenten

Reaper123
2013-05-28, 14:47
Jag själv äter hamburgerbröd varje dag nu under diet, kan det vara dåligt/sämre för min prestation? Eller är det bara den totala energimängden som spelar roll?Nu funkar ju tyvärr inte alla människor på ett och samma sätt...

Men jag upplever inga som helst negativa saker med att mer eller mindre dagligen inta vetemjöl, utan snarare tvärtom om man ser till prestation på gymmet och i löpspåret (har dock mest troligt med kolhydrathalten att göra, snarare är just vetemjölets "egenskap").

Något jag själv dock måste ta med i beräkningarna är att det mättar väldigt dåligt per kcal, jämfört mot andra mindre vita kolhydratkällor! Skulle mest troligt få lida lite mera av hungern om jag åt "enbart" vetemjöl som kolhydratkälla under tex en deff!

raddum
2013-05-28, 15:03
Värt att nämna kan vara att du bör se till att få i dig fibrer också

tjing
2013-05-28, 15:23
Att (mycket) socker, mjölk och vitt mjöl med all sannolikhet inte är så bra för allmän hälsa av rad olika anledningar är en sak, men testet är fullkomligt absurt och störtlöjligt.

Jag skulle vilja hoppa 100 år fram i tiden och se vart forskningsläget ligger då kring mat i allmänhet och dessa matvaror i synnerhet.

jasonmago
2013-05-28, 16:01
HAhahahahahahaha vafan är dom seriösa?

Seabass
2013-05-28, 17:56
Science! *facepalm*
Jag garvar läppen av mig!

Wzup2u
2013-05-28, 18:00
käkat bröd varje dag sedan jag var liten.
mår bra av det. trött på all forskning och resultat idagens läge media blossar upp.
och folk tar ju åt sig all skit från media.