Visa fullständig version : Proteinproblem
FitnessE
2013-05-28, 07:12
Hej,
Jag har fått rådet på Kolozzeum att äta 2 gr protein/kg kropssvikt och även att äta 30-40% av kosten i form av protein.
Jag väger 55 kg, det innebär 110 gr protein om dagen. Alt. jag ska äta ca 2000 kcal = (0,3*2000)/4 = 150 gr
Jag äter idag:
Frulle = ca 30 gr protein (gröt, ägg, bröd, pålägg)
Lunch = ca 30 gr protein (100 gr Lax, 40 gr råris, 50 gr kvargtzatziki, grönsaker)
Mellis = ca 25 gr protein (Bröd med pålägg och kvarg med hallon)
Efterträning = ca 10 gr protein (proteinpulver whey)
Middag = ca 40 gr protein (100 gr Kyckling, 100 gr okokt pasta, sås)
Kvällsmål = ca 20 gr protein (Yoghurt med flingor och kaseinproteinpulver)
TOTALT: 155 gr protein
Det är ju då för mycket? Jag vill ju inte ta bort t.ex. kycklingen till middagen? och jag älskar mina kvällsmål, godast i världen. Hur skulle ni gjort? Bör jag minska?
Ponera att jag går upp ca 10-20 kg i fett, vad är det som gör att min kropp klarar massa mer protein då? om jag väger 65 kg kan jag ju plötsligt då äta 130 gr?
Det är inte "för mycket". Om du trivs med det där, fortsätt.
Du kan äta hur mycket protein du vill, inom rimliga ramar."om jag väger 65 kg kan jag ju plötsligt då äta 130 gr? " Jag väger 84 och äter 220+ gram om dagen
Du bör inte få i dig mindre än 2g/kkv. Mer är okej.
FitnessE
2013-05-28, 07:35
Okej! Tack, jag läser om att det ska tära på njurar/lever och sånt. Men fattar inte varför min lever/njurar skulle bli bättre om jag vägde 20 kg mer i fett.
Tack för svar!
Okej! Tack, jag läser om att det ska tära på njurar/lever och sånt. Men fattar inte varför min lever/njurar skulle bli bättre om jag vägde 20 kg mer i fett.
Tack för svar!
Vissa brukar basera proteinintaget på LBM (lean body mass). Men att ligga på 2g protein per kg kroppsvikt är en siffra som försäkrar dig att du får nog med protein. Ligger du lite över är det helt lugnt såvida din doktor inte sagt annat.
FitnessE
2013-05-28, 07:45
Vissa brukar basera proteinintaget på LBM (lean body mass). Men att ligga på 2g protein per kg kroppsvikt är en siffra som försäkrar dig att du får nog med protein. Ligger du lite över är det helt lugnt såvida din doktor inte sagt annat.
Intressant, hur räknar man då?
Intressant, hur räknar man då?
2g/kg fettfri massa tror jag, så inga jätteskillnader.
Vad är målet?
Bli större eller starkare?
FitnessE
2013-05-28, 09:30
Vad är målet?
Bli större eller starkare?
Både och tror jag. Jag är en tjej på 23 år om är 174 cm 55 kg. Jag har nyligen börjat med styrketräning och vikter. Vill bli mer fit istället för tanig.
Hur skulle ni gjort med proteinet beroende på om ni tränar för att:
1. Deffa?
2. Bli större, bygga muskler?
3. Bli råstark?
1: svagt kaloriunderskott, 500 kcal tycker jag är bra värde. Men kräver lite mer av räknandet och kunskap om vart man ligger på balans, eller gör det mer extremt ifall det inte är många kgn som ska bort. 1000 kcal underskott.
2: Hitta balansvärdet och lägg dig på överskott med 500-700 kalorier och ät lite mer kolhydrater.
3: Överät och bli en säl.
FitnessE
2013-05-28, 09:50
1: svagt kaloriunderskott, 500 kcal tycker jag är bra värde. Men kräver lite mer av räknandet och kunskap om vart man ligger på balans, eller gör det mer extremt ifall det inte är många kgn som ska bort. 1000 kcal underskott.
2: Hitta balansvärdet och lägg dig på överskott med 500-700 kalorier och ät lite mer kolhydrater.
3: Överät och bli en säl.
Men proteinet är still the same i alla?
Pretorian
2013-05-28, 09:57
Högt proteinintag är viktigast vid underskott.
Om man baserar det på 2g/KV, ja
Om man baserar det på Procent av dagligt energiintag, nej
Finns ingen direkt anledning att äta så mycket mer än 2 gram kv.
Jag själv håller mig runt 1.5 och funderar inte så mycket på om det råkar bli lägre eller högre. Hellre äta något extra gott under dagen än att jaga protein för att man "måste" uppnå just den magiska heliga "2 gram" nivån. Vilket inte är ett måste. Men det skadar inte att överäta lite protein så man precis passerar 2 gram, men någon större skillnad procentuellt sett lär du inte se över säg ett år. Ifall du hade käkat 1.4 gram vs 2 gram dvs.
Folk som äter runt 2 gram eller mer gör det bara för att försäkra sig om att de hela tiden har tillräckligt i kroppen.
Ligga runt 1.6 - 2 gram går att göra utan större problem på alternativ 1, 2.
Alternativ 3 lär passera 2 gram utan svårigheter, eftersom överäter du och blir säl som de starkaste personerna så kommer du automatiskt äta mycket mer mat och på så sätt få i dig mer protein.
King Grub
2013-05-28, 12:54
Okej! Tack, jag läser om att det ska tära på njurar/lever och sånt.
Det är om du redan har medicinskt konstaterat fel, av andra orsaker, på organen. Däremot får friska organ inte skador av det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.