handdator

Visa fullständig version : häva door to door mobilabb?

timoat
2013-05-27, 19:37
Gjorde en blunder idag, en tele 2 försäljare övertalade mig att teckna ett nytt abb med tele2. Det var en bra deal, Samsung note 2 med 20gb. Data, 99öre i staravgift på samtal och inget minutpris, flipcase, för 400 i månaden, fria sms och mms. Dock var jag under intrycket att mitt nuvarande abb hos 3 gick ut i aug, jag var ok med att pynta de 300. I månaden extra för dubbelsäng, MEN det visade sig att sikten inte går ut förrän i dec, alltså 3 månader till, vilket totalt blir 1800kr som jag kastar i sjön, då jag egentligen inte behöver ny mobil. Enligt honom kunde jag dock inte häva köpet, fanns ingen ångertid vid denna typ av försäljning. Jag vet, det var mitt egna fel, men jag var trött, han hade smooth Tony robbins sales tactics. Är det bara att svälja och ta det som en läxa eller? Förbannar min egna dumhet..

Olegh
2013-05-27, 19:43
Säljare är as, mer eller mindre, men likväl as. Om det inte löser sig så hoppas jag att du kommer predika Sanningen om säljare fortsättningsvis. Och undviker kontakt så långt som det bara går.

PureWhey
2013-05-27, 19:47
Har sett tråd om detta på Flashback tror jag. Försäljare och rea är lite samma, inga oplanerade köp vid någon utav dem imo.

4623
2013-05-27, 19:47
Det är nog kört är jag rädd för, du har i alla fall ingen lag på din sida.

Gorda
2013-05-27, 20:02
Har själv jobbat med uppsökande försäljning och i butik och är det någon som sökt upp dig och sålt något ska du ha två veckors öppet köp enligt distansköplagen, har du brutit förpackning och börjat använda varan är det nog svårare att häva köpet. Har du däremot gått in i en butik och handlat så är det ej öppet köp enligt lag, dock brukar vissa butiker gå med på det ändå.

timoat
2013-05-27, 20:04
Ja, det var en kille som knackade på, han hävdade dock att distansköplagen inte gällde. Jag skrev under idag så de har nog hit ens hunnit skicka den.

Edit. Ok hittade detta på konsumentverket, jag antar och hoppas att han räknas som en "försäljare som kommer hem till mig"?

http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/din-ratt-som-konsument/angerratt/

exnm
2013-05-27, 20:06
Hm, gäller inte distansavtalslagen även hemförsäljning. Låt mig fiska upp lagen snabbt...

EDIT:

När du handlar på Internet, via postorder och telefon gäller distans- och hemförsäljningslagen. Lagen gäller även när du köper något av en försäljare som kommer till dig.

Lagen gäller
Distansavtal
När du handlar på postorder, från tv-shop, via internet eller av en telefonförsäljare.

Hemförsäljning
När det ringer på dörren hemma och du köper något av en försäljare på stående fot. Lagen gäller också när du köper något av en försäljare som är utanför sitt fasta försäljningsställe. Till exempel på så kallade Home Parties, på din arbetsplats, på ett tåg, på sjukhus eller någon annanstans där du kan ha svårt att komma undan försäljaren.

Gorda
2013-05-27, 20:07
ok då ljuger han för dig, finns tyvärr många smutsiga försäljare

timoat
2013-05-27, 20:08
Tackar! Då ringer jag tele 2 imorgon och häver köpet!

Gorda
2013-05-27, 20:08
Har du handlat som företagare gäller ej distansköplagen men jag antar att du handlat som privatperson?

exnm
2013-05-27, 20:10
Läs http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20000274.htm
fr.o.m. 13 §

timoat
2013-05-27, 20:11
Fan, det är som företagare.. enskild firma... kände räknas som privatperson ändå, iom att det verkar göra det i alla andra sätt, tex i skatteverkets ögon ? Please?

Gorda
2013-05-27, 20:13
enskild firma är jag faktiskt osäker vad som gäller, tror det är samma som privatperson, testa att ringa kundtjänst och lycka till.

4623
2013-05-27, 20:15
Jaha trodde det var en sådan jobbig jävel som står i butiker.

timoat
2013-05-28, 09:18
ok, satt i telefonkö i 62 minuter, och blev runtskickad till olika instanser. Fick svaret att jag inte kunde häva abbonemanget, men jag skulle kunna lägga det vilandes i 6 månader så jag slipper betala dubbla abonnemang.

Hittade dock en intressant grej på kontrakter som ingen på tele2 "kände till " fast att det står på framsidan av kontraktet.

http://3.bp.blogspot.com/-R2EXfjCBXh4/UaRnNLGMhEI/AAAAAAAADOU/WXNCVma6N4E/s1600/20130528_091818.jpgJag ville portera mitt nummer, men när jag såg att min nuvarande inte går ut förrän i dec sade jag inte upp det hos 3. fick ett sms från tele 2 där det står

"flytt av tel nr xxxxxxx till tele 2 har ej godkänts då du har bindningstid kvar hos din nuvarande operatör"

Kan detta vara min way out? Även om jag slipper betala dubbla abb skulle jag vilja starta ett nytt abb med en ny fräsch telefon, och inte dras med note 2 som kommer vara närmare 2 år gammal vid det laget. Vad tror ni? Jäkligt skumt att ingen vet något om denna mening på retur och ångeravdelningen, inte sant?

edit. vad i helvete? efter att jag upplyste de på tele 2 om detta i kontraktet fick jag precis ett nytt mess där min portering helt plötsligt godkändes, utan att jag sagt upp mitt 3 abonnemang?!

PowPow
2013-05-28, 09:28
enskild firma är jag faktiskt osäker vad som gäller, tror det är samma som privatperson, testa att ringa kundtjänst och lycka till.

Nope. Enskild firma är som vilket företag som helst. Mao gäller inte distansköplagen.

mattilainen
2013-05-28, 09:29
stå på dig och var beredd att gå till domstol om dom inte häver köpet. De kommer inte orka gå så långt för EN kund och släppa det. Dock måste du orka och våga stå på dig!

timoat
2013-05-28, 10:07
stå på dig och var beredd att gå till domstol om dom inte häver köpet. De kommer inte orka gå så långt för EN kund och släppa det. Dock måste du orka och våga stå på dig!

Ja, fasen vad dom skickar runt en och böjer sig... blir väl not att frysa det... jag är ju nöjd med abbonemanget, vill bara slippa betala dubbla abb... nu vet jag inte hur det funkar med porteringen från mitt gamla, om jag vill frysa det dock...

PowPow
2013-05-28, 10:09
SKulle du inte kunna snacka med 3 och be dem att inte godkänna/häva porteringen? De har ju en viss vinning i att du inte går över till tele2.

timoat
2013-05-28, 10:36
SKulle du inte kunna snacka med 3 och be dem att inte godkänna/häva porteringen? De har ju en viss vinning i att du inte går över till tele2.

Verkar ju vara för sent nu då porteringen gått igenom... fan!

Förresten, om jag fryser det så har jag ingen mobil alls, då jag just porterat över mitt befintliga nummer till det jag vill frysa. Hur gör jag nu? Vilken onödig sits jag satt mig i asså...

Madame
2013-05-28, 10:55
har du fått den nya telefonen ännu eller skulle den skickas?

timoat
2013-05-28, 11:00
har du fått den nya telefonen ännu eller skulle den skickas?

När jag ringde idag sa de att mitt kontrakt inte hunnit reggas, och försäljaren sa att jag skulle få luren innan fredag. kändes som skitsnack, för att jag skulle vänta ett par dagar till...

nån som vet om tele2s mobiler är operatörslåsta?

PowPow
2013-05-28, 11:00
Verkar ju vara för sent nu då porteringen gått igenom... fan!

Förresten, om jag fryser det så har jag ingen mobil alls, då jag just porterat över mitt befintliga nummer till det jag vill frysa. Hur gör jag nu? Vilken onödig sits jag satt mig i asså...

Men testa att ringa dem. De kanske kan häva det på något sätt? Du och 3 mot Tele2 :D

PowPow
2013-05-28, 11:03
Förresten, var det för din firmas skull du tecknade abbonemanget?
Bara för att du har en enskild firma så betyder ju inte det att du går miste om rättigheter som distansköplagen, öppet köp osv på allt du köper. Det är bara om det ska användas och bokföras i din firma.

Om ni inte fyllt i att det är ett abbonemang som är knutet till din firma så säg att du tänkte ha den privat. Då gäller distansköplagen.

timoat
2013-05-28, 11:10
Förresten, var det för din firmas skull du tecknade abbonemanget?
Bara för att du har en enskild firma så betyder ju inte det att du går miste om rättigheter som distansköplagen, öppet köp osv på allt du köper. Det är bara om det ska användas och bokföras i din firma.

Om ni inte fyllt i att det är ett abbonemang som är knutet till din firma så säg att du tänkte ha den privat. Då gäller distansköplagen.

Mm, det var ett företagsabbonemang, hade inte koll på att man inte kunde häva köpet om det var för företaget och han informerade mig inte om det.

PowPow
2013-05-28, 11:14
Mm, det var ett företagsabbonemang, hade inte koll på att man inte kunde häva köpet om det var för företaget och han informerade mig inte om det.

Fast att Tele2 kallar det företagsabbonemang borde inte spela någon större roll. Säg att du tecknade abbonemanget i egenskap av privatperson. Borde kunna funka i teorin :D

Man bortsäger sig alltid öppet köp, distansköplagen och vissa garantirättigheter när man handlar som företagare. Ett sätt att komma runt det är att inte ange att det är till ens företag när man köper prylarna (kanske svårare med abbonemang än vanlig utrustning dock).

PowPow
2013-05-28, 11:20
http://telekomradgivarna.se/Nyheter/2012/ARN-ger-ratt-till-anger-vid-foretagsabonnemang/

timoat
2013-05-29, 21:33
http://telekomradgivarna.se/Nyheter/2012/ARN-ger-ratt-till-anger-vid-foretagsabonnemang/

Grymt hittat! Säljaren sa inget om någon ångerrätt alls förrän jag frågade honom efter jag skrivit på kontraktet. Dessutom så jag till honom upprepade gånger att jag ringer max 4 samtal i veckan och endast använder den för att lyssna på spotify, så det är inget jag kommer använda i jobbet alls.

Nu lyckade jag i alla fall få 3 att häva porteringen. Jag sprang in i säljaren och han spelade dum angående den där meningen om ej godkänd portering häver abonnemanget, men till sist kom det fram att det nog var så i alla fall. Som om de inte har koll på den klausulen i sina egna kontrakt, speciellt när det står på FRAMSIDAN. Jag ska häva det imorgon, men det lär fan inte bli lätt, om alla ska spela dumma. Ringer man retur och ångeravdelningen och de inte "vet" vad det står i sitt egna kontrakt? Fat Chance. Sen ljög de och så att de inte kunde häva porteringen , bara 3 kunde göra det, men det visade sig att 3 så att det kunde de visst göra, faktum var att det skulle vara dom som borde ha avbrutit det, men 3 löste det med tekniska avdelningen. Dessu