Visa fullständig version : Finns regler angående klimatet på gymmet?
Hej!
Jag tränar på Valbo sportcentrum i Valbo (1mil från Gävle) och det är kommunägt. Det är så gaaaalet dålig luft där nere. Det är i princip 10grader varmare på gymmet än ute och det är alltid öppna fönster på vid gavel. Det är oerhört kvavt, man behöver i princip inte ens träna för att börja svettas det räcker med att bara vara där.
Visst nu kanske jag överdriver något men det är verkligen inte långt ifrån. Detta diskuteras dagligen mellan oss som tränar. Kommer alltid små utlåtanden så som:
"Men är det nå varmt då?"
"Vilket dåligt klimat"
"måste ju vara 35grader här nu!"
"Jävlar vad kvavt det var idag då"
"Inte direkt så man fryser va?"
Listan går att göras hur lång som helst.
Men som rubriken lyder så undrar jag om det finns reglar angående hur dåligt klimatet får vara på ett allmänt gym?
Det tråkiga att vi klagar och klagar hela tiden men det blir aldrig någon skillnad. Det finns 2st stora gamla luftrenare eller vad det kan vara men dessa blinkar rött och inte ens de kan anläggningen ta tag i! Man blir ju FÖRBANNAD! *gah!*
MathiasF
2013-05-27, 18:22
http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2005-15
Tillämpningsområde
Dessa allmänna råd gäller för bostadsutrymmen, t.ex. kök, sovrum, vardagsrum och badrum, samt för sådana lokaler för allmänna ändamål där människor vistas mer än tillfälligt, t.ex. klassrum och lekhallar.
Jag gissar att gym hamnar i den kategorin.
gratefuldead
2013-05-27, 18:26
Brukar du dra till Ikea mellan setten?
Kvicksilver
2013-05-27, 18:28
Fråga när senaste OVK var (obligatorisk ventilationskontroll) och när dom bytte filter sist.
Filterbyten slarvas det med något enormt.
Hade faktiskt en diskussion med mitt gyms ägare häromdagen och han hade krävt en ovk av fastighetsägaren efter att det nyligen varit stambyte i huset (ett hyreshus) och luften blivit sämre efter detta.
PontusAndersson
2013-05-27, 18:48
Det finns inga regler för vilken temperatur, luftfuktighet och liknande det ska vara i någon lokal över huvudtaget där du vistas frivilligt.
Det är ju bara att byta gym om du inte är nöjd... Borde ligga i ägarens intresse att hålla ett bra klimat för att locka och bibehålla sina kunder. Byt gym om du inte är nöjd.
Det finns inga regler för vilken temperatur, luftfuktighet och liknande det ska vara i någon lokal över huvudtaget där du vistas frivilligt.
Vilket fint kategoriskt uttalande du gör. Har du några fler sådana på lager?
Helst ogrundade, kategoriska uttalanden blir ju som bekant bäst då.
Självklart finns det regler men antagligen inte av den sort som trådskaparen efterfrågar (vilket är en helt annan sak än att området är okontrollerat).
PontusAndersson
2013-05-27, 21:51
Vilket fint kategoriskt uttalande du gör. Har du några fler sådana på lager?
Helst ogrundade, kategoriska uttalanden blir ju som bekant bäst då.
Självklart finns det regler men antagligen inte av den sort som trådskaparen efterfrågar (vilket är en helt annan sak än att området är okontrollerat).
Du har ett annorlunda sätt att säga "jag förstår vad du menar och håller med dig i sak"... Men du har rätt, jag var lite väl svepande när jag uttryckte mig.
För att förtydliga hur jag menade;
Det finns gott om regler och riktlinjer för vilken ljudnivå, temperatur, luftfuktighet och en rad andra subjektivt upplevda omständigheter för platser där du mer eller mindre är tvungen att befinna dig. Det kan t.ex vara en arbetsplats, skola, fängelse osv. Ett exempel på en sådan lag är arbetsmiljölagen.
Anledningen till att man stiftat sådana lagat beror i grunden på just den omständigheten. Du är "tvungen" att befinna dig på din arbetsplats och kan inte helt sonika gå därifrån eftersom du tycker att det är för varmt.
Däremot vad gäller gym, restauranger, biografer och liknande platser som du går till frivilligt, för att du tycker det är trevligt, så finns inte motsvarande regler. De behövs helt enkelt inte. Tycker du att restaurangen är för högljudd går du till en annan. Har gymmet dålig luft och hög temperatur köper folk gymkort någon annanstans och till slut går gymmet i konkurs.
Det är bra, eftersom folk tycker olika och på det sättet får vi lite variation för olika smaker.
Att det finns andra regler som inte är av den sort som TS efterfrågar är irrelevant i sammanhanget.
Du har ett annorlunda sätt att säga "jag förstår vad du menar och håller med dig i sak"... Men du har rätt, jag var lite väl svepande när jag uttryckte mig.
För att förtydliga hur jag menade;
Det finns gott om regler och riktlinjer för vilken ljudnivå, temperatur, luftfuktighet och en rad andra subjektivt upplevda omständigheter för platser där du mer eller mindre är tvungen att befinna dig. Det kan t.ex vara en arbetsplats, skola, fängelse osv. Ett exempel på en sådan lag är arbetsmiljölagen.
Anledningen till att man stiftat sådana lagat beror i grunden på just den omständigheten. Du är "tvungen" att befinna dig på din arbetsplats och kan inte helt sonika gå därifrån eftersom du tycker att det är för varmt.
Däremot vad gäller gym, restauranger, biografer och liknande platser som du går till frivilligt, för att du tycker det är trevligt, så finns inte motsvarande regler. De behövs helt enkelt inte. Tycker du att restaurangen är för högljudd går du till en annan. Har gymmet dålig luft och hög temperatur köper folk gymkort någon annanstans och till slut går gymmet i konkurs.
Det är bra, eftersom folk tycker olika och på det sättet får vi lite variation för olika smaker.
Att det finns andra regler som inte är av den sort som TS efterfrågar är irrelevant i sammanhanget.
När vi ändå pratar om svepande menar du?:)
Jag gillar inte stensäkra uttalanden som inte backas upp av någon argumentation, det får det att krypa i mig.
Nu är jag inte ens måttligt intresserad av att sätta mig in i detaljregleringar men självklart finns det regler även för miljö på gym och dylika inrättningar. Ett exempel, långsökt som det kan vara, är t.ex. att en sådan miljö högst troligt inte skulle få vara direkt skadlig (nej, exemplet syftar inte till frågeställaren utan till ditt uttalande i förra inlägget).
Vad gäller relevansen av övriga regler som inte har någon direkt bäring i ts fall så är det självklart relevant att nämna existensen av dem lite kort i och med att du uttalade dig i så pass svepande ordalag. Ditt andra inlägg var mycket mer givande för både ts och övriga än ditt första. Detta då du avgränsade dig och motiverade din ståndpunkt. Bara det gjorde det värt att kommentera ditt inlägg (vilket dock gjordes lite väl bryskt det erkänns).
PureWhey
2013-05-28, 07:25
Detta blev nu en lektion i argumentationsteknik istället.
Sedan kan man ju tänka sig att gymet, biografen och restaurangen är någons arbetsplats med. Som de är tvungna att vara på. Är gymmet bemannat så gäller arbetsmiljölagen.
Sedan kan man ju tänka sig att gymet, biografen och restaurangen är någons arbetsplats med. Som de är tvungna att vara på. Är gymmet bemannat så gäller arbetsmiljölagen.
Ja gymmet är en del av ett sportcentrum med minst 4st anställda. Dock är ju inte personalen inne på gymmet hela tiden men de är ju ändå där och städar och sköter om grejerna.
Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.