Visa fullständig version : stötar av hörlurar när det regnar?
bambipåhalis
2013-05-27, 10:21
Kan detta hända? Är det farligt?
:)
T.ex. hade.precis duschat så det var lite fuktigt i öronen fortf. Kan det va farligt o lyssna på musik i detta läge?
Fredszky
2013-05-27, 10:27
Nej, handlar om 3-4 volt. Helt ofarligt.
Fastback
2013-05-27, 10:29
Lär väl vara elektroniken i hörlurarna som går sönder. Skulle du få stöt så är den nog inte särskilt kraftig. Oftast brukar tillverkarna ha vattentätt just där du har kontakt med örat så du bör inte ens få stötar.
Nej, handlar om 3-4 volt. Helt ofarligt.
Spänningen är dock inte det enda man ska kolla på. Saker kan ha flera tusen volt och vara helt ofarliga samtidigt som 3-4 volt kan vara dödligt. Det som egentligen är dödligt är strömmen.
Med det sagt så tror jag inte det är någon fara.
Enligt sidan nedan:
http://hypertextbook.com/facts/2000/JackHsu.shtml
Så räcker runt 0.06-0.5A för att vara dödligt.
Fredszky
2013-05-27, 11:18
Spänningen är dock inte det enda man ska kolla på. Saker kan ha flera tusen volt och vara helt ofarliga samtidigt som 3-4 volt kan vara dödligt. Det som egentligen är dödligt är strömmen.
Med det sagt så tror jag inte det är någon fara.
Enligt sidan nedan:
http://hypertextbook.com/facts/2000/JackHsu.shtml
Så räcker runt 0.06-0.5A för att vara dödligt.
Jag är ingen expert men innan 40-50 volt har jag lärt mig att kroppen inte leder ström och därför är det safe, oavsett ampere, det går helt enkelt ingen ström då.
Det enda jag kan tänka mig vid en kortslutning vid huden vid 3-4 volt är brännmärken.
Minimjölk
2013-05-27, 11:57
Det är absoulut ingen fara!
Ett par hörlurar är egentligen som ett par högtalare i miniatyr men med den skillnaden att de kräver mycket mindre effekt för att du ändå skall kunna uppnå en hög ljudnivå. Detta för att kunna hålla en hyffsat lång livlsängd på batterier som du har i din telefon etc. Dessutom är utgångssteget på de flesta portabla apparater väldigt klena och ogillar att lämna ut både hög spänning då signalen helt enkelt klipper men framför allt klarar de inte av att lämna ut någon vidare ström. Hörlurar är därför oftast försedda med hyffsat hög impedans för att se till att man inte överskrider strömbehovet inom lämpliga spänningar.
Om nu olyckan skulle vara framme och designen av hörlurarna möjliggör kortslutning i själva hörlursmembranet kommer det få till följd att impedansen i hörlure luren går från kanske 64ohm ner till 1 0hm. Den kommer inte gå ned till noll då den tunna kabeln är inkluderad. Detta innebär att strömbehovet ut från telefon etc kommer 64-dubblas vid samma ljudnivå. Resultatet blir att utgångssteget inte kommer klara detta och skickar en distad signal som klipper. Då det är låga spänningar och svagström så klarar sig troligtvis utgångssteget men i värsta fall kommer en kortslutning orsaka att hörlursutgången i din telefon förstörs. jag torr dock att du måste ha en väldig otur för detta.
De 30mA som krävs för att döda en människa behöver du absolut inte vara orolig för skall gå genom luren, ditt öra och din kontaktpunkt med jord. Speciellt inte eftersom luren och din telefon i sig inte har någon egen koppling till jord än via dig och därmed en väldigt hög resistans vilket leder till väldigt låga möjliga strömmar.
Det krävs i regel rätt kraftiga doningar i form av bilbatteri som kan lämna rejält mycket ström kortvarigt eller kraft från elluttag 230V med uppemot 10-16A för att det skall bli farligt för människor.
Utsätter du en späningskälla för för hög belastning (låg impedans) så kommer du inte kunna få ut en högre signal på utgången än späningskällan kan ge och i bärbara apparater är den väldigt avhängd på den låga batterikapaiciteten.
Simma lugnt! :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.