handdator

Visa fullständig version : ProViva nypondryck + Triple Whey - OK? (obs rim)

Miranda
2004-02-27, 22:12
Jag brukar dricka 2,5 dl ProViva nypondryck (30 g carbs) blandat med en skopa Triple Whey (20 g protein) direkt efter träningen och sedan äta middag ca 2 timmar efter. Nu undrar jag om det här duger. Är nypondrycken tillräckligt "snabb"? Räcker det med 30 g carbs (171 cm 60 kg mogen dam)? Jag frågade redan tidigare om proteinet och fick höra att jag skulle ha upp till 1,2 gram per kilo kroppsvikt, men sen hörde jag också att det var UNDER HELA DAGEN som man skulle ha så mycket protein, alltså inte bara till återhämtningsmålet? Sen undrar jag om det är för lång tid med 2 timmar tills jag äter en "riktig" måltid? Det känns som att återhämtningsdrycken håller hungern borta rätt bra tills jag äter middag men... man vill ju inte börja bryta ner de surt förvärvade små musklerna. :bpump:

M

z_bumbi
2004-02-27, 22:50
Först och främst hur smakar Provivan Nypon? Likheter med vanlig nyponsoppa? Någon sur bismak?

Sen tycker jag det är för lite kolhydrater direkt efter träningen, särskilt när du äter så sent som två timmar senare.

Allmänna rekommendationerna för kolhydrater efter träningen är någonstans runt 0,8-1,2 g/kg kroppsvikt, för protein runt 0,4-0,5 g/kg kroppsvikt.
Mer kolhydrater när du kör tunga/långa pass och mindre när du kör lättare/kortare pass men detta kan vara finlir..

Vad gäller protein för hela dagen så är 1,2 g/kg kroppsvikt lågt, lägg dig runt 2-2,5 g och se vad som händer.