handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som gillar vasektomi eller tänker börja

Yes
2013-05-26, 19:21
Någon som gjort det?

Bra eller anus?

Hur stora risker är det?

Diskutera.

Tolkia
2013-05-26, 19:41
Här är en: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=76724&highlight=vasektomi

Sniggel
2013-05-26, 19:44
Finns "risk" att kroppen utvecklar anti-kroppar mot spermier. Det kanske inte kan ses som en risk då, vad jag läst, inte bör leda till någon typ av inflammationsprocess och därför inga negativa effekter.
Om man har en bakgrund med överkänsligheter och allergiska problem mot lite ditten och datten tänker man iaf till nån gång extra. Det känns som det är väldigt låg risk men katastrofala följder om man skulle få immunförsvaret att triggas upp onödigt mycket för lite spermieläckage.

Detta är den största anledningen till att jag i nu-läget inte hade kunnat tänka mig en vasektomi.
Sen är det ju ett kirurgiskt ingrepp i sig självt och det kommer ju alltid med någon typ av risk.

Amfksp
2013-05-26, 19:45
Varför vill du göra det?

Carnes
2013-05-26, 19:47
In.

Mycket möjligt att jag snippar boysen. Vore något det!

Fuark
2013-05-26, 19:48
fffuuuuu, kan inte ens tänka på det, var tvungen att hålla om pungen när jag läste om det för att försäkra mig om att den var okej

Yes
2013-05-26, 19:49
Här är en: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=76724&highlight=vasektomi
Eftersom den inte startades av mig tycker jag vi enas om att den inte är lika bra. ;)

Finns "risk" att kroppen utvecklar anti-kroppar mot spermier. Det kanske inte kan ses som en risk då, vad jag läst, inte bör leda till någon typ av inflammationsprocess och därför inga negativa effekter.
Om man har en bakgrund med överkänsligheter och allergiska problem mot lite ditten och datten tänker man iaf till nån gång extra. Det känns som det är väldigt låg risk men katastrofala följder om man skulle få immunförsvaret att triggas upp onödigt mycket för lite spermieläckage.

Detta är den största anledningen till att jag i nu-läget inte hade kunnat tänka mig en vasektomi.
Sen är det ju ett kirurgiskt ingrepp i sig självt och det kommer ju alltid med någon typ av risk.
Det låter ju inte allt för farligt faktiskt.

Varför vill du göra det?
Effektivt preventivmedel.

Sniggel
2013-05-26, 19:57
Det låter ju inte allt för farligt faktiskt.

För det flesta låter det rätt smidigt ja. Förmodligen är det ingen fara för mig heller. Jag behöver säkert bara läsa på bättre för att släppa (den lilla) oron för att min kropp ska bli allergisk mot mina egna spermier.

Tolkia
2013-05-26, 20:01
Eftersom den inte startades av mig tycker jag vi enas om att den inte är lika bra. ;)
Det var ett exempel på en person som faktiskt gjort det och hur han tänkte kring det. Om det inte var den sorts åsikter/exempel du var ute efter, så OK.

Sniggel: Du har väl iofs en sjukdomshistoria som visar att ditt immunförsvar är lite självdestruktivt redan som det är, så jag kan förstå din tveksamhet.

mangemani
2013-05-26, 20:05
"vi som gillar eller tänker börja göra det"
:laugh:

Sniggel
2013-05-26, 20:08
Sniggel: Du har väl iofs en sjukdomshistoria som visar att ditt immunförsvar är lite självdestruktivt redan som det är, så jag kan förstå din tveksamhet.

Precis. Den allmänna infon jag hittar ger en bild av att det är väldigt ofarligt (inga kirurgiska ingrepp är helt ofarliga såklart). Men min erfarenhet av att få problem av sånt som "man oftast inte får problem av, väldigt sällsynt" gör ju mig förstås extra skeptisk om jag ser "antikroppar mot spermier" i en mening. :D

Yes
2013-05-26, 20:15
Det var ett exempel på en person som faktiskt gjort det och hur han tänkte kring det. Om det inte var den sorts åsikter/exempel du var ute efter, så OK.

Okej, okej, jag läste inte så långt!

MasterChief
2013-05-26, 20:22
Effektivt preventivmedel.

Inte för oss som är riktiga män.

filmjölk
2013-05-26, 20:54
Jag vill göra detta, och skall göra det så fort jag övertalat min fru att gå med på det. Hon vill inte heller ha fler, men är inte säker på det än. Anledningen till att jag vill göra det är att jag inte vill ha fler barn. Visst jag älskar mina barn, jag har en dotter i himlen (skulle vart 10år nu min tös, hon blev bara tre) och en son på jorden som är fem, och jag vill inte ha fler. Jag är gammal och trött, och jag vill vara färdig med den barnalstrande delen av livet.

Visst det är underbart med barn, men näee, vill inte.

Jag har märkt att den här åsikten är rätt provokativ, "vaddå vill inte ha fler barn?" "vaddå inte orka?" "vaddå för gammal?" "skall inte din son ha syskon?"- (han har en storasyster ditt slan!) blah blah blah. Jag är för gammal, jag pallar inte mer. Vill du bli förälder eller förälder igen- fine, grattis, etc. men jag vill inte.

filmjölk
2013-05-26, 20:56
En bekant till mig gjorde det, han hamnade i vad han själv kallade ett "manligt klimakterium" efteråt som varade i något halvår där han var kinkig, fräste åt folk och var grinig, sen blev han normal igen.

Sniggel
2013-05-27, 15:12
En bekant till mig gjorde det, han hamnade i vad han själv kallade ett "manligt klimakterium" efteråt som varade i något halvår där han var kinkig, fräste åt folk och var grinig, sen blev han normal igen.

Vad skulle det kunna ha berott på annat än placebo?

Tolkia
2013-05-27, 15:23
Låter mer som något slags ångestreaktion relaterat till förlust av fertilitet/upplevd förlust av manlighet eller något. (Sniggel: Nocebo är nog mer aktuellt.)

benya
2013-05-27, 15:43
Varför skulle man göra det?
Man kanske omvärderar och vill ha barn någon gång framvöer.
Preventivt? Det finns ju kondom, dagen-efter-piller, p-piller men bäst av allt så är det bara att dra ut vid skottlossning.
Det hjälper ju knappat mot de allvarligaste bieffekter som preventivmedel är tänkt att fungera preventivt mot.

Ne, känns som det finns många mkt bättre alt till vasektomi

spoon
2013-05-27, 15:48
Preventivt? Det finns ju kondom, dagen-efter-piller, p-piller men bäst av allt så är det bara att dra ut vid skottlossning.
Det hjälper ju knappat mot de allvarligaste bieffekter som preventivmedel är tänkt att fungera preventivt mot.

Jag har ett par kollegor som har gjort det. Gifta föräldrar som inte vill ha fler barn. Det ser jag som en god anledning.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Tolkia
2013-05-27, 15:52
... bäst av allt så är det bara att dra ut vid skottlossning.
Bäst om man vill vara säker på att få många barn, ja.
Det kan vara värt att påpeka att p-piller, som du föreslår, inte skyddar mot könssjukdomar heller, om det är vad du menar med "allvarligaste bieffekter". Det enda som skyddar mot infektioner är kondom.

Carnes
2013-05-27, 18:05

Jag skulle kunna tänka mig att göra det för att:

Jag vill inte ha barn, att frysa in sperma är dock något jag kommer att göra.
Hatar kondom
Vill inte pressa tjejerna jag nuppar till att knapra steroider.
Vill inte att kvinnan ska göra valet åt mig (gällandes barn)
OM jag vill ha barn vill jag att vi kommer överrens om det innan och gör det tillsammans -->Gå till labbet och hämta mina frysta boys.

Nämnde jag att jag hatar kondom?

jenni
2013-05-27, 19:58
finns det ingen risk för minskad sexlust?

Vunnis
2013-05-27, 20:02
Jag skulle kunna tänka mig att göra det för att:

Jag vill inte ha barn, att frysa in sperma är dock något jag kommer att göra.
Hatar kondom
Vill inte pressa tjejerna jag nuppar till att knapra steroider.
Vill inte att kvinnan ska göra valet åt mig (gällandes barn)
OM jag vill ha barn vill jag att vi kommer överrens om det innan och gör det tillsammans -->Gå till labbet och hämta mina frysta boys.

Nämnde jag att jag hatar kondom?
Hur länge överlever dom frusna små individerna?

Visst är det generellt en 25 års åldersgräns vi har på vasektomin i Sverige?

Det ska det nog inte finnas.

Sniggel
2013-05-27, 20:08
Låter mer som något slags ångestreaktion relaterat till förlust av fertilitet/upplevd förlust av manlighet eller något. (Sniggel: Nocebo är nog mer aktuellt.)

Nocebo heter det ja :)

Under given kontext kan jag se att det är ett bästa alternativ. Hade jag haft pengar och inte nojat mig över komplikationer hade jag definitivt genomgått en vasektomi. Har funderat på den operationen i ett flertal år nu. Att inte skaffa barn har jag funderat på i runt 10 år och det vore extremt konstigt om jag skulle ändra mig på den punkten.

Det skyddar inte mot infektioner nej. Men jävligt praktiskt vid de tillfällen då man tar den risken (t ex med en långvarig partner) och slipper använda kondom ifall hon inte vill ta hormoner (fullt förståeligt). Samt bra skydd överlag mot oväntad graviditet som ju faktiskt kan ske vid kondomanvändande. Antingen pga slarvigt bruk eller att den spricker eller att det läcker ut vid botten av kondomen.

Carnes
2013-05-27, 20:23
Hur länge överlever dom frusna små individerna?

Visst är det generellt en 25 års åldersgräns vi har på vasektomin i Sverige?

Ja, 25år.. Sperman håller sig i upp till 50 år vad jag har hört.

shut teh face
2013-05-27, 20:51
Visst, sen när man har tillräckligt med barn. Men jag är ung och vet inte om vi kommer få två eller sex barn, eller om man kmr få barn senare i livet av någon anledning. :)

Tolkia
2013-05-27, 20:54
Testiklarna är ju kvar och fullt funktionsdugliga, så om sexlusten försvinner så sitter det nog mest i huvudet på den vasektomerade mannen. Dock så finns det ju alltid någon som har fått den mest osannolika och otroliga biverkningen av allt.

filmjölk
2013-05-27, 20:59
Vad skulle det kunna ha berott på annat än placebo?

Placebo, Nocebo kanske det var, men han var verkligen en riktig grinputte månader efteråt trots att det var genomtänkt och han är en smart och rationell man:)

benya
2013-05-28, 08:47
Bäst om man vill vara säker på att få många barn, ja.

Det kan vara värt att påpeka att p-piller, som du föreslår, inte skyddar mot könssjukdomar heller, om det är vad du menar med "allvarligaste bieffekter". Det enda som skyddar mot infektioner är kondom.

Nja, lite peniskontroll och det är inga problem att hålla säden borta. I värsta fall så är ju dagen-efter piller ett effektivt sätt att hantera eventuell timing miss.
Vasektomi är för mig ett så pass livsavgörande ingrepp som inte har ngn återvändo (mig veterligen?). Då tycker jag faktiskt peniskontroll kompenserat med dagen-efter piller är ett bättre alternativ, så har man möjligheten att reproducera sig också om man nu skulle komma på andra tankar eller träffa ngn som man vill skapa familj med.

Inga av alternativen gör ju ngt för STD’s, men kondom gör – vilket bör vara det bästa alternativet om man inte avskyr den.

Barstar
2013-06-11, 08:57
Jag vill inte ha fler barn, så jag tänker göra det. Förtroende är bra, kontroll är bättre.

Minimjölk
2013-06-11, 09:51
Har funderat i dessa banor men ännu inte vågat ta klivet, har tre i min närhet som gjort ingreppet och ingen av dessa har märkt något negativt. En har till och med rapporterat både generellet ökad lust och att själva skottlossningen känns skönare.

För egen del är det dock den lilla osäkerhetsfaktorn kring om man kanske vil lskaffa ett sladdbarn längre fram. Just nu känns det uteslutet men jag vet ju inte hur jag känner om några år, å andra sidan verkar frysning vara effektiv.

Barstar
2013-06-11, 11:05
Till viss del är det reversibelt. Jag har för mig att jag läst om bättre chanser, men wikipedia säger 55% upp till 10 år efter ingreppet.

Carnes
2013-06-11, 11:08
Blir mer och mer sugen på att snippa mig. Fyfan vad skönt det skulle vara.

LoveMachine
2013-06-11, 11:29
Det finns en annan variant. Man injecerar ett polymer i sädesledaren som gör att spermierna inte överlever passagen. vill man bli av med det hela gör man in ny injektion och polymeret löses upp och försvinner. Det verkar dock fortfarande vara under utveckling men man har testat det på åtskilliga människor.

http://en.wikipedia.org/wiki/Reversible_inhibition_of_sperm_under_guidance

BigSpawn
2013-06-11, 11:41
Att bara dra ut vid skottlossning är ju knappast pålitligt, smiter ju oftast ut lite innan med, finns väl många som kört enligt den devisen och sen fått barn:) Dagen efterpiller är ju inte heller en hållbar lösning, knappast bra för tjejen.

Jag har funderat på det men inte blivit av, är ju gift och har barn och kondom underlättar ju inte direkt att vara spontan:) Långvarig användning av hormoner för tjejer är ju inte heller direkt bra.

BigSpawn
2014-08-29, 09:40
Då har jag äntligen fått det gjort, tog bara en dryg vecka från konsultationen tills jag fick tid för operation. Gick väldigt fort och smidigt, tror jag slumrade till för jag frågade om han skulle genomföra ingreppet snart och fick svaret att vi var klara:)
Enda som väl inte var så spännande var väl lokalbedövningen och att det var tre tjejer i rummet när man fick lite extra rakning;)

Nu tre månader tills jag ska göra tester igen för att se om ingreppet lyckades

Yes
2014-08-29, 11:04
Det finns en annan variant. Man injecerar ett polymer i sädesledaren som gör att spermierna inte överlever passagen. vill man bli av med det hela gör man in ny injektion och polymeret löses upp och försvinner. Det verkar dock fortfarande vara under utveckling men man har testat det på åtskilliga människor.

http://en.wikipedia.org/wiki/Reversible_inhibition_of_sperm_under_guidance
När det är färdigutvecklat kommer jag göra det. Optimal lösning ju!

Tomten
2014-08-29, 13:28
När det är färdigutvecklat kommer jag göra det. Optimal lösning ju!

Då kan du också skryta med att du har radioaktiva ballar :laugh:

the copolymer is made by irradiation of the two monomers with a dose of 0.2 to 0.24 megarad for every 40 g of copolymer and a dose rate of 30 to 40 rad/s.[4] The source of irradiation is cobalt-60 gamma radiation.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cobalt-60

Tricklew
2014-08-29, 13:49
Gamma radiation? Hulken testiklar på g.