Logga in

Visa fullständig version : Tips och tricks till att få bort de "sista" underhuds fettet *HJÄLP!*

NoPainNoGains
2013-05-26, 16:38
Hej!
Jag har för flera månader sedan slutat äta stora mängder sötsaker samt fått en struktur på min kost. Resultaten kommer mer o mer! Kropps fettet har gått bort en hel del, samt magmusklerna är nu synliga.

Men jag är fortfarande sugen på att få bort lite mer fett runt magen för att få dem extra synliga!
Har ni tips på någon speciell kost som kan hjälpa mig med mitt problem? :naughty:

För övrigt så fortsätter jag kriga på! :hbang: *flex*

tjing
2013-05-26, 16:48
Fastande "cardio".

NoPainNoGains
2013-05-26, 17:17
Fastande "cardio".

Okej! Något tips på kost så som grönt tee eller liknande?.. Har hört att det finns vissa saker som påskyndar förbränningen lite med hjälp utav grönt tee som exempel.. Stämmer det, eller vet du något om det ? :)

tjing
2013-05-26, 17:19
Grönt té och koffein innan fastande "cardio". Där har du något av det förmodligen effektivaste du kan göra för ökad fettförbränning på laglig väg. Gärna ska du ätit mindre kolhydrater dagarna innan också.

NoPainNoGains
2013-05-26, 17:26
Grönt té och koffein innan fastande "cardio". Där har du något av det förmodligen effektivaste du kan göra för ökad fettförbränning på laglig väg. Gärna ska du ätit mindre kolhydrater dagarna innan också.

Något bra kosttillskott som du rekommenderar?
Eller är det "bs"? *gah!*

tjing
2013-05-26, 17:31
Koffein och grönt té.

Wzup2u
2013-05-26, 17:54
fått en del tips dock tror jag inte på något mirakel medel eller mat och dryck.
tror bara på underskott av kcal.

Bulta
2013-05-26, 18:58
Fastande "cardio".

Tror du lågintensivt är att föredra?

NoPainNoGains
2013-05-26, 19:39
Tror du lågintensivt är att föredra?

Jag tror faktiskt det..
Tumregel: "så länge du kan prata"...

Simonbaws
2013-05-26, 23:05
fastande intervallträning på 85-95% av max med aminosyror innan är rätt bra :)

BobaFett
2013-05-26, 23:11
Räknar man inte kalorier så kan man inte förvänta sig att bli rippad. IMO det bästa sättet och man har en garanti på att det verkligen funkar.

Ingen cardio, bara styrketräning och kaloriunderskott har funkat för mig.

AEB
2013-05-29, 19:45
Räknar man inte kalorier så kan man inte förvänta sig att bli rippad. IMO det bästa sättet och man har en garanti på att det verkligen funkar.

+1

Exakt det som gjorde till slut började räkna kalorier. Försökte gå ner i vikt men det gick inte så bra, sen åt jag mindre, men åt för lite och svimmade av av utmattning på gympan en gång. Sen började jag räkna kalorier och har gjort sedan dess. Funkar as bra med shape up club appen, mycket lättare än man tror.

Bryggan
2013-05-29, 20:08
Räknar man inte kalorier så kan man inte förvänta sig att bli rippad. Inte bara det! Du får även kontroll så att du inte får i dig för lite kcal och torskar både muskler och fett i rasande takt. Som en bonus så kan du enkelt hålla reda på proteinmängd du får i dig eftersom forskningen visar att du bör få i dig runt 2 g per kg/dag.

(Hur de där 2 grammen ska beräknas från en imaginär rippad kropp eller en fettbelagd vet jag ej)

exevision
2013-05-30, 08:44
Inte alls ett tvång att räkna kalorier.
Sunt förnuft kommer man långt med. Har själv slutat med att räkna och väga. Och är i bättre form än någonsin. Tex Pepz, han räknar inte och har trotts det varit nere i riktigt bra form! En diet som Olas VLCD fungerar även det. Finns många sätt att utforma sin diet så man inte måste räkna allt. Men det krävs ju lite kännedom om sin egen kropp, vilket man lär sig vad som fungerar bäst för en själv.

BobaFett
2013-05-30, 09:10
Sunt förnuft kommer man långt med. Har själv slutat med att räkna och väga. Och är i bättre form än någonsin. Tex Pepz, han räknar inte och har trotts det varit nere i riktigt bra form! En diet som Olas VLCD fungerar även det. Finns många sätt att utforma sin diet så man inte måste räkna allt. Men det krävs ju lite kännedom om sin egen kropp, vilket man lär sig vad som fungerar bäst för en själv.

Du får det att låta som att det är skitjobbigt att räkna kalorier. Snarare tvärtom. Det gör allt mycket enklare IMO. Jävligt svårt att bara äta på känsla. Man har ingen som helst koll på sitt över/underskott. T.ex. så brukar jag ibland vilja ligga på 100-200 kcal energiöverskott, är nog rätt svårt att känna sig fram om man verkligen ligger på ett litet överskott eller inte i det fallet.

Om målet är bara att rasa i vikt a la aftonbladet utan att bry sig om det är fett eller muskler så är det inga problem, det är bara att svälta.

Bryggan
2013-05-30, 09:23
Sunt förnuft kommer man långt med. Har själv slutat med att räkna och väga. Och är i bättre form än någonsin. Tex Pepz, han räknar inte och har trotts det varit nere i riktigt bra form! En diet som Olas VLCD fungerar även det. Finns många sätt att utforma sin diet så man inte måste räkna allt. Men det krävs ju lite kännedom om sin egen kropp, vilket man lär sig vad som fungerar bäst för en själv.Absolut men det kräver nog en hel del rutin och vana. Själv har jag inte det och det verkar inte TS heller ha. Det är lätt att det blir för lite...iaf för mig.

exevision
2013-05-30, 09:36
Du får det att låta som att det är skitjobbigt att räkna kalorier. Snarare tvärtom. Det gör allt mycket enklare IMO. Jävligt svårt att bara äta på känsla. Man har ingen som helst koll på sitt över/underskott. T.ex. så brukar jag ibland vilja ligga på 100-200 kcal energiöverskott, är nog rätt svårt att känna sig fram om man verkligen ligger på ett litet överskott eller inte i det fallet.

Om målet är bara att rasa i vikt a la aftonbladet utan att bry sig om det är fett eller muskler så är det inga problem, det är bara att svälta.

Nä, det behöver inte vara jobbigt att räkna allt. Men det kan bli ett tvång att räka och väga allt vilket skulle kunna påverkar det sociala livet. Och som sagt, så tycker jag det är lättare och roligare att inte räkna och väga allt.

Med det sagt så tycker jag man ska köra på det som man själv tycker fungerar bäst för en själv.

ChrisRiddick
2013-05-30, 11:44
Har aldrig förstått vad problemet med att räkna kalorier är.

det går snabbt och enkelt, bara ha en våg bredvid när du lagar mat.

Mer koll, mer kontroll.

Pretorian
2013-05-30, 12:00

Du kanske kan räkna ditt kaloriintag ganska exakt men knappast din förbrukning.

Pepz
2013-05-30, 12:53
Du kanske kan räkna ditt kaloriintag ganska exakt men knappast din förbrukning.

inte ens det.

eftersom livsmedel enligt lag får diffa på upp till 20% mot innehållsförteckningen (sk naturlig variation) så blir kaloriräkningen tämligen fel ändå..

säg att du räknar 10% fel (vilket är lågt) på intag
på 2500kcal så får du då i dig ca2250-2750kcal
ett spann på 500kcal

förbrukning samma sak 10%
förbrukning 3000kcal dvs mellan 2700-3300kcal ett spann på 600kcal
alltså kan du på en dag hamna på ett överskott på 50kcal när du eftersträvat ett underskott på 500kcal
likväl som underskottet kan vara över 1000kcal....

ja jag drar det lite väl långt nu jag vet men vill visa min poäng:
orka räkna när det ända inte stämmer

Pretorian
2013-05-30, 13:10

Hear, hear.

AronP
2013-05-30, 13:36
Jag vet inte om det är positivt att införa ännu mer osäkerhet genom att uppskatta maten istället, det ger givetvis en mer avslappnad inställning till mat.

Mätosäkerheten är dock ett relativt bra argument mot IIFYM men dom flesta dieter har ju en mer rigid inställning till vad som ska ätas när och dessa rätter varierar ju väldigt lite över tid vilket minskar mätosäkerheten.

NoPainNoGains
2013-05-30, 13:47
inte ens det.

eftersom livsmedel enligt lag får diffa på upp till 20% mot innehållsförteckningen (sk naturlig variation) så blir kaloriräkningen tämligen fel ändå..

säg att du räknar 10% fel (vilket är lågt) på intag
på 2500kcal så får du då i dig ca2250-2750kcal
ett spann på 500kcal

förbrukning samma sak 10%
förbrukning 3000kcal dvs mellan 2700-3300kcal ett spann på 600kcal
alltså kan du på en dag hamna på ett överskott på 50kcal när du eftersträvat ett underskott på 500kcal
likväl som underskottet kan vara över 1000kcal....

1+
Bra skrivet! Tack för hjälpen!:hbang:

NoPainNoGains
2013-05-30, 13:48

Funderat på det ett tag. Finns det någon bra APP till Android som är bra?
:hbang:

AronP
2013-05-30, 14:02
Funderat på det ett tag. Finns det någon bra APP till Android som är bra?
:hbang:

Shape up är helt okej. Möjlighet att scanna bar code där också.

Oddish
2013-05-30, 23:29

Men vänta nu, du kritiserar kaloriräkning för att det är inexakt. Är det då en bra idé att börja höfta istället, och bredda felmarginalen ännu mer?

Pepz
2013-05-31, 05:12
Men vänta nu, du kritiserar kaloriräkning för att det är inexakt. Är det då en bra idé att börja höfta istället, och bredda felmarginalen ännu mer?

uppenbarligen så funkar det för iaf en världsmästare i AF:d

Klein
2013-05-31, 06:11
Det är så jobbigt att räkna kalorier att de flesta som har ett liv utanför viktminskningen helt enkelt tvingas förenkla sin matsedel och äta i princip samma mat varje dag för att palla med. Att äta samma mat varje dag, snarare än att räkna kalorier, är hemligheten bakom att gå ner i vikt. Fråga alla bra viktminskningscoacher. Inte fan förespråkar de variation mellan dagarna annat än fuskdagen.

Dreas
2013-05-31, 06:18
uppenbarligen så funkar det för iaf en världsmästare i AF:dDet är därför man börjar med att räkna kalorier, för att man lär sig höfta bättre!

BobaFett
2013-05-31, 06:39
Alltså det är klart att det varierar lite men jag går alltid upp eller ner exakt så mycket och i den takt jag planerat. Det ser jag på vågen. Det går inte att träffa exakt men medelvärdet över en hel vecka eller månad är nog ganska exakt för både kcal ut eller kcal in. Jag håller en rippad form året runt och har gjort det i 2,5 år nu med 3 kilos upp eller nergång mellan bulk och deff. Deffar kanske 3-4 veckor per år.