handdator

Visa fullständig version : Tål inte proteinpulver. Hur mycket påverkar det träningen :(?

trapz star
2013-05-25, 15:53
Misstänker att pulvret ger mig finnar, har väldigt lätt att få finnar av allting känns det som. Saken är den att pulver är så smidigt,billigt och gott. Har svårt att äta mycket och tycker det är så skönt med en egen shake med pulver,havregryn osv. Får i mig säkert 50g från pulver och ca 1/3 av energin från egna shakers. Eaa/bcaa känns mer som något man tar runt träning, passar inte alls lika bra att göra egna shakers med heller. Har testet äggpulver men det gick inte att få ner! Har varken råd eller lust att äta kött hela tiden heller. Har som sagt problem med finnar sedan tidigare och ska börja med roaccutan, kommer det läkemedlet göra att jag blir immun mot saker som ger mig finnar? Typ pulver?

King Grub
2013-05-25, 15:59
Kan du få lika mycket protein från maten så påverkar det inte alls.

Om inte, prova sojaprotein?

Perramja
2013-05-25, 16:16
Misstänker att pulvret ger mig finnar, har väldigt lätt att få finnar av allting känns det som. Saken är den att pulver är så smidigt,billigt och gott. Har svårt att äta mycket och tycker det är så skönt med en egen shake med pulver,havregryn osv. Får i mig säkert 50g från pulver och ca 1/3 av energin från egna shakers. Eaa/bcaa känns mer som något man tar runt träning, passar inte alls lika bra att göra egna shakers med heller. Har testet äggpulver men det gick inte att få ner! Har varken råd eller lust att äta kött hela tiden heller. Har som sagt problem med finnar sedan tidigare och ska börja med roaccutan, kommer det läkemedlet göra att jag blir immun mot saker som ger mig finnar? Typ pulver?

Sojaprotein eller EAA är din räddning. Blir också dålig av mjölkprotein, kör på Soy-pro istället...god som fasen och fullvärdigt protein.

trapz star
2013-05-25, 16:17
Kan du få lika mycket protein från maten så påverkar det inte alls.

Om inte, prova sojaprotein?
För det första är jag ganska dålig på att både äta och laga mat, sen är jag fattig student så pulvret är en sådan räddning i min vardag. Är sojaprotein bra då? Hört massa skit om det tex att man får nå östeogen-rubbning av det? Men roa ska jag kura pga att jag haft måttlig acne hela livet. Medicinen stryper iprincip talgproduktionen och drar ihop porerna. Kan det göra att jag blir att tåla pulvret tror du? Har hört om tjejer som tagit roa och kan efter det både sova med smink, äta vad som helst och inte ens få finnar vid mens.

Baronpanda
2013-05-25, 16:18
Du nojjar över protte pulver o akne när du ska köra Accutane?

Du kommer inte få en enda finne när du har legat några veckor in på kuren så köp vanligt vassle och drick, Accutane är så starkt gift så de kommer inte vara några problem med det!

trapz star
2013-05-25, 16:23
Sojaprotein eller EAA är din räddning. Blir också dålig av mjölkprotein, kör på Soy-pro istället...god som fasen och fullvärdigt protein.
Tar jag 2 portioner soypro i månaden blir det 320. Det känns fan helt ok i priset! Tänk vad 50g protein från kött/fisk/ägg blir i månaden

King Grub
2013-05-25, 16:23
Hört massa skit om det tex att man får nå östeogen-rubbning av det?

Struntprat.

Vad gäller muskeluppbyggnad är det möjligt att sojaprotein är något mindre effektivt än vassleprotein, men då har man bara mätt just det akuta tillfället kring intag utan hänsyn till några andra intag. Sett över hela dygnet och med tillräckligt proteinintag totalt kommer det inte att göra någon skillnad.

trapz star
2013-05-25, 16:25
Du nojjar över protte pulver o akne när du ska köra Accutane?

Du kommer inte få en enda finne när du har legat några veckor in på kuren så köp vanligt vassle och drick, Accutane är så starkt gift så de kommer inte vara några problem med det!
Har man haft finnar hela livet och stora porer i fejjset så är roa värt. Är ju bara att hoppa av kuren om levern tar stor skada

Baronpanda
2013-05-25, 16:27
Har man haft finnar hela livet och stora porer i fejjset så är roa värt. Är ju bara att hoppa av kuren om levern tar stor skada

Okej vet inte vad det hade o göra med vad ja svarade men...

Som jag skrev innan vassle kommer inte vara ett problem under en accutane kur!

trapz star
2013-05-25, 16:30
Struntprat.

Vad gäller muskeluppbyggnad är det möjligt att sojaprotein är något mindre effektivt än vassleprotein, men då har man bara mätt just det akuta tillfället kring intag utan hänsyn till några andra intag. Sett över hela dygnet och med tillräckligt proteinintag totalt kommer det inte att göra någon skillnad.
Det låter ju bra! Jag tror på dina ord, var en polare som sa att han la på sig fett av soya och fick bitch tits men det låter ju konstigt. Soya är mycket billigare än kött och äggpulver. Detta känns redan bättre!

trapz star
2013-05-25, 16:32
Okej vet inte vad det hade o göra med vad ja svarade men...

Som jag skrev innan vassle kommer inte vara ett problem under en accutane kur!

Har du tagit roa själv eller vet någon? Undra vad som händer efter kuren om man fortfarande blir mer tålig?

King Grub
2013-05-25, 16:32
Utvecklade han gynekomasti spetsade han nog proteinpulvret med något starkare.

Baronpanda
2013-05-25, 16:37
Har du tagit roa själv eller vet någon? Undra vad som händer efter kuren om man fortfarande blir mer tålig?

Läst på väldigt mycket om preparatet och även folks erfarenheter utav kurer.

Första 1-2 veckor kommer mera finnar "blossa" upp för att sedan några veckor längre in kommer försvinna.

Accutane kommer eliminera finnar och förebygga att de uppstår extremt kraftfullt.

Många uppger att efter en avslutad kur så förbättrades tex uppkomst av finnar etc drastiskt permanent så det är möjligt att din kur kommer ha en effekt även efter avslutet.

Men som sagt finns ingen mening att köra soya över vassle när du går på en accutane kur då dina tidigare problem kommer inte gälla då :)

De du behöver tänka på med levern är om urinet börjar brun färgas tänk cola färg,
Men är pisset redan som cola så är de akuten som gäller direkt.
Dock är det väldigt låg chans för det men den finns alltid så bara o ha i baktanke för säkerhet!

trapz star
2013-05-25, 16:56
Läst på väldigt mycket om preparatet och även folks erfarenheter utav kurer.

Första 1-2 veckor kommer mera finnar "blossa" upp för att sedan några veckor längre in kommer försvinna.

Accutane kommer eliminera finnar och förebygga att de uppstår extremt kraftfullt.

Många uppger att efter en avslutad kur så förbättrades tex uppkomst av finnar etc drastiskt permanent så det är möjligt att din kur kommer ha en effekt även efter avslutet.

Men som sagt finns ingen mening att köra soya över vassle när du går på en accutane kur då dina tidigare problem kommer inte gälla då :)

De du behöver tänka på med levern är om urinet börjar brun färgas tänk cola färg,
Men är pisset redan som cola så är de akuten som gäller direkt.
Dock är det väldigt låg chans för det men den finns alltid så bara o ha i baktanke för säkerhet!
Tack så jättemycket för svar! Har även hört art roa kan göra så att porer blir mindre? Levern, klart det är allvarligast egentligen men jag är mest rädd för att tappa håret under kur. Hoppas inte det är vanligt!

trapz star
2013-05-25, 16:57
Utvecklade han gynekomasti spetsade han nog proteinpulvret med något starkare.

Det är möjligt, är nog vanligare än vad man tror med preparat. Får man inte prata om sånt här förresten? Alltså allmänt ur ett stort perspektiv inte på individnivå såklart.

Baronpanda
2013-05-25, 16:58
Håret har allt o göra med gener inte vad du kör.

Har du tunnhårighet etc ligger i familjen kan det triggar snabbare men har din familj inte haft tunnhårighet i sig är det minimal chans.

Men tillslut blir ju nästan alla tunnhåriga så vafan liksom ;)

Enblom
2013-05-25, 17:03
Med roaccutan i kroppen kommer du nog kunna köra vilket pulver du vill utan problem med finnar, därimott har det massa andra mindre roliga bieffekter.

Har käkat roaccutan 3 kurer, enda som faktist hjälper och verkar som det är helt borta nu så hoppas jag aldrig ska behöva det mer.

trapz star
2013-05-25, 17:30
Håret har allt o göra med gener inte vad du kör.

Har du tunnhårighet etc ligger i familjen kan det triggar snabbare men har din familj inte haft tunnhårighet i sig är det minimal chans.

Men tillslut blir ju nästan alla tunnhåriga så vafan liksom ;)
Alla på mammas sida har tjockt hår, min morfar är 70 och har inte ens vikar. Däremot har dom flesta på pappas sida "flint" går det inte at ta reda på om man kommer bli Tunnhårig? Typ kolla om man har pappas eller mammas gener för sånt? Lär väl gå att se?

Tjockiz
2013-05-25, 17:33
Om du haft problem med acne sedan innan, varför ska du sluta med vassle då? Är det verkligen boven i dramat?

Baronpanda
2013-05-25, 17:41
Alla på mammas sida har tjockt hår, min morfar är 70 och har inte ens vikar. Däremot har dom flesta på pappas sida "flint" går det inte at ta reda på om man kommer bli Tunnhårig? Typ kolla om man har pappas eller mammas gener för sånt? Lär väl gå att se?

Skulle säga att de är nog omöjligt och avgöra, men det är fortfarande en låg risk så det är "nog" inget och oroa sig över!

Hår är verkligen den lindrigaste av alla bieffekter xD

Men klart man förstår om man är runt 20-30år att det roligaste inte är att börja bli tunnhårig men bara raka skallen då!

trapz star
2013-05-25, 19:00
Om du haft problem med acne sedan innan, varför ska du sluta med vassle då? Är det verkligen boven i dramat?
Upplever att jag får mer finnar när jag tar pulver dagligen, men det kan vara från annat

trapz star
2013-05-25, 19:03
Skulle säga att de är nog omöjligt och avgöra, men det är fortfarande en låg risk så det är "nog" inget och oroa sig över!

Hår är verkligen den lindrigaste av alla bieffekter xD

Men klart man förstår om man är runt 20-30år att det roligaste inte är att börja bli tunnhårig men bara raka skallen då!
Jag skulle nog ta det rätt hårt att tappa håret iaf. Överdriver folk inte roa lite väl? Vad kan hända? Man kollar ju levern med jämna mellanrum. Man blir öken torr? Ja det är väl bara att gå med krämer i fickan och smörjande sig 4-5 ggr dagligen. Jag tycker det låter som det väger upp att bli kvitt från finnar

Baronpanda
2013-05-25, 19:23
Allt olagligt etc är oftast överdrivet aka skrämselpropaganda, självklart är inget riskfritt men som jag alltid säger det är en jävla skillnad på bruk och missbruk oavsett vad det är!

trapz star
2013-05-26, 00:28
Struntprat.

Med akuta antar jag man menar runt träning. Vad sägs om eaa/bcaa före/efter träning och soja under dagen för att komma upp i ca 160g protein som jag bör ligga på?

tjing
2013-05-26, 10:24
Låter bra, skulle jag säga.

Det viktigaste är vad du gör på gymmet.

Tolkia
2013-05-26, 14:36
Det viktigaste är vad du gör på gymmet.
This. Det lär inte vara några problem för dig att få tillräckligt med protein från vanlig mat. Många tror att det finns en linjär "ju mer desto bättre"-princip, och att man måste äta en ko om dagen för att fylla sitt basbehov när man styrketränar, men det är en smula överdrivet. Vad gäller folk som upplever sig bli feta och få bröst av sojaprotein, så skulle jag säga att det är rätt vanligt att man helt enkelt äter för mycket när man "bygger" och därför lägger på sig fett, och sedan skyller man på någon yttre faktor hellre än att fundera över om man inte tänkt fel någonstans.
Allt olagligt etc är oftast överdrivet aka skrämselpropaganda, självklart är inget riskfritt men som jag alltid säger det är en jävla skillnad på bruk och missbruk oavsett vad det är!
Roaccutan är inte olagligt.
Har hört om tjejer som tagit roa och kan efter det både sova med smink ... .
Ja, och nästa år kommer de till hudmottagningen igen, med perioral dermatit och vill ha hjälp med det.

Angående varningar för att börja kissa coca cola, så är det nog rätt osannolikt att du skall utveckla dramatisk leversvikt helt utan förvarning. Du kommer ju att övervakas rätt noga så länge du äter Roaccutan.

trapz star
2013-05-26, 15:30
This. Det lär inte vara några problem för dig att få tillräckligt med protein från vanlig mat. Många tror att det finns en linjär "ju mer desto bättre"-princip, och att man måste äta en ko om dagen för att fylla sitt basbehov när man styrketränar, men det är en smula överdrivet. Vad gäller folk som upplever sig bli feta och få bröst av sojaprotein, så skulle jag säga att det är rätt vanligt att man helt enkelt äter för mycket när man "bygger" och därför lägger på sig fett, och sedan skyller man på någon yttre faktor hellre än att fundera över om man inte tänkt fel någonstans.

Roaccutan är inte olagligt.

Ja, och nästa år kommer de till hudmottagningen igen, med perioral dermatit och vill ha hjälp med det.

Angående varningar för att börja kissa coca cola, så är det nog rätt osannolikt att du skall utveckla dramatisk leversvikt helt utan förvarning. Du kommer ju att övervakas rätt noga så länge du äter Roaccutan.

Jag tror iaf på 2gram*kroppsvikten och det blir tråkigt att äta bara kött och fisk etc framförallt dyrt! Jag får inte bara acne av mejeri utan snabba kolhydrater och typ krämer/återfuktare, minsta stress. Min läkare får väl avgöra om det är värt med roa men jag är då less på finnar

tjing
2013-05-26, 23:58
Effect of protein source and resistance training on body composition and sex hormones.

http://link.springer.com.proxy.lnu.se/article/10.1186/1550-2783-4-4

"...This investigation shows that 12 week supplementation with soy protein does not decrease serum testosterone or inhibit lean body mass changes in subjects engaged in a resistance exercise program

trapz star
2013-05-27, 15:58
Effect of protein source and resistance training on body composition and sex hormones.

http://link.springer.com.proxy.lnu.se/article/10.1186/1550-2783-4-4

"...This investigation shows that 12 week supplementation with soy protein does not decrease serum testosterone or inhibit lean body mass changes in subjects engaged in a resistance exercise program

Nice, är väl säkert whey företag som vill smutskasta soja. Att man får lägre testosteton och kan få gyno

Beemel
2013-05-28, 11:52
Jag tror iaf på 2gram*kroppsvikten och det blir tråkigt att äta bara kött och fisk etc framförallt dyrt! Jag får inte bara acne av mejeri utan snabba kolhydrater och typ krämer/återfuktare, minsta stress. Min läkare får väl avgöra om det är värt med roa men jag är då less på finnar

Det är inte några större problem att få i sig 2g/KV protein per dag. Ägg och kvarg (vilket i.o.f.s. är en mejeriprodukt..) är både relativt billigt och väldigt proteinrikt. Kyckling, och/eller billigare fisksorter är inte heller väldigt dyrt.

Jag har nästan "problem" åt andra hållet. Jag har massa proteinpulver kvar (storhandlade för ett tag sedan) som jag inte behöver äta för att jag får i mig fullt tillräckligt protein från min vanliga kost. =)

Holmeros
2013-05-28, 12:24
Det är inte några större problem att få i sig 2g/KV protein per dag. Ägg och kvarg (vilket i.o.f.s. är en mejeriprodukt..) är både relativt billigt och väldigt proteinrikt. Kyckling, och/eller billigare fisksorter är inte heller väldigt dyrt.

Jag har nästan "problem" åt andra hållet. Jag har massa proteinpulver kvar (storhandlade för ett tag sedan) som jag inte behöver äta för att jag får i mig fullt tillräckligt protein från min vanliga kost. =)

Lite samma här! Jag får i mig tillräckligt med protein (över 2g / kg kroppsvikt) i regel, och det är utan proteinpulver (bortsett från aminosyror). Det finns rätt gott om proteinpulver i skafferiet hemma, nyttjas mest som ingridienser till något annat än att bara ösa i mig shakes..

Men om du vill testa andra proteinpulver; Musclemeds Carnivor kanske är något för dig? Det är proteinpulver gjort på nötkött. Det är dyrare än vassle, men kanske kan vara något för dig..

trapz star
2013-05-28, 15:08
saken med mig är att jag får massa finnar hela tiden fast jag inte dricker pulver, och jag äter helt vanlig husmanskost :(

Tjockiz
2013-05-28, 15:10
saken med mig är att jag får massa finnar hela tiden fast jag inte dricker pulver, och jag äter helt vanlig husmanskost :(
Som jag trodde alltså. Gå till vårdcentralen om du störs av acne.