handdator

Visa fullständig version : Att träna är ingen prestation

Sunrise
2013-05-24, 22:38
Om man gillar det. För ärligt talat hur jobbigt är det att gå och träna om man gillar det. Gillar man träning så skulle det väl snarare vara en prestation att sluta träna.

Anledningen att jag skapar tråden är att jag vill ha bort den här bilden av att folk som tränar presterar så jävla mycket, nu kan man applicera den tankegången på allting som en person gillar men nu är detta ett träningsforum så då passar det att prata om träning.

Med åren har jag själv programmerat om mig till att gilla smärtan som uppstår vid träning. Allra jobbigaste var det ju när man började träna, då kan jag erkänna att det var jobbigt att lyfta vikterna, eller om jag har ett lååångt uppehåll då kan det också bli jobbigt.

Samma gäller kosten, om man har en bild i huvudet att man ska bli deffad och gillar den så är det inte direkt jobbigt att deffa heller.

Vasstand
2013-05-24, 22:39
Hade du någon fråga eller vad är det du vill att vi ska diskutera?

pwnyou
2013-05-24, 22:43
Att deffa eller bulka kan vara oerhört påfrestande för människor, speciellt om man är en extrem ectomorph eller endomorph.

Att träna är ganska kul och behöver inte vara svårt eller slitsamt. Det har du rätt i. Men att träna kan ta tid, och för många som inte har den tiden kan även det vara påfrestande.

filmjölk
2013-05-24, 22:45
Hen är nog trött på folk som slår sig för bröstet för att de tränar, har en schysst kropp och har uppnått ngt random på gymmet. De har inte presterat något för de har gillat resan. Hen är av uppfattningen att bara saker man gjort som man inte gillar är prestationer. En helt ok uppfattning att ha, fast jag delar den inte.

Sheogorath
2013-05-24, 22:48
Det är väldigt ofta folk undrar hur jag kan ha sådan disciplin; berättar för mig att jag är "duktig". Jag säger alltid som det är: det är inte svårt för mig så jag förtjänar ingen beröm. Det är väl lite det du försöker säga antar jag. :)

Sunrise
2013-05-24, 22:49
Hen är nog trött på folk som slår sig för bröstet för att de tränar, har en schysst kropp och har uppnått ngt random på gymmet. De har inte presterat något för de har gillat resan. Hen är av uppfattningen att bara saker man gjort som man inte gillar är prestationer. En helt ok uppfattning att ha, fast jag delar den inte.

Hen på andra sidan av denna dialogen har helt rätt. Det är vad jag menar.

Det fysiologiska faktumet att man måste ta i mer och mer för att bli utmattad efter att man har tränat ett tag och det faktumet att om en otränad tar i sitt max ansträngningen alltid kommer vara större än om en tränad tar i sitt max är den fysiologiska biten.

Sedan blir det ju en logisk slutsats att det inte är någon prestation för en inbiten träningsnarkoman att träna. Själv är jag beredd att vara den första att erkänna att jag inte är superman, utan att det motsatta snarare är det riktiga.

filmjölk
2013-05-24, 22:49
Men TS, föreställ dig att man verkligen avskyr att lyfta skrot, avskyr att äta vettigt och helst av allt bara vill hänga sig i källarförrådet med magen full av gelehallon. Trots det har man tvingat sig till att äta bra, och träna hårt, samt skaffat sig en fysik som Arnold. Fortfarande inte en prestation?

Stefan J
2013-05-24, 22:50
Om man gillar det. För ärligt talat hur jobbigt är det att gå och träna om man gillar det. Gillar man träning så skulle det väl snarare vara en prestation att sluta träna.

Anledningen att jag skapar tråden är att jag vill ha bort den här bilden av att folk som tränar presterar så jävla mycket, nu kan man applicera den tankegången på allting som en person gillar men nu är detta ett träningsforum så då passar det att prata om träning.

Med åren har jag själv programmerat om mig till att gilla smärtan som uppstår vid träning. Allra jobbigaste var det ju när man började träna, då kan jag erkänna att det var jobbigt att lyfta vikterna, eller om jag har ett lååångt uppehåll då kan det också bli jobbigt.

Samma gäller kosten, om man har en bild i huvudet att man ska bli deffad och gillar den så är det inte direkt jobbigt att deffa heller.

Nä att träna är ingen prestation. Det är inte att plugga heller. Eller att gå till jobbet. Att bli framgångsrik däremot är en prestation. Såvida du inte tycker att få ett nobelpris eller skapa ett affärsimperium eller bli olympisk mästare inte är en prestation heller under förutsättning att man gillar det man gör. För då måste jag säga emot dig.

PureWhey
2013-05-24, 22:55
Så om man är bra på något man tycker är kul är det ingen prestation? Det är nog få som är bra på saker dem hatar.

Sunrise
2013-05-24, 22:56
Nä att träna är ingen prestation. Det är inte att plugga heller. Eller att gå till jobbet. Att bli framgångsrik däremot är en prestation. Såvida du inte tycker att få ett nobelpris eller skapa ett affärsimperium eller bli olympisk mästare inte är en prestation heller under förutsättning att man gillar det man gör. För då måste jag säga emot dig.

Varför skulle det vara en prestation att bli framgångsrik om du dissar allt det andra?
Allmänt sett så är det ju en betydligt mindre prestation om man gillar vad man gör, det måste väl alla erkänna. Människor tenderar att pyssla med saker de gillar och oftast så korrelerar det man gillar med vad man är bra på.

Sunrise
2013-05-24, 22:59
Så om man är bra på något man tycker är kul är det ingen prestation? Det är nog få som är bra på saker dem hatar.

Precis, det är nog ytterst få som är bra på saker de avskyr och skulle de varit det så skulle det väl fått anses vara en betydligt större prestation än om de gillade det de var bra på.

Akada
2013-05-24, 23:00
Det krävs lite disciplin ändå att träna även fast det inte är superkul varje pass & att hålla sig till sin bestämda kost fastän man ibland kanke är sugen på annat. Att det sen kanske inte är så pass jobbigt som random idiot tror är väl en sak - men att det skulle vara no problemz är inte helt rätt!

Puryeah
2013-05-24, 23:01
Men TS, föreställ dig att man verkligen avskyr att lyfta skrot, avskyr att äta vettigt och helst av allt bara vill hänga sig i källarförrådet med magen full av gelehallon. Trots det har man tvingat sig till att äta bra, och träna hårt, samt skaffat sig en fysik som Arnold. Fortfarande inte en prestation?

Det är väl då han tycker att det är en prestation om jag har förstått det rätt. Man måste tydligen hata det man gör för att det ska vara anmärkningsbart.

Jag håller inte med TS, sen är det ju oftast så att även om man gillar träning, så gillar man knappast alltid att träna. För mig är långt ifrån varje pass roligt och det är ofta man är otaggad på att dra dit.

Men även om jag känner mig taggad eller inte inför passet så är det en lika stor prestation, anser jag.

Red Apple
2013-05-24, 23:02
Varför skulle det vara en prestation att bli framgångsrik om du dissar allt det andra?
Allmänt sett så är det ju en betydligt mindre prestation om man gillar vad man gör, det måste väl alla erkänna. Människor tenderar att pyssla med saker de gillar och oftast så korrelerar det man gillar med vad man är bra på.

Med tanke på hur många som gillar fysik i förhållande till hur många som fått nobelpriset i just fysik så måste man väl ändå se det som en prestation att inte bara bli bra på något, utan att kämpa sig fram till den absoluta spetsen inom sitt område? Likaså gällande träning och alla andra områden man kan tänkas prestera inom. En prestation är för mig inte när man lyckas, utan när man lagt ner mer tid, energi och passion på att lyckas än majoriteten av sina peers.

Sunrise
2013-05-24, 23:05
Det är väl då han tycker att det är en prestation om jag har förstått det rätt. Man måste tydligen hata det man gör för att det ska vara anmärkningsbart.

Jag håller inte med TS, sen är det ju oftast så att även om man gillar träning, så gillar man knappast alltid att träna. För mig är långt ifrån varje pass roligt och det är ofta man är otaggad på att dra dit.

Men även om jag känner mig taggad eller inte inför passet så är det en lika stor prestation, anser jag.

Jag har senaste månaderna inte varit otaggad en ändå gång, det är nog något fel på mig..

Då får man också erkänna att man inte tar hänsyn öht till personliga hinder.
Låt säga att X och Y går genom öknen, X är ganska tjock och så tenderar han att få panikångest var tionde minut, medan Y gillar det här med att gå i öknen och har ingen ångestproblemation öht. Det är alltså samma prestation?

Sunrise
2013-05-24, 23:07
Med tanke på hur många som gillar fysik i förhållande till hur många som fått nobelpriset i just fysik så måste man väl ändå se det som en prestation att inte bara bli bra på något, utan att kämpa sig fram till den absoluta spetsen inom sitt område? Likaså gällande träning och alla andra områden man kan tänkas prestera inom. En prestation är för mig inte när man lyckas, utan när man lagt ner mer tid, energi och passion på att lyckas än majoriteten av sina peers.

Även om man älskar det man gör? Även om man är i absoluta toppen när det gäller gener och andra förutsättningar?

Red Apple
2013-05-24, 23:13
Även om man älskar det man gör? Även om man är i absoluta toppen när det gäller gener och andra förutsättningar?

Som svar på din första frågeställning, ja. Som svar på din andra frågeställning så läste du nog inte mitt inlägg ordentligt.

Med tanke på hur elitistisk och intellektuell du försöker verka så har du synnerligen svårt att hänga med.

Puryeah
2013-05-24, 23:29
Jag har senaste månaderna inte varit otaggad en ändå gång, det är nog något fel på mig..

Då får man också erkänna att man inte tar hänsyn öht till personliga hinder.
Låt säga att X och Y går genom öknen, X är ganska tjock och så tenderar han att få panikångest var tionde minut, medan Y gillar det här med att gå i öknen och har ingen ångestproblemation öht. Det är alltså samma prestation?

Du missade nog det fetstilta i mitt inlägg. Självklart finns det de som gillar varje pass. Men jag skulle i alla fall gissa på att de flesta som tränar 5-7 gånger i veckan inte är taggade exakt varje pass.

Och det kan ju ofta bero på andra tidskrävande saker som jobb och studier.

Masterpan
2013-05-24, 23:39
Nej, det är varken fysiskt eller psykiskt jobbigt. Börjar bli lite jobbigt med högreps i knäböjande övningar samt marklyft.

Jämför med aerob träning.

HMS Laestander
2013-05-24, 23:41
Det här med att slå sig i bröstet för att man tränar och hur töntigt det kan vara är jag villig att hålla med om.

Däremot så kommer ju allting alltid jämföras mot sin opportunity cost, varför att vara vältränad blir en prestation i slutändan. Oavsett om man tycker att det är kul eller inte så kräver det sin lilla tid och dedikation. Precis som allting annat man strävar efter att vara bra i.

AronP
2013-05-24, 23:53
Jag vet inte jag. Att kämpa för något, även om man tycker det är kul, är en prestation i sig. Man får ju jämföra med någon form av norm. Annars kan man väl säga att alla som uppfunnit något inte har presterat något, dom tyckte det ju var kul. Att vandra på månen var ingen prestation, det var ju Neils dröm sen han var liten. Att springa 100m under 10s är inte det heller.

Matsa
2013-05-25, 00:02
En prestation måste inte vara jobbig för att räknas. Om någon kan plocka upp 400kg från backen utan ansträngning så är det fortfarande en otrolig prestation som få någonsin lyckas med även om han har älskat varje lilla gnutta av sin träning. Om någon har haft sämsta tänkbara förutsättningar men ändå lyckas kämpa sig till ett marklyft på 200kg så är förmodligen ändå inte själva lyftet en lika stor prestation i sig, det kan däremot bli en stor prestation när man räknar in vägen dit.

Ibland är det alltså resan som är en prestation, ibland resultatet och ibland bägge. Att sitta och tjafsa om att man minsann inte har gjort något märkvärdigt bara för att man gillar det man gör ser jag som både enkelspårigt och enfaldigt. Dessutom missar det att de flesta behöver göra saker de inte är förtjusta i för att bli riktigt bra på något. Även om man gillar det mesta av det man gör finns det oftast saker man ogillar eller har svårt för som man måste lägga tid på för att komma vidare, periodvis går det mer tid till de sakerna än det man verkligen gillar. Så har det varit för alla duktiga idrottsmän jag träffat, men de har gjort det ändå för att de har ansett målet vara värt det.

Zaqwer
2013-05-25, 00:12
Jag vill bli stark i marklyft, jag gillar att köra marklyft. Men för att bli stark i marklyft måste jag träna ben också, jag gillar inte att träna ben. Men jag tränar ben ändå. Om jag blir stark i marklyft, kommer det då vara en prestation med TS logik?

strikt
2013-05-25, 00:20
Bara gå igenom den här tråden Sunshine så ser du vad folk anser här om krigandet.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=186591&highlight=kriga

Var lite humor hur vissa reagera i den, om du nu orkar läsa igenom ett par sidor :)

Stefan J
2013-05-25, 00:25

För att vem som helst kan träna, plugga och asa sin röv till jobbet varje dag. Det säger ingenting. Att göra det bra, med dedikation och/eller med skicklighet, det är en annan sak.

De flesta blir aldrig bra på någonting överhuvudtaget ens om de lägger all tid och energi de har på det som de valt at satsa på. Sett ur ett större perspektiv då, jag pratar inte om ankdammar såsom att vara bäst i klassen, klubben eller på sin arbetsplats. Att bli riktigt framgångsrik eller till och med bland de bästa i världen där det går att mäta prestation på det sättet (såsom nobelpris och olympiader/världsmästerskap) är och förblir alltid "en prestation".

newb123
2013-05-25, 05:43
Det är alltid en prestation om man vill få ut så mycket som möjligt av träningen. Att gå all in i alla set är inte det smartaste för att få ut maximal effekt av träningen på lång sikt. Det krävs disciplin att ändra ett sånt här beteende. För vissa (jag tex) vill vara allt annat än rationell när man har klarat av sin arbetsdag och äntligen får kliva in i gymmet och ventilera sin känslor med stången som verktyg. Om man inte får ventilera som man vill när man tränar, hur ska man då göra? Jobbet är inget alternativ. För mig återstår alkohol och att få skrika lite på stan. Men till och med där får man hålla tillbaka för jag vet vad det leder till. Det måste finnas tillfällen att få ventilera sina känslor med full kraft regelbundet!

andeem
2013-05-25, 06:30
Prestation eller inte, det känns i alla fall lite konstigt att folk tycker man är duktig som tränar (i stort sett) varje dag när det är det roligaste man vet. Det måste vara tungt för den som måste tvinga sig till gymmet, och förbjuda sig att äta godis, varje dag. Hur mycket viljestyrka har man kvar för de sista repsen i knäböj då?