Visa fullständig version : En liten tanke bara..
Masterpan
2013-05-24, 15:12
Hur ska muslimska kvinnor och kvinnor från mellanöstern som kommer hit kunna integreras och få jobb när de i deras kulturer ofta inte får arbeta, prata eller beblanda sig med utomstående? Känns som att både politiker och media blundar för komplikationerna som uppstår i och med deras kulturella normer.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=200618
Masterpan
2013-05-24, 15:16
Vad vill du tillföra med länken?
Hur ska muslimska kvinnor och kvinnor från mellanöstern som kommer hit kunna integreras och få jobb när de i deras kulturer ofta inte får arbeta, prata eller beblanda sig med utomstående? Känns som att både politiker och media blundar för komplikationerna som uppstår i och med deras kulturella normer.Frågan är berättigad. Jag har dock inget bra svar.
Latissimus Dorsi
2013-05-24, 15:27
Låter som en enda stor fördom.
Hur ska muslimska kvinnor och kvinnor från mellanöstern som kommer hit kunna integreras och få jobb när de i deras kulturer ofta inte får arbeta, prata eller beblanda sig med utomstående? Känns som att både politiker och media blundar för komplikationerna som uppstår i och med deras kulturella normer.
Integration utan assimilering. Kulturella normer har alla.
Låter som en enda stor fördom.Jag är övertygad om att problemet existerar. Jag skulle dock inte tro att det är särskilt utbrett, men jag vet ju inte.
Integration utan assimilering. Kulturella normer har alla.Vad betyder detta?
om något så känner jag för kvinnor vars liv är totalt kontrollerade och som har fått lära sig att det är det rätta.
Just en sådan kommentar som du kläckte ur dig är orsaken att vi inte har en öppen debatt i sverige.
+1
Fan vad tröttsamt det är med alla dessa invandrartrådar. Kan ni inte börja med något nytt tema istället? Typ Star Trek eller koproliter?
Masterpan
2013-05-24, 15:38
Låter som en enda stor fördom.
Nej. Islam är inget problem. Problemet ligger i att många muslimska länder genom tiderna styrts av fanatiska diktatorer vilket lett till en långsam modernisering både ekonomiskt och för människans rättigheter.
Latissimus Dorsi
2013-05-24, 15:42
Jag talar av egen erfarenhet. Att problemet existerar tänker jag inte säga emot, men det är långt ifrån utbrett och är extremt ovanligt. Sen att det sker kulturkrockar ibland är en annan femma. Men det du nu klagar över är ett imaginärt problem som är begränsat till din egna hjärna.
handlar det om kultur så är det bara att skola om sig eller så måste de helt enkelt ha en man som försörjer dem helt och hållet om de nu vägrar att jobba själva, fast jag förstår inte hur dessa kvinnor står ut det kanske måste testa komma ut i samhället för att insr vad de missat så lång tid
Vad betyder detta?
Att man kan integreras i ett samhälle utan att assimilineras.
PureWhey
2013-05-24, 19:01
Flyttar man till ett annat land med annan kultur får man anpassa sig.
Jag känner ett antal muslimska kvinnor ursprungligen från mellanöstern som antingen har jobb eller sitter på någon grann läkarutbildning för tillfället och då snart har jobb.
Verkar fungera utan problem.
Det kan vara bra att upplysa vederbörande om att alla kvinnor i Mellanöstern vare sig har slöja eller är styrda av sina män. Det är en okunnig generalisering.
För kvinnor från Somalia kan jag tänka mig att det är ett reelt problem t.ex.
filmjölk
2013-05-24, 19:24
Jag känner ett antal muslimska kvinnor ursprungligen från mellanöstern som antingen har jobb eller sitter på någon grann läkarutbildning för tillfället och då snart har jobb.
Verkar fungera utan problem.
Jag känner ett antal muslimska kvinnor ifrån Mellanöstern som trots att de ibland har jobb, gifts bort, får stryk, och trots att de jobbar och mannen kanske inte, måste sköta precis allt hemarbete. (Baserat på personliga erfarenheter, verkar extremt få Svenska kvinnor ha det såhär, och typ alla muslimska kvinnor jag nånsin jobbat med leva i den situationen. Eller så känner just muslimska kvinnor att de kan vända sig till mig av någon anledning)
Verkar fungera dåligt.
Jag känner ett antal muslimska kvinnor ifrån Mellanöstern som trots att de ibland har jobb, gifts bort, får stryk, och trots att de jobbar och mannen kanske inte, måste sköta precis allt hemarbete. (Baserat på personliga erfarenheter, verkar extremt få Svenska kvinnor ha det såhär, och typ alla muslimska kvinnor jag nånsin jobbat med leva i den situationen. Eller så känner just muslimska kvinnor att de kan vända sig till mig av någon anledning)
Verkar fungera dåligt.
Du kanske borde prata mer med arbetande på kvinnojourer. Det är fin gammal svensk tradition det där och inget unikt för mellanöstern. Med undantag för bortgiftandet dårå.
Inget av det är förstås hälfen så vanligt som vissa krafter i samhället vill få det till att låta som. Eller samhället är väl att ta i .. verkar mest vara åsikter som florerar på internet och inte ute i verkligheten.
Sen är det ju förbaskat trevligt att så pass många kvinnor känner att de kan öppna sig för dig. Säger en hel del gott om dig.
Tricklew
2013-05-24, 19:44
Jag talar av egen erfarenhet. Att problemet existerar tänker jag inte säga emot, men det är långt ifrån utbrett och är extremt ovanligt. Sen att det sker kulturkrockar ibland är en annan femma. Men det du nu klagar över är ett imaginärt problem som är begränsat till din egna hjärna.
Ibland är det lätt att skylla på religionen, när det kan finnas helt andra anledningar.
Jag växte upp med en tjej från mellanöstern, hon hade 8 syskon, de var alla tjejer, tills den siste ungen tillslut blev en kille, då var de nöjda. Äntligen hade tjejerna (vid detta laget var vissa 20-25 år) någon som kunde ta hand om dom. En av de äldre tjejerna träffade en svensk kille och hus flög i helvete, familjen sköt bort henne, de vägrade tala med henne och det var inte ens på tal att nämna henne runt syskonen utan att få en rejäl utskällning. Vi trodde att allt detta hade o göra med Islam att göra, ack vad fel vi alla hade i det rätt så vita området jag växte upp i. De skaffade en hund som de vandrar regelbundet och gillar, det visade sig att de bara vara genomrasistiska, det hade inget med Islam att göra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.