handdator

Visa fullständig version : Tanig och tråkig, program?

FitnessE
2013-05-24, 09:23
Hej,

Bifogar två bilder.

Jag ser idag ut såhär. Detta är bilder för 4 veckor sen (till vänster) och idag (till höger). Har kört ca 4 pass i veckan med hård styrketräning. Tunga vikter och låga repetitioner.

Jag är rätt ful, tanig och tråkig. Vill nå detta i framtiden:
http://lolways.com/Portals/0/Images/Geblog/201210/2136_fitness-girls_0.jpg

Bästa sättet? Jag har inte bråttom vill jag tillägga, tar den tid det tar, men hur ska jag träna?

Jag tror min bf är rätt låg men inga rutor syns, har jag inga muskler alls? haha.

Jeml
2013-05-24, 09:30
träna riktig styrketräning och gå upp i vikt. du behöver lägga på dig muskler för att nå ditt mål och för att göra det behöver du gå upp i vikt.

välj ett färdigt nybörjar program så du inte missar något.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Rabiat
2013-05-24, 09:33
Först och främst ser det ut som du ligger på ett kaloriunderskott. Har du som mål att se ut som på bilden du länkar måste du träna på ett kaloriöverskott, och du måste göra det under en lång tid. Hur mycket äter du idag?

Och nej, jag är ledsen, men du har i princip ingen muskelmassa. Sikta på ett program där du kör 2-4 övningar per muskelgrupp, varannan vecka 12-15 reps, varannan vecka 6-9. Ät ordentligt under tiden.

nitz
2013-05-24, 09:34
Här har du två bra nybörjarprogram:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071

FitnessE
2013-05-24, 09:36
Tack för hjälp. Jag är så sinnessjukt trött på att se ur såhär nu. Kommer skämmas i sommar. Jag vill gå upp långsamt i vikt och lägger på mig så mycket muskler som möjligt.

Har inte räknat kcal tidigare utan endast ätit vid frulle, lunch, middag och nått mellis under sista året men nu räknade jag och ligger på ca 1800 kcal om dagen! Alldeles för lite va?

Rabiat
2013-05-24, 09:37
Tack för hjälp. Jag är så sinnessjukt trött på att se ur såhär nu. Kommer skämmas i sommar. Jag vill gå upp långsamt i vikt och lägger på mig så mycket muskler som möjligt.

Har inte räknat kcal tidigare utan endast ätit vid frulle, lunch, middag och nått mellis under sista året men nu räknade jag och ligger på ca 1800 kcal om dagen! Alldeles för lite va?

Ja, det är alldeles för lite :) Hur lång är du, hur gammal är du, och vad väger du?

Jeml
2013-05-24, 09:38

låter knas lite. testa 2500kcal och utvärdera efter 2v eller något, ät mer/mindre om du går upp för fort/sakta :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

PureWhey
2013-05-24, 09:41
Dock bättre än hur många andra ser ut idag.

FitnessE
2013-05-24, 09:41
Ja, det är alldeles för lite :) Hur lång är du, hur gammal är du, och vad väger du?

Jag är 23,5 år, 174,5 cm lång och väger idag ca 55 kg.

Har tidigare i livet vägt både 70 kg och 47 kg. Tråkigt men sant. Men mått bra och varit viktstabil senaste året efter en smärre ätstörning. Nu är jag trött på mig fula kropp. Jag har gett den ett år att återhämta sig, så nu vill jag kriga på gymmet, svettas, äta, BYGGA.

Rabiat
2013-05-24, 09:46
Jag är 23,5 år, 174,5 cm lång och väger idag ca 55 kg.

Har tidigare i livet vägt både 70 kg och 47 kg. Tråkigt men sant. Men mått bra och varit viktstabil senaste året efter en smärre ätstörning. Nu är jag trött på mig fula kropp. Jag har gett den ett år att återhämta sig, så nu vill jag kriga på gymmet, svettas, äta, BYGGA.

Var inte så kritisk mot dig själv, jag tycker det ser väldigt bra ut för vem som helst, och sensationellt bra ut för att ha haft sådana variationer.

Prova att lägga dig på runt 2300kcal/dag, och se till att få i dig runt 120g protein, och 50-55g fett. Resten är bra om det kommer från kolhydrater.

Tränar du fyra gånger i veckan kan du lägga på 100kcal/dag i form av kolhydrater.

Kom ihåg, 12-15 rep varannan vecka, 6-9 varannan vecka. Vill du ha med tunga lågreppare kan du köra en vecka 12-15, en vecka 6-9, och en vecka 3-5, det är bara bra.

jontexer
2013-05-24, 09:54
Jag skulle vilja tillägga att hur man ser ut är genetiskt och det är inte alls säkert att du får en kropp likt den på din "målbild". Men som alla andra sagt så ät mer och träna på hårt så ska du se att du kommer få fina former :) var inte heller rädd om du känner dig något mjukare när du legat på ett litet kaloriöverskott en tag, det är enligt mig inte snyggt med tjejer på för lågt bf%

FitnessE
2013-05-24, 09:57
Jag skulle vilja tillägga att hur man ser ut är genetiskt och det är inte alls säkert att du får en kropp likt den på din "målbild". Men som alla andra sagt så ät mer och träna på hårt så ska du se att du kommer få fina former :) var inte heller rädd om du känner dig något mjukare när du legat på ett litet kaloriöverskott en tag, det är enligt mig inte snyggt med tjejer på för lågt bf%

Nej, jag förstår jag att jag kanske inte kan se ut exakt så där. Tänkte mer som ett exempel. Jag vill se stark, smal, fit, vältränad och sund ut. Men mina egna förutsättningar... Nu ser jag mest smal ut, inte mycket mer...

Beemel
2013-05-24, 10:00
Som tidigare inlägg har påpekat. Du behöver äta också inte bara träna. Du kommer ha väldigt svårt att lägga på dig några muskler (det du verkligen behöver för att se ut som på bilden du refererar till)
Käka massor, träna hårt och när du börjar få upp muskelmassan kan du börja fundera på att få bort det fett som du dragit på dig under "bulken"

Lycka till.

Järngrisen
2013-05-24, 10:02
Jag hade tränat två pass i veckan. Första bänkpress och knäböj, andra passet militärpress och marklyft.
Ex måndag och torsdag. Äta som fan och vara glad över en fin kropp.

5 set 10 reps btw.

Rabiat
2013-05-24, 10:05
Jag hade tränat två pass i veckan. Första bänkpress och knäböj, andra passet militärpress och marklyft.

5 set 10 reps btw.

På två pass i veckan bygger man ingen fitnesskropp...

Järngrisen
2013-05-24, 10:09
Nej, man bygger en solid grund att bygga vidare på

Rabiat
2013-05-24, 10:17

5 set 10 reps btw.

Nej, man bygger en solid grund att bygga vidare på

Nja... Man blir nog mest tjock om man äter som fan på 20 set i veckan.

nitz
2013-05-24, 10:19

Sett Ola Wallengrens bulk ;)?

King Grub
2013-05-24, 10:19
Tror inte trådstartaren har Olas fysik som mål. :p

Rabiat
2013-05-24, 10:20
Sett Ola Wallengrens bulk ;)?

Nej, men Ola being Ola gissar jag att den bestod av en burk EAA om dagen :)

PureWhey
2013-05-24, 10:20

Man kan bli tjock på 200 set i vecka också, hur många set ska man köra enligt dig? Hur har du kommit fram till det?

Rabiat
2013-05-24, 10:22
Man kan bli tjock på 200 set i vecka också, hur många set ska man köra enligt dig? Hur har du kommit fram till det?

Läste du hela "diskussionen"? Som handlade om äta som fan och träna två korta pass i veckan?

PureWhey
2013-05-24, 10:24
Läste du hela "diskussionen"? Som handlade om äta som fan och träna två korta pass i veckan?

Läste ditt inlägg, låter som antal set och viktuppgång går hand i hand där.

Rabiat
2013-05-24, 10:26
Läste ditt inlägg, låter som antal set och viktuppgång går hand i hand där.

Okej, jag kanske var otydlig, då jag menade att "massor av mat + lite träning = tjockis". Ber om ursäkt.

FitnessE
2013-05-24, 10:30
Tror inte trådstartaren har Olas fysik som mål. :p

You've got it right! Även om jag tycker att det är intressant. Lyssnade på han på Body radio och jag blev impad.

Men nej, jag siktar inte på något så extremt. Vill bara bli fit istället för tanig.

Jag älskar att träna och använder träning som ett sätt att göra mig av med extra energi då jag är hyperenergisk och inte kan sitta still så jag tränar hellre fler än två pass i veckan.

Rabiat
2013-05-24, 10:34
You've got it right! Även om jag tycker att det är intressant. Lyssnade på han på Body radio och jag blev impad.

Men nej, jag siktar inte på något så extremt. Vill bara bli fit istället för tanig.

Jag älskar att träna och använder träning som ett sätt att göra mig av med extra energi då jag är hyperenergisk och inte kan sitta still så jag tränar hellre fler än två pass i veckan.

Jag tränar enligt
Mån: Bröst, triceps, vader
Tis: Rygg, biceps, mage
Ons: Kondition
Tor: Axlar, traps, vader
Fre: Ben, mage
Lör och sön: Kondition

Jag kör 2-4 övningar per muskel till failure i 3 set med den rep-skalan jag skrev om tidigare. Det är nog en bra idé att inte köra med den intensiteten i början dock...