handdator

Visa fullständig version : "isolerad"/punktad recomp, rent teoretiskt?

sp0941
2013-05-23, 23:34
Säg att man skulle påbörja en deff samtidigt som man störs av tanken att en enda muskel, ptja.. säg, framsida axlar, eller, vader eller.. whatever, släpat efter i utvecklingen och man egentligen ser den muskeln som en prioriterad muskel utanför deff-period.

Är det då i teorin möjligt att ligga på önskat underskott i kalorier alla dagar förutom den dagen då man kör aktuell muskel, och ist ligga på ett lågt (typ, 2-300kcal) överskott den dagen endast och med andra ord eventuellt bibehålla mer/tom göra små små ökningar med den muskeln, i teroin?

Vet inte om tråden hamnat i rätt underforum, men tänkte att detta väl rör kost och näring då det handlar om näringsupptag, typ.. eller ja ni hajjar haha..

Jag har precis avslutat massa kurser för denna terminen och har helt enkelt för mkt tid, där av funderingen :)

tjing
2013-05-23, 23:35
I teroin funkar mycket.

sp0941
2013-05-23, 23:38
I teroin funkar mycket.

Hur pass mkt "i teorin" för att teorin skulle kunna överföras i praktik, i just detta fall?

tjing
2013-05-23, 23:56
Ingen aning.

johanhowie
2013-05-24, 05:31
Personligen tror jag att mycket handlar om hur träningen, eller snarare vilan före och efter passet du prioriterar ser ut, förmodligen i kombination med ett kaloriöverskott under träningsdagen och eventuellt dagen efter också. Men det hela är ju en balansgång mellan hur snabbt du vill att dieten ska gå och hur viktig prioriteringen av muskeln är.

Hade jag velat prickskjuta en muskel under diet så hade jag nog sett till att ha en vilodag före och efter passet då du tränar den specifika muskeln, samt ätit på ett kaloriöverskott dagen du tränar muskeln och dagen efter. Om detta skulle innebära att dieten blev för utdragen så skulle jag generera ett större kaloriunderskott dagarna som leder upp till det här passet, förutsatt att du inte har ett stort kaloriunderskott redan.

Sen beror det ju på vilken muskel det är och hur ditt nuvarande träningsschema ser ut. Om det är en stor muskelgrupp skulle ett separat träningspass för denna vara befogat. Men det kanske skulle kännas aningen ambitiöst att göra allt detta för vader eller framsida axlar t ex.

Detta är bara hemmasnickrade teorier och hur väl det fungerar i praktiken är nog omöjligt att svara på.

sp0941
2013-05-24, 06:39
Personligen tror jag att mycket handlar om hur träningen, eller snarare vilan före och efter passet du prioriterar ser ut, förmodligen i kombination med ett kaloriöverskott under träningsdagen och eventuellt dagen efter också. Men det hela är ju en balansgång mellan hur snabbt du vill att dieten ska gå och hur viktig prioriteringen av muskeln är.

Hade jag velat prickskjuta en muskel under diet så hade jag nog sett till att ha en vilodag före och efter passet då du tränar den specifika muskeln, samt ätit på ett kaloriöverskott dagen du tränar muskeln och dagen efter. Om detta skulle innebära att dieten blev för utdragen så skulle jag generera ett större kaloriunderskott dagarna som leder upp till det här passet, förutsatt att du inte har ett stort kaloriunderskott redan.

Sen beror det ju på vilken muskel det är och hur ditt nuvarande träningsschema ser ut. Om det är en stor muskelgrupp skulle ett separat träningspass för denna vara befogat. Men det kanske skulle kännas aningen ambitiöst att göra allt detta för vader eller framsida axlar t ex.

Detta är bara hemmasnickrade teorier och hur väl det fungerar i praktiken är nog omöjligt att svara på.

Intressant teorier, även om dom är hemmasnickrade :)

Sverker
2013-05-24, 17:02
Jag tror inte alls att det går att pricka någon muskel med näring så där specifikt.

Kroppen är för stor och för komplex. Vid kaloriunderskott kommer insulinkänsligheten att öka överallt i kroppen. Kroppen kommer att utsöndra kortisol för att styra energin till hjärnan och andra viktiga organ. Den energi vi äter nu kommer säkert att fastna i levern innan den fördelas ut till de glukoshungriga musklerna. Det tar säkert mer än två eller tre dygn att fylla en muskel med glykogen vid kaloriunderskott även om studier visar att glykogenet kan fyllas upp redan på ett dygn, men vid kaloriöverskott.

Kör en sak i taget. Gå ned i fett tills du är nöjd. Sedan är du klar. Träna sedan den prioriterade muskel....prioriterat. Vid kaloriunderskott skulle jag fördela träningen över hela kroppen bara för att skicka signalerna att hela muskelmassan behövs. Helt enkelt minimera förlusterna eftersom intensiteten på träningen KOMMER att bli sämre pga energibristen.