Visa fullständig version : Excentrisk träning för att stärka senor nödvändigt?
Som bekant så brukar man ordinera excentrisk träning för att stärka senorna i underarmarna och vaderna vid seninflammation.
Men jag snubbla över denna information och undrar om den stämmer.
Nyare forskning visar att (häl)senan reagerar lika bra på statisk, koncentrisk likväl som excentrisk belastning.
http://www.tennisarmbåge.net/behandling
Kan man alltså få lika bra effekt även om man kör vanlig träning, dvs. att man både tränar den koncentriska och den excentriska fasen?
Det beror nog på vilken sena du pratar om. Jag vet att min knäsena, med konstaterad skada, blir värre av koncentrisk belastning och bättre av excentrisk belastning.
Det beror nog på vilken sena du pratar om. Jag vet att min knäsena, med konstaterad skada, blir värre av koncentrisk belastning och bättre av excentrisk belastning.
Nu tänkte jag specifikt på de i underarmarna och vaderna. Men bra input i alla fall.
pezrulezhaakon
2013-05-23, 22:17
-squat-, olika senor reagerar lite olika på olika typer av träning, så det beror på vilken effekt man är ute efter. Vill man göra muskelsenorna bättre på att överföra kraft gäller koncentrisk explosiv träning.
-squat-, olika senor reagerar lite olika på olika typer av träning, så det beror på vilken effekt man är ute efter. Vill man göra muskelsenorna bättre på att överföra kraft gäller koncentrisk explosiv träning.
Men stämmer det att koncentrisk- och statisk träning är lika bra som excentrisk träning avseende t.ex. tennisarmbåge?
pezrulezhaakon
2013-05-23, 22:39
-squat-, jag kan inte svara för alla, men för de flesta jag stött på så har excentrisk träning funkat bäst. Det har även varit lite olika beroende på var i rehaben personerna varit. Koncentrisk träning brukar funka bättre senare i rehabträningen.
Kör du någon rehab/prehab för knäsenan? Om, hur ser den ut?
-squat-, jag kan inte svara för alla, men för de flesta jag stött på så har excentrisk träning funkat bäst. Det har även varit lite olika beroende på var i rehaben personerna varit. Koncentrisk träning brukar funka bättre senare i rehabträningen.
Ok. ska experimentera lite med de olika varianterna. Excentrisk träning tycker jag funkar bra, men det är så satans tråkigt.
pezrulezhaakon
2013-05-24, 21:46
-squat-
Sånt är livet.
Det som är tråkigt är oftast bra, och det som smakar sämre är oftast "nyttigt" :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.